REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zasady kulturalnego zachowania na drodze

Zasady kulturalnego zachowania na drodze
Zasady kulturalnego zachowania na drodze
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Kultura jazdy to słaba strona polskich kierowców. Bagatelizowana przez kierujących, jest powodem korków, spóźnień, stresów, kolizji i niskiej jakości życia zmotoryzowanych.

Po czym poznać dobrego kierowcę?

REKLAMA

REKLAMA

Czy po tym, że nie boi się pędzić przez miasto z prędkością przekraczającą 100 km/h? Może dobry kierowca to taki, który rozpędzonym pojazdem dostawczym mknie slalomem pomiędzy jadącymi po ulicach miast samochodami? A może na miano mistrza kierownicy zasługuje człowiek, który "nie do sobie w kaszę dmuchać" i gdy tylko zauważy, że jadący przed nim sąsiednim pasem samochód ma zamiar zmienić pas i wjechać przed niego, po zauważeniu kierunkowskazu błyskawicznie przyspiesza, żeby za wszelką cenę uniemożliwić innemu kierowcy zmianę kierunku jazdy?

Przypuszczam, że w opinii wielu zmotoryzowanych Polaków najlepsi kierowcy to również tacy, którzy nie boją się parkować tak, by zastawiać chodnik, tarasować ruch, czy niszczyć zieleń miejską.

Korki w miastach, a kultura jazdy

REKLAMA

Zaskakujące, że wciąż tak niewiele osób, które na co dzień korzystają z samochodów w Polsce, dostrzega zależność pomiędzy upłynnianiem ruchu w mieście, a przestrzeganiem przepisów i zasad kultury jazdy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dobry kierowca, to kierowca przewidujący, który podczas prowadzenia samochodu potrafi używać mózgu i przewidzieć konsekwencje swoich zachowań. Przez ostatnie lata, m.in. dzięki otwarciu granic zachodniej cywilizacji i zwiększającej się świadomości społecznej, daje się zauważyć znaczną poprawę w jakości jazdy Polaków, ale wciąż jest wiele do zrobienia. Ucywilizowanie ruchu najbardziej zaczyna być widać w największych miastach, bo tam jeździ najwięcej pojazdów, a przede wszystkim w Warszawie. Coraz więcej kierowców wydaje się zdawać sobie sprawę, że z bezmyślnej, bezrefleksyjnej złośliwości nie wynika nic dobrego i w efekcie życzliwie reaguje nie przyspieszając, a nawet w skrajnych (niestety) przypadkach robiąc miejsce, gdy jadący obok pojazd zasygnalizuje zamiar zmiany pasa.

W efekcie coraz mniej kierowców boi się używać kierunkowskazów, gdy ma zamiar przejechać z pasa na pas i nie zbliża się niepewnie do linii rozdzielającej licząc na to, że któryś z uczestników ruchu odgadnie ich zamierzenia. - Sygnalizując manewry. „Dzięki odpowiednio wczesnemu włączaniu kierunkowskazów dajemy innym uczestnikom szansę poznania naszych zamiarów i właściwej, bezpiecznej reakcji” - mówi Radosław Jaskulski, instruktor Szkoły Auto ŠKODA. Z kolei - Stosując zasadę „jazdy na zamek”, przy zwężaniu dwóch pasów. Tam, gdzie występują zwężenia drogi, dajmy możliwość zjechania samochodom z kończącego się pasa. Żeby ta zasada gwarantowała płynność, samochody zjeżdżające z pasa kończącego się, powinny przepuszczać się na zmianę, wraz z samochodami z pasa, który biegnie dalej. - dodaje.

Zwłaszcza ostatnie uwaga instruktora ma szczególne konsekwencje w kwestii tworzenia się zatorów. Siłą woli nie pokonamy zwężenia drogi. Zatem jedyne, co możemy zrobić to postarać się, by samochody dojeżdżające do zwężenia nie musiały się zatrzymywać. Jeżeli będą musiały, to w godzinach szczytu każdy utknie w takim miejscu na co najmniej kilkanaście minut. Dlatego gdy zauważymy znak, że droga się za kilkaset metrów zwęży zwolnijmy i zwiększmy znacznie odstęp od poprzedzającego pojazdu, tak by kierowcy jadących obok samochodów mogli bez strachu i bez konieczności zatrzymania płynnie zmienić pas i przejechać przez tzw. wąskie gardło.

Ułatwiajmy swoją uprzejmością życie innym kierowcom. Nic nas to nie kosztuje, a wszyscy odczują korzyści.

Tekst: Tomasz Korniejew

Źródło: Szkoła Auto ŠKODA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Ta inicjatywa UE otwiera drogę lekkim autom miejskim w cenie do 15-20 tys. Euro. Zmiany w kategorii L6e i zasada 3E

Jesień 2025 roku zapisze się w historii europejskiej motoryzacji jako moment zwrotny. Przez lata nasze miasta stawały się coraz bardziej zatłoczone, a samochody, którymi się po nich poruszamy – coraz większe, cięższe i droższe. Dziś jednak, patrząc na ostatnie sygnały płynące z Brukseli, w tym nową inicjatywę „Small Affordable Cars” ogłoszoną przez przewodniczącą Ursulę von der Leyen oraz trwające prace w Komisji Petycji PE, możemy powiedzieć głośno: idzie nowe. Europa wreszcie dostrzegła potencjał, o którym w Electroride mówimy od dawna. Nadchodzi czas lekkich pojazdów elektrycznych.

KGP: 109 588 interwencji, 367 wypadków drogowych, 20 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 588 interwencji. Byli wzywani do 367 wypadków drogowych.

Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

REKLAMA

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

REKLAMA

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA