REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Transport lotniczy: Jak wybrać kontener z kontrolowaną temperaturą

Iwona Połowicz
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Farmaceutyki czy szczepionki to towary, które wymagają przewozu w ściśle określonych warunkach z zachowaniem odpowiedniej temperatury na wszystkich etapach transportu. Ze względu na te wymogi, pojawiła się konieczność uszczelnienia całego łańcucha dostaw. Doskonałym rozwiązaniem są kontenery chłodnicze czy Pallet Shippery, których zadaniem jest utrzymanie wymaganej temperatury.

Wybór kontenera

Wśród oferowanych na rynku kontenerów możemy wyodrębnić dwa podstawowe typy:

REKLAMA

REKLAMA

● Refrigerated containers – to kontenery wykorzystujące suchy lód, jako źródło zimna oraz termostat i wentylator, który pomaga w utrzymaniu wymaganej temperatury. Suchy lód zlokalizowany w osobnej komorze, w tzw. bunkrze, nie ma styczności z towarem, chyba, że zaistnieje potrzeba zapewnienia bardzo niskich temperatur. Takie sytuacje mają najczęściej miejsce w przypadku transportu zamrożonych produktów spożywczych, wówczas w celu zapewnienia jak najniższej temperatury, suchy lód umieszczony jest dodatkowo w komorze z towarem.

● Heat and Cool containers – możemy wyróżnić:

- Unicooler – kontener posiadający zarówno możliwość grzania, jak i chłodzenia, dzięki zastosowaniu suchego lodu z systemem cyrkulacji powietrza i układu elektrycznego grzania.

REKLAMA

- Opticooler to zaawansowany technologicznie kontener, który zamiast suchego lodu, wyposażony jest w nowoczesny systemem wentylacji z układem elektrycznego grzania oraz kompresorem stosowanym w celu obniżenia temperatury. Dodatkowo zaopatrzony jest w zewnętrzne i wewnętrzne czujniki temperatury.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Envirotainer RKN e1 oraz Envirotainer RAP e2, podobnie jak Opticooler, nie wymaga użycia suchego lodu. W celu zapewnienia określonej temperatury, wykorzystuje bowiem system elektrycznego grzania oraz kompresor zimna.

W zależności od indywidualnych wymagań Klienta, kontenery dają możliwość utrzymania stałej temperatury, od -20C do +30C bez względu na warunki panujące na zewnątrz kontenera.

Obok wymaganej temperatury, istotnym kryterium, decydującym o wyborze określonego rodzaju kontenera jest jego wielkość. Największym kontenerem na rynku, utrzymującym właściwą temperaturę jest RAP (LD9), do którego
możemy załadować nawet 5,5 ton towaru. Drugim, co do wielkości kontenerem gwarantującym utrzymanie określonej temperatury jest RKN, jednak jego udźwig wynosi niewiele ponad 1100 kg.

Dopłaty do frachtu

Warto również wspomnieć, że transport przy użyciu tak zaawansowanych technologicznie rozwiązań nie należy do najtańszych. Oprócz standardowych opłat, które mają zastosowanie w przypadku transportu towarów standardowym serwisem lotniczym, należy uwzględnić koszty najmu kontenera; zazwyczaj okres dzierżawy to 4 dni, choć niektórzy przewoźnicy oferują nawet 5 dniowy okres najmu.

Niezwrócenie kontenera w terminie wiąże się z naliczeniem dodatkowych opłat za każdy dzień spóźnienia. Do tego dochodzą jeszcze koszty baterii, suchego lodu, przygotowania kontenera itd. Poza tym należy też zwrócić uwagę na tzw. pivot Wright, to jest minimalną wagę płatną, od której jest naliczana stawka frachtowa. W przypadku RKN pivot weight wynosi 755 kg, dla RAP jest to 1650 kg.

W praktyce oznacza to, że niezależnie od tego czy kontener RKN zostanie załadowany towarem o wadze 150 czy 600 kilo, linia zażąda zapłaty za 755 kilo. Decydując się na wybór kontenera warto zatem rozważyć najkorzystniejszy dla nas wariant, uwzględniając ilości towaru, które chcemy przewieźć. Biorąc pod uwagę fakt, że opłata za najem jest naliczana za każdy kontener, może się okazać, że tańszym rozwiązaniem będzie np. wybór jednego dużego kontenera, którego najem jest droższy, aniżeli ponoszenie dwu bądź trzykrotności opłat za mały kontener.

Z uwagi na konieczność zapewnienia najwyższych standardów bezpieczeństwa i jakości usług, obsługą kontenerów zajmuje się dedykowany do tego celu zespół osób, których zadaniem jest monitorowanie stanu i prawidłowego
funkcjonowania kontenera na każdym etapie transportu.


Co to jest Pallet Shippery?

Obok kontenerów, klienci mają do wyboru także Pallet Shippery, które utrzymują wskazany zakres temperatur w przedziale od +2 do +25C. Pallet Shippery to są to palety, których ścianki wykonane są z kilku warstw specjalnego kartonu oraz warstwy polietylenu, między którymi umieszczone są wkłady chłodzące, zapewniające utrzymanie wymaganego zakresu temperaturowego.

Pallet Shipper posiadają świetne właściwości izolacyjne, a wewnętrzna warstwa izolacyjna utrzymuje temperaturę nawet w przypadku uszkodzenia poszycia zewnętrznego. Warto również zaznaczyć, że są przyjazne dla środowiska i podlegają recyklingowi.

O ile kontenery wynajmowane są przez linie lotnicze i za ich przygotowanie i obsługę odpowiedzialny jest przewoźnik, o tyle Pallet Shippery są budowane i ładowane przez spedytora, który musi posiadać odpowiednią wiedzę zakresie prawidłowego rozmieszczenia wkładów chłodzących, z których część jest zamrożona, a część jedynie schłodzona.

Ze względu na specyfikę użycia, Pallet Shippery są oferowane jedynie przez kilku spedytorów na rynku i czynią ten produkt mniej dostępnym.

Biorąc pod uwagę stronę kosztową, w/w palety są zdecydowanie tańszym rozwiązaniem aniżeli kontenery, przede wszystkim z uwagi na fakt, że są kupowane przez klientów i mogą być przez nich kilkukrotnie wykorzystywane.

Niezależnie od tego, na jaki rodzaj serwisu się zdecydujemy należy pamiętać, aby korzystać ze sprawdzonych przewoźników i rzetelnych spedytorów posiadających doświadczenie w przewozach towarów w temperaturze kontrolowanej. Okazuje się bowiem, że pozorne oszczędności uzyskane na współpracy z niedoświadczonym partnerem, mogą generować duże straty, w postaci zepsutego towaru.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

REKLAMA

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

REKLAMA

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA