REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Polskie porty morskie - wyniki za 2012 r. i prognoza

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

REKLAMA

W 2012 r. przeładowano w największych polskich portach o 2,2% więcej ładunków w stosunku do roku 2011. Których towarów przeładowano w polskich portach najwięcej i jakie są prognozy na przyszłość?

Polskie porty morskie wzrost przeładunków w 2012 r.

REKLAMA

Przeładunki całkowite w portach w Gdańsku, Gdyni, Szczecinie i Świnoujściu osiągnęły poziom 63 974 tys. ton. Oznacza to, że w 2012 roku przeładowano o 2,2% więcej ładunków w porównaniu do roku ubiegłego. Do wzrostu tej wartości, przyczynił się jedynie port w Gdańsku, gdyż w pozostałych portach zanotowano spadki liczby przeładunków. Największe obroty, na poziomie 26 898 tys. ton, zanotował port w Gdańsku, następnie porty Szczecin i Świnoujście – 21 267 tys. ton, najmniejsze port w Gdyni – 15 809 tys. ton.
Wzrost przeładunków zanotowano w przypadku rudy (+54,9%), zboża (+20,3%), drobnicy (8%) i drewna (8,8%). Spadły natomiast przeładunki paliw płynnych (-0,2%), węgla (-4,4%) oraz innych ładunków masowych (-11%).

Polskie porty morskie - jakie towary przeładowują?

Trzy główne porty morskie przeładowały łącznie 1 657 tys. TEU (+22,1%), 342 tys. samochodów osobowych (+8,6%) oraz 448 tys. jednostek frachtowych (2,0%). Natomiast w ruchu promowym obsłużono 1 113,7 tys. pasażerów (+2,9%) oraz prawie 127 tys. pasażerów wycieczkowców, co spowodowało wzrost o 37,1%.
Pod względem struktury przeładunków w 2012 roku, umocniła się pozycja drobnicy w ogólnej strukturze obrotów polskich portów. Udział tej grupy wzrósł do 44,1%. W tej grupie ładunkowej Gdynia zachowała pozycję lidera, przeładowując 9,92 mln ton. Drugą w kolejności grupą ładunkową były paliwa płynne. W ubiegłym roku porty polskie przeładowały ponad 12,36 mln ton tego rodzaju ładunków. Niezmiennym liderem w tej grupie jest Gdańsk.

Polskie porty morskie - prognoza

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rok 2012 rozpoczęto od pierwszych działań zmierzających do realizacji dwóch dużych inwestycji w porcie Gdańsk, budowę bazy przeznaczonej do magazynowania i przeładunku ropy naftowej i produktów PERN oraz rozbudowa terminalu kontenerowego DCT. Łącznie koszt inwestycji szacuje się na 1,8 mld złotych.
W pierwszej połowie 2013 roku porty w Gdańsku, Gdyni, Szczecinie i Świnoujściu przeładowały łącznie 32 853 tys. ton, co było wynikiem o 16,7% lepszym niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. W drugim półroczu trend wzrostowy utrzyma się w przypadku kontenerów i może wynieść nawet 20%. Takie tempo, za sprawą DCT, najprawdopodobniej utrzyma port w Gdańsku. Wzrost przewidują również porty Szczecin i Świnoujście.

Źródło: Materiały prasowe Actia Forum

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA