REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Płynny asfalt – jak go przewozić?

Przewóz płynnego asfaltu
Przewóz płynnego asfaltu
Media

REKLAMA

REKLAMA

Płynny asfalt to ładunek, którego transport wymaga bardzo wąskiego i wysoce wyspecjalizowanego procesu logistycznego. Jak go przewozić?

Zbyt długi czas przewozu płynnego asfaltu, czy nieodpowiednia temperatura mogą być przyczyną obniżenia jakości mas bitumicznych. Warunkiem koniecznym w takich przewozach jest nie tylko wzorowa terminowość, ale również odpowiednio krótki czas tranzytu. Niezmiernie istotne jest również przestrzeganie kolejności załadunków, pamiętając jaki asfalt nie może być przewożony przed lub w kolejnym transporcie mas bitumicznych.

REKLAMA

Zanim asfalt trafi na drogę 

Masa bitumiczna (asfalt) jest produktem przerobu specjalnych gatunków ropy naftowej w rafineriach i powinna być transportowana w temperaturze 160-180 C. Trans Polonia S.A. świadczy usługi przewozu mas bitumicznych, do których zalicza się asfalty drogowe klasyczne, asfalty modyfikowane oraz asfalty przemysłowe. Czas przewozu uzależniony jest od rodzaju asfaltu. W przypadku asfaltów drogowych maksymalny czas od załadunku do rozładunku to 48 godzin. Asfalty modyfikowane muszą być dostarczane w przeciągu doby.
Istnieją trzy możliwości rozładunku produktu (asfaltu) - grawitacyjnie, gdzie zbiornik znajduje się poniżej zaworu spustowego w cysternie, za pomocą pompy oraz za pomocą wydmuchu (kompresorem). Trzecia opcja jest najbardziej niebezpieczna. Istnieje bowiem duże ryzyko rozerwania węża rozładunkowego, na przykład kiedy w instalacji odbiorczej pozostanie zastygnięty asfalt. Wąż jest najsłabszym ogniwem przy rozładunku.

Niezbędna ścisła kontrola

Jednym z ważniejszych i niezbędnych elementów są nowoczesne specjalistyczne zestawy cysternowe przeznaczone do przewozu mas bitumicznych, regularnie serwisowane, posiadające specjalne izolacje, pozbawione wszelkich wad, które mogłyby wpłynąć na bezpieczeństwo przewozu, załadunku czy rozładunku. Nowoczesna flota do przewozu bitumów, którą dysponuje Trans Polonia S.A., składa się z jednokomorowych cystern o pojemności od 30.000 do 32.000 litrów. Cysterny posiadają specjalne zewnętrzne termometry pozwalającymi na kontrolę temperatury produktu wewnątrz cysterny.
Kolejnym czynnikiem jest doświadczona kadra. To właśnie wykwalifikowani w zakresie kompleksowej obsługi logistycznej ludzie są gwarantem najwyższego poziomu operacji transportowych. Odpowiednia opieka i kompetencje zarówno spedytorów, jak i kierowców, którzy będą w stanie szybko reagować w każdej sytuacji, jest konieczna.
Ścisła kontrola jest niezbędna na każdym etapie procesu logistycznego. Specjalny system satelitarny umożliwia stały nadzór nad rozmieszczeniem naszych jednostek transportowych, a informacje gromadzone są w bazie danych dzięki zaawansowanemu systemowi logistycznemu. Bardzo ważne jest również optymalne planowanie tras minimalizujące puste kilometry.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Bezpieczeństwo przede wszystkim

Sprawny przewóz materiałów niebezpiecznych wymaga szczególnej wiedzy i doświadczenia firm transportowych, podlegających coraz bardziej zaostrzonym regulacjom prawno-formalnym. Większość z tych obwarowań wynika z przyjętych procedur państwowych i międzynarodowych, w tym m.in. konwencji dotyczącej drogowego przewozu towarów i ładunków niebezpiecznych ADR. Wspomniany dokument określa przede wszystkim: warunki przewozu, załadunku i rozładunku towarów niebezpiecznych, techniczne wymagania pojazdów oraz wymogi dotyczące przeszkolenia członków załogi jednostki transportowej. Od 2003 roku na jego mocy każda firma zajmująca się przewozem towarów niebezpiecznych jest zobowiązana zatrudnić DGSA, czyli doradcę w zakresie ADR. Konwencja, obowiązująca w 46 krajach i nowelizowana co dwa lata, ujednolica procedury wyznaczając standardy dla firm transportowych uczestniczących w łańcuchu logistycznym dla przemysłu materiałów niebezpiecznych.
Gwarantem jakości usług jest m.in. wdrożenie przez spółkę SQAS, czyli systemu oceny zarządzania jakością i bezpieczeństwem, którego funkcjonowanie jest weryfikowane przez niezależnych biegłych, a wyniki uznawane przez międzynarodowy przemysł chemiczny oraz wdrożone procedury w ramach ISO 9001:2008.
Przy tym rodzaju przewozów należy bezwzględnie przestrzegać procedur i wymogów stosowania się do instrukcji wydanej przez załadowcę podczas załadunku i rozładunku. Zagrożenia mogą pojawić się na każdym etapie transportu. W trakcie załadunku czy rozładunku może nastąpić wyciek produktu z instalacji czy też niedrożność instalacji, co może prowadzić do wycieku produktu. Jest to szczególnie niebezpieczne zwłaszcza w przypadku substancji o tak wysokiej temperaturze. Nie stosowanie się do zasad bezpieczeństwa grozi poważnymi poparzeniami.
Aby unikać problemów należy pamiętać, że najważniejsze jest bezpieczeństwo. Przy przewozach tak wymagających jak przewozy asfaltów należy skupić się na kilku aspektach. Przede wszystkim należy przestrzegać wymogów wynikających z konwencji ADR oraz procedur ISO i SQAS. Niezwykle istotne jest również ciągłe podnoszenie kwalifikacji kadry oraz kierowców. Niezbędny jest restrykcyjny nadzór na każdym etapie procesu logistycznego oraz pełna kontrola jakości zarówno operacji logistycznych, jak i jednostek transportowych czy sprzętu roboczego, kwalifikowanego do tego typu transportu.

Komentarza eksperckiego udzieliła: Adriana Bosiacka, Dyrektor Spedycji / Członek Zarządu Trans Polonia S.A.

Adriana Bosiacka, Dyrektor Spedycji / Członek Zarządu Trans Polonia S.A.
Media
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

    To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

    Przypomnij sobie o tym pokrętle. Na zapominalskich już czeka patrol i mandat

    Motoryzacja XXI wieku oznacza elektroniczną wygodę. Bo np. samochód automatycznie włącza światła. Tyle że automat nie zawsze działa prawidłowo. Kierowca powinien kontrolować jego zachowania. W przeciwnym razie to on dostanie mandat.

    392 zł zamiast dotychczasowych 98 zł? Kierowców może czekać bolesna podwyżka

    Po raz kolejny wraca temat podwyżek cen przeglądów technicznych w Polsce. Tym razem interweniują senatorowie. Ile mógłby kosztować przegląd w 2024 r.? 392 zł zamiast 98 zł w przypadku osobówki i 644 zł zamiast 161 zł w przypadku osobówki z LPG.

    Pogoda się poprawiła? A więc... nie myj samochodu. Przynajmniej nie w pełnym słońcu

    Słoneczna pogoda to idealny moment na mycie samochodu? Właśnie, że nie. Rozgrzany lakier "nie przepada" za polewaniem zimną wodą. A to dopiero początek długiej listy problemów. O czym jeszcze musi pamiętać kierowca?

    REKLAMA

    Transport do Wielkiej Brytanii stał się ogromnym wyzwaniem. Po brexicie pojawił się szereg nowych procedur

    Wyjście Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej sprawiło, że branża transportowa działająca na tej trasie stanęła przed nowymi wyzwaniami. A procedury celne oraz wzmożenie kontroli granicznych to dopiero początek listy.

    W Polsce będą prześwietlać... drogi. GDDKiA chce sprawdzać stan nawierzchni i koleiny profilografami laserowymi

    Pod koniec kwietnia na polskich drogach pojawią się dziwnie wyglądające vany. Te nie będą jednak kolejną formą pułapki założonej na kierowców popełniających wykroczenia. One będą sprawdzać stan nawierzchni po zimie. A właściwie to badać sposób prowadzenia takich kontroli.

    Kara za radio w samochodzie? Rekordzista zapłacił w tym roku 187 tys. zł. To nie żart!

    187 tys. zł. Dokładnie tyle wynosi rekordowa kara za brak abonamentu RTV, która właśnie została ściągnięta w Polsce. Na kierowców padł zatem blady strach. Tylko czy taka kwota jest w ogóle możliwa w przypadku samochodu? Niestety po części tak...

    Opel Frontera 2024. To będzie crossover, a nie SUV. Niemiecka legenda schodzi o segment niżej

    Po 20. latach na rynek powróci Opel Frontera. Nowy model nie powróci jednak do segmentu D. "Spadnie" do klasy pojazdów o oczko niższej. Czy to oznacza degradację modelu? Zdaniem Niemców daje raczej nowe możliwości.

    REKLAMA

    Droższe OC za punkty karne. Ubezpieczyciele coraz chętniej pytają o wykroczenia kierowców

    W 2023 r. ubezpieczyciele podczas kalkulowania składek OC aż 283 mln razy pytali UFG o wykroczenia i uprawnienia kierowców. To oznacza, że hasło droższe OC za punkty karne wcale nie jest hasłem pustym. Zachowania kierowców już dziś mają wpływ na wysokość składki.

    Podmienił tablice rejestracyjne w aucie. Wpadł na przekroczeniu prędkości. Teraz grozi mu więzienie i 8,5 tys. zł kary za brak OC

    50-latek podmienił tablice rejestracyjne w aucie. Chciał bowiem "przyprowadzić Opla od mechanika po wykonanej naprawie". Teraz jego sprawa trafi do sądu. Nowe przepisy sprawiają, że grozi mu do 5 lat więzienia. A to jeszcze nie koniec kar dla kierowcy.

    REKLAMA