REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Transport lotniczy: Jak wybrać kontener z kontrolowaną temperaturą

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Iwona Połowicz
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Farmaceutyki czy szczepionki to towary, które wymagają przewozu w ściśle określonych warunkach z zachowaniem odpowiedniej temperatury na wszystkich etapach transportu. Ze względu na te wymogi, pojawiła się konieczność uszczelnienia całego łańcucha dostaw. Doskonałym rozwiązaniem są kontenery chłodnicze czy Pallet Shippery, których zadaniem jest utrzymanie wymaganej temperatury.

Wybór kontenera

Wśród oferowanych na rynku kontenerów możemy wyodrębnić dwa podstawowe typy:

REKLAMA

● Refrigerated containers – to kontenery wykorzystujące suchy lód, jako źródło zimna oraz termostat i wentylator, który pomaga w utrzymaniu wymaganej temperatury. Suchy lód zlokalizowany w osobnej komorze, w tzw. bunkrze, nie ma styczności z towarem, chyba, że zaistnieje potrzeba zapewnienia bardzo niskich temperatur. Takie sytuacje mają najczęściej miejsce w przypadku transportu zamrożonych produktów spożywczych, wówczas w celu zapewnienia jak najniższej temperatury, suchy lód umieszczony jest dodatkowo w komorze z towarem.

● Heat and Cool containers – możemy wyróżnić:

- Unicooler – kontener posiadający zarówno możliwość grzania, jak i chłodzenia, dzięki zastosowaniu suchego lodu z systemem cyrkulacji powietrza i układu elektrycznego grzania.

REKLAMA

- Opticooler to zaawansowany technologicznie kontener, który zamiast suchego lodu, wyposażony jest w nowoczesny systemem wentylacji z układem elektrycznego grzania oraz kompresorem stosowanym w celu obniżenia temperatury. Dodatkowo zaopatrzony jest w zewnętrzne i wewnętrzne czujniki temperatury.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Envirotainer RKN e1 oraz Envirotainer RAP e2, podobnie jak Opticooler, nie wymaga użycia suchego lodu. W celu zapewnienia określonej temperatury, wykorzystuje bowiem system elektrycznego grzania oraz kompresor zimna.

W zależności od indywidualnych wymagań Klienta, kontenery dają możliwość utrzymania stałej temperatury, od -20C do +30C bez względu na warunki panujące na zewnątrz kontenera.

Obok wymaganej temperatury, istotnym kryterium, decydującym o wyborze określonego rodzaju kontenera jest jego wielkość. Największym kontenerem na rynku, utrzymującym właściwą temperaturę jest RAP (LD9), do którego
możemy załadować nawet 5,5 ton towaru. Drugim, co do wielkości kontenerem gwarantującym utrzymanie określonej temperatury jest RKN, jednak jego udźwig wynosi niewiele ponad 1100 kg.

Dopłaty do frachtu

REKLAMA

Warto również wspomnieć, że transport przy użyciu tak zaawansowanych technologicznie rozwiązań nie należy do najtańszych. Oprócz standardowych opłat, które mają zastosowanie w przypadku transportu towarów standardowym serwisem lotniczym, należy uwzględnić koszty najmu kontenera; zazwyczaj okres dzierżawy to 4 dni, choć niektórzy przewoźnicy oferują nawet 5 dniowy okres najmu.

Niezwrócenie kontenera w terminie wiąże się z naliczeniem dodatkowych opłat za każdy dzień spóźnienia. Do tego dochodzą jeszcze koszty baterii, suchego lodu, przygotowania kontenera itd. Poza tym należy też zwrócić uwagę na tzw. pivot Wright, to jest minimalną wagę płatną, od której jest naliczana stawka frachtowa. W przypadku RKN pivot weight wynosi 755 kg, dla RAP jest to 1650 kg.

W praktyce oznacza to, że niezależnie od tego czy kontener RKN zostanie załadowany towarem o wadze 150 czy 600 kilo, linia zażąda zapłaty za 755 kilo. Decydując się na wybór kontenera warto zatem rozważyć najkorzystniejszy dla nas wariant, uwzględniając ilości towaru, które chcemy przewieźć. Biorąc pod uwagę fakt, że opłata za najem jest naliczana za każdy kontener, może się okazać, że tańszym rozwiązaniem będzie np. wybór jednego dużego kontenera, którego najem jest droższy, aniżeli ponoszenie dwu bądź trzykrotności opłat za mały kontener.

Z uwagi na konieczność zapewnienia najwyższych standardów bezpieczeństwa i jakości usług, obsługą kontenerów zajmuje się dedykowany do tego celu zespół osób, których zadaniem jest monitorowanie stanu i prawidłowego
funkcjonowania kontenera na każdym etapie transportu.


Co to jest Pallet Shippery?

Obok kontenerów, klienci mają do wyboru także Pallet Shippery, które utrzymują wskazany zakres temperatur w przedziale od +2 do +25C. Pallet Shippery to są to palety, których ścianki wykonane są z kilku warstw specjalnego kartonu oraz warstwy polietylenu, między którymi umieszczone są wkłady chłodzące, zapewniające utrzymanie wymaganego zakresu temperaturowego.

Pallet Shipper posiadają świetne właściwości izolacyjne, a wewnętrzna warstwa izolacyjna utrzymuje temperaturę nawet w przypadku uszkodzenia poszycia zewnętrznego. Warto również zaznaczyć, że są przyjazne dla środowiska i podlegają recyklingowi.

O ile kontenery wynajmowane są przez linie lotnicze i za ich przygotowanie i obsługę odpowiedzialny jest przewoźnik, o tyle Pallet Shippery są budowane i ładowane przez spedytora, który musi posiadać odpowiednią wiedzę zakresie prawidłowego rozmieszczenia wkładów chłodzących, z których część jest zamrożona, a część jedynie schłodzona.

Ze względu na specyfikę użycia, Pallet Shippery są oferowane jedynie przez kilku spedytorów na rynku i czynią ten produkt mniej dostępnym.

Biorąc pod uwagę stronę kosztową, w/w palety są zdecydowanie tańszym rozwiązaniem aniżeli kontenery, przede wszystkim z uwagi na fakt, że są kupowane przez klientów i mogą być przez nich kilkukrotnie wykorzystywane.

Niezależnie od tego, na jaki rodzaj serwisu się zdecydujemy należy pamiętać, aby korzystać ze sprawdzonych przewoźników i rzetelnych spedytorów posiadających doświadczenie w przewozach towarów w temperaturze kontrolowanej. Okazuje się bowiem, że pozorne oszczędności uzyskane na współpracy z niedoświadczonym partnerem, mogą generować duże straty, w postaci zepsutego towaru.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA