REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Skurczył się rynek przewozów kolejowych w Polsce

Subskrybuj nas na Youtube
Skurczył się rynek przewozów kolejowych w Polsce.
Skurczył się rynek przewozów kolejowych w Polsce.
PKP Cargo

REKLAMA

REKLAMA

Prezes PKP Cargo nie pozostawia złudzeń. Rynek towarowych przewozów kolejowych w Polsce znacznie się skurczył co odbiło się na wynikach finansowych firmy. Co jest tego przyczyną?

Duża konkurencja na rynku przewozów kolejowych

"W tamtym roku praktycznie eksport polskiego węgla zamarł. W związku z tym na najatrakcyjniejszej trasie przewozu, czyli ze Śląska do polskich portów, praktycznie on nie funkcjonował. Również w bardzo ograniczonym zakresie, z powodów geopolitycznych, funkcjonował import węgla z rynków wschodnich. Te elementy zmuszają nas w sposób ciągły do prowadzenia restrukturyzacji spółki, a więc i ograniczenia zatrudnienia" - powiedział Purwin.

REKLAMA

REKLAMA

Dodał, że przewoźnik przeszedł w ostatnim czasie restrukturyzację, a rynek, na którym działa, jest bardzo konkurencyjny. "Przypomnę, że rynek polski jest rynkiem otwartym, na którym obowiązują zasady wolnej konkurencji. PKP Cargo konkuruje z ponad 60 przewoźnikami, utrzymując udział w rynku na poziomie 50-60 proc." - podkreślił Purwin.

Jak przypomniał, w trakcie prywatyzacji spółki (w 2013 r. - PAP) zarząd podpisał z partnerami społecznymi porozumienie, w ramach którego prawie 95 proc. załogi uzyskało 4- i 10- letnie gwarancje zatrudnienia. "Myślę, że jest to unikalna sytuacja na rynku pracy, w którym tak duży pracodawca gwarantuje załodze tak korzystne warunki zatrudnienia" – dodał Purwin.

Zobacz też: Nowe przepisy dotyczące stosowania pasów bezpieczeństwa

REKLAMA

Zaznaczył, że w tym roku przewoźnik zrealizował program dobrowolnych odejść (PDO). "W ramach tego programu zaproponowaliśmy tym pracownikom, którzy uzyskali w ramach paktu gwarancji pracowniczych 10-letnie gwarancje zatrudnienia, odszkodowanie - które łącznie wynosi 36 wynagrodzeń, a więc odszkodowanie na poziomie trzyletniego wynagrodzenia. Dla pracowników, którzy byli objęci krótszą gwarancją zatrudnienia, to odszkodowanie wynosiło 14-krotność wynagrodzenia. Dla pracowników, którzy nie byli objęci gwarancją zatrudnienia, zaproponowaliśmy 8-krotność" – wyliczał prezes PKP Cargo.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Poinformował, że łączny koszt PDO w PKP Cargo wyniósł 265 mln zł, a skorzystało z niego ponad 3 tys. pracowników. "Założono, że pierwsze podejście do PDO będzie skierowane do tysiąca pracowników. Okazało się, że zainteresowanie programem jest istotnie wyższe, niż zakładał zarząd i zgłosiło się do niego prawie 3300 osób. Ostatecznie po weryfikacji aplikacji 1 lutego br. z Grupy PKP odeszło 3034 pracowników" - powiedział Purwin.

Zobacz też: Powstanie system połączeń komunikacyjnych wokół dworców w Białymstoku

Remonty infrastruktury mają wpływ na działalność PKP Cargo

Prezes podkreślił, że PKP Cargo nadal boryka się z ograniczeniami związanymi z trwającymi pracami modernizacyjnymi infrastruktury kolejowej.

"To oznacza dla PKP Cargo, że średnia prędkość handlowa realizowana na sieci wynosi dzisiaj ok. 23-24 km/h. W innych krajach UE ta prędkość wynosi 50-60 km/h. Podnosi to koszty działalności PKP Cargo. Mamy jednak świadomość, że sytuacja zmieni się i za trzy lub cztery lata pociągi będą jeździły z podobną prędkością jak w krajach UE." - mówił Purwin.

Dodał, że spółka robi to m.in. przez szukanie nowych rynków. "Najbardziej zaawansowany jest projekt związany z przejęciem drugiego co do wielkości przewoźnika w Czechach, czyli AWT. To jest dla nas pierwsze historyczne wyjście za granicę i pozyskanie nowych rynków. Robimy to również po to, aby dać zatrudnienie tej części PKP Cargo, która zajmuje się modernizacją i przygotowaniem taboru" - zaznaczył.(PAP)

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA