REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie są elementy infrastruktury polskich portów morskich

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Dobczyński
Jakie są elementy infrastruktury portów?
Jakie są elementy infrastruktury portów?
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Na terenie Polski funkcjonują cztery porty morskie o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej - Gdańsk, Gdynia, Szczecin oraz Świnoujście. Każdy z wymienonych obiektów charakteryzują podstawowe parametry infrastruktury portowej, które są wyspecjalizowane w obsłudze danego typu ładunków.

Stan techniczny i funkcjonalność infrastruktury w porcie decydują o jego konkurencyjności na rynku.

REKLAMA

W artykule przyjrzymy się bliżej podstawowym elementom infrastruktury portu morskiego, jej specjalizacji oraz poznamy plany rozwoju polskich portów w najbliższych latach.

W porcie morskim transport wodny styka się z transportem lądowym lub wodnym śródlądowym, dlatego zwykle występują dwie główne części: lądowa oraz wodna (akwatorium portowe). Obszar wodny musi umożliwiać bezpieczne wejście statków do portu, zapewnić im postój i manewrowanie oraz rozładunek statku w maksymalnie krótkim czasie. Wśród infrastruktury cześć wodnej występują: falochron, który osłania port przed działaniem fal wodnych, reda gdzie zakotwiczone statki czekają na wejście do portu oraz awanport gdzie odbywają się manewry statków, które wpływają lub wypływają z portu. 

Elementy portu

REKLAMA

Właściwy obszar portu stanowią baseny portowe przedzielone pirsami, które są pomostami skierowanymi prostopadle lub pod odpowiednim kątem do brzegu. Stanowią więc rozwinięcie nabrzeża, które różni się w zależności od rodzaju ładunków, długości i nośności DWT (deadweight tonnage) obsługiwanych tam statków.

Według danych GUS w 2010 roku największy udział w polskch portach miały ładunki masowe suche, w tym węgiel i koks (40,8%), ładunki masowe ciekłe, w tym ropa naftowa i produkty naftowe (30,6%) oraz ładunki w kontenerach dużych (13,2%).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Największy udział w obrotach polskich portów w 2010 roku posiadał Port Gdańsk (44,4%). Całkowita długość nabrzeży w Gdańsku wynosi prawie 24 km. Cały port jest umiejscowiony na 652 hektarach, z czego prawie 413 hektarów to akweny wodne. W Porcie Gdańsk wyodrębnione są dwa główne obszary eksploatacyjne: port wewnętrzny usytuowany wzdłuż Martwej Wisły i kanału portowego oraz port zewnętrzny z bezpośrednim dostępem do Zatoki Gdańskiej. 

Transport morski

REKLAMA

W porcie wewnętrznym znajdują się m.in baza i terminal do przeładunków statków ro-ro (roll on-roll off, typ statku do przewozu ładunków tocznych i pojazdów), bazy przeładunków owoców cytrusowych, baza do obsługi siarki, baza do obsługi fosforytów. Maksymalne zanurzenie w porcie wewnętrznym wynosi 10,2 m, zdolność przeładunkowa – 11,5 mln ton. Port zewnętrzny (północny) działa w oparciu o pirsy i nabrzeża zlokalizowane w akwenach Zatoki Gdańskiej. Port Gdańsk posiada wyspecjalizowaną infrastrukturę do obsługi konkrentnych ładunków.

Drugim co do wielkości obrotów w 2010 roku portem w Polsce był Port Gdynia (20,7%). Reda w Porcie Gdynia jest osłonięta przez Półwysep Helski, który stanowi naturalną całoroczną osłonę dla zakotwiczonych statków. Całkowita długość nabrzeży w Porcie Gdynia wynosi 17,7 tys. metrów, z czego ponad 11 tys. przeznaczonych jest do operacji przeładunkowych.

Całkowita powierzchnia portu wynosi 755,4 hektara, czyli ponad 100 hektarów więcej niż w Porcie Gdańsk. 508 hektarów stanowi powierzchnia lądowa. Port Gdynia posiada infrastrukturę dostosowaną do obsługi konkretnych rodzajów ładunków. Trzecią i czwartą pozycję jeśli chodzi o wielkość obrotów w polskich portach zajęły w 2010 roku Swinoujście (18,0%) oraz Szczecin (13,4%). Porty w tych miastach tworzą jeden z największych w regionie Morza Bałtyckiego zespół portowy.

Usytuowane są na najkrótszej drodze łączącej Skandynawię ze środkową i południową Europą oraz na najkrótszej drodze morskiej łączącej poprzez Bałtyk - Finlandię, Rosję, oraz kraje nadbałtyckie z Niemcami i innymi krajami Europy Zachodniej. Port w Świnoujściu położony jest bezpośrednio nad morzem, port w Szczecinie usytuowany jest 65 km w głąb lądu. Przejście torem wodnym z redy w Świnoujściu do Szczecina trwa 4 godziny. Port w Świnoujściu jest przygotowany do przyjęcia statków o maksymalnym zanurzeniu 13,2 m i długości 270 m, natomiast Port w Szczecinie - statki o maksymalnym zanurzeniu 9,15 m i długości 215 m.

Przeładunki w porcie

Infrastruktura polskich portów morskich cały czas zmaga się z problemami. Z pewnością należą do nich: zbyt małe głębokości basenów portowych, szczupłe zaplecze nabrzeży przeładunkowych czy słaby stan infrastruktury dostępu do polskich portów od strony zaplecza. Przeprowadzane są jednak inwestycje, które krok po kroku unowocześniają stan infrastruktury co przyczynia się do zwiększania konkurencyjności polskich portów w południowym rejonie Morza Bałtyckiego.

Zdecydowany rozkwit przeżywają terminale kontenerowe, szczególne w Gdańsku i Gdyni. Dodatkowo w roku 2014 ma zostać oddany Terminal LNG, który jest nazywany polskim Gazoportem. Przeprowadzone i planowane inwestycje w tym obszarze zdecydowanie wpłyną na wzrost znaczenia polskich portów na transportowej mapie Europy. Korzyści z tego faktu moga znaleźć odzwierciedlenie w poprawie polskiego wskaźnika PKB w latach przyszłych.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA