REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Transport lotniczy: Jak wybrać kontener z kontrolowaną temperaturą

Iwona Połowicz
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Farmaceutyki czy szczepionki to towary, które wymagają przewozu w ściśle określonych warunkach z zachowaniem odpowiedniej temperatury na wszystkich etapach transportu. Ze względu na te wymogi, pojawiła się konieczność uszczelnienia całego łańcucha dostaw. Doskonałym rozwiązaniem są kontenery chłodnicze czy Pallet Shippery, których zadaniem jest utrzymanie wymaganej temperatury.

Wybór kontenera

Wśród oferowanych na rynku kontenerów możemy wyodrębnić dwa podstawowe typy:

REKLAMA

● Refrigerated containers – to kontenery wykorzystujące suchy lód, jako źródło zimna oraz termostat i wentylator, który pomaga w utrzymaniu wymaganej temperatury. Suchy lód zlokalizowany w osobnej komorze, w tzw. bunkrze, nie ma styczności z towarem, chyba, że zaistnieje potrzeba zapewnienia bardzo niskich temperatur. Takie sytuacje mają najczęściej miejsce w przypadku transportu zamrożonych produktów spożywczych, wówczas w celu zapewnienia jak najniższej temperatury, suchy lód umieszczony jest dodatkowo w komorze z towarem.

● Heat and Cool containers – możemy wyróżnić:

- Unicooler – kontener posiadający zarówno możliwość grzania, jak i chłodzenia, dzięki zastosowaniu suchego lodu z systemem cyrkulacji powietrza i układu elektrycznego grzania.

REKLAMA

- Opticooler to zaawansowany technologicznie kontener, który zamiast suchego lodu, wyposażony jest w nowoczesny systemem wentylacji z układem elektrycznego grzania oraz kompresorem stosowanym w celu obniżenia temperatury. Dodatkowo zaopatrzony jest w zewnętrzne i wewnętrzne czujniki temperatury.

- Envirotainer RKN e1 oraz Envirotainer RAP e2, podobnie jak Opticooler, nie wymaga użycia suchego lodu. W celu zapewnienia określonej temperatury, wykorzystuje bowiem system elektrycznego grzania oraz kompresor zimna.

W zależności od indywidualnych wymagań Klienta, kontenery dają możliwość utrzymania stałej temperatury, od -20C do +30C bez względu na warunki panujące na zewnątrz kontenera.

Obok wymaganej temperatury, istotnym kryterium, decydującym o wyborze określonego rodzaju kontenera jest jego wielkość. Największym kontenerem na rynku, utrzymującym właściwą temperaturę jest RAP (LD9), do którego
możemy załadować nawet 5,5 ton towaru. Drugim, co do wielkości kontenerem gwarantującym utrzymanie określonej temperatury jest RKN, jednak jego udźwig wynosi niewiele ponad 1100 kg.

Dopłaty do frachtu

REKLAMA

Warto również wspomnieć, że transport przy użyciu tak zaawansowanych technologicznie rozwiązań nie należy do najtańszych. Oprócz standardowych opłat, które mają zastosowanie w przypadku transportu towarów standardowym serwisem lotniczym, należy uwzględnić koszty najmu kontenera; zazwyczaj okres dzierżawy to 4 dni, choć niektórzy przewoźnicy oferują nawet 5 dniowy okres najmu.

Niezwrócenie kontenera w terminie wiąże się z naliczeniem dodatkowych opłat za każdy dzień spóźnienia. Do tego dochodzą jeszcze koszty baterii, suchego lodu, przygotowania kontenera itd. Poza tym należy też zwrócić uwagę na tzw. pivot Wright, to jest minimalną wagę płatną, od której jest naliczana stawka frachtowa. W przypadku RKN pivot weight wynosi 755 kg, dla RAP jest to 1650 kg.

W praktyce oznacza to, że niezależnie od tego czy kontener RKN zostanie załadowany towarem o wadze 150 czy 600 kilo, linia zażąda zapłaty za 755 kilo. Decydując się na wybór kontenera warto zatem rozważyć najkorzystniejszy dla nas wariant, uwzględniając ilości towaru, które chcemy przewieźć. Biorąc pod uwagę fakt, że opłata za najem jest naliczana za każdy kontener, może się okazać, że tańszym rozwiązaniem będzie np. wybór jednego dużego kontenera, którego najem jest droższy, aniżeli ponoszenie dwu bądź trzykrotności opłat za mały kontener.

Z uwagi na konieczność zapewnienia najwyższych standardów bezpieczeństwa i jakości usług, obsługą kontenerów zajmuje się dedykowany do tego celu zespół osób, których zadaniem jest monitorowanie stanu i prawidłowego
funkcjonowania kontenera na każdym etapie transportu.


Co to jest Pallet Shippery?

Obok kontenerów, klienci mają do wyboru także Pallet Shippery, które utrzymują wskazany zakres temperatur w przedziale od +2 do +25C. Pallet Shippery to są to palety, których ścianki wykonane są z kilku warstw specjalnego kartonu oraz warstwy polietylenu, między którymi umieszczone są wkłady chłodzące, zapewniające utrzymanie wymaganego zakresu temperaturowego.

Pallet Shipper posiadają świetne właściwości izolacyjne, a wewnętrzna warstwa izolacyjna utrzymuje temperaturę nawet w przypadku uszkodzenia poszycia zewnętrznego. Warto również zaznaczyć, że są przyjazne dla środowiska i podlegają recyklingowi.

O ile kontenery wynajmowane są przez linie lotnicze i za ich przygotowanie i obsługę odpowiedzialny jest przewoźnik, o tyle Pallet Shippery są budowane i ładowane przez spedytora, który musi posiadać odpowiednią wiedzę zakresie prawidłowego rozmieszczenia wkładów chłodzących, z których część jest zamrożona, a część jedynie schłodzona.

Ze względu na specyfikę użycia, Pallet Shippery są oferowane jedynie przez kilku spedytorów na rynku i czynią ten produkt mniej dostępnym.

Biorąc pod uwagę stronę kosztową, w/w palety są zdecydowanie tańszym rozwiązaniem aniżeli kontenery, przede wszystkim z uwagi na fakt, że są kupowane przez klientów i mogą być przez nich kilkukrotnie wykorzystywane.

Niezależnie od tego, na jaki rodzaj serwisu się zdecydujemy należy pamiętać, aby korzystać ze sprawdzonych przewoźników i rzetelnych spedytorów posiadających doświadczenie w przewozach towarów w temperaturze kontrolowanej. Okazuje się bowiem, że pozorne oszczędności uzyskane na współpracy z niedoświadczonym partnerem, mogą generować duże straty, w postaci zepsutego towaru.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Miesiącami szukano sprawcy dziurawienia opon. Odkrycie, kto za tym stoi było zaskakujące

    We włoskim miasteczku od kilku miesięcy szukano sprawcy dziurawienia opon w samochodach. Odkrycia dokonano dzięki nagraniom z kamer monitoringu. Okazało się, że był to pies. Jak to się stało, że zniszczył tyle samochodów?

    Nowy Opel Corsa Hybrid. MHEV pojedzie nawet kilometr na samym prądzie

    Opel Corsa po liftingu po raz pierwszy w historii modelu otrzymał lekką hybrydę. MHEV w niemieckim hatchbacku może mieć 100 lub 136 koni mocy. A to nie koniec dobrych informacji na temat tego auta.

    Opony całoroczne a zimowe. Które są lepsze?

    Opony na zimę to opony zimowe? Dziś to już nie jest takie oczywiste. Zwłaszcza że na rynku pojawił się szereg opon całorocznych. Czy wielosezonówka może stanowić realną alternatywę?

    Mandat za jazdę nieodśnieżonym samochodem w 2023 r. Kara może być liczona w tysiącach

    Jazda nieodśnieżonym samochodem stanowi wykroczenie. A w 2023 r. na kierowców czeka wyjątkowo surowa kara. Bo gdy policjanci zaczną podliczać kolejne składowe wykroczenia, uzbiera się kilka tysięcy złotych. Ładna sumka!

    REKLAMA

    Płatność za paliwo samochodem, czyli aplikacja Skody Pay to Fuel

    Płatność za paliwo samochodem to nowy pomysł Skody. Kierowca po zatankowaniu pojazdu może uruchomić aplikację Pay to Fuel, wsiąść do auta i po prostu odjechać. Płatność dokona się automatycznie i w pełni zdalnie. Jak działa ten system? I jakie są jego wymagania?

    Ukrainiec ukarany za brak prawa jazdy. Choć prawo jazdy miał...

    Ukrainiec został ukarany przez polski sąd za brak prawa jazdy. Dokument wydany w Ukrainie posiadał, ale ten stracił ważność. To jednak mogło nie mieć znaczenia w świetle ustawy przedłużającej jego ważność w Polsce. Tego sąd jednak nie sprawdził. RPO wystąpił z kasacją.

    Nowa benzyna E10 od 1 stycznia 2024 r. na stacjach. Co gdy silnik nie jest dostosowany do nowego PB 95?

    1 stycznia 2024 r. na polskich stacjach pojawi się nowa benzyna E10. Zastąpi oferowane dotychczas PB 95 E5. A to oznacza jedno. Właściciele starszych samochodów powinni sprawdzić, czy ich samochód jest dostosowany do nowego paliwa.

    Czy można przerobić samochód spalinowy na elektryczny?

    Przerobienie samochodu na napęd elektryczny staje się nośnym hasłem. Nośnym, ale czy realnym? Istnieje taka możliwość. Konwersje pojazdów spalinowych na elektryczne są jak najbardziej wykonalne. Takimi właśnie przeróbkami zajmuje się nawet polska firma.

    REKLAMA

    Zmiany w Park & Ride Warszawa. Ładowanie elektryków będzie płatne. Zniknie Karta Eko

    Podczas parkowania w ramach Park & Ride Warszawa kierowcy samochodów elektrycznych stracą możliwość bezpłatnego ładowania pojazdu i zniknie wydawana im Karta Eko. A to nie koniec zmian. Kiedy zaczną obowiązywać?

    Jak się produkuje dywaniki samochodowe?

    Dywaniki samochodowe to część wyposażenia aut, na którą kierowcy zwracają coraz większą uwagę. Rzadko jednak zastanawiamy się nad tym, jak dywaniki zostały wyprodukowane. Okazuje się, że to wcale nie taki łatwy proces...

    REKLAMA