REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opinia TELS: Nowe parametry wagowe pojazdów w Rosji

ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Od kilku miesięcy w Rosji obowiązują nowe przepisy dotyczące maksymalnej ładowności ciężarówek. Sprawdź, na co muszą zwrócić uwagę przewoźnicy drogowi.

Według przeprowadzonych w USA badań, koszt transportu jako elementu składowego procesu produkcji i dystrybucji towarów stanowi do 1/3 ceny wyrobu końcowego

REKLAMA

REKLAMA

Obniżenie kosztów transportu ładunków jest jednym z podstawowych zadań logistyki transportowej. Istnieje wiele sposobów rozwiązania tego problemu, w tym też poprzez zwiększenie objętości lub wagi jednej przesyłki ładowanej do środka transportu.

25 lipca 2011 roku w drodze Rozporządzenia Rządu Federacji Rosyjskiej Nr 272 z dnia 15 kwietnia 2011 r. w Federacji Rosyjskiej weszły w życie "PRZEPISY DOT. PRZEWOZU ŁADUNKÓW TRANSPORTEM DROGOWYM" (dalej Przepisy).

Ust. 75 Przepisów przewiduje możliwość przejazdu przez terytorium Rosji pojazdów z ładunkiem o łącznej wadze 40 ton, a w przypadku transportów w 40 stopowych kontenerach - 44 tony. Jest to niewątpliwie bardziej progresywną normą w porównaniu do wcześniej obowiązującej - 38 ton.

REKLAMA

Na pierwszy rzut oka, zwiększenie łącznej wagi pojazdu z ładunkiem jest podstawą do zastanowienia się nad możliwością zwiększenia wagi jednej przesyłki, przewożonej standardowym zestawem (ciągnik siodłowy plus naczepa).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podobne propozycje już wpłynęły od niektórych Klientów GS TELS. Proponują oni wprowadzić zmiany do obowiązujących umów w zakresie zwiększenia wagi jednej przesyłki z 20 do 22-24 ton.

Czy naprawdę wszystko jest takie proste, jak się wydaję na pierwszy rzut oka? Spróbujemy nad tym się zastanowić.

Trochę teorii

Podczas kontroli parametrów wagowych pojazdów poruszających się drogami każdego państwa, w tym też Federacji Rosyjskiej, pod uwagę brane są dwa podstawowe znaczenia: łączna waga pojazdu z ładunkiem jak również nierozerwalnie związane z tym parametrem i całkowicie od niego zależne rozłożenie nacisków na osie.

Tak więc, podejmując decyzję o możliwości zwiększenia wagi jednej przesyłki, powinniśmy brać pod uwagę nie tylko parametry wagi łącznej, określone w ust. 75 Przepisów i w Załączniku Nr 1, lecz także dopuszczalne naciski na osie, wymienione w Załączniku Nr 2 do Przepisów.

Niestety, w tym przypadku ustawodawca nie tylko nie zliberalizował istniejących standardów, lecz w niektórych przypadkach wprowadził nawet bardziej rygorystyczne wymagania.

Przeanalizujemy normy, określone Przepisami

Dopuszczalne naciski na osie określane są na podstawie kilku parametrów, m.in.:

  • ilość osi pojazdu, 
  • rozstaw osi,
  • istniejące kategorie dróg (innymi słowy, normatywne naciski na osie z uwzględnieniem których wykonywano budowę i przebudowę dróg samochodowych).

Omówimy każdy z tych parametrów z osobna.

Ilość osi

W międzynarodowych przewozach drogowych najczęściej spotykanym układem osi zestawu (ciągnik siodłowy z naczepą) jest "2+3" (dwuosiowy ciągnik + trzyosiowa naczepa) lub "3+2". Układ "2+2" nie jest stosowany z przyczyny niskiej ładowności, a układ "3+3" - z przyczyny przekroczenia dopuszczalnej długości 16,5 metra, obowiązującej w większości krajów europejskich.
"2+3" "3+2"

Rozstaw osi

Dla przykładu poniżej przytoczone są fragmenty ze stron producentów pojazdów ciężarowych, przedstawiające podstawowe parametry. Najczęściej spotykany rozstaw osi w wózku dwuosiowym, zarówno ciągnika siodłowego jak i naczepy, wynosi od 1,30 do 1,4 metra. Rozstaw osi w wózku trzyosiowym znajduje się z reguły w przedziale od 1,30 metra do 1,35 metra.

Kategorie dróg

Podczas porównywania starych i obowiązujących nowo uchwalonych normatywów nacisków na osie należy brać pod uwagę porównywalne parametry w zależności od kategorii dróg samochodowych. W starym ustawodawstwie są to pojazdy grupy A. 

Grupa A - pojazdy o nacisku na oś najbardziej obciążoną wynoszącym od ponad 6 t do 10 t włącznie, przeznaczone do poruszania się po drogach I - III kategorii, jak również po drogach IV kategorii, nawierzchnia których została zbudowana lub wzmocniona z uwzględnieniem nacisku na oś 10 t.

W Przepisach są to wartości, przewidziane dla dróg samochodowych, projektowanie, budowa i przebudowa których były wykonywane z uwzględnieniem normatywnego nacisku na oś pojazdu 100 kN (10 tf).


Analiza przepisów dla wózków i ciągników dwuosiowych

Przed 25 lipca 2011 roku nacisk na oś dla dwuosiowych pojazdów i dwuosiowych wózków nie powinien był przekraczać następujących wartości.

Tabela 1.


Uwaga. Dla pojazdów grup A i B, zaprojektowanych przed 1995 r., z rozstawem osi nie przekraczającym 1,32 m, dopuszczalne są naciski na oś wynoszą odpowiednio 8,0 t i 5,5 t.
Nowe Przepisy przewidują, że maksymalne dopuszczalne naciski na osie pojazdów nie powinny przekraczać następujących wartości.

Tabela 2.

Tak więc, dla pojazdów z układem "3+2", dopuszczalne naciski na oś dla wózków dwuosiowych na drogach samochodowych, przebudowa których była wykonywana z uwzględnieniem normatywu 100 kN/10 ft, prawie się nie zmieniły i, w większości przypadków, wynoszą 16 ton.

Jednocześnie, w związku z brakiem w Przepisach istniejącej wcześniej Uwagi (patrz wyżej), dla wózków dwuosiowych z rozstawem osi poniżej 1,35 m, ustawodawca obniżył dopuszczalny nacisk na oś do 14 ton, czyli po 7 ton na oś.

Nie byłoby tak źle, ale w międzynarodowym transporcie drogowym w dniu dzisiejszym takie pojazdy wykorzystywane są w wystarczająco dużej ilości.
Analiza przepisów dla wózków i ciągników trzyosiowych


Na początku zwracamy Państwa uwagę na to, że w nowych Przepisach ustawodawca zmienił podejście w określeniu rozstawu osi. Wcześniej do obliczeń stosowano odległość pomiędzy skrajnymi osiami wózków (patrz Tabelę 3), w nowych Przepisach odległość ustalona została pomiędzy sąsiednimi osiami (patrz Tabelę 4). Oprócz tego, zmianie uległy grupy rozstawu osi.

Tabela 3.

Tabela 4.


Wcześniej w przypadku odległości od 1,3 do 1,6 m obowiązywał normatyw 7,5 ton na oś, co pozwalało na wykorzystywanie taboru z wózkami trzyosiowymi, mającymi łączne obciążenie wózka 22,5 tony. W chwili obecnej parametr ten podzielony jest na dwie części: od 1 do 1,35 m i od 1,35 do 1,6 metra.

Tak więc, dla zestawów (ciągnik siodłowy + naczepa), posiadających naczepę trzyosiową z rozstawem osi od 1 do 1,35 metra, sumaryczny nacisk na wózek trzyosiowy obniżony został z 22,5 ton do 21 tony. 

Nie miałoby to większego znaczenia, jednak takie pojazdy w międzynarodowych przewozach drogowych na dzień dzisiejszy stanowią większość.

Podsumowanie

W tym artykule celowo nie bierzemy pod uwagę parametry, przewidziane nowymi Przepisami dla dróg samochodowych z dopuszczalnym naciskiem na oś pojazdu 115 kN (11,5 tf). Związane to jest z tym, że na dzień dzisiejszy w Federacji Rosyjskiej takich dróg jest bardzo mało (proponujemy Państwu samodzielnie znaleźć w Internecie oficjalne dane statystyczne Ministerstwa Transportu RF).

Oprócz tego, istniejące pojedyncze odcinki takich dróg nie pozwalają na wykonanie przelotowej dostawy ładunku od granicy bezpośrednio do magazynu odbiorcy ładunku.

Tak więc, progresywna decyzja o zwiększeniu łącznej wagi pojazdu z ładunkiem jest "zrównoważona" za pomocą konserwatywnej decyzji o pozostawieniu na dotychczasowym poziome lub nawet (w niektórych przypadkach) obniżeniu parametrów nacisków na oś. Myślę, że biorąc pod uwagę obecny stan większości rosyjskich dróg, inna decyzja byłaby niemożliwa.

Takie podejście, niestety, obecnie nie przewiduje możliwości zwiększenia wagi jednej partii towaru, i, odpowiednio, osiągnięcia wysokiego celu logistycznego.

Andrzej Pawluczenko
Dyrektor IOOO "ART LOGISTIC" grupy spółek TELS

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA