REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Leasing samochodu – finansowy czy operacyjny?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Aleksandra Chrzanowska
Zastępca Dyrektora Departamentu Rozwoju Biznesu w ING Lease.
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

W czasach spowolnienia gospodarczego liczy się każda złotówka, dlatego warto rozważyć takie formy finansowania inwestycji, które przynoszą firmom więcej wymiernych korzyści. Przedsiębiorcy, którzy planują zakup samochodu, często decydują się na leasing – który z nich jednak wybrać, operacyjny czy finansowy? Jakie są między nimi różnice?

Przede wszystkim należy wziąć pod uwagę korzyści podatkowe oraz różnice w fakturowaniu. W leasingu operacyjnym kosztem uzyskania przychodu dla Klienta jest cała rata leasingowa (kapitał + odsetki) natomiast w przypadku leasingu finansowego – odsetki oraz amortyzacja (odpisów amortyzacyjnych w leasingu finansowym dokonuje Korzystający). Jednocześnie występują znaczne różnice w fakturowaniu w zależności od rodzaju leasingu.

REKLAMA

REKLAMA

Leasing operacyjny, na gruncie ustawy o podatku VAT, traktowany jest jako usługa. Stąd w tym przypadku finansujący wystawia faktury VAT na poszczególne raty leasingowe – zgodnie z harmonogramem płatności. Natomiast leasing finansowy – zgodnie z ww. ustawą – traktowany jest jako dostawa towaru.

Dlatego też wybierając tę formę leasingu Korzystający otrzyma z firmy leasingowej jedną fakturę VAT na sumę wszystkich należności leasingowych i będzie zobowiązany do zapłaty podatku VAT naliczonego z góry od tych płatności. Następnie, w trakcie trwania umowy leasingu finansowego, będzie otrzymywał noty księgowe na kwotę netto raty leasingowej. Dodatkowo, stawka podatku VAT w leasingu operacyjnym wynosi zawsze 23%, natomiast w leasingu finansowym tyle, ile ustawowo przypisano do danego przedmiotu.

Jakie wydatki gotówkowe poniesie klient, zawierając umowę leasingu operacyjnego, a jakie w przypadku leasingu finansowego?

Na potrzeby wyliczenia całkowitego wydatku w leasingu załóżmy, że przedsiębiorca chciałby wziąć w leasing samochód osobowy o wartości 80.000 zł netto i jest gotów wpłacić standardową kwotę udziału własnego, czyli 10 procent (8.000 zł netto). Umowa zostanie podpisana na 36 miesięcy, a koszt końcowego wykupu będzie wynosił 0,10 procent, czyli 80 zł netto. Raty leasingowe będą na poziomie 2,84 procent (liczone od wartości początkowej samochodu) w tym przypadku 2.269,57 zł.

REKLAMA

Taka oferta jest możliwa zarówno dla leasingu operacyjnego jak i finansowego. W obu przypadkach wydatki na raty leasingowe netto (bez VAT) wynoszą 81.704,52 zł. Do tej kwoty należy doliczyć jeszcze wspomniany wkład własny oraz koszt końcowego wykupu. Wydatek na leasing wyniósłby zatem 89.784,52 zł netto.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dodatkowym wydatkiem jest podatek VAT – warto zwrócić uwagę na różnicę w terminach jego ponoszenia. Zarówno w leasingu operacyjnym, jak i finansowym podatek VAT od wszystkich płatności w naszym przykładzie wyniesie 20.650,44 zł. W leasingu operacyjnym klient zapłaci go jednak w częściach: 1.840 zł w momencie zapłaty udziału własnego, następnie po 522 zł przy zapłacie poszczególnych rat leasingowych i po zakończeniu umowy leasingu – 18,40 zł przy wykupie samochodu.

Natomiast w leasingu finansowym cała kwota będzie musiała być zapłacona jednorazowo z góry. To oznacza, że pod względem łącznych wydatków obie umowy są porównywalne, natomiast z uwagi na przepisy ustawy o podatku VAT, w leasingu finansowym klient musi dysponować większą kwotą w momencie zawarcia umowy leasingu, która będzie przeznaczona na pokrycie podatku VAT naliczonego z góry, a nie doliczonego do poszczególnych płatności leasingowych.


Dla podatników podatku VAT istnieje oczywiście możliwość rozliczenia – na zasadach ogólnych – podatku naliczonego do płatności leasingowych (w leasingu operacyjnym i finansowym). Zgodnie z przepisami ogólnymi rozliczeniu podlega 60 procent kwoty podatku VAT, jednakże nie więcej, niż 6.000 zł.

Dodatkowo, wybierając formę leasingu, klient musi również pamiętać o innych kwestiach niż tylko wydatki gotówkowe. W większości transakcji, których przedmiotem jest samochód, zawierane są umowy leasingu operacyjnego. Na leasing finansowy decydują się najczęściej firmy, które potrzebują dużej kwoty podatku VAT (do kompensaty podatku VAT naliczonego), mają możliwość indywidualnej amortyzacji lub chcą wykazać pojazdy w ewidencji środków trwałych firmy i dokonywać odpisów amortyzacyjnych.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA