REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odwołano prezesa Kolei Śląskich

Subskrybuj nas na Youtube
Odwołano prezesa Kolei Śląskich.
Odwołano prezesa Kolei Śląskich.

REKLAMA

REKLAMA

W związku z uchybieniami dotyczącymi administrowania taborem spółki prezes Kolei Śląskich został odwołany ze stanowiska.

Rada nadzorcza należących do woj. śląskiego Kolei Śląskich odwołała ze stanowiska prezesa spółki Piotra Bramorskiego. Jako powód wskazano problemy wizerunkowe przewoźnika po negatywnych wynikach kontroli Urzędu Transportu Kolejowego ws. administrowania taborem.

REKLAMA

Jak poinformowało we wtorek biuro prasowe urzędu marszałkowskiego, rada nadzorcza podczas poniedziałkowego posiedzenia odwołała Bramorskiego „w związku z problemami wizerunkowymi przewoźnika po publikacji wyników kontroli Urzędu Transportu Kolejowego”. Samorząd wskazał na „uchybienia w zakresie administrowania taborem spółki”.

Zobacz też: Śląsk dostanie 9 miliardów złotych na infrastrukturę kolejową

REKLAMA

„Według rady nadzorczej oraz zarządu województwa, który dofinansowuje Koleje Śląskie, taka sytuacja przyczynia się do utraty zaufania pasażerów w chwili, gdy przewoźnik uzyskał stabilność finansową na rynku kolejowym” - napisano w komunikacie urzędu marszałkowskiego. Do czasu powołania nowego prezesa spółką pokieruje wiceprezes Renata Szczygieł.

W ostatnich miesiącach UTK opublikował kilka informacji dotyczących Kolei Śląskich. W regionie szczególnie głośno odbiła się decyzja administracyjna prezesa Urzędu z 23 grudnia 2014 r., w której stwierdził on stosowanie przez spółkę „bezprawnych praktyk, które naruszyły zbiorowe interesy pasażerów i polegały na niezapewnieniu podróżnym wygody podróżowania”.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Był to efekt skarg pasażerów na niewystarczającą pojemność składów kierowanych o określonych porach na niektóre linie (wskazywano m.in. na przypadki omdleń w zatłoczonych lub przepełnionych pociągach).

W lutym br. UTK opublikował wyniki kontroli, w której stwierdzono naruszenie przez przewoźnika przepisów dotyczących „prawidłowości procesu utrzymania pojazdów”. Wśród uchybień wymieniano nieprawidłowości dotyczące samego procesu utrzymania, a także związanej z tym dokumentacji. Stwierdzono je m.in. przy wystawianiu tzw. świadectw sprawności technicznej.

Zobacz też: Zbudują Podmiejską Kolej Aglomeracyjną w Rzeszowie

REKLAMA

26 czerwca Urząd poinformował natomiast, że „po przeprowadzeniu działań kontrolnych - nadzoru nad podmiotami posiadającymi certyfikaty bezpieczeństwa w procesie recertyfikacji” Prezes UTK stwierdził naruszenie przez Koleje Śląskie „przepisów dotyczących obowiązków przedsiębiorcy w zakresie systemu zarządzania bezpieczeństwem (SMS)”.

Piotr Bramorski był prezesem Kolei Śląskich od października 2013 r. (wcześniej kierował m.in. Bytomskim Przedsiębiorstwem Komunalnym). Wśród zadań powierzonych mu wówczas w następstwie wygranego konkursu na to stanowisko śląscy samorządowy wymieniali „realizację programu ratunkowego oraz ustabilizowanie sytuacji spółki na rynku kolejowym”.

Koleje Śląskie należą do samorządu woj. śląskiego. W grudniu 2012 r. roku przewoźnik przejął obsługę całości regionalnych kolejowych przewozów pasażerskich, co wywołało chaos na torach i zakończyło się dymisją zarządu spółki oraz marszałka województwa.

Po tych problemach spółka najpierw unormowała kursowanie pociągów, a następnie, wobec szybkiego narastania strat, w kolejnych miesiącach wprowadziła program naprawczy. W 2013 r. samorząd przeznaczył na jej ratowanie (głównie poprzez podwyższanie kapitału zakładowego) 63,6 mln zł; o ok. 25 mln zł więcej niż planowano zapłacił też za świadczenie usług przewozowych.

Pierwszy zysk netto w ujęciu miesięcznym Koleje Śląskie wypracowały w styczniu 2014 r. (na poziomie 150 tys. zł; w kolejnych miesiącach zysk kształtował się w granicach 300-900 tys. zł). W tym okresie stabilizacji spółka pracowała m.in. nad planami dalszego funkcjonowania; pod koniec ub. roku zapowiedziała m.in. plany zakupu do 2020 r. 30 nowych pociągów.

Na sfinansowanie przewozów wykonywanych w 2014 r. i 2015 r. przez Koleje Śląskie (trasy przede wszystkim w obrębie regionu) i Przewozy Regionalne (część tzw. połączeń stykowych – międzywojewódzkich) samorząd woj. śląskiego przewiduje rocznie ok. 180 mln zł. Ok. 150 mln zł z tej kwoty otrzymują (w ramach dwuletniej umowy) Koleje Śląskie – za pracę na poziomie 6,3 mln tzw. pociągokilometrów.

Obecnie Koleje Śląskie na 11 liniach w woj. śląskim przewożą około 16 mln pasażerów rocznie. Spółka dysponuje ponad 60 składami, z czego 25 to nowoczesne konstrukcje typu Flirt, Elf i Impuls. 11 kolejnych to gruntownie zmodernizowane pociągi bazujące na EN-57. Pozostałe pociągi to głównie dzierżawiony starszy tabor tego typu. Roczny budżet przewoźnika to ok. 230 mln zł.(PAP)

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

REKLAMA

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA

KGP: 110 999 interwencji, 427 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 999 interwencji. Byli wzywani do 427 wypadków drogowych.

Samochody elektryczne potrzebują teraz tyle prądu co wszystkie ładowane w Polsce smartfony. Co będzie z zapotrzebowaniem na energię elektryczną gdy będzie ich milion

Obecnie wszystkie jeżdżące po polskich drogach auta elektryczne potrzebują tyle samo prądu co smartfony. Gdyby jednak w Polsce było milion elektryków, co według prognoz może nastąpić za pięć-siedem lat, i wszystkie one ładowały się w tym samym momencie, obciążenie systemu elektroenergetycznego z tego tytułu wyniosłoby 15,2 procent.

REKLAMA