REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odpowiedzialność przewoźnika za bagaż podróżnego

Subskrybuj nas na Youtube
transport drogowy, ciężarówki
transport drogowy, ciężarówki
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Jak wygląda kwestia odpowiedzialności przewoźnika za bagaż podróżnego. Czy powierzając go przewoźnikowi, możemy czuć się prawnie chronieni?

Przewóz osób fizycznych został uregulowany w przepisach prawnych w sposób dość lakoniczny. Kodeks cywilny poświęca mu jedynie trzy artykuły (art.776-778).
Zgodnie z art.776 Kodeksu cywilnego, przewoźnik zobowiązany jest do zapewnienia podróżnemu określonego standardu, jaki powinien towarzyszyć wykonaniu umowy przewozowej. Dotyczy to przede wszystkim zapewnienia odpowiednich warunków bezpieczeństwa i higieny oraz takich wygód, jakie ze względu na rodzaj transportu uważane są za niezbędne. 

REKLAMA

Jak natomiast wygląda kwestia odpowiedzialności przewoźnika za bagaż podróżnego. Czy powierzając go przewoźnikowi, możemy czuć się prawnie chronieni?

REKLAMA

Kwestię tą reguluje art.777 Kodeksu cywilnego, który stanowi, że „§1. Za bagaż, który podróżny przewozi ze sobą, przewoźnik ponosi odpowiedzialność tylko wtedy, gdy szkoda wynikła z winy umyślnej lub rażącego niedbalstwa przewoźnika. §2. Za bagaż powierzony przewoźnikowi przewoźnik ponosi odpowiedzialność według zasad przewidzianych dla przewozu rzeczy”.

Komentowany przepis dzieli bagaże na dwa rodzaje:
a) na te, które podróżny może ze sobą zabrać do środka transportowego (np. bagaż podręczny);
b) na te, które podróżny może oddać do przewozu w ramach przesyłki bagażowej.

REKLAMA

Sama kwestia możliwości zabrania rzeczy do środka transportu, nie została nigdzie uregulowana i de facto zależy od względów konstrukcyjnych pojazdu i umowy przewozu.
Kodeks cywilny nie czyni żadnego rozróżnienia rzeczy przewożonych przez podróżnego, z uwagi na ich charakter, w związku z powyższym przyjmuje się, że jeżeli nic nie wynika z przepisów szczególnych, o sposobie ich przewożenia przesądza wyłącznie wola stron umowy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Umowa o przewóz przesyłki bagażowej ma charakter realny, gdyż uważa się ją za zawartą dopiero w chwili przekazania przesyłki przewoźnikowi i przyjęcia kwitu bagażowego. Charakter ten uzasadnia tezę, że wszystkie rzeczy zabrane przez podróżnego do środka transportowego, a tym samym nieoddane jako przesyłka bagażowa, są traktowane jako rzeczy przewożone przez podróżnego, nad którymi sam podróżny sprawuje pieczę i na które przewoźnik nie ma wpływu, co automatycznie przesądza o zakresie jego odpowiedzialności. Troska o bagaż podręczny spoczywa bowiem na podróżnym. To on powinien przygotować bagaż do przewozu, w sposób odpowiedni do środka transportowego, którym ma być przewieziony (właściwe opakowanie, umiejscowienie i sprawowanie nad nim pieczy przez cały czas przejazdu).

Powyższe wskazuje, że to właśnie sposób przewożenia bagażu determinuje kwestie odpowiedzialności przewoźnika za szkody w nim wyrządzone. Odpowiedzialność przewoźnika za szkody powstałe w bagażu, jaki pasażer przewozi przy sobie, występuje tylko wtedy, gdy przewoźnikowi można przypisać winę umyślną lub rażące niedbalstwo. Ciężar udowodnienia winy przewoźnika, jak i pozostałych przesłanek, od których uzależniona jest jego odpowiedzialność (np. szkoda i związek przyczynowy) spoczywa na podróżnym. Wykazanie przez niego szkody w powierzonej przewoźnikowi przesyłce ułatwia domniemanie utracenia przesyłki, która nie nadeszła do miejsca przeznaczenia w ciągu 14 dni po upływie terminu przewozu. Uzależnienie odpowiedzialności przewoźnika od sytuacji, gdy szkoda jest wynikiem winy kwalifikowanej, znacznie jednak zawęża zakres jego odpowiedzialności. Warto jednak zauważyć, że stosownie do art.63 ust.1 ustawy Prawo przewozowe przewoźnik odpowiada, gdy szkoda wynikła z jego winy, czyli każdy, nawet najmniejszy stopień winy uzasadnia jego odpowiedzialność.
W tych przypadkach, kiedy przewoźnik przyjmuje rzeczy do przewozu jako przesyłkę bagażową, na przewoźniku spoczywa obowiązek pieczy nad bagażem, a w konsekwencji ponosi on odpowiedzialność tak jak za szkody wyrządzone przy przewozie rzeczy. Rozwiązanie to znacznie uprzywilejowuje podróżnego w porównaniu z sytuacją, gdy bagaż jest przewożony pod jego nadzorem.

Tekst: Łukasz Bernatowicz radca prawny, Krzysztof Gładych aplikant radcowski Kancelaria Radców Prawnych i Doradców Podatkowych Bernatowicz Komorniczak Mazur sp.p.

Materiał przesłany przez ECDDP Sp. z o.o. Spółka Doradztwa Podatkowego

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA