REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zasady kulturalnego zachowania na drodze

Zasady kulturalnego zachowania na drodze
Zasady kulturalnego zachowania na drodze
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Kultura jazdy to słaba strona polskich kierowców. Bagatelizowana przez kierujących, jest powodem korków, spóźnień, stresów, kolizji i niskiej jakości życia zmotoryzowanych.

Po czym poznać dobrego kierowcę?

REKLAMA

REKLAMA

Czy po tym, że nie boi się pędzić przez miasto z prędkością przekraczającą 100 km/h? Może dobry kierowca to taki, który rozpędzonym pojazdem dostawczym mknie slalomem pomiędzy jadącymi po ulicach miast samochodami? A może na miano mistrza kierownicy zasługuje człowiek, który "nie do sobie w kaszę dmuchać" i gdy tylko zauważy, że jadący przed nim sąsiednim pasem samochód ma zamiar zmienić pas i wjechać przed niego, po zauważeniu kierunkowskazu błyskawicznie przyspiesza, żeby za wszelką cenę uniemożliwić innemu kierowcy zmianę kierunku jazdy?

Przypuszczam, że w opinii wielu zmotoryzowanych Polaków najlepsi kierowcy to również tacy, którzy nie boją się parkować tak, by zastawiać chodnik, tarasować ruch, czy niszczyć zieleń miejską.

Korki w miastach, a kultura jazdy

REKLAMA

Zaskakujące, że wciąż tak niewiele osób, które na co dzień korzystają z samochodów w Polsce, dostrzega zależność pomiędzy upłynnianiem ruchu w mieście, a przestrzeganiem przepisów i zasad kultury jazdy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dobry kierowca, to kierowca przewidujący, który podczas prowadzenia samochodu potrafi używać mózgu i przewidzieć konsekwencje swoich zachowań. Przez ostatnie lata, m.in. dzięki otwarciu granic zachodniej cywilizacji i zwiększającej się świadomości społecznej, daje się zauważyć znaczną poprawę w jakości jazdy Polaków, ale wciąż jest wiele do zrobienia. Ucywilizowanie ruchu najbardziej zaczyna być widać w największych miastach, bo tam jeździ najwięcej pojazdów, a przede wszystkim w Warszawie. Coraz więcej kierowców wydaje się zdawać sobie sprawę, że z bezmyślnej, bezrefleksyjnej złośliwości nie wynika nic dobrego i w efekcie życzliwie reaguje nie przyspieszając, a nawet w skrajnych (niestety) przypadkach robiąc miejsce, gdy jadący obok pojazd zasygnalizuje zamiar zmiany pasa.

W efekcie coraz mniej kierowców boi się używać kierunkowskazów, gdy ma zamiar przejechać z pasa na pas i nie zbliża się niepewnie do linii rozdzielającej licząc na to, że któryś z uczestników ruchu odgadnie ich zamierzenia. - Sygnalizując manewry. „Dzięki odpowiednio wczesnemu włączaniu kierunkowskazów dajemy innym uczestnikom szansę poznania naszych zamiarów i właściwej, bezpiecznej reakcji” - mówi Radosław Jaskulski, instruktor Szkoły Auto ŠKODA. Z kolei - Stosując zasadę „jazdy na zamek”, przy zwężaniu dwóch pasów. Tam, gdzie występują zwężenia drogi, dajmy możliwość zjechania samochodom z kończącego się pasa. Żeby ta zasada gwarantowała płynność, samochody zjeżdżające z pasa kończącego się, powinny przepuszczać się na zmianę, wraz z samochodami z pasa, który biegnie dalej. - dodaje.

Zwłaszcza ostatnie uwaga instruktora ma szczególne konsekwencje w kwestii tworzenia się zatorów. Siłą woli nie pokonamy zwężenia drogi. Zatem jedyne, co możemy zrobić to postarać się, by samochody dojeżdżające do zwężenia nie musiały się zatrzymywać. Jeżeli będą musiały, to w godzinach szczytu każdy utknie w takim miejscu na co najmniej kilkanaście minut. Dlatego gdy zauważymy znak, że droga się za kilkaset metrów zwęży zwolnijmy i zwiększmy znacznie odstęp od poprzedzającego pojazdu, tak by kierowcy jadących obok samochodów mogli bez strachu i bez konieczności zatrzymania płynnie zmienić pas i przejechać przez tzw. wąskie gardło.

Ułatwiajmy swoją uprzejmością życie innym kierowcom. Nic nas to nie kosztuje, a wszyscy odczują korzyści.

Tekst: Tomasz Korniejew

Źródło: Szkoła Auto ŠKODA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA