REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przewożenie dużego ładunku samochodem, przepisy

Subskrybuj nas na Youtube
Samochód dostawczy, fot. Korkowo.pl
Samochód dostawczy, fot. Korkowo.pl
Media

REKLAMA

REKLAMA

Przewożenie ładunków o dużych gabarytach wymaga nie tylko pomyślunku w odpowiednim rozmieszczeniu bagaży w przestrzeni bagażowej. Sposób przewozu dużych przedmiotów określają przepisy.

Ładunek nie może powodować przekroczenia dopuszczalnej masy całkowitej lub ładowności pojazdu. W przypadku kierowcy posiadającego prawo jazdy kategorii B, masa całkowita pojazdów, którymi się on porusza nie może przekraczać 3,5 tony, ale może być też niższa – i trzeba wziąć to pod uwagę.

REKLAMA

Ładunek nie może ograniczać widoczności

– Kierowcy powinni zwrócić uwagę na sposób w jaki umieszczają w samochodzie ładunek. Chodzi tu nie tylko o komfort ale także bezpieczeństwo podróży – mówi Katarzyna Florkowska z serwisu Korkowo.pl. – Podstawowe zasady dotyczące umieszczania bagaży reguluje Kodeks Drogowy, a dokładnie artykuł 61 – wskazuje Florkowska. Ładunek nie powinien naruszać stateczności pojazdu ani też utrudniać kierowania pojazdem czy ograniczać widoczności. Bagaże nie powinny też zasłaniać świateł i urządzeń sygnalizacyjnych w przeciwnym razie kierowcy grozi mandat w wysokości 200 zł. Za zasłanianie tablic rejestracyjnych kara jest nieco mniejsza i zuboży kierowcę o 100 zł. Zmotoryzowany powinien dopilnować też, aby ładunek nie powodował przekroczenia dopuszczalnych nacisków osi pojazdu na drogę. Dodatkowo ładunek należy zabezpieczyć przed zmianą położenia lub wywoływaniem nadmiernego hałasu. „Ruchome”, głośno klekoczące bagaże są zatem wykluczone. Choć nie wszyscy zdają sobie z tego sprawę, to w świetle prawa ładunek nie powinien mieć odrażającego wyglądu czy wydzielać odrażającej woni. Urządzenia, które służą do mocowania ładunku powinny zostać zabezpieczone przed np. rozluźnieniem czy spadnięciem. Przed ruszeniem trasę należy upewnić się co do ich sprawności.

Bagaże wystające poza obrys samochodu - przepisy

Co w sytuacji, w której kierowca musi przewieść ładunek wystający poza obrysy pojazdu? Prawo dopuszcza taką możliwość, ale pod pewnymi warunkami. Jeśli ładunek wystaje poza boczne płaszczyzny pojazdu to całkowita szerokość pojazdu razem z ładunkiem nie może przekraczać 2,55 m (jeśli sama szerokość pojazdu mierzy 2,55m to wtedy jego szerokość razem z ładunkiem nie może przekraczać 3m). Jednak uwaga – ładunek musi być umieszczony w taki sposób, aby z jednej strony nie wystawał na odległość większą niż 23cm. W przypadku ładunku wystającego z tyłu pojazdu przyjmuje się, że nie może wystawać on bardziej niż 2 m od tylnej płaszczyzny obrysu pojazdu. Jeśli ładunek wystaje z przodu pojazdu to nie może on wystawać z przodu pojazdu na odległość większą niż 0,5m od przedniej płaszczyzny obrysu i większą niż 1,5 m od siedzenia kierowcy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Źródło: Materiały prasowe Korkowo.pl

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA