REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

PKP PLK podniesie stawki - reakcja z rynku

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

REKLAMA

Christian Schreyer, prezes Zarządu DB Schenker Rail Polska S.A krytycznie odnosi się do propozycji PKP PLK dot. podnoszenia średnich stawek jednostkowych opłat za dostęp do infrastruktury kolejowej na lata 2014-2016.

Oświadczenie:

REKLAMA

REKLAMA

"(...) PKP PLK jako zarządca infrastruktury informuje, że średnia stawka sieciowa w przedłożonym do zatwierdzenia cenniku na rok 2014 wzrośnie o 3,7% wobec 4,8 % wzrostu w roku ubiegłym. Pragnę, zwrócić uwagę na fakt, że rzeczywista podwyżka dla przewozów towarowych w roku 2013 wyniosła średnio 10%, a nie jak zapowiadano 4,8%. Nie zmienia to faktu, że proponowana podwyżka stawek za dostęp do infrastruktury jest powyżej oczekiwanego poziomu inflacji w Polsce na rok 2013, tj. 1,3-1,9 % wg Raportu o inflacji NBP oraz planowanego poziomu inflacji na poziomie ok. 0,8-2,4% na rok 2014.

Brakuje mi uzasadnienia i zrozumienia dla planów PKP PLK na lata 2014-2016. Podzielam opinię Pana Jakuba Karnowskiego, Prezesa PKP SA, który w listopadzie 2012 roku przyznał, że wysoki poziom stawek ma bezpośredni i negatywny wpływ na konkurencyjność transportu kolejowego w stosunku do innych gałęzi transportu. Prezes Karnowski podkreślił także, że PKP SA będzie dokładał wszelkich starań, żeby redukcje kosztów w PKP PLK przyniosły efekty już w 2013 roku, przy zachowaniu niezbędnego poziomu bezpieczeństwa na zarządzanej infrastrukturze. Istnieją zawsze dwie możliwości rozwiązania: można nieustannie podnosić stawki dostępu, ale można też iść w kierunku optymalizacji kosztów. Te drugie rozwiązanie jest o wiele bardziej skuteczne, bo jego efekty są długofalowe. Jego wdrożenie w grupie PKP jest możliwe, co udowodniła chociażby spółka PKP Cargo. I choć trudno mi to przychodzi, to wyrażam moje ogromne uznanie do podjętych i zrealizowanych przez PKP Cargo działań w obszarze optymalizacji kosztów. Tym samym spodziewam się po wypowiedziach Prezesa PKP SA, Pana Jakuba Karnowskiego, stosownych działań, zgodnie ze złożonymi obietnicami, mających na celu odwrócenie, albo co najmniej zahamowanie niekorzystnego trendu postępującej degradacji kolejowych przewozów towarowych w Polsce. 

REKLAMA

Branża kolejowych przewozów towarowych od lat traci na znaczeniu na korzyść transportu samochodowego ze względu na bardzo niską jakość infrastruktury i wysokie stawki dostępu, które mają wpływ na koszty przewoźników, a tym samym wpływają na dalsze obniżanie konkurencyjności kolei w stosunku do przewozów drogowych. Spadek przychodów będzie spowodowany obniżaniem wolumenów przewozów w wyniku podnoszonych opłat za dostęp do infrastruktury. Tym samym PKP PLK wpada w tzw. błędne koło, a koszty ponoszą klienci, a przez to cała gospodarka Polski, społeczeństwo i środowisko.
Ciągle wzrastające koszty dostępu do infrastruktury negatywnie wpływają na rynek przewozów kolejowych, a w szczególności hamują rozwój przewozów intermodalnych w Polsce, które w innych krajach europejskich są lokomotywą przewozów kolejowych. Udział intermodalnych przewozów kolejowych w Polsce nadal wynosi zaledwie 4,5%, podczas gdy średnia europejska to 30%. 

Najwyższy czas przerwać te błędne koło: coraz wyższe stawki dostępu, coraz mniejsze wolumeny przewozów i dramatycznie spadające przychody. Aby odwrócić negatywny proces ostatnich lat, proponowałbym zastanowić się nad wdrożeniem następujących kroków:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1. Przygotowanie i wdrożenie długoterminowego planu rozwoju i utrzymania infrastruktury dopasowanego do sytuacji gospodarczej kraju, opracowanego we współpracy ze wszystkimi decydentami i interesariuszami rynku oraz zapewnienie długofalowego finansowania, w szczególności z wykorzystaniem środków unijnych.

2. Przygotowanie i wdrożenie planu optymalizacji kosztów w PKP PLK zamiast ciągłego podnoszenia stawek dostępu do infrastruktury.
DB Schenker Rail Polska od początku aktywnie i merytorycznie uczestniczy w dyskusji na temat stawek dostępu do infrastruktury kolejowej i cały czas podkreślamy, że dalszy rozwój transportu kolejowego w Polsce wymaga obniżenia stawek, a w najgorszym razie ich zamrożeniu na najbliższe lata. W przeciwnym razie nadal będziemy mieli do czynienia z przyspieszeniem spadającego udziału przewozów kolejowych w rynku przewozów towarowych. Można odnieść wrażenie, że PKP PLK nie bierze pod uwagę faktu, że podcina gałąź, na której siedzi."

Christian Schreyer, prezes Zarządu DB Schenker Rail Polska S.A

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Masz kody 01, 78 albo 107 w prawie jazdy? Zobacz, co one naprawdę oznaczają w 2025 r.

Kody wpisane na prawie jazdy to coś więcej niż przypadkowe cyfry. To informacje o ograniczeniach i obowiązkach, które każdy kierowca musi znać. Mogą oznaczać konieczność jazdy w okularach, używania automatycznej skrzyni biegów albo prowadzenia wyłącznie pojazdu specjalnie dostosowanego do twoich potrzeb. Niektóre kody dotyczą osób z niepełnosprawnością, inne zwykłych problemów zdrowotnych, jak słabszy wzrok. Sprawdź, co oznaczają w 2025 roku i dlaczego nieprzestrzeganie ich grozi poważnymi konsekwencjami.

Zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Grupa Autotorino – włoski lider motoryzacyjny działa w Warszawie

Od kilku miesięcy na polskim rynku motoryzacyjnym działa nowy, silny gracz – Grupa Autotorino. Ten włoski lider rynku motoryzacyjnego przejął zarządzanie największym warszawskim salonem Mercedes-Benz, otwierając nowy rozdział w historii tej prestiżowej marki w stolicy.

Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

REKLAMA

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

REKLAMA

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

REKLAMA