REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Punkty krytyczne w transporcie kolejowym dla branży Automotive

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Georges Gomes
fot. GEFCO
fot. GEFCO

REKLAMA

REKLAMA

Ponieważ aż 25 proc. wysyłek samochodów realizowanych przez GEFCO odbywa się właśnie przy pomocy pociągów (przy europejskiej średniej wynoszącej 17 proc.), firma zdecydowała się na opracowanie własnego modelu transportowego dla przepływów kolejowych.

Klienci z segmentu motoryzacyjnego odgrywają decydującą rolę dla operatorów logistycznych, których biznes rozwijał się specjalnie z myślą o świadczeniu usług na rzecz branży Automotive. Taki model usług wymagał stworzenia odpowiednich mechanizmów, praktyk i procedur, które umożliwiłyby sprawną koordynację przepływów przy wykorzystaniu transportu kolejowego.

REKLAMA

Ponieważ aż 25 proc. wysyłek samochodów realizowanych przez GEFCO odbywa się właśnie przy pomocy pociągów (przy europejskiej średniej wynoszącej 17 proc.), firma zdecydowała się na opracowanie własnego modelu transportowego dla przepływów kolejowych.

Transport samochodów

Kluczowym obszarem przy transporcie samochodów czy ich podzespołów pociągami jest konsolidacja wolumenów. Dla osiągnięcia pełnej optymalizacji łańcucha dostaw, działamy tak by opierać się na frachcie realizowanym przez pełne składy towarowe. Staramy się unikać przesyłek realizowanych pojedynczymi wagonami, gdyż jest to najmniej opłacalne zarówno z punktu widzenia operatora jak i klienta, ale również ze względów bezpieczeństwa wysyłki.


Logistyka branży Automotive wiąże ze specjalnymi normami transportu. Poszczególne pojazdy bardzo różnią się pod względem masy i gabarytów. Dlatego kluczowe jest to by wszystkie dostawy dla tego segmentu rynku bardzo sprawnie i szybko planować. Tylko dzięki temu można osiągnąć zadowalający poziom optymalizacji łańcucha dostaw.

Kontrakty długoterminowe w transporcie

REKLAMA

Planowanie przepływów w branży motoryzacyjnej jest dużo łatwiejsze i przynosi lepsze efekty w sytuacji, gdy współpraca z klientem odbywa się w oparciu o kontrakt długoterminowy. Takie umowy są, więc bardzo pożądane przez operatorów, nie tylko z punktu widzenia biznesowego, ale także operacyjnego. Organizacja przepływów w perspektywie długofalowej – np. w przypadku kontraktu na stałą roczną współpracę – pozwala na wykorzystanie wszelkich wolnych przestrzeni w regularnie funkcjonujących połączeniach kolejowych. Dzięki takiemu modelowi w perspektywie tygodniowej czy miesięcznej można bardzo precyzyjnie rozplanować wolumeny w optymalny sposób.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ważne jest także ustalenie priorytetów – tego, jakie przepływy w danej sytuacji mają pierwszeństwo z uwagi na płynność linii produkcyjnych naszych klientów. Jest to szczególnie ważny obszar w przypadku producentów samochodów, gdzie przestój w fabryce oznacza straty idące w miliony Euro. Dla operatorów logistycznych obsługujących branżę Automotive dużą trudnością są nagłe wzrosty natężenia przepływów w sezonie. Tutaj kluczową rolę odgrywa sprawna i szybka wymiana informacji pomiędzy klientem i operatorem oraz prognozowanie konsekwencji zmian natężenia przepływów. Taka umiejętność jest wyjątkowo cenna przy zarządzaniu międzynarodowymi sieciami transportów kolejowych. Jednak nabywa się jej w wyniku wieloletnich doświadczeń w pracy na rzecz branży motoryzacyjnej.

Kolejnym bardzo istotnym elementem w transporcie są kwestie związane z procesem załadunku aut na pociągi. Przy tych operacjach należy z jednej strony trzymać się bardzo mocno ram wyznaczanych przez standardy jakości, z drugiej – dokładać wszelkich starań by unikać opóźnień. Jest to szczególnie istotne ze względu na konieczność zmieszczenia się w zarezerwowanym dla danego składu towarowego korytarzu transportowym. Z tych samych przyczyn równie ważna jest dobra organizacja transportu na etapie dowozu i odwozu towaru z terminali kolejowych na końcowych lub początkowych odcinkach trasy (1st – last mile).


Sprawny operator logistyczny powinien mieć globalną perspektywę łańcucha dostaw i dysponować rozwiniętą siecią międzynarodową. To pozwala na elastyczność w niestandardowych sytuacjach. Pociągi to podstawowy środek transportu na trasach międzynarodowych, jednak w sytuacjach kryzysowych, kiedy niemożliwy jest transport kolejowy, wszystkie ponadprogramowe przepływy są realizowane za pośrednictwem transportu drogowego, powietrznego czy wodnego.

Transport kolejowy na długich trasach

REKLAMA

Charakterystyczną cechą przepływów logistycznych w Automotive jest to, że odbywają się na długich trasach, zazwyczaj między kilkoma krajami. W Europie w przypadku transportu kolejowego wiąże się to ze specyficznymi różnicami w rozstawie torów pomiędzy poszczególnymi krajami. Taka sytuacja ma miejsce na granicy Francji i Hiszpanii oraz Polski i Rosji, Białorusi i Ukrainy.

Dla tego typu utrudnień należy szukać specjalnych dedykowanych rozwiązań takich jak choćby wspólny projekt GEFCO, Captrain Deutschland i Transcontainer, który wprowadza usługę transportu kolejowego komponentów do produkcji samochodowych między Vesoul we Francji i Kaługą w Rosji. Jest to jest jeden z największych w Europie multimodalnych projektów logistycznych, oparty na przeładunku kontenerów w strefie granicznej z pociągów o normalnym rozstawie kół na te szersze, które poruszają się za naszą wschodnią granicą.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA