REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ukraina coraz bardziej atrakcyjna dla przewozów drobnicowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dzięki uproszczeniom na granicy - Ukraina staje się coraz bardziej atrakcyjnym rynkiem dla przewozów drobnicowych
Dzięki uproszczeniom na granicy - Ukraina staje się coraz bardziej atrakcyjnym rynkiem dla przewozów drobnicowych
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Od kilku lat, procedury dotyczące eksportu towarów na Ukrainę są prostsze, co zachęca do rozwoju sieci drobnicowych i współpracy z przedsiębiorcami w tym kraju.

Na Ukrainę bez TIR, ale z "Pepeszką"

REKLAMA

Przedsiębiorstwa pochodzące z krajów Unii Europejskiej, w tym również Polska, nie mają obowiązku wystawiania karnetów TIR (Transport International Routier) na wywożone dobra. Znacznie ułatwiono też procedury celne zarówno na granicy jak i podczas samej odprawy u finalnego odbiorcy na Ukrainie.

REKLAMA

Ułatwieniem i krokiem milowym do rozwinięcia linii i połączeń drobnicowych na Ukrainie było wprowadzenie szczególnie jednego dokumentu w obrocie towarowym z zagranicą tzw. dokumentu "PP". Dokument ten nazywany jest potocznie "pepeszką" - a jest to rodzaj wcześniejszej deklaracji celnej podmiotu importującego zgłaszający wejście danego towaru w obszar celny Ukrainy. Ten system działa tylko na Ukrainie i znacznie ułatwił wymianę towarową między Ukrainą i innymi państwami.

Wszystko to powoduje, że globalni operatorzy logistyczni, a szczególnie ci działający na terenie naszego kraju zaczęli przyglądać się temu rynkowi i uruchomiać połączenia drobnicowe transportem samochodowym z rynkiem ukraińskim. Wynika to również z faktu ożywienia wymiany handlowej z Ukrainą (do czego zapewne przyczyniły się uproszczenia na granicy) i obecnie można zauważyć na rynku TSL bardzo duże zainteresowanie firm z Polski oraz Unii Europejskiej transportem drobnicowym do Ukrainy. Atrakcyjność wykonywania tego rodzaju transportu polega na tym, że kierunek ten charakteryzuje się niższymi kosztami. Nie wymaga pojazdów dedykowanych, dlatego firmy mogą pozwolić sobie na wysyłanie mniejszej ilości towaru, nie narażając się jednocześnie na zwiększone koszty w tym również koszty magazynowania składowania, korzystając po prostu z just in time.

Przewozy drobnicowe pod kilkoma warunkami

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Aby móc wykonywać przewozy drobnicowe do Ukrainy trzeba pamiętać o spełnieniu jeszcze kilka warunków. Między innymi konieczne jest posiadanie odpowiedniego ubezpieczenia. Oczywiście podstawą jest polisa OCP (czyli OC przewoźnika), która powinna być rozszerzona na kraje trzecie, czyli te spoza Unii Europejskiej do których należy Ukraina. Dobre natomiast jest to, że na trasach wykonywanych pomiędzy Polską a Ukrainą, poza dokumentem PP i podstawowymi dokumentami przewozowymi nie jest wymagane na przykład dodatkowe przygotowanie przesyłek, czy innych dokumentów. Oczywiście wszystko zależy od rodzaju ładunku, bo jeśli będą to transporty z grupy ładunków ADR, należy dopełnić wszelkich procedur zgodnie z przepisami o przewozie ładunków niebezpiecznych.
Przy standardowych przesyłkach, linie drobnicowe umożliwiają szybkie dostarczenie ich na miejsce, a operator logistyczny taki jak Hellmann Worldwide Logistics Polska, który posiada rozwiniętą sieć przewozów drobnicowych z Ukrainą, w zakresie swoich usług służy klientom pomocą w wystawianiu dokumentów oraz spełnienia innych wymagań na tym kierunku.

Tekst: Aneta Paczka, Hellmann Worldwide Logistics

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

REKLAMA

Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

Chińskie samochody w Polsce 2025 – które marki zdominowały rynek?

Jeszcze dwa lata temu chińskie samochody były w Polsce egzotyczną ciekawostką W 2023 sprzedano ich zaledwie 168 sztuk. Dziś mają już ponad 16 tysięcy rejestracji tylko w pierwszej połowie roku i zdobyły 5 proc. rynku. MG, Omoda i Jaecoo nie tylko depczą po piętach uznanym markom, ale w wielu salonach skutecznie je wypierają. Dzięki niskim cenom, dobremu wyposażeniu i wsparciu z programu „NaszEauto” ta ekspansja dopiero się rozpędza i wszystko wskazuje na to, że nie zwolni.

REKLAMA