REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Punkty krytyczne w transporcie kolejowym dla branży Automotive

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Georges Gomes
fot. GEFCO
fot. GEFCO

REKLAMA

REKLAMA

Ponieważ aż 25 proc. wysyłek samochodów realizowanych przez GEFCO odbywa się właśnie przy pomocy pociągów (przy europejskiej średniej wynoszącej 17 proc.), firma zdecydowała się na opracowanie własnego modelu transportowego dla przepływów kolejowych.

Klienci z segmentu motoryzacyjnego odgrywają decydującą rolę dla operatorów logistycznych, których biznes rozwijał się specjalnie z myślą o świadczeniu usług na rzecz branży Automotive. Taki model usług wymagał stworzenia odpowiednich mechanizmów, praktyk i procedur, które umożliwiłyby sprawną koordynację przepływów przy wykorzystaniu transportu kolejowego.

REKLAMA

Ponieważ aż 25 proc. wysyłek samochodów realizowanych przez GEFCO odbywa się właśnie przy pomocy pociągów (przy europejskiej średniej wynoszącej 17 proc.), firma zdecydowała się na opracowanie własnego modelu transportowego dla przepływów kolejowych.

Transport samochodów

Kluczowym obszarem przy transporcie samochodów czy ich podzespołów pociągami jest konsolidacja wolumenów. Dla osiągnięcia pełnej optymalizacji łańcucha dostaw, działamy tak by opierać się na frachcie realizowanym przez pełne składy towarowe. Staramy się unikać przesyłek realizowanych pojedynczymi wagonami, gdyż jest to najmniej opłacalne zarówno z punktu widzenia operatora jak i klienta, ale również ze względów bezpieczeństwa wysyłki.


Logistyka branży Automotive wiąże ze specjalnymi normami transportu. Poszczególne pojazdy bardzo różnią się pod względem masy i gabarytów. Dlatego kluczowe jest to by wszystkie dostawy dla tego segmentu rynku bardzo sprawnie i szybko planować. Tylko dzięki temu można osiągnąć zadowalający poziom optymalizacji łańcucha dostaw.

Kontrakty długoterminowe w transporcie

REKLAMA

Planowanie przepływów w branży motoryzacyjnej jest dużo łatwiejsze i przynosi lepsze efekty w sytuacji, gdy współpraca z klientem odbywa się w oparciu o kontrakt długoterminowy. Takie umowy są, więc bardzo pożądane przez operatorów, nie tylko z punktu widzenia biznesowego, ale także operacyjnego. Organizacja przepływów w perspektywie długofalowej – np. w przypadku kontraktu na stałą roczną współpracę – pozwala na wykorzystanie wszelkich wolnych przestrzeni w regularnie funkcjonujących połączeniach kolejowych. Dzięki takiemu modelowi w perspektywie tygodniowej czy miesięcznej można bardzo precyzyjnie rozplanować wolumeny w optymalny sposób.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ważne jest także ustalenie priorytetów – tego, jakie przepływy w danej sytuacji mają pierwszeństwo z uwagi na płynność linii produkcyjnych naszych klientów. Jest to szczególnie ważny obszar w przypadku producentów samochodów, gdzie przestój w fabryce oznacza straty idące w miliony Euro. Dla operatorów logistycznych obsługujących branżę Automotive dużą trudnością są nagłe wzrosty natężenia przepływów w sezonie. Tutaj kluczową rolę odgrywa sprawna i szybka wymiana informacji pomiędzy klientem i operatorem oraz prognozowanie konsekwencji zmian natężenia przepływów. Taka umiejętność jest wyjątkowo cenna przy zarządzaniu międzynarodowymi sieciami transportów kolejowych. Jednak nabywa się jej w wyniku wieloletnich doświadczeń w pracy na rzecz branży motoryzacyjnej.

Kolejnym bardzo istotnym elementem w transporcie są kwestie związane z procesem załadunku aut na pociągi. Przy tych operacjach należy z jednej strony trzymać się bardzo mocno ram wyznaczanych przez standardy jakości, z drugiej – dokładać wszelkich starań by unikać opóźnień. Jest to szczególnie istotne ze względu na konieczność zmieszczenia się w zarezerwowanym dla danego składu towarowego korytarzu transportowym. Z tych samych przyczyn równie ważna jest dobra organizacja transportu na etapie dowozu i odwozu towaru z terminali kolejowych na końcowych lub początkowych odcinkach trasy (1st – last mile).


Sprawny operator logistyczny powinien mieć globalną perspektywę łańcucha dostaw i dysponować rozwiniętą siecią międzynarodową. To pozwala na elastyczność w niestandardowych sytuacjach. Pociągi to podstawowy środek transportu na trasach międzynarodowych, jednak w sytuacjach kryzysowych, kiedy niemożliwy jest transport kolejowy, wszystkie ponadprogramowe przepływy są realizowane za pośrednictwem transportu drogowego, powietrznego czy wodnego.

Transport kolejowy na długich trasach

REKLAMA

Charakterystyczną cechą przepływów logistycznych w Automotive jest to, że odbywają się na długich trasach, zazwyczaj między kilkoma krajami. W Europie w przypadku transportu kolejowego wiąże się to ze specyficznymi różnicami w rozstawie torów pomiędzy poszczególnymi krajami. Taka sytuacja ma miejsce na granicy Francji i Hiszpanii oraz Polski i Rosji, Białorusi i Ukrainy.

Dla tego typu utrudnień należy szukać specjalnych dedykowanych rozwiązań takich jak choćby wspólny projekt GEFCO, Captrain Deutschland i Transcontainer, który wprowadza usługę transportu kolejowego komponentów do produkcji samochodowych między Vesoul we Francji i Kaługą w Rosji. Jest to jest jeden z największych w Europie multimodalnych projektów logistycznych, oparty na przeładunku kontenerów w strefie granicznej z pociągów o normalnym rozstawie kół na te szersze, które poruszają się za naszą wschodnią granicą.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy węzeł drogowy na S19 i kolejne odcinki drogi w planach

GDDKiA ogłosiła przetarg na budowę dodatkowego węzła drogowego na S19 koło Białegostoku - Dobrzyniewo Północ. W planach także inne odcinki drogi. S19 w Podlaskiem ma liczyć 177 km, a budowa jest podzielona na 15 odcinków.

Stracisz prawo jazdy po 65. roku życia? Nowe badania seniorów od 1 lipca? Sprawdzamy, co naprawdę się zmienia

Czy po 65. roku życia naprawdę trzeba będzie robić badania, żeby nadal prowadzić samochód? W sieci krąży wiele niepokojących informacji, ale nie wszystkie mają potwierdzenie w przepisach. Sprawdziliśmy, jakie zmiany faktycznie wchodzą w życie, co grozi za brak badań po 75. roku życia i czy osoby starsze mogą legalnie prowadzić auto bez zaświadczenia lekarskiego.

Szok: 85-latek wjechał do galerii handlowej. Czy seniorzy powinni mieć badania, by zachować prawo jazdy? Tak wyglądają przepisy 2025

Incydent w Gdyni, gdzie 25 czerwca 85-letni kierowca wjechał samochodem do wnętrza centrum handlowego Riviera przy ul. Kazimierza Górskiego, wywołał lawinę pytań o bezpieczeństwo na drogach i zdolność osób starszych do prowadzenia pojazdów. Zdarzenie to, choć na szczęście bez poważniejszych obrażeń, zakończyło się mandatem dla mężczyzny i wnioskiem policji o skierowanie go na badania zdrowotne. To nietypowe zdarzenie ponownie stawia kluczowe pytanie: czy badania lekarskie dla kierowców seniorów powinny być obowiązkowe? Czy seniorzy mogą prowadzić auto po 80-tce bez dodatkowych wymogów? Sprawdzamy, jak wyglądają przepisy dla kierowców seniorów 2025.

500 zł kary za przejazd autostradą. Ty też możesz dostać wezwanie

Choć system e-TOLL przeszedł już do historii, konsekwencje jego działania wciąż odczuwają tysiące kierowców. Od miesięcy z Izby Administracji Skarbowej w Łodzi wysyłane są pisma wzywające do zapłaty 500 zł kary za przejazd autostradą bez opłaty. Nie są to oszustwa, to realne działania urzędów skarbowych. Kogo dotyczą wezwania? Jak się odwołać? Sprawdź, zanim będzie za późno.

REKLAMA

Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

REKLAMA

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Kontrole na granicy to gigantyczne kary dla firm przewozowych. Jak ich unikać?

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Polska również zdecydowała o wprowadzeniu kontroli granic. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

REKLAMA