REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Półpalety i ćwierćpalety, zastosowanie

Subskrybuj nas na Youtube
Paleta wystawowa CHEP, fot. CHEP
Paleta wystawowa CHEP, fot. CHEP
Media

REKLAMA

REKLAMA

Prezentacja produktów w sklepach o mniejszej powierzchni nie musi oznaczać dodatkowych kosztów. Można towar przewieźć na palecie ekspozycyjnej.

Zadania przed jakimi stoi większość producentów i dystrybutorów, wiążą się z koniecznością przyspieszenia procesów dystrybucji, zwiększeniem kontroli nad poszczególnymi ogniwami łańcucha oraz wzrostem skali usług na rzecz odbiorców. Oznacza to konieczność zapewnienia odpowiedniego poziomu zapasów przy jednoczesnej optymalizacji zarządzania produktami.
Działy logistyki, sprzedaży i marketingu również oczekują od palet coraz więcej. Zależny im na przyciąganiu uwagi klientów do produktów wystawianych na palecie, spełnianiu wymogów ekologicznych oraz zwiększaniu funkcjonalności palety. W obszarze paletyzacji towarów, odpowiedzią na wymogi rynku jest dziś paleta wystawowa, zaprojektowana tak, aby zredukować koszty, zwiększając zarazem sprzedaż.

REKLAMA

REKLAMA

Rożne rodzaje palet na rynku

Opakowanie pełni teraz nie tylko rolę logistyczną ale jest również środkiem przekazu. Co więcej, nowoczesna dystrybucja wymaga standaryzacji systemów, ulepszeń operacyjnych oraz zapewnienia odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa. Tradycyjne palety (1200mm x 800mm), których używano od dziesięcioleci do produkcji, przechowywania, transportu i dystrybucji towarów, ewoluowały dziś w nowe podgrupy formatów. Dziś to potężne narzędzie nie tylko logistyki, ale także marketingu i sprzedaży. Półpalety (palety o wymiarze 600mm x 800mm) i ćwierćpalety (palety o wymiarze 400mm x 600mm) stają się podstawą systemów paletyzacji.

Wady palet DHP

REKLAMA

Na rynku pojawia się wiele alternatyw wśród palet o rozmiarze 800x600. Dostępne modele różnią się zarówno budową jak i nośnością oraz faktyczną wytrzymałością palety w trakcie jej użytkowania. Do niedawna najpopularniejszym modelem była drewniana paleta DHP, której największą zaletą była cena - konkurencyjna względem ceny standardowej palety o rozmiarze euro. Niski koszt tego nośnika był wynikiem zastosowania niskiej jakości komponentów, które sprawiały, że w praktyce paleta uznawana za wymienną, stawała się paletą jednorazową. Największym mankamentem „białych” palet typu DHP są metalowe wsporniki – zbyt cienkie dla stosowanych na palecie obciążeń. Wsporniki o grubości 1,5 mm często ulegają deformacji w trakcie obsługi wózka widłowego, co wpływa na bezpieczeństwo ładunku oraz osób pracujących z towarem na tego typu palecie. Proces naprawy i recyklingu uszkodzonej palety DHP jest złożony, a w wielu przypadkach z uwagi na skalę uszkodzeń - niemożliwy do wykonania. Koszt przywrócenia jej pierwotnego kształtu oraz właściwości często przewyższa cenę nowej palety.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nowe rozwiązania w paletach

Alternatywną dla białych palet DHP jest niebieska półpaleta CHEP, która według producenta cieszy się wśród użytkowników coraz większym zainteresowaniem. Półpateta CHEP wykonana jest z trzech rodzajów materiałów – drewna, stali oraz plastiku. Wsporniki w paletach CHEP mają grubość 3,5 mm, co według producenta gwarantuje dużą odporność palety na uderzenia wideł wózka paletowego. Dzięki temu ładunek znajdujący się na palecie CHEP jest stabilny i zabezpieczony przed zniszczeniem w trakcie transportu i magazynowania. Czterowejściowa konstrukcja palety ułatwia jej użytkowanie i swobodne przemieszczanie ładunku. Maksymalna nośność na poziomie 500 kg sprawia, że jest chętnie używana w łańcuchach dostaw branży napojowej i innych produktów ciężkich. 

Paleta jako narzędzie sprzedaży towaru

Palety wystawowe to również narzędzia zwiększenia sprzedaży. Są estetyczne, a ze względu na niewielki rozmiar, mogą zostać umieszczone w kilku miejscach w sklepie. Zapewniając sprzedaż tam, gdzie dotąd nie było to możliwe i nie zakłócając procesu zakupów. Pozwala to na maksymalizację obszaru promocji, który jest zwykle całkowicie zapełniony.
Aż 65 procent kosztów w łańcuchu dostaw zostaje poniesionych w ostatnim odcinku dostarczenia produktu zwanym ,,ostatnią milą’’. Określenie to odnosi się do końcowego etapu logistycznego zanim produkt trafi do przestrzeni sklepowej.
Dzięki paletom wystawowym możliwe jest obniżenie kosztów operacyjnych ,,ostatniej mili’. Zastosowanie tego rozwiązania pozwala w pierwszej kolejności na redukcję kosztów operacji magazynowych (łatwość w identyfikacji towarów w magazynie i skrócenie czasu wyłożenia produktu), wpływa również na zwiększenie sprzedaży, ponieważ produkty obsługiwane przy pomocy palet wystawowych są lepiej eksponowane. Dodatkowo proces uzupełniania zapasów jest realizowany szybciej i zwiększa się jego efektywność. Maleją koszty bezpośrednie, a zapotrzebowanie na obsługę ręczną ulega redukcji. Zmniejszone zostają również koszty związane z uszkodzeniami produktów, recyklingu i naprawy uszkodzonych palet. 

Zwykłą praktyką w ramach łańcucha dostaw jest paletyzacja towarów przez dostawcę przy pomocy ćwierćpalet. Po wykonaniu tej operacji, dostawca umieszcza je na niebieskiej palecie o rozmiarze 1200mm x 800mm, aby zapewnić efektywność procesu w trakcie transportu towarów do Centrum Dystrybucji. Na miejscu, paleta drewniana ułatwia składowanie i przeładowanie produktów. Dostawy do sklepów są na ogół realizowane indywidualnie, aby zapobiec niepotrzebnemu przewożeniu i przeładunkowi towarów.
Po wykorzystaniu, palety wystawowe można łatwo układać w stosy (w przypadku palet plastikowych – jedna w drugiej), co pozwala oszczędzić miejsce w magazynie.
Wszystkie te działania logistyczne można przeprowadzić przy pomocy standardowego sprzętu (wózki widłowe itd.). ten sprzęt logistyczny umożliwia stosowanie palet w ramach wtórnych systemów pakowania, co jest zgodne z filozofią opakowań gotowych na półkę.

Korzyścią płynącą z wykorzystania palet wystawowych jest również wzrost rozpoznawalności marki, ponieważ produkty na paletach wystawowych są rozmieszczone w strategicznych punktach na terenie sklepu, charakteryzujących się wysoką ekspozycją a łatwość ich przemieszczania zwiększa możliwość wprowadzania modyfikacji na obszarze sklepu. Nie jest to możliwe w przypadku palet o większych formatach.

Źródło: Materiały prasowe CHEP

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA