REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć VAT od postojowego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Paweł Łabno
Bartosz Nowodworski

REKLAMA

Jak przewoźnik powinien rozliczyć VAT, gdy z winy klienta doszło do przestoju środka transportu i naliczył dodatkową opłatę - tzw. postojowe?

Każdy przedsiębiorca, wykonujący usługi transportowe bądź logistyczne, zetknął się z sytuacją, kiedy z winy klienta doszło do opóźnień powodujących postój (przestój) środka transportu. Tego rodzaju zdarzenia pomimo, iż powszechne, nadal budzą wątpliwości związane z rozliczeniem podatku VAT od opłat, którymi obciąża się wówczas klienta (tzw. postojowe).

REKLAMA

Analizując zagadnienie opodatkowania podatkiem VAT kwot dochodzonych przez przewoźnika w związku z opóźnieniem w realizacji usługi zaistniałym z winy klienta rozróżnić należy dwa rodzaje przypadków.

Gdy w umowie przewidziano naliczenie postojowego

Otóż, w przypadku, gdy umowa zawarta pomiędzy przewoźnikiem a klientem przewiduje, iż w razie postoju (przestoju) środka transportu spowodowanego przez klienta, przewoźnik nalicza opłatę według określonej stawki (zazwyczaj zryczałtowana kwota za godzinę postoju).

Wówczas uznać należy, że ww. opłata stanowi de facto element kalkulacyjny wynagrodzenia z tytułu świadczenia usługi transportowej.

Innymi słowy, kwota tzw. postojowego powinna zostać wliczona do podstawy opodatkowania ustalanej dla realizowanej usługi transportowej, a w dalszej kolejności opodatkowana podatkiem VAT według stawki właściwej dla ww. usługi (transportowej).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podobne stanowisko prezentowane jest również w orzecznictwie organów podatkowych  (por. m.in. interpretacja indywidualna Ministra Finansów z 14 września 2010 r., sygn. ILPP2/443-887/10-4/ISN).

Warto w tym miejscu nadmienić, iż kwota tzw. postojowego jest traktowana jak element podstawy opodatkowania z tytułu usługi transportu również wówczas, gdy jej naliczanie przewidziane zostało nie tyle w umowie, co regulaminie świadczenia usług, cenniku itp., których akceptacja przez klienta jest warunkiem przystąpienia do realizacji usługi przez przewoźnika.

Taka sytuacja występuje powszechnie m.in. w przypadku usług realizowanych przez taksówkarzy, w których cennikach wskazywana jest "opłata za godzinę postoju".

Co, gdy postojowego nie było w umowie?

REKLAMA

Z kolei, w przypadku, gdy w umowie, regulaminie, cenniku itp. przewoźnik nie przewidział opłaty za postój środka transportu spowodowany winą klienta, wówczas ewentualnie dochodzonej z tego tytułu (od klienta) kwocie przypisać trzeba charakter odszkodowawczy.

Szkoda po stronie przewoźnika  przejawia się chociażby w utracie potencjalnych zysków, które mógłby on osiągnąć przy wykorzystaniu ww. środka transportu, gdyby nie zaistniało opóźnienie przy realizacji danej usługi.

Oczywiście, kwestia zaistnienia tego typu szkody, jak i wysokość odszkodowania należnego przewoźnikowi są przede wszystkim determinowane okolicznościami zaistniałymi w danym przypadku, stąd też przewoźnik - z uwagi chociażby na art. 6 Kodeksu cywilnego - w razie ewentualnego sporu z klientem musi udowodnić zaistnienie szkody, jak i uzasadnić dochodzoną przez niego kwotę odszkodowania.

Na gruncie podatku VAT kwota odszkodowania, o której mowa w poprzednim akapicie, traktowana będzie neutralnie, tzn. nie będzie podlegać opodatkowaniu ww. podatkiem.

Uzasadnione jest to tym, iż w myśl art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów, oraz odpłatne świadczenie usług, natomiast odszkodowanie stanowi formę wyrównania uszczerbku o charakterze majątkowym, a nie wynagrodzenia za towar, usługę.

W rezultacie, kwota odszkodowania powinna zostać udokumentowana przez przewoźnika notą obciążeniową, a nie fakturą VAT.

Reasumując, kwestia opodatkowania podatkiem VAT tzw. postojowego, a więc kwoty pobieranej przez przewoźnika w razie postoju (przestoju) środka transportu spowodowanego przez klienta, determinowana jest bezpośrednio tym, czy naliczenie ww. opłaty przewidziane zostało w umowie, regulaminie, cenniku itp., których akceptacja stanowi warunek przystąpienia przez przewoźnika do realizacji usługi, czy też nie.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA