REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie są elementy infrastruktury polskich portów morskich

Tomasz Dobczyński
Jakie są elementy infrastruktury portów?
Jakie są elementy infrastruktury portów?
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Na terenie Polski funkcjonują cztery porty morskie o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej - Gdańsk, Gdynia, Szczecin oraz Świnoujście. Każdy z wymienonych obiektów charakteryzują podstawowe parametry infrastruktury portowej, które są wyspecjalizowane w obsłudze danego typu ładunków.

Stan techniczny i funkcjonalność infrastruktury w porcie decydują o jego konkurencyjności na rynku.

REKLAMA

W artykule przyjrzymy się bliżej podstawowym elementom infrastruktury portu morskiego, jej specjalizacji oraz poznamy plany rozwoju polskich portów w najbliższych latach.

W porcie morskim transport wodny styka się z transportem lądowym lub wodnym śródlądowym, dlatego zwykle występują dwie główne części: lądowa oraz wodna (akwatorium portowe). Obszar wodny musi umożliwiać bezpieczne wejście statków do portu, zapewnić im postój i manewrowanie oraz rozładunek statku w maksymalnie krótkim czasie. Wśród infrastruktury cześć wodnej występują: falochron, który osłania port przed działaniem fal wodnych, reda gdzie zakotwiczone statki czekają na wejście do portu oraz awanport gdzie odbywają się manewry statków, które wpływają lub wypływają z portu. 

Elementy portu

REKLAMA

Właściwy obszar portu stanowią baseny portowe przedzielone pirsami, które są pomostami skierowanymi prostopadle lub pod odpowiednim kątem do brzegu. Stanowią więc rozwinięcie nabrzeża, które różni się w zależności od rodzaju ładunków, długości i nośności DWT (deadweight tonnage) obsługiwanych tam statków.

Według danych GUS w 2010 roku największy udział w polskch portach miały ładunki masowe suche, w tym węgiel i koks (40,8%), ładunki masowe ciekłe, w tym ropa naftowa i produkty naftowe (30,6%) oraz ładunki w kontenerach dużych (13,2%).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Największy udział w obrotach polskich portów w 2010 roku posiadał Port Gdańsk (44,4%). Całkowita długość nabrzeży w Gdańsku wynosi prawie 24 km. Cały port jest umiejscowiony na 652 hektarach, z czego prawie 413 hektarów to akweny wodne. W Porcie Gdańsk wyodrębnione są dwa główne obszary eksploatacyjne: port wewnętrzny usytuowany wzdłuż Martwej Wisły i kanału portowego oraz port zewnętrzny z bezpośrednim dostępem do Zatoki Gdańskiej. 

Transport morski

REKLAMA

W porcie wewnętrznym znajdują się m.in baza i terminal do przeładunków statków ro-ro (roll on-roll off, typ statku do przewozu ładunków tocznych i pojazdów), bazy przeładunków owoców cytrusowych, baza do obsługi siarki, baza do obsługi fosforytów. Maksymalne zanurzenie w porcie wewnętrznym wynosi 10,2 m, zdolność przeładunkowa – 11,5 mln ton. Port zewnętrzny (północny) działa w oparciu o pirsy i nabrzeża zlokalizowane w akwenach Zatoki Gdańskiej. Port Gdańsk posiada wyspecjalizowaną infrastrukturę do obsługi konkrentnych ładunków.

Drugim co do wielkości obrotów w 2010 roku portem w Polsce był Port Gdynia (20,7%). Reda w Porcie Gdynia jest osłonięta przez Półwysep Helski, który stanowi naturalną całoroczną osłonę dla zakotwiczonych statków. Całkowita długość nabrzeży w Porcie Gdynia wynosi 17,7 tys. metrów, z czego ponad 11 tys. przeznaczonych jest do operacji przeładunkowych.

Całkowita powierzchnia portu wynosi 755,4 hektara, czyli ponad 100 hektarów więcej niż w Porcie Gdańsk. 508 hektarów stanowi powierzchnia lądowa. Port Gdynia posiada infrastrukturę dostosowaną do obsługi konkretnych rodzajów ładunków. Trzecią i czwartą pozycję jeśli chodzi o wielkość obrotów w polskich portach zajęły w 2010 roku Swinoujście (18,0%) oraz Szczecin (13,4%). Porty w tych miastach tworzą jeden z największych w regionie Morza Bałtyckiego zespół portowy.

Usytuowane są na najkrótszej drodze łączącej Skandynawię ze środkową i południową Europą oraz na najkrótszej drodze morskiej łączącej poprzez Bałtyk - Finlandię, Rosję, oraz kraje nadbałtyckie z Niemcami i innymi krajami Europy Zachodniej. Port w Świnoujściu położony jest bezpośrednio nad morzem, port w Szczecinie usytuowany jest 65 km w głąb lądu. Przejście torem wodnym z redy w Świnoujściu do Szczecina trwa 4 godziny. Port w Świnoujściu jest przygotowany do przyjęcia statków o maksymalnym zanurzeniu 13,2 m i długości 270 m, natomiast Port w Szczecinie - statki o maksymalnym zanurzeniu 9,15 m i długości 215 m.

Przeładunki w porcie

Infrastruktura polskich portów morskich cały czas zmaga się z problemami. Z pewnością należą do nich: zbyt małe głębokości basenów portowych, szczupłe zaplecze nabrzeży przeładunkowych czy słaby stan infrastruktury dostępu do polskich portów od strony zaplecza. Przeprowadzane są jednak inwestycje, które krok po kroku unowocześniają stan infrastruktury co przyczynia się do zwiększania konkurencyjności polskich portów w południowym rejonie Morza Bałtyckiego.

Zdecydowany rozkwit przeżywają terminale kontenerowe, szczególne w Gdańsku i Gdyni. Dodatkowo w roku 2014 ma zostać oddany Terminal LNG, który jest nazywany polskim Gazoportem. Przeprowadzone i planowane inwestycje w tym obszarze zdecydowanie wpłyną na wzrost znaczenia polskich portów na transportowej mapie Europy. Korzyści z tego faktu moga znaleźć odzwierciedlenie w poprawie polskiego wskaźnika PKB w latach przyszłych.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy samochód powypadkowy może być odpadem?

Jakie są przesłanki aby uznać, że jakiś przedmiot lub substancja jest odpadem? Co w przypadku importu elektrośmieci np. samochodów powypadkowych?

Od 1 lipca 2024 r. nowe zasady przywozu samochodów osobowych

Od 1 lipca 2024 r. obowiązują nowe zasady przywozu samochodów osobowych do Polski zarejestrowanych na Białorusi. Sprawdź, jakie warunki muszą spełniać pojazdy, które mogą wjeżdżać do Polski.  Chodzi o rozporządzenie Rady Unii Europejskiej dotyczące poszerzenia zakresu i katalogu podmiotów środków ograniczających w związku z sytuacją na Białorusi i udziałem Białorusi w agresji Rosji wobec Ukrainy.

Dwaj bracia zginęli w wypadku motocyklowym, nie mieli kasków

Do tragicznego wypadku doszło w Jemiołowie (woj, lubuskie). Dwaj bracia jechali motocyklem i uderzyli w zaparkowany samochód. Obaj mężczyźni nie żyją. Okoliczności bada policja i prokuratura. 

Parkując uszkodziła 10 samochodów

Pech, nieostrożność, a może nietrzeźwość? 41-letnia mieszkanka Olsztyna, usiłując zaparkować samochód na osiedlowej uliczce uszkodziła… 10 samochodów. Kobieta nie chciała przebadać się alkomatem.

REKLAMA

Czy w aucie trzeba mieć przy sobie dowód rejestracyjny?

Zostałeś zatrzymany do kontroli? Sprawdź, jakie dokumenty musisz przy sobie posiadać. Dowód rejestracyjny, prawo jazdy i aktualne ubezpieczenie OC są jednymi z najważniejszych dokumentów każdego kierowcy.

Badanie: 72 proc. przy zakupie używanego samochodu kieruje się jego ceną

Przy wyborze używanego auta, każdy kupujący bierze pod uwagę inne czynniki. Niezależnie od tego jaki model jest w centrum zainteresowania kupującego, i tak najczęściej branym czynnikiem przy wyborze auta jest jego cena. Model i marka samochodu schodzą na dalszy plan.

Dobra passa motoryzacji dobiega końca

Chociaż produkcja sprzedana pojazdów w I kwartale br. przekroczyła 60 mld zł, ogólne wyniki branży wskazują, że dobra passa przemysłu motoryzacyjnego w Polsce dobiega końca. Tak wynika z informacji firmy AutomotiveSuppliers.pl.

Po polskich drogach jeżdżą coraz starsze samochody, najbardziej leciwe są Volkswageny, a auta jakich marek mają najmniej lat

14,7 lat – tyle wynosi obecnie średni wiek samochodu zgłaszanego do ubezpieczenia. Jest to o 12 miesięcy więcej niż cztery lata wcześniej. Jednak w przypadku najczęściej spotykanych w Polsce modeli samochodów, średnia jest jeszcze wyższa i sięga prawie 18 lat.

REKLAMA

Konfiskata auta nietrzeźwym kierowcom. Będą zmiany przepisów, ale czy na pewno łagodniejsze dla kierujących pojazdami

Kolejna zmiana przepisów dotyczących przepadku pojazdów jako kary dla nietrzeźwych kierowców. . Do Sejmu trafił projekt zmiany ustawy, w ramach którego to nie policja, ale sąd będzie dokonywał konfiskaty, ale jednocześnie zaostrzone zostaną przepisy dotyczące przepadku pojazdu.

Pijany kierowca staranował ogrodzenie. Stracił prawo jazdy w siedmiu kategoriach

35-letni pijany kierowca ciężarowej scanii staranował ogrodzenie prywatnej posesji w Szydłówku koło Mławy. Kary nie będą niskie. 

REKLAMA