REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

System ILS drugiej kategorii coraz bliżej

Subskrybuj nas na Youtube
System ILS drugiej kategorii coraz bliżej. fot. Fotolia
System ILS drugiej kategorii coraz bliżej. fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Rozstrzygnięto przetarg na systemy niezbędne dla funkcjonowania ILS drugiej kategorii na lotniskach w Katowicach, Krakowie, Wrocławiu, Rzeszowie, Łodzi, Szczecinie i Gdańsku. Dzię

Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej (IMGW) rozstrzygnął przetarg dotyczący automatycznych systemów pomiarowych parametrów meteorologicznych AWOS dla siedmiu lotnisk regionalnych w: Katowicach, Krakowie, Wrocławiu, Rzeszowie, Łodzi, Szczecinie i Gdańsku.

REKLAMA

Co to jest ILS?

REKLAMA

Urządzenie to jest jednym z niezbędnych elementów dla funkcjonowania radiowego systemu wspomagania lądowania przy ograniczonej widzialności ILS (Instrument Landing System) drugiej kategorii, dzięki któremu można lądować, gdy podstawa chmur nie jest mniejsza niż 30 metrów nad ziemią, a widzialność wzdłuż drogi startowej wynosi minimum 300 metrów. Obecnie ILS tej kategorii posiadają dwa polskie lotniska: stołeczne im. Fryderyka Chopina oraz port w Modlinie.

Jak poinformował PAP we wtorek Jerzy Czaprowski, operacyjny szef Meteorologicznej Osłony Lotnictwa Cywilnego w IMGW, po unieważnieniu dwóch przetargów na zaprojektowanie, dostawę, instalację i uruchomienie systemów AWOS dla polskich lotnisk regionalnych, trzecie postępowanie zostało rozstrzygnięte w zeszłym miesiącu.

Zobacz też: Projekt programu budowy dróg w nowej perspektywie unijnej

Przetarg na systemy niezbędne dla ILS

Przetarg, w którym uczestniczyły cztery podmioty wygrało konsorcjum firm Mawilux i Elektortim. Zaoferowało ono cenę ponad 24,5 mln zł. Postępowanie przetargowe dotyczyło również automatycznych systemów stanu nawierzchni drogi startowej „ice-alert” dla portów w Katowicach, Rzeszowie, Łodzi, Szczecinie i Krakowie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Według przedstawiciela IMGW pozostali uczestnicy postępowania odwołali się od decyzji zamawiającego. Decyzja Krajowej Izby Odwoławczej spodziewana jest w przyszłym tygodniu.

Zdaniem Czaprowskiego, jeśli KIO podtrzyma wybór komisji przetargowej, to podpisanie umowy z wykonawcą spodziewane jest jeszcze w tym miesiącu, a instalacja systemów powinna się rozpocząć na początku przyszłego roku.

Najszybciej nastąpi ona na lotnisku Kraków-Balice i podkatowickich Pyrzowicach, bowiem porty te samodzielnie wykonały całą infrastrukturę pod montaż systemu AWOS. Prace powinny zostać zakończone jeszcze w pierwszej połowie przyszłego roku. Instalacje systemów na pozostałych lotniskach potrwają do 2016 r.

Zobacz też: Czy zakup nowych opon do auta się opłaca?

Obecnie polskie lotniska regionalne dysponują systemami ILS pierwszej kategorii umożliwia samolotom lądowanie przy widzialności pionowej nie mniejszej niż 60 metrów i minimalnej widzialności wzdłuż drogi startowej wynoszącej 550 metrów.

Nowoczesny AWOS zapewnia odpowiednie dane dotyczące warunków meteorologicznych na lotniskach. Razem z systemem ILS, systemem oświetlenia drogi startowej oraz odpowiednim zestawem procedur operacyjnych lotniska umożliwia prowadzenie operacji lotniczych w kategorii operacyjnej II (w trudnych warunkach atmosferycznych), tzn. przy widzialności wzdłuż drogi startowej wynoszącej nie mniej niż 300 m i wysokości decyzji, co zazwyczaj utożsamiane jest z wysokością podstawy chmur nie niższą niż 30 m. (PAP)

rgr/ jbr/

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

REKLAMA

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

REKLAMA

Chińskie samochody w Polsce 2025 – które marki zdominowały rynek?

Jeszcze dwa lata temu chińskie samochody były w Polsce egzotyczną ciekawostką W 2023 sprzedano ich zaledwie 168 sztuk. Dziś mają już ponad 16 tysięcy rejestracji tylko w pierwszej połowie roku i zdobyły 5 proc. rynku. MG, Omoda i Jaecoo nie tylko depczą po piętach uznanym markom, ale w wielu salonach skutecznie je wypierają. Dzięki niskim cenom, dobremu wyposażeniu i wsparciu z programu „NaszEauto” ta ekspansja dopiero się rozpędza i wszystko wskazuje na to, że nie zwolni.

Warto odwołać się od kary w transporcie międzynarodowym

Przewoźnicy najczęściej otrzymują kary za naruszenia przepisów dotyczące dokumentacji celnej, Pakietu Mobilności, zasad kabotażu, braku wymaganych zezwoleń czy przewozu nielegalnych imigrantów. W przypadku nałożenia kary warto się odwołać.

REKLAMA