REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zapobiegać kradzieżom infrastruktury?

Jak zapobiegać kradzieżom infrastruktury?
Jak zapobiegać kradzieżom infrastruktury?
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Kradzież infrastruktury przydrogowej i przykolejowej to w niektórych regionach polski prawdziwa zmora. Obywatele okradani są podwójnie - z jednej strony wszyscy musimy płacić ok. 100 m.n zł rocznie za naprawę bądź wymianę zdewastowanych urządzeń, z drugiej zniszczenie infrastruktury powoduje przerwy w dostawach prądu i opóźnienia pociągów. Jak tego typu kradzieżom zapobiegać?

Co roku złodzieje kradną elementy infrastruktury za około 100 mln zł

Szacuje się, że z roku na rok branże kolejowa, telekomunikacyjna oraz energetyczna tracą około 100 milionów złotych w wyniku rozkradania wartościowych elementów przez złomiarzy . Według raportu opublikowanego w połowie 2013 roku, tylko część skradzionej infrastruktury przykolejowej osiągnęła w pierwszym półroczu równowartość niemal 9 milionów złotych, a dewastacja doprowadziła do opóźnień ponad 3200 pociągów. Liczba kradzieży do tej pory nasila się szczególnie na Dolnym i Górnym Śląsku, a najczęściej rozkradanymi elementami są szyny, sieci trakcyjne oraz elementy słupów oświetleniowych . Jednak to nie utrata środków finansowych jest najdotkliwsza. Złomiarze, okradając przejazdy kolejowe oraz drogi, stwarzają bezpośrednie zagrożenie życia i zdrowia podróżujących . Rozwiązaniem tego problemu jest doprowadzenie do sytuacji, w której kradzież infrastruktury przydrogowej stanie się nieopłacalna – a więc gdy oświetleniowe czy telekomunikacyjne konstrukcje stalowe zostaną zastąpione np. kompozytowymi.

REKLAMA

Zobacz też: Firmy transportowe z Łotwy i Estonii zyskują na Euro

Zastąpić infrastrukturę przydrogową i przykolejową elementami wykonanymi z kompozytów?

REKLAMA

Obecnie zdecydowana większość infrastruktury przydrogowej i przykolejowej jest przestarzała. Słupy na krajowych drogach są przeważnie wykonane z betonu lub stali, przez co ich części i elementy stanowią łatwy zarobek dla osób bezdomnych i złomiarzy. W walce ze złodziejami GDDKiA oraz służby kolejowe współpracują nie tylko z policją, ale również z właścicielami skupów złomu, których informują na bieżąco o skradzionych częściach i elementach infrastruktury przydrogowej. Niestety, problem ten – mimo interwencji władz i obecności nowoczesnego monitoringu – wciąż istnieje i powoduje olbrzymie straty finansowe. W 2012 roku udało się złapać jedynie około 700 osób odpowiedzialnych za kradzież infrastruktury kolejowej .

Metodą całkowicie likwidującą wspomniany problem jest modernizacja infrastruktury przydrogowej oraz przykolejowej, polegająca na zastąpieniu obecnych konstrukcji słupami opartymi na technologii kompozytowej. Obiekty takie nie stanowią żadnej wartości złomowej i tym samym minimalizują ryzyko ich kradzieży. Koszt instalacji słupów kompozytowych jest porównywalny cenowo z tradycyjnymi, jednak ich konstrukcja jest bardziej wytrzymała, a przy tym lżejsza niż w przypadku betonowych czy stalowych odpowiedników. Dodatkowo, w przypadku zderzenia ze słupem kompozytowym, nie występuje zagrożenie życia kierowcy, obiekty te charakteryzują się bowiem wysokim współczynnikiem bezpieczeństwa biernego.

Zobacz też: Inteligentny system transportu

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

„Obecnie ponad 60% wykorzystywanych słupów oświetleniowych nie spełnia wymaganych norm, przez co stanowi zagrożenie dla pieszych i kierowców, a przy tym jest potencjalnie łatwym łupem dla złodziei złomu. Wprowadzenie na drogi oraz dworce kolejowe oświetleniowych słupów kompozytowych nie tylko wpłynie pozytywnie na likwidację problemu kradzieży infrastruktury, ale również w znacznym stopniu poprawi bezpieczeństwo w tak szczególnych miejscach, jak drogi i przejazdy kolejowe. Rozwiązanie to jest pod każdym względem korzystne zarówno dla użytkowników infrastruktury drogowej, jak i instytucji państwowych, które muszą ponosić konsekwencje nagminnych kradzieży” – mówi Zbigniew Szkopek, prezes Alumast SA.

Nie ulega wątpliwości, że problem rozkradanej infrastruktury, który prowadzi do radykalnego spadku bezpieczeństwa na drogach i przejazdach kolejowych, powinien być przedmiotem szczególnej uwagi ze strony władz państwowych i lokalnych. Obecnie dostępna technologia jest w stanie zrewolucjonizować sieci oświetleniowe naszego kraju, redukując liczbę wypadków kolejowych i kolizji drogowych.

Źródło: Alumast S.A.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy fotoradar sieje postrach w Warszawie. Ponad 7840 zarejestrowanych wykroczeń w niecały miesiąc

Nowy fotoradar sieje postrach w Warszawie. Ponad 7840 zarejestrowanych wykroczeń w niecały miesiąc. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o najświeższych statystykach dotyczących wykroczeń przekroczenia dozwolonej prędkości.

Uwaga kierowcy! Jest ostrzeżenie przed opadami śniegu i ślizgawicą

Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej ostrzega: dziś w nocy i jutro rano opady deszczu będą zamarzały. Jest duże prawdopodobieństwo oblodzenia. Należy więc zachować szczególną ostrożność na drodze i nie tylko. Śnieg spadnie w niedzielę.

Jakiego samochodu szukają Polacy, gdy chcą wymienić pojazd [RAPORT]

Polacy planujący wymianę samochodu rozglądają się raczej za opcją używaną z silnikiem spalinowym. Tak deklaruje 55 proc. ankietowanych raportu Santander Consumer Multirent. Jakie kwoty mają w planach przeznaczyć?

Nie słabnie popyt na nowe samochody. W listopadzie do grona liderów, w tym Toyoty, dołączył nieoczekiwanie Ford

Popyt na nowe auta – zarówno osobowe jak i dostawcze o dopuszczalnej masie całkowitej 3,5 tony nie słabnie. W tej drugiej kategorii listopad przyniósł niespodziankę – Renault na fotelu lidera zajmowanym przez tę markę od niepamiętnego czasu zastąpił Ford.

REKLAMA

Testowanie pojazdów zautomatyzowanych. Resort Infrastruktury ma plan!

Testowanie pojazdów zautomatyzowanych. Resort Infrastruktury ma plan! W ocenie Ministerstwa Infrastruktury, projekt nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym ma zapewnić bezpieczeństwo ruchu drogowego. Projekt trafił do konsultacji.

Auta autonomiczne na drogach publicznych. MI chce testować

Z projektu noweli ustawy Prawo o ruchu drogowym, opublikowanego w poniedziałek na stronie Rządowego Centrum Legislacyjnego (RCL) wynika, że Ministerstwo Infrastruktury chce wprowadzić możliwość testowania pojazdów półautonomicznych i autonomicznych na publicznych drogach.

System RedLight w Kielcach. Na skrzyżowaniu działa aż 36 kamer

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o włączeniu systemu RedLight w Kielcach. Na skrzyżowaniu działa aż 36 kamer. Czym jest system RedLight i jak działa? Kto otrzyma mandat?

Lekkie pojazdy elektryczne - co warto o nich wiedzieć

Większe miasto to zakorkowane ulice, duża emisja dwutlenku węgla i przeciętna prędkość jazdy km/h. Ponadto średnia liczba pasażerów w samochodach poruszających się po miastach to zaledwie 1,3 osoby. Czy lekkie pojazdy elektryczne zrewolucjonizują sposób poruszania się po mieście? 

REKLAMA

KGP: 99 221 interwencji, 380 wypadków drogowych, 22 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 221 interwencji. Byli wzywani do 380 wypadków drogowych.

Od stycznia 2025 r. nowe obowiązki właścicieli i zarządców niektórych budynków. Wysyp stacji ładowania aut elektrycznych już się zaczął

W ewidencji Urzędu Dozoru Technicznego widnieje już ponad 10 200 punktów ładowania aut elektrycznych. Tylko w listopadzie ich liczba wzrosła o przeszło 760! Tak gwałtowne przyspieszenie w budowie infrastruktury dla elektryków ma związek z przepisami, które wchodzą w życie 1 stycznia – oceniają eksperci Powerdot. Jest też inna przyczyna.

REKLAMA