REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Usługi transportu towarów świadczone na rzecz kontrahenta unijnego poza terytorium kraju - rozliczenie VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Usługi transportu towarów świadczone na rzecz kontrahenta unijnego poza terytorium kraju  - rozliczenie VAT. Fot. Fotolia
Usługi transportu towarów świadczone na rzecz kontrahenta unijnego poza terytorium kraju - rozliczenie VAT. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wielu polskich przedsiębiorców świadczy usługi transportu towarów na rzecz kontrahentów z innych państw członkowskich, które w całości wykonywane są poza terytorium kraju, na obszarze innych państw Unii Europejskiej. Jak w takim przypadku rozliczyć podatek VAT?

Podatek VAT ma charakter terytorialny, co oznacza, że opodatkowaniu polskim podatkiem VAT podlegają wyłącznie usługi świadczone na terytorium kraju, czyli takie, w odniesieniu do których miejsce świadczenia usług znajduje się w Polsce. Ustawa o VAT wskazuje w jaki sposób określić miejsce świadczenia usługi.

REKLAMA

REKLAMA

Zgodnie z regułą ogólną, jeżeli usługa wykonywana jest na rzecz innego przedsiębiorcy, wówczas miejscem świadczenia usługi jest miejsce, w którym nabywca usługi (usługobiorca) posiada siedzibę działalności gospodarczej. Przedstawiona zasada znajdzie zastosowanie w przypadku świadczenia usługi transportu towarów wykonywanej na rzecz kontrahenta z innego państwa unijnego, nawet jeżeli transport w całości będzie odbywał się poza terytorium kraju, na obszarze innych państw członkowskich.

Zobacz też: Firmy transportowe z Łotwy i Estonii zyskują na Euro

Przykład: Przedmiotem działalności "Trans-In" Sp. z o. o. jest świadczenie usług transportu towarów na obszarze Unii Europejskiej. Spóła nawiązała współpracę z kontrahentem, którego  siedziba działalności gospodarczej znajduje się w Niemczech. W ramach kontraktu Spółka ma wykonać na rzecz niemieckiej firmy usługę transportu towarów z Francji do Hiszpanii. Miejscem świadczenia przedmiotowej usługi będzie miejsce, w którym znajduje się siedziba działalności gospodarczej nabywcy usługi (usługobiorcy), czyli terytorium Niemiec.

REKLAMA

Jak pokazuje powyższy przykład, miejscem świadczenia usługi transportu towarów przez polskiego podatnika VAT na rzecz kontrahenta z innego państwa członkowskiego, jest kraj, w którym znajduje się siedziba działalności gospodarczej tegoż kontrahenta. Oznacza to, że wskazana usługa nie będzie podlegała opodatkowaniu polskim podatkiem VAT, z uwagi na fakt, że nie będzie ona wykonywana na terytorium kraju. Inaczej mówiąc, z tytułu świadczenia usługi transportu, polski podatnik nie będzie zobowiązany do zapłaty podatku VAT. Obowiązek rozliczenia podatku VAT  będzie ciążył na unijnym nabywcy usług (usługobiorcy). Taką sytuację określa się, z punktu widzenia świadczącego usługę jako eksport usług, który nie podlega opodatkowaniu.   

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Świadczący usługę transportu towarów powinien jednakże pamiętać o spełnieniu szeregu obowiązków formalnych, do których należy po pierwsze powinność wystawienia faktury. Na fakturze tej nie wykazuje się stawki i kwoty podatku VAT. Powinna ona natomiast zawierać adnotację "odwrotne obciążenie". Co więcej, eksport usługi transportowej należy wykazać w deklaracji podatkowej, a także w informacji podsumowującej.  

Zobacz też: Dokumentowanie udzielenia bonusu w VAT od 1 stycznia 2014 r.

Przykład: "Transpol" Sp. z o. o. wykonała usługę transportu towarów z Niemiec do Holandii na rzecz firmy czeskiej. Z tego tytułu "Transpol" Sp. z o. o nie będzie zobowiązana do zapłaty podatku VAT. Spółka powinna jednakże wystawić fakturę z adnotacją odwrotne obciążenie (bez stawki i kwoty podatku), a także ująć transakcję w deklaracji podatkowej i informacji podsumowującej.                 

Tekst: Magdalena Kozłowska, Konsultant podatkowy w ECDDP Sp. z o. o.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA