Punkty krytyczne w transporcie kolejowym dla branży Automotive
REKLAMA
REKLAMA
Klienci z segmentu motoryzacyjnego odgrywają decydującą rolę dla operatorów logistycznych, których biznes rozwijał się specjalnie z myślą o świadczeniu usług na rzecz branży Automotive. Taki model usług wymagał stworzenia odpowiednich mechanizmów, praktyk i procedur, które umożliwiłyby sprawną koordynację przepływów przy wykorzystaniu transportu kolejowego.
REKLAMA
Ponieważ aż 25 proc. wysyłek samochodów realizowanych przez GEFCO odbywa się właśnie przy pomocy pociągów (przy europejskiej średniej wynoszącej 17 proc.), firma zdecydowała się na opracowanie własnego modelu transportowego dla przepływów kolejowych.
Transport samochodów
Kluczowym obszarem przy transporcie samochodów czy ich podzespołów pociągami jest konsolidacja wolumenów. Dla osiągnięcia pełnej optymalizacji łańcucha dostaw, działamy tak by opierać się na frachcie realizowanym przez pełne składy towarowe. Staramy się unikać przesyłek realizowanych pojedynczymi wagonami, gdyż jest to najmniej opłacalne zarówno z punktu widzenia operatora jak i klienta, ale również ze względów bezpieczeństwa wysyłki.
Logistyka branży Automotive wiąże ze specjalnymi normami transportu. Poszczególne pojazdy bardzo różnią się pod względem masy i gabarytów. Dlatego kluczowe jest to by wszystkie dostawy dla tego segmentu rynku bardzo sprawnie i szybko planować. Tylko dzięki temu można osiągnąć zadowalający poziom optymalizacji łańcucha dostaw.
Kontrakty długoterminowe w transporcie
REKLAMA
Planowanie przepływów w branży motoryzacyjnej jest dużo łatwiejsze i przynosi lepsze efekty w sytuacji, gdy współpraca z klientem odbywa się w oparciu o kontrakt długoterminowy. Takie umowy są, więc bardzo pożądane przez operatorów, nie tylko z punktu widzenia biznesowego, ale także operacyjnego. Organizacja przepływów w perspektywie długofalowej – np. w przypadku kontraktu na stałą roczną współpracę – pozwala na wykorzystanie wszelkich wolnych przestrzeni w regularnie funkcjonujących połączeniach kolejowych. Dzięki takiemu modelowi w perspektywie tygodniowej czy miesięcznej można bardzo precyzyjnie rozplanować wolumeny w optymalny sposób.
Ważne jest także ustalenie priorytetów – tego, jakie przepływy w danej sytuacji mają pierwszeństwo z uwagi na płynność linii produkcyjnych naszych klientów. Jest to szczególnie ważny obszar w przypadku producentów samochodów, gdzie przestój w fabryce oznacza straty idące w miliony Euro. Dla operatorów logistycznych obsługujących branżę Automotive dużą trudnością są nagłe wzrosty natężenia przepływów w sezonie. Tutaj kluczową rolę odgrywa sprawna i szybka wymiana informacji pomiędzy klientem i operatorem oraz prognozowanie konsekwencji zmian natężenia przepływów. Taka umiejętność jest wyjątkowo cenna przy zarządzaniu międzynarodowymi sieciami transportów kolejowych. Jednak nabywa się jej w wyniku wieloletnich doświadczeń w pracy na rzecz branży motoryzacyjnej.
Kolejnym bardzo istotnym elementem w transporcie są kwestie związane z procesem załadunku aut na pociągi. Przy tych operacjach należy z jednej strony trzymać się bardzo mocno ram wyznaczanych przez standardy jakości, z drugiej – dokładać wszelkich starań by unikać opóźnień. Jest to szczególnie istotne ze względu na konieczność zmieszczenia się w zarezerwowanym dla danego składu towarowego korytarzu transportowym. Z tych samych przyczyn równie ważna jest dobra organizacja transportu na etapie dowozu i odwozu towaru z terminali kolejowych na końcowych lub początkowych odcinkach trasy (1st – last mile).
Sprawny operator logistyczny powinien mieć globalną perspektywę łańcucha dostaw i dysponować rozwiniętą siecią międzynarodową. To pozwala na elastyczność w niestandardowych sytuacjach. Pociągi to podstawowy środek transportu na trasach międzynarodowych, jednak w sytuacjach kryzysowych, kiedy niemożliwy jest transport kolejowy, wszystkie ponadprogramowe przepływy są realizowane za pośrednictwem transportu drogowego, powietrznego czy wodnego.
Transport kolejowy na długich trasach
REKLAMA
Charakterystyczną cechą przepływów logistycznych w Automotive jest to, że odbywają się na długich trasach, zazwyczaj między kilkoma krajami. W Europie w przypadku transportu kolejowego wiąże się to ze specyficznymi różnicami w rozstawie torów pomiędzy poszczególnymi krajami. Taka sytuacja ma miejsce na granicy Francji i Hiszpanii oraz Polski i Rosji, Białorusi i Ukrainy.
Dla tego typu utrudnień należy szukać specjalnych dedykowanych rozwiązań takich jak choćby wspólny projekt GEFCO, Captrain Deutschland i Transcontainer, który wprowadza usługę transportu kolejowego komponentów do produkcji samochodowych między Vesoul we Francji i Kaługą w Rosji. Jest to jest jeden z największych w Europie multimodalnych projektów logistycznych, oparty na przeładunku kontenerów w strefie granicznej z pociągów o normalnym rozstawie kół na te szersze, które poruszają się za naszą wschodnią granicą.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.