REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zapobiegać kradzieżom infrastruktury?

Jak zapobiegać kradzieżom infrastruktury?
Jak zapobiegać kradzieżom infrastruktury?
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Kradzież infrastruktury przydrogowej i przykolejowej to w niektórych regionach polski prawdziwa zmora. Obywatele okradani są podwójnie - z jednej strony wszyscy musimy płacić ok. 100 m.n zł rocznie za naprawę bądź wymianę zdewastowanych urządzeń, z drugiej zniszczenie infrastruktury powoduje przerwy w dostawach prądu i opóźnienia pociągów. Jak tego typu kradzieżom zapobiegać?

Co roku złodzieje kradną elementy infrastruktury za około 100 mln zł

Szacuje się, że z roku na rok branże kolejowa, telekomunikacyjna oraz energetyczna tracą około 100 milionów złotych w wyniku rozkradania wartościowych elementów przez złomiarzy . Według raportu opublikowanego w połowie 2013 roku, tylko część skradzionej infrastruktury przykolejowej osiągnęła w pierwszym półroczu równowartość niemal 9 milionów złotych, a dewastacja doprowadziła do opóźnień ponad 3200 pociągów. Liczba kradzieży do tej pory nasila się szczególnie na Dolnym i Górnym Śląsku, a najczęściej rozkradanymi elementami są szyny, sieci trakcyjne oraz elementy słupów oświetleniowych . Jednak to nie utrata środków finansowych jest najdotkliwsza. Złomiarze, okradając przejazdy kolejowe oraz drogi, stwarzają bezpośrednie zagrożenie życia i zdrowia podróżujących . Rozwiązaniem tego problemu jest doprowadzenie do sytuacji, w której kradzież infrastruktury przydrogowej stanie się nieopłacalna – a więc gdy oświetleniowe czy telekomunikacyjne konstrukcje stalowe zostaną zastąpione np. kompozytowymi.

REKLAMA

Zobacz też: Firmy transportowe z Łotwy i Estonii zyskują na Euro

Zastąpić infrastrukturę przydrogową i przykolejową elementami wykonanymi z kompozytów?

REKLAMA

Obecnie zdecydowana większość infrastruktury przydrogowej i przykolejowej jest przestarzała. Słupy na krajowych drogach są przeważnie wykonane z betonu lub stali, przez co ich części i elementy stanowią łatwy zarobek dla osób bezdomnych i złomiarzy. W walce ze złodziejami GDDKiA oraz służby kolejowe współpracują nie tylko z policją, ale również z właścicielami skupów złomu, których informują na bieżąco o skradzionych częściach i elementach infrastruktury przydrogowej. Niestety, problem ten – mimo interwencji władz i obecności nowoczesnego monitoringu – wciąż istnieje i powoduje olbrzymie straty finansowe. W 2012 roku udało się złapać jedynie około 700 osób odpowiedzialnych za kradzież infrastruktury kolejowej .

Metodą całkowicie likwidującą wspomniany problem jest modernizacja infrastruktury przydrogowej oraz przykolejowej, polegająca na zastąpieniu obecnych konstrukcji słupami opartymi na technologii kompozytowej. Obiekty takie nie stanowią żadnej wartości złomowej i tym samym minimalizują ryzyko ich kradzieży. Koszt instalacji słupów kompozytowych jest porównywalny cenowo z tradycyjnymi, jednak ich konstrukcja jest bardziej wytrzymała, a przy tym lżejsza niż w przypadku betonowych czy stalowych odpowiedników. Dodatkowo, w przypadku zderzenia ze słupem kompozytowym, nie występuje zagrożenie życia kierowcy, obiekty te charakteryzują się bowiem wysokim współczynnikiem bezpieczeństwa biernego.

Zobacz też: Inteligentny system transportu

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

„Obecnie ponad 60% wykorzystywanych słupów oświetleniowych nie spełnia wymaganych norm, przez co stanowi zagrożenie dla pieszych i kierowców, a przy tym jest potencjalnie łatwym łupem dla złodziei złomu. Wprowadzenie na drogi oraz dworce kolejowe oświetleniowych słupów kompozytowych nie tylko wpłynie pozytywnie na likwidację problemu kradzieży infrastruktury, ale również w znacznym stopniu poprawi bezpieczeństwo w tak szczególnych miejscach, jak drogi i przejazdy kolejowe. Rozwiązanie to jest pod każdym względem korzystne zarówno dla użytkowników infrastruktury drogowej, jak i instytucji państwowych, które muszą ponosić konsekwencje nagminnych kradzieży” – mówi Zbigniew Szkopek, prezes Alumast SA.

Nie ulega wątpliwości, że problem rozkradanej infrastruktury, który prowadzi do radykalnego spadku bezpieczeństwa na drogach i przejazdach kolejowych, powinien być przedmiotem szczególnej uwagi ze strony władz państwowych i lokalnych. Obecnie dostępna technologia jest w stanie zrewolucjonizować sieci oświetleniowe naszego kraju, redukując liczbę wypadków kolejowych i kolizji drogowych.

Źródło: Alumast S.A.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zaniedbana zieleń - milionowe straty i zagrożenie dla życia. Czy samorządy obudzą się na czas

Regularne kontrole stanu drzewostanu, inwestycje w pielęgnację zieleni oraz zastępowanie starych, spróchniałych drzew nowymi nasadzeniami to minimum, które możemy i musimy zrobić. To nie wydatek – to inwestycja w przyszłość.

Nowy program dopłat do samochodów elektrycznych. Kiedy start? Kto może otrzymać dopłatę?

Wiceminister klimatu Krzysztof Bolesta poinformował, że Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej uruchamia nowy program dopłat do zakupu i leasingu samochodów elektrycznych. Budżet to 1,6 mld zł, a otrzymać będzie można 40 tys. zł. Kto będzie mógł się ubiegać?

KGP: 99 551 interwencji, 306 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 551 interwencji. Byli wzywani do 306 wypadków drogowych.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej 2025 - do kiedy?

Do kiedy przewidywane są kontrole na granicy polsko-niemieckiej w 2025 roku? Okazuje się, że dłużej niż się spodziewano. Branża transportowa traci czas i pieniądze. Największe zatory są w lubuskim, ale zachodniopomorskie już obawia się poważnych utrudnień.

REKLAMA

Kto musi wymienić prawo jazdy w 2025 r.? Co z bezterminowymi prawami jazdy?

Część kierowców w 2025 r. będzie musiała wymienić prawa jazdy na nowe. Kto musi je wymienić jeszcze w tym roku? W jakich sytuacjach należy wymienić prawo jazdy? Co z bezterminowymi prawami jazdy, czy trzeba je wymieniać?

W pyle drogowym w centrum Warszawy wysokie stężenie rakotwórczych substancji. Nowatorskie badania PAN

Im większe natężenie ruchu, szczególnie w centrum miasta, tym wyższe stężenia wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych (WWA), które są substancjami rakotwórczymi – wynika z przeprowadzonych w Warszawie badań dr Sylwii Dytłow z Instytutu Geofizyki (IGF) Polskiej Akademii Nauk.

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości. Co jeszcze zawierają założenia projektu nowelizacji mające na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu? Marką, ceną, rocznikiem, przebiegiem? Na co zwracamy uwagę w pierwszej kolejności? Przedstawiamy wyniki badania przeprowadzonego na zlecenie Grupy Cichy-Zasada.

REKLAMA

Strefy Czystego Transportu obowiązkowe. Przed jakimi wyzwaniami stoją polskie miasta?

Jeden z kluczowych zapisów nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, podpisanej w grudniu przez Prezydenta RP mówi o tym, że samochody spalinowe będą mogły poruszać się po centrach miast tylko wtedy, gdy spełnią określone normy emisji spalin. To wymaga stworzenia Stref Czystego Transportu. Jakie wyzwania czekają polskie miasta?

Bezpieczeństwo na polskich drogach: Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Wciąż jest wiele do zrobienia. Kluczowe rekomendacje

Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Znacząca poprawa bezpieczeństwa na polskich drogach – ale wciąż jest wiele do zrobienia. Rekomendacje ukierunkowane na realną poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach.

REKLAMA