REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zasady kulturalnego zachowania na drodze

Zasady kulturalnego zachowania na drodze
Zasady kulturalnego zachowania na drodze
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Kultura jazdy to słaba strona polskich kierowców. Bagatelizowana przez kierujących, jest powodem korków, spóźnień, stresów, kolizji i niskiej jakości życia zmotoryzowanych.

Po czym poznać dobrego kierowcę?

REKLAMA

REKLAMA

Czy po tym, że nie boi się pędzić przez miasto z prędkością przekraczającą 100 km/h? Może dobry kierowca to taki, który rozpędzonym pojazdem dostawczym mknie slalomem pomiędzy jadącymi po ulicach miast samochodami? A może na miano mistrza kierownicy zasługuje człowiek, który "nie do sobie w kaszę dmuchać" i gdy tylko zauważy, że jadący przed nim sąsiednim pasem samochód ma zamiar zmienić pas i wjechać przed niego, po zauważeniu kierunkowskazu błyskawicznie przyspiesza, żeby za wszelką cenę uniemożliwić innemu kierowcy zmianę kierunku jazdy?

Przypuszczam, że w opinii wielu zmotoryzowanych Polaków najlepsi kierowcy to również tacy, którzy nie boją się parkować tak, by zastawiać chodnik, tarasować ruch, czy niszczyć zieleń miejską.

Korki w miastach, a kultura jazdy

REKLAMA

Zaskakujące, że wciąż tak niewiele osób, które na co dzień korzystają z samochodów w Polsce, dostrzega zależność pomiędzy upłynnianiem ruchu w mieście, a przestrzeganiem przepisów i zasad kultury jazdy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dobry kierowca, to kierowca przewidujący, który podczas prowadzenia samochodu potrafi używać mózgu i przewidzieć konsekwencje swoich zachowań. Przez ostatnie lata, m.in. dzięki otwarciu granic zachodniej cywilizacji i zwiększającej się świadomości społecznej, daje się zauważyć znaczną poprawę w jakości jazdy Polaków, ale wciąż jest wiele do zrobienia. Ucywilizowanie ruchu najbardziej zaczyna być widać w największych miastach, bo tam jeździ najwięcej pojazdów, a przede wszystkim w Warszawie. Coraz więcej kierowców wydaje się zdawać sobie sprawę, że z bezmyślnej, bezrefleksyjnej złośliwości nie wynika nic dobrego i w efekcie życzliwie reaguje nie przyspieszając, a nawet w skrajnych (niestety) przypadkach robiąc miejsce, gdy jadący obok pojazd zasygnalizuje zamiar zmiany pasa.

W efekcie coraz mniej kierowców boi się używać kierunkowskazów, gdy ma zamiar przejechać z pasa na pas i nie zbliża się niepewnie do linii rozdzielającej licząc na to, że któryś z uczestników ruchu odgadnie ich zamierzenia. - Sygnalizując manewry. „Dzięki odpowiednio wczesnemu włączaniu kierunkowskazów dajemy innym uczestnikom szansę poznania naszych zamiarów i właściwej, bezpiecznej reakcji” - mówi Radosław Jaskulski, instruktor Szkoły Auto ŠKODA. Z kolei - Stosując zasadę „jazdy na zamek”, przy zwężaniu dwóch pasów. Tam, gdzie występują zwężenia drogi, dajmy możliwość zjechania samochodom z kończącego się pasa. Żeby ta zasada gwarantowała płynność, samochody zjeżdżające z pasa kończącego się, powinny przepuszczać się na zmianę, wraz z samochodami z pasa, który biegnie dalej. - dodaje.

Zwłaszcza ostatnie uwaga instruktora ma szczególne konsekwencje w kwestii tworzenia się zatorów. Siłą woli nie pokonamy zwężenia drogi. Zatem jedyne, co możemy zrobić to postarać się, by samochody dojeżdżające do zwężenia nie musiały się zatrzymywać. Jeżeli będą musiały, to w godzinach szczytu każdy utknie w takim miejscu na co najmniej kilkanaście minut. Dlatego gdy zauważymy znak, że droga się za kilkaset metrów zwęży zwolnijmy i zwiększmy znacznie odstęp od poprzedzającego pojazdu, tak by kierowcy jadących obok samochodów mogli bez strachu i bez konieczności zatrzymania płynnie zmienić pas i przejechać przez tzw. wąskie gardło.

Ułatwiajmy swoją uprzejmością życie innym kierowcom. Nic nas to nie kosztuje, a wszyscy odczują korzyści.

Tekst: Tomasz Korniejew

Źródło: Szkoła Auto ŠKODA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

REKLAMA

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. Decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Nie warto jednak czekać, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

Jak przygotować samochód na zimę: sprawdzone porady na śnieg, mróz i sól na drogach

Zima to najtrudniejszy czas dla samochodu: niskie temperatury, śliskie drogi, wszechobecna sól i błoto pośniegowe przyspieszają zużycie podzespołów i sprzyjają awariom. Odpowiednie przygotowanie auta do jazdy zimą znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz pozwala uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, o co zadbać, zanim spadnie pierwszy śnieg.

REKLAMA

Tankujesz na zapas? Przekroczenie tego limitu to proszenie się o 2000 zł mandatu

Okresowe prognozy o wzrostach cen paliw dyktowane sytuacją na rynkach paliwowych lub kuszące promocje na stacjach skłaniają kierowców do robienia zapasów. Napełnianie kanistrów i przewożenie ich w bagażniku to powszechna praktyka, jednak wielu z nas zapomina, że benzyna i olej napędowy to towary niebezpieczne. Ich transport regulują surowe przepisy, a niewiedza w tym zakresie nie zwalnia z odpowiedzialności. Przekroczenie dozwolonych limitów lub użycie niewłaściwych pojemników może skończyć się karą finansową, która wielokrotnie przewyższy oszczędności wynikające z taniego tankowania.

Sebastian M. robił chip tuning. Właściciele firmy zwiększającej osiągi jego samochodu zeznawali przed sądem

Sebastiana M. spowodował wypadek 16 września 2023 r. na autostradzie A1. Zginęła 3-osobowa rodzina. W jego bmw 850i o ok. 20 procent zwiększono moc silnika oraz dezaktywowano organicznie maksymalnej prędkości. Auto jechało co najmniej 315 km/h.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA