REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zapobiegać kradzieżom infrastruktury?

Jak zapobiegać kradzieżom infrastruktury?
Jak zapobiegać kradzieżom infrastruktury?
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Kradzież infrastruktury przydrogowej i przykolejowej to w niektórych regionach polski prawdziwa zmora. Obywatele okradani są podwójnie - z jednej strony wszyscy musimy płacić ok. 100 m.n zł rocznie za naprawę bądź wymianę zdewastowanych urządzeń, z drugiej zniszczenie infrastruktury powoduje przerwy w dostawach prądu i opóźnienia pociągów. Jak tego typu kradzieżom zapobiegać?

Co roku złodzieje kradną elementy infrastruktury za około 100 mln zł

Szacuje się, że z roku na rok branże kolejowa, telekomunikacyjna oraz energetyczna tracą około 100 milionów złotych w wyniku rozkradania wartościowych elementów przez złomiarzy . Według raportu opublikowanego w połowie 2013 roku, tylko część skradzionej infrastruktury przykolejowej osiągnęła w pierwszym półroczu równowartość niemal 9 milionów złotych, a dewastacja doprowadziła do opóźnień ponad 3200 pociągów. Liczba kradzieży do tej pory nasila się szczególnie na Dolnym i Górnym Śląsku, a najczęściej rozkradanymi elementami są szyny, sieci trakcyjne oraz elementy słupów oświetleniowych . Jednak to nie utrata środków finansowych jest najdotkliwsza. Złomiarze, okradając przejazdy kolejowe oraz drogi, stwarzają bezpośrednie zagrożenie życia i zdrowia podróżujących . Rozwiązaniem tego problemu jest doprowadzenie do sytuacji, w której kradzież infrastruktury przydrogowej stanie się nieopłacalna – a więc gdy oświetleniowe czy telekomunikacyjne konstrukcje stalowe zostaną zastąpione np. kompozytowymi.

REKLAMA

Zobacz też: Firmy transportowe z Łotwy i Estonii zyskują na Euro

Zastąpić infrastrukturę przydrogową i przykolejową elementami wykonanymi z kompozytów?

REKLAMA

Obecnie zdecydowana większość infrastruktury przydrogowej i przykolejowej jest przestarzała. Słupy na krajowych drogach są przeważnie wykonane z betonu lub stali, przez co ich części i elementy stanowią łatwy zarobek dla osób bezdomnych i złomiarzy. W walce ze złodziejami GDDKiA oraz służby kolejowe współpracują nie tylko z policją, ale również z właścicielami skupów złomu, których informują na bieżąco o skradzionych częściach i elementach infrastruktury przydrogowej. Niestety, problem ten – mimo interwencji władz i obecności nowoczesnego monitoringu – wciąż istnieje i powoduje olbrzymie straty finansowe. W 2012 roku udało się złapać jedynie około 700 osób odpowiedzialnych za kradzież infrastruktury kolejowej .

Metodą całkowicie likwidującą wspomniany problem jest modernizacja infrastruktury przydrogowej oraz przykolejowej, polegająca na zastąpieniu obecnych konstrukcji słupami opartymi na technologii kompozytowej. Obiekty takie nie stanowią żadnej wartości złomowej i tym samym minimalizują ryzyko ich kradzieży. Koszt instalacji słupów kompozytowych jest porównywalny cenowo z tradycyjnymi, jednak ich konstrukcja jest bardziej wytrzymała, a przy tym lżejsza niż w przypadku betonowych czy stalowych odpowiedników. Dodatkowo, w przypadku zderzenia ze słupem kompozytowym, nie występuje zagrożenie życia kierowcy, obiekty te charakteryzują się bowiem wysokim współczynnikiem bezpieczeństwa biernego.

Zobacz też: Inteligentny system transportu

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

„Obecnie ponad 60% wykorzystywanych słupów oświetleniowych nie spełnia wymaganych norm, przez co stanowi zagrożenie dla pieszych i kierowców, a przy tym jest potencjalnie łatwym łupem dla złodziei złomu. Wprowadzenie na drogi oraz dworce kolejowe oświetleniowych słupów kompozytowych nie tylko wpłynie pozytywnie na likwidację problemu kradzieży infrastruktury, ale również w znacznym stopniu poprawi bezpieczeństwo w tak szczególnych miejscach, jak drogi i przejazdy kolejowe. Rozwiązanie to jest pod każdym względem korzystne zarówno dla użytkowników infrastruktury drogowej, jak i instytucji państwowych, które muszą ponosić konsekwencje nagminnych kradzieży” – mówi Zbigniew Szkopek, prezes Alumast SA.

Nie ulega wątpliwości, że problem rozkradanej infrastruktury, który prowadzi do radykalnego spadku bezpieczeństwa na drogach i przejazdach kolejowych, powinien być przedmiotem szczególnej uwagi ze strony władz państwowych i lokalnych. Obecnie dostępna technologia jest w stanie zrewolucjonizować sieci oświetleniowe naszego kraju, redukując liczbę wypadków kolejowych i kolizji drogowych.

Źródło: Alumast S.A.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pościg za kierowcą BMW. Zatrzymany posiada dożywotni zakaz kierowania wszelkimi pojazdami mechanicznymi

Tuż po północy (26.07) w Siedlcach doszło do pościgu za kierowcą BMW. Policjanci Komendy Miejskiej Policji w Siedlcach prowadzili pościg za samochodem jadącym bez tablic rejestracyjnych. Kierowca pomimo poleceń policjantów nie reagował i podjął próbę ucieczki.

Potracił rowerzystę, który zaczepił się o dach auta, pojechał dalej

Do niecodziennego zdarzenia doszło na przedmieściach Walencji. Kierowca furgonetki potrącił rowerzystę, który następnie ugrzązł na dachu samochodu. Mężczyzna nie zatrzymał się, aby pomóc poszkodowanemu, uciekł z miejsca wypadku. Chwilę później został zatrzymany przez funkcjonariuszy hiszpańskiej żandarmerii (Guardia Civil).

Więcej płatnych dróg i autostrad? Rząd pracuje nad nowymi przepisami

W wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów pojawił się projekt rozporządzenia w sprawie dróg krajowych lub ich odcinków, na których pobiera się opłatę elektroniczną, oraz wysokości stawek opłaty elektronicznej. Chodzi o rozszerzenie sieci dróg płatnych.

Zmiany dotyczące obowiązkowej konfiskaty pojazdów nietrzeźwych kierowców najwcześniej po wakacjach

We wtorek, 23 lipca rząd miał zająć się przygotowanym przez resort sprawiedliwości projektem nowelizacji Kodeksu karnego, Kodeksu postępowania karnego oraz ustawy o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich. Chodzi o zmianę przepisów dotyczących konfiskaty aut prowadzonych przez nietrzeźwych kierowców.

REKLAMA

Czy samochód powypadkowy może być odpadem?

Jakie są przesłanki aby uznać, że jakiś przedmiot lub substancja jest odpadem? Co w przypadku importu elektrośmieci np. samochodów powypadkowych?

Od 1 lipca 2024 r. nowe zasady przywozu samochodów osobowych

Od 1 lipca 2024 r. obowiązują nowe zasady przywozu samochodów osobowych do Polski zarejestrowanych na Białorusi. Sprawdź, jakie warunki muszą spełniać pojazdy, które mogą wjeżdżać do Polski.  Chodzi o rozporządzenie Rady Unii Europejskiej dotyczące poszerzenia zakresu i katalogu podmiotów środków ograniczających w związku z sytuacją na Białorusi i udziałem Białorusi w agresji Rosji wobec Ukrainy.

Dwaj bracia zginęli w wypadku motocyklowym, nie mieli kasków

Do tragicznego wypadku doszło w Jemiołowie (woj, lubuskie). Dwaj bracia jechali motocyklem i uderzyli w zaparkowany samochód. Obaj mężczyźni nie żyją. Okoliczności bada policja i prokuratura. 

Parkując uszkodziła 10 samochodów

Pech, nieostrożność, a może nietrzeźwość? 41-letnia mieszkanka Olsztyna, usiłując zaparkować samochód na osiedlowej uliczce uszkodziła… 10 samochodów. Kobieta nie chciała przebadać się alkomatem.

REKLAMA

Czy w aucie trzeba mieć przy sobie dowód rejestracyjny?

Zostałeś zatrzymany do kontroli? Sprawdź, jakie dokumenty musisz przy sobie posiadać. Dowód rejestracyjny, prawo jazdy i aktualne ubezpieczenie OC są jednymi z najważniejszych dokumentów każdego kierowcy.

Badanie: 72 proc. przy zakupie używanego samochodu kieruje się jego ceną

Przy wyborze używanego auta, każdy kupujący bierze pod uwagę inne czynniki. Niezależnie od tego jaki model jest w centrum zainteresowania kupującego, i tak najczęściej branym czynnikiem przy wyborze auta jest jego cena. Model i marka samochodu schodzą na dalszy plan.

REKLAMA