Rozpraszacze do samolotów 767
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Rozpraszacze wirów brzegowych (winglet) to niewielkie płaty o kształcie strzał montowane na końcach skrzydeł. Poprawiają sprawność samolotu, przyczyniają się do oszczędności paliwa dzięki zmniejszeniu oporu oraz zmniejszają hałas wytwarzany przez samolot dzięki poprawie wydajności podczas startu. W opinii ekspertów ta zmiana pozwoli firmie UPS zaoszczędzić 22 miliony litrów paliwa rocznie i zmniejszy emisję dwutlenku węgla o ponad 62 tysiące ton. Specjaliści UPS szacują oszczędność paliwa na poziomie 4% przy każdym locie samolotów 767.
REKLAMA
– UPS pozostaje branżowym liderem w zakresie praktyk biznesowych na rzecz zrównoważonego rozwoju – mówi David Abney, dyrektor ds. operacyjnych UPS. – Oferując najszerszy zakres usług w branży, nieustannie poszukujemy sposobów na zmniejszenie emisji i kosztów operacyjnych, by móc oferować klientom rozwiązania pozwalające być konkurencyjnym w globalnej gospodarce. Rozpraszacze są doskonałym przykładem zrównoważonego rozwoju w praktyce. To przykład gospodarności i dobrego zarządzania.
Modyfikacja zwiększa długość skrzydła o około półtora metra, a wysokość rozpraszacza to prawie trzy i pół metra. Masa samolotu zwiększy się o ok. 1300 kg – składa się na to waga samych rozpraszaczy oraz wzmocnienie konstrukcji skrzydła. Mimo swoich rozmiarów i wagi rozpraszacze zmniejszą ilość paliwa zużywaną w czasie lotu.
Rozpraszacze poprawiają aerodynamikę skrzydła, zwiększając jego długość i zmniejszając opór.
REKLAMA
UPS korzysta obecnie z 54 samolotów 767, a kolejnych pięć zostało zamówionych. Firma planuje zainstalować rozpraszacze na wszystkich samolotach 767 do końca 2014 roku. Zainstalowano je już na należących do firmy samolotach 747 i MD-11, a samoloty A300-600 wyposażone zostały już w inny typ rozpraszacza – wingtip fence.
Projekt ten wdrożono w ramach inicjatywy linii UPS Airlines na rzecz zrównoważonego rozwoju. Firma posiada jedną z najmłodszych i najbardziej wydajnych pod względem spalania paliwa flot powietrznych w sektorze towarowym i pracuje nad zmniejszeniem emisji dwutlenku węgla do roku 2020 o 20% w porównaniu z rokiem 2005. Inne działania podejmowane w ramach inicjatywy oszczędzania paliwa to m.in. komputerowa optymalizacja tras przelotu, zarządzanie czasem kołowania samolotu i wykorzystanie alternatywnych paliw dla sprzętu obsługi naziemnej.
Źródło: Materiały prasowe UPS
REKLAMA
REKLAMA