REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Konkurencyjność usług intermodalnych - ile musimy jeszcze czekać?

Dariusz Stefański
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Intermodal postrzegany jest jako bardzo perspektywiczna, nowoczesna i pro-ekologiczna, dynamicznie rozwijająca się branża transportowa, zaś z drugiej strony operator intermodalny, chcąc dostarczyć dobrej jakości serwis (a tylko taki jest rynkowo sprzedawalny i akceptowalny) musi stawić czoło wielu przeciwnościom.

Koszty organizacji przewozów intermodalnych wciąż pozostają w naszym kraju na zbyt wysokim poziomie, aby można było mówić o atrakcyjności czy konkurencyjności intermodalu. Mimo wielu dyskusji i wydawałoby się ogromnego zainteresowania tematem oraz różnego rodzaju deklaracji i postulatów związanych z przenoszeniem przewozu ładunków skonteneryzowanych z dróg na tory, daleko nam do wypracowania jakichkolwiek formalnych rozwiązań, nie mówiąc już o ich praktycznym wdrożeniu. Dlatego rozmawiając o intermodalu dostajemy swoistej schizofrenii.

REKLAMA

REKLAMA

Z jednej strony intermodal postrzegany jest jako bardzo perspektywiczna, nowoczesna i pro-ekologiczna, dynamicznie rozwijająca się branża transportowa, zaś z drugiej strony operator intermodalny, chcąc dostarczyć dobrej jakości serwis (a tylko taki jest rynkowo sprzedawalny i akceptowalny) musi stawić czoło wielu przeciwnościom: zaczynając od drogiej i nieefektywnej infrastruktury kolejowej, poprzez brak nowoczesnej infrastruktury terminalowej, a na braku spójnych uregulowań prawnych kończąc.

Pozostaje więc wierzyć, że gorzej już być nie powinno, chociaż widząc plany i tempo prowadzonych prac modernizacyjnych infrastruktury kolejowej na tzw. ‘świetlana przyszłość’ przewozów intermodalnych przyjdzie nam jeszcze trochę poczekać.

Kwestią bezdyskusyjną pozostaje fakt, że intermodal to nowoczesna i przyszłościowa gałąź transportowa zjednoczonej Europy. To odrębna branża transportowa, która wymaga wsparcia i oddzielnych uregulowań aby mogła się prawidłowo rozwijać. Przewozy intermodalne to optymalne (z kosztowego i czasowego punktu widzenia!) wykorzystanie minimum dwóch środków transportu do przewozu jednostki ładunkowej (głównie kontenera). Np. PCC Intermodal S.A. oferuje usługi intermodalne w oparciu o transport kolejowy i drogowy oraz skorelowane z nimi przeładunki na terminalach lądowych, co w efekcie oznacza, że na ‘fracht intermodalny’ składają się łącznie: koszty przewozu kolejowego, przeładunku oraz transportu samochodowego.

REKLAMA

Jak należy rozumieć konkurencyjność intermodalu?

Z założenia transport intermodalny na odległościach powyżej 300 km powinien trwać nieco dłużej niż bezpośredni przewóz drogowy, ale powinien być w stosunku do niego konkurencyjny cenowo. Tyle teoria oraz praktyka w krajach Europy Zachodniej, z którą nasza lokalna rzeczywistość nie zawsze chce się zgadzać.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

U nas niestety mamy ogromne problemy z zapewnieniem porównywalnego czasu dostawy, bo jak jeżdżą pociągi pasażerskie wie każdy, a pociągi towarowe jeżdżą jeszcze wolniej i mniej regularnie (średnia prędkość poniżej 25 km / godzinie, średnie opóźnienie pociągu w pierwszym półroczu br … 277 minut !). Skoro jest mało punktualnie, to może jest tanio? No i tu odpowiedź jest także negatywna, bo koszty korzystania z tak marnej infrastruktury kolejowej należą do jednych z najwyższych w Europie.


Czyli mamy ‘dwa w jednym’ … jest wolno, ale za to drogo! Prawda jest jednak taka, że intermodal, z punktu widzenia klienta wcale nie musi być droższy niż przewóz drogowy, ba intermodal nie powinien być w ogóle postrzegany jako konkurencja dla transportu drogowego.

Przewozy intermodalne to przede wszystkim optymalizacja procesów transportowych i zapewnienie stabilności i ciągłości w łańcuchu dostaw. Sprawne funkcjonowanie takiego procesu wymaga wzajemnego wsparcia i rozwoju zarówno transportu drogowego i kolejowego jak i współdziałania ze strony innych gałęzi włączonych w łańcuch dostaw (transport morski, porty, urzędy celne etc.).

Komu i dlaczego ma się to opłacać?

Intermodal na długim odcinku trasy przewozi kontenery z wykorzystaniem transportu kolejowego – co z założenia, przy odpowiednim wykorzystaniu pojemności ładunkowej, powinno być tańsze (obrazowo: przewiezienie 40 kontenerów z Gdyni do Warszawy jednym pociągiem prowadzonym przez jednego maszynistę powinno być tańsze niż przewóz tych samych 40 kontenerów czterdziestoma ciężarówkami, przez czterdziestu kierowców!?) Im dłuższa trasa przewozu, tym efektywność przewozu koleją staje się bardziej oczywista. Uruchamianiem regularnych pociągów intermodalnych powinni być zainteresowani praktycznie wszyscy: 

a/ przewoźnicy kolejowi - bo to stabilny, regularny (bez sezonowości) i tym samym łatwy do zaplanowania biznes

b/ zarządca infrastruktury (PKP PLK) - bo dużo, w miarę lekkich pociągów jeżdżących na głównych szlakach komunikacyjnych oznacza dobre wykorzystanie infrastruktury i regularne wpływy na jej modernizację i utrzymanie

c/ przewoźnicy drogowi - bo zamiast prowadzić ‘koczowniczy’ tryb życia, wyjeżdżając w wielokilometrowe trasy
i śpiąc w szoferkach, będą mogli wykonywa lokalne odwozy około terminalowe, śpiąc i jedząc we własnych domach.

d/ terminale morskie - bo zdecydowanie łatwiej i efektywniej obsłużyć jeden pociąg, który przywozi 40 kontenerów i 40 zabiera w drogę powrotną, niż obsłużyć 40 samochodów; poza tym pociąg można obsługiwać także w nocy, kiedy ruch na terminalu jest mniejszy, podczas gdy obsługa samochodów odbywa się najczęściej między 06:00 a 22:00. 

e/ społeczeństwo - czyli my wszyscy, bo transport intermodalny , to czystsze powietrze i bezpieczniejsze drogi

Niezmiernie trudno jest jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie czy i na jakim poziomie rentowności są dzisiaj w naszym kraju przewozy intermodalne. Jest to bardzo złożony obszar zależny od wielu czynników i uwarunkowań. Z pewnością można powiedzieć, że opłacalność branży w ujęciu długofalowym jest trudna do podważenia, natomiast bez odpowiedniego wsparcia i uregulowań, rozwój branży jest dużo wolniejszy od możliwości i oczekiwań.

Mimo to, rosnące zainteresowanie przewozami intermodalnymi sprawia, że w dłuższej perspektywie intermodal to dobra i pewna inwestycja.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA