REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Eksport usług, a faktura VAT

Subskrybuj nas na Youtube
podatki, cło, rozliczenia, dokumenty, finanse
podatki, cło, rozliczenia, dokumenty, finanse
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Od początku 2013 r. zmieniło się rozporządzenie w sprawie faktur w eksporcie usług. W jakim momencie należy wystawić fakturę dokumentującą eksport usług?

Pojęcie eksportu usług

REKLAMA

Z tzw. „eksportem usług” mamy do czynienia, gdy świadczona przez polską firmę usługa ma miejsce świadczenia (kraj opodatkowania) znajdujące się poza granicami kraju. Ogólne zasady ustalania miejsca świadczenia (kraju opodatkowania) usług określono w art. 28 b ustawy o VAT. Jeżeli więc z polskich przepisów wynika, że miejscem krajem opodatkowania usługi wykonywanej przez polską firmę jest inny niż Polska kraj członkowski UE lub kraj nienależący do UE, to wówczas czynność ta stanowi eksport usług. W przedstawionym zapytaniu wskazano, iż Polska firma świadczy usługi stanowiące tzw. eksport usług na rzecz innych firm z krajów członkowskich Unii Europejskiej, a więc w dalszych wyjaśnieniach Autorzy skupią się eksporcie usług na rzecz kontrahentów unijnych.

Stan prawny obowiązujący do 31 grudnia 2012 r.

REKLAMA

W przypadku transakcji eksportu usług, do końca 2012 r. usługodawca winien był wystawiać fakturę z tytułu świadczonej usługi w terminie określonym w § 11 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (zwanego dalej: „rozporządzeniem w sprawie faktur”).

Jak wynikało z § 11 ust. 1 rozporządzenia w sprawie faktur, faktura dokumentująca m.in. eksport usług winna być wystawiona najpóźniej w momencie powstania obowiązku podatkowego, czyli w momencie wykonania usługi (do określenia momentu powstania obowiązku podatkowego w przypadku eksportu usług, znajduje bowiem odpowiednie zastosowanie art. 19 ust. 19 a ustawy o VAT regulujący powstawania obowiązku podatkowego przy imporcie usług). Należy również podkreślić, iż przedmiotowe faktury nie mogły być wystawiane wcześniej niż 30 dnia przed powstaniem obowiązku podatkowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zatem, w okresie do 31 grudnia 2012 r., polska firma świadcząca usługi uznawane za eksport usług była zobowiązana do wystawienia faktury najpóźniej w dniu wykonania przedmiotowej usługi, nie wcześniej zaś niż 30 dnia przed jej wykonaniem.

Przykład 1

Spółka „Drutpol” świadczy usługi polegające na specjalistycznej obróbce wyrobów metalowych. W listopadzie 2012 r. zawarła umowę obróbki towarów z niemiecką firmą. Usługa ta uznawana jest za eksport usług, którego miejscem świadczenia jest miejsce siedziby działalności gospodarczej kontrahenta Spółki znajdujące się w Niemczech (niemiecki kontrahent nie posiada na terytorium Polski stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej). Usługa wykonana została 10 grudnia 2012 r. i w tym właśnie dniu Spółka wystawiła na rzecz niemieckiego kontrahenta fakturę, co jest postępowaniem prawidłowym.

Przykład 2

Spółka „Transport i spedycja” zajmuje się świadczeniem usług transportowych. We wrześniu 2012 r. podpisała umowę z włoską firmą na transport towarów z terytorium Polski do Czech. Miejscem świadczenia przedmiotowej usługi były Włochy, gdyż to właśnie tam znajduje się siedziba działalności gospodarczej usługobiorcy. Transport towarów został rozpoczęty 2 listopada 2012 r. a zakończył się 4 listopada 2012 r. Spółka wystawiła na rzecz włoskiego kontrahenta fakturę dnia 2 listopada 2012 r., a więc przed wykonaniem usługi, co było jednak postępowaniem prawidłowym w świetle przepisów obowiązujących do końca 2012 r.

Stan prawny od 1 stycznia 2013 r.

REKLAMA

Dnia 1 stycznia 2013 r. zaczęła obowiązywać nowelizacja rozporządzenia w sprawie faktur. Wśród wprowadzonych zmian jedna dotyczy właśnie terminu wystawiania faktury dla czynności tzw. eksportu usług. Jak już zostało wskazane uprzednio, do 31 grudnia 2012 r., termin wystawiania faktury w przypadku eksportu usług określony był w § 11 ust. 1. Natomiast, od 1 stycznia 2013 r. § 11 ust. 1 rozporządzenia w sprawie faktury nie obejmuje już swoim zakresem eksportu usług. Termin wystawiania faktur dotyczących eksportu usług od 1 stycznia 2013 r. określony został w § 9 rozporządzenia w sprawie faktur.

Jak wynika natomiast z § 9 ust. 5 pkt 1 rozporządzenia w sprawie faktury, w przypadku świadczenia usług, dla których miejscem świadczenia jest miejsce określone w art. 28b ustawy na rzecz podatników podatku od wartości dodanej lub osób prawnych niebędących takimi podatnikami, zidentyfikowanych dla podatku od wartości dodanej lub obowiązanych do takiej identyfikacji, świadczonych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, dla których zobowiązanym do zapłaty podatku od wartości dodanej jest usługobiorca, — fakturę wystawia się nie później niż 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym wykonano usługę.

Przykład 3

Przedsiębiorstwo „Vitex” świadczy usługi konfekcjonowania towarów należących do innych podmiotów. Przedsiębiorstwo „Vitex” zawarło umowę z węgierską firmą w lutym 2013 r., na wykonanie usługi konfekcjonowania towarów produkowanych przez ten podmiot. Miejscem świadczenia przedmiotowej usługi będą Węgry. Usługa wykonana zostanie 13 marca 2013 r. Przedsiębiorstwo „Vitex” będzie zobowiązane do wystawienie faktury nie wcześniej niż 13 marca 2013 r. ale nie później niż 15 kwietnia 2013 r.

Przykład 4

„Software” Sp. z o.o. świadczy kompleksowe usługi w zakresie dostarczania sprzętu komputerowego, programów komputerowych do obsługi firm oraz serwisowania nabytego sprzętu i oprogramowania. W styczniu 2013 r. „Software” Sp. z o.o. podpisała umowę na świadczenie usługi serwisowej w okresie 1-28 lutego 2013 r. na rzecz słowackiego przedsiębiorstwa. Miejscem świadczenia usługi serwisowej będzie Słowacja, gdyż tam znajduje się siedziba działalności gospodarczej usługobiorcy. „Software” Sp. z o.o. będzie zobowiązana do wystawienia faktury z tytułu usługi serwisowej nie wcześniej niż 28 lutego 2013 r. ale nie później niż 15 marca 2013 r.

Przykład 5

Spółka „Transport i spedycja” zajmuje się świadczeniem usług transportowych. W marcu 2013 r. podpisała umowę z niemieckim kontrahentem na transport towarów z Czech do Portugalii. Miejscem świadczenia przedmiotowej usługi będzie terytorium Niemiec. Usługa wykonana została 20 kwietnia 2013 r. Spółka powinna wystawić na rzecz niemieckiej spółki fakturę nie wcześniej niż 20 kwietnia 2013 r. ale nie później niż 15 maja 2013 r.

Reasumując, w chwili obecnej termin, w którym winna zostać wystawiona faktura z tytułu wykonania usługi uznawanej na gruncie VAT za eksport usług został określony w dogodniejszy sposób, niż miało to miejsce do końca 2012 r., gdyż usługodawca nie jest już zobowiązany do wystawienia faktury najpóźniej w momencie wykonania usługi, lecz ma na to czas do 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu w którym wykonano usługę. Należy jednak podkreślić, iż wskazany termin wystawienia faktury obowiązujący dotyczy świadczenia usług uznawanych za eksport usług, jeżeli są one dokonywane na rzecz firmy z terytorium Unii Europejskiej. Regulacja ta nie będą mieć jednak zastosowania do eksportu usług na rzecz podmiotów spoza Unii Europejskiej. W związku z brakiem szczegółowych regulacji w tym zakresie, w przypadku eksportu usług na rzecz podmiotów spoza Unii Europejskiej faktura winna być wystawiona zgodnie z zasadą ogólną określoną w § 9 ust. 1 rozporządzenia w sprawie faktury, czyli nie później niż 7 dnia od dnia wykonania usługi.

Tekst: Piotr Paszek, doradca podatkowy w ECDDP Sp. z o.o., Tomasz Kolarczyk, konsultant podatkowy w ECDDP Sp. z o.o.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Komunikat CANARD: e-Doręczenia w sprawach o wykroczenia dopiero od 1 października 2029 r.

Mimo postępującej cyfryzacji administracji publicznej, w sprawach o wykroczenia nadal nie obowiązują przepisy ustawy o doręczeniach elektronicznych. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) przypomina, że wdrożenie e-Doręczeń w tym obszarze nastąpi dopiero 1 października 2029 roku.

Już 60 proc. używanych aut w Polsce pochodzi z importu. Dlaczego Polacy wciąż tak chętnie kupują samochody używane z zagranicy?

Ponad połowa używanych samochodów na polskim rynku pochodzi z zagranicy – a liczby te wciąż rosną, zbliżając się do rekordowych poziomów sprzed kilku lat. Prym w imporcie wiodą auta z Niemiec, ale to import z USA notuje najbardziej dynamiczny wzrost. Jednocześnie przeciętny wiek i przebieg sprowadzanych pojazdów są wyraźnie wyższe niż w przypadku transakcji na autach krajowych, co może stanowić wyzwanie dla nabywców.

Przestarzałe przepisy taxi blokują rozwój nowoczesnej mobilności w Europie

Do 2030 roku nawet 190 milionów Europejczyków – niemal 40 proc. populacji – może regularnie korzystać z usług taksówkarskich zamawianych za pośrednictwem aplikacji mobilnych. W ocenie koalicji Shared Mobility Europe, dynamiczny rozwój sektora nowoczesnych przejazdów taksówkarskich jest skutecznie hamowany przez przestarzałe, rozdrobnione i często sprzeczne przepisy krajowe.

Spłata mandatu karnego na raty, a wygaszenie punktów karnych. Resort infrastruktury zajmie się tematem

Rzecznik Praw Obywatelskich wystąpił z pismem do ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka ws. kierowców, którzy podejmują się spłaty mandatu karnego na raty. Choć działają zgodnie z prawem, są traktowani mniej korzystnie niż ci, którzy opłacili grzywnę jednorazowo.

REKLAMA

KGP: 111 890 interwencji, 440 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 890 interwencji. Byli wzywani do 440 wypadków drogowych.

Karta parkingowa w 2025 roku [FAQ]

Kto może otrzymać kartę parkingową w 2025 roku? Co daje taka karta osobie z niepełnosprawnością? Oto kilka odpowiedzi na często zadawane pytania!

Zielone strzałki wracają do gry – czas skończyć z absurdami, które blokują miasta

W ostatnich latach wiele polskich miast zdecydowało się na masowe usuwanie zielonych strzałek warunkowego skrętu. Efekt? Większe korki, mniejsza przepustowość skrzyżowań i rosnąca frustracja kierowców. Tymczasem te niepozorne zielone strzałki mogłyby i powinny poprawiać płynność ruchu, usprawniać komunikację w centrach miast i ograniczać emisję spalin. Pora na zdroworozsądkową korektę.

KGP: 107 596 interwencji, 356 wypadków drogowych, 30 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 107 596 interwencji. Byli wzywani do 356 wypadków drogowych.

REKLAMA

Autogaz mimo wzrostu cen nic nie traci na popularności. Czy Polska pod względem samochodów napędzanych gazem jest wyjątkiem w Europie

Polska jest największym rynkiem autogazu w Europie, z ponad 3,5 milionami pojazdów zasilanych gazem płynnym, wyprzedzając Włochy. Jak wynika z danych rynkowych, autogaz pozostaje jednym z najtańszych i najpowszechniej dostępnych paliw w kraju, oferowanym na 7,4 tys. stacji.

Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

REKLAMA