REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zasady kulturalnego zachowania na drodze

Zasady kulturalnego zachowania na drodze
Zasady kulturalnego zachowania na drodze
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Kultura jazdy to słaba strona polskich kierowców. Bagatelizowana przez kierujących, jest powodem korków, spóźnień, stresów, kolizji i niskiej jakości życia zmotoryzowanych.

Po czym poznać dobrego kierowcę?

REKLAMA

Czy po tym, że nie boi się pędzić przez miasto z prędkością przekraczającą 100 km/h? Może dobry kierowca to taki, który rozpędzonym pojazdem dostawczym mknie slalomem pomiędzy jadącymi po ulicach miast samochodami? A może na miano mistrza kierownicy zasługuje człowiek, który "nie do sobie w kaszę dmuchać" i gdy tylko zauważy, że jadący przed nim sąsiednim pasem samochód ma zamiar zmienić pas i wjechać przed niego, po zauważeniu kierunkowskazu błyskawicznie przyspiesza, żeby za wszelką cenę uniemożliwić innemu kierowcy zmianę kierunku jazdy?

Przypuszczam, że w opinii wielu zmotoryzowanych Polaków najlepsi kierowcy to również tacy, którzy nie boją się parkować tak, by zastawiać chodnik, tarasować ruch, czy niszczyć zieleń miejską.

Korki w miastach, a kultura jazdy

Zaskakujące, że wciąż tak niewiele osób, które na co dzień korzystają z samochodów w Polsce, dostrzega zależność pomiędzy upłynnianiem ruchu w mieście, a przestrzeganiem przepisów i zasad kultury jazdy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Dobry kierowca, to kierowca przewidujący, który podczas prowadzenia samochodu potrafi używać mózgu i przewidzieć konsekwencje swoich zachowań. Przez ostatnie lata, m.in. dzięki otwarciu granic zachodniej cywilizacji i zwiększającej się świadomości społecznej, daje się zauważyć znaczną poprawę w jakości jazdy Polaków, ale wciąż jest wiele do zrobienia. Ucywilizowanie ruchu najbardziej zaczyna być widać w największych miastach, bo tam jeździ najwięcej pojazdów, a przede wszystkim w Warszawie. Coraz więcej kierowców wydaje się zdawać sobie sprawę, że z bezmyślnej, bezrefleksyjnej złośliwości nie wynika nic dobrego i w efekcie życzliwie reaguje nie przyspieszając, a nawet w skrajnych (niestety) przypadkach robiąc miejsce, gdy jadący obok pojazd zasygnalizuje zamiar zmiany pasa.

W efekcie coraz mniej kierowców boi się używać kierunkowskazów, gdy ma zamiar przejechać z pasa na pas i nie zbliża się niepewnie do linii rozdzielającej licząc na to, że któryś z uczestników ruchu odgadnie ich zamierzenia. - Sygnalizując manewry. „Dzięki odpowiednio wczesnemu włączaniu kierunkowskazów dajemy innym uczestnikom szansę poznania naszych zamiarów i właściwej, bezpiecznej reakcji” - mówi Radosław Jaskulski, instruktor Szkoły Auto ŠKODA. Z kolei - Stosując zasadę „jazdy na zamek”, przy zwężaniu dwóch pasów. Tam, gdzie występują zwężenia drogi, dajmy możliwość zjechania samochodom z kończącego się pasa. Żeby ta zasada gwarantowała płynność, samochody zjeżdżające z pasa kończącego się, powinny przepuszczać się na zmianę, wraz z samochodami z pasa, który biegnie dalej. - dodaje.

Zwłaszcza ostatnie uwaga instruktora ma szczególne konsekwencje w kwestii tworzenia się zatorów. Siłą woli nie pokonamy zwężenia drogi. Zatem jedyne, co możemy zrobić to postarać się, by samochody dojeżdżające do zwężenia nie musiały się zatrzymywać. Jeżeli będą musiały, to w godzinach szczytu każdy utknie w takim miejscu na co najmniej kilkanaście minut. Dlatego gdy zauważymy znak, że droga się za kilkaset metrów zwęży zwolnijmy i zwiększmy znacznie odstęp od poprzedzającego pojazdu, tak by kierowcy jadących obok samochodów mogli bez strachu i bez konieczności zatrzymania płynnie zmienić pas i przejechać przez tzw. wąskie gardło.

Ułatwiajmy swoją uprzejmością życie innym kierowcom. Nic nas to nie kosztuje, a wszyscy odczują korzyści.

Tekst: Tomasz Korniejew

Źródło: Szkoła Auto ŠKODA

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

Nissan Qashqai 2024. Lifting japońskiego hitu sprzedaży stawia na nowości technologiczne

Trzecia generacja Nissana Qashqaia po 3 latach obecności rynkowej otrzymuje delikatny lifting. Zmiany stylistyczne? To początek. Bo tu ważniejsza jest technologia. Auto dostanie m.in. nową kamerę 360 stopni 3D, asystenta głosowego Google czy możliwość zdalnych płatności Google Pay.

Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

REKLAMA

Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

REKLAMA

Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

REKLAMA