REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć VAT od postojowego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Paweł Łabno
Bartosz Nowodworski

REKLAMA

Jak przewoźnik powinien rozliczyć VAT, gdy z winy klienta doszło do przestoju środka transportu i naliczył dodatkową opłatę - tzw. postojowe?

Każdy przedsiębiorca, wykonujący usługi transportowe bądź logistyczne, zetknął się z sytuacją, kiedy z winy klienta doszło do opóźnień powodujących postój (przestój) środka transportu. Tego rodzaju zdarzenia pomimo, iż powszechne, nadal budzą wątpliwości związane z rozliczeniem podatku VAT od opłat, którymi obciąża się wówczas klienta (tzw. postojowe).

REKLAMA

Analizując zagadnienie opodatkowania podatkiem VAT kwot dochodzonych przez przewoźnika w związku z opóźnieniem w realizacji usługi zaistniałym z winy klienta rozróżnić należy dwa rodzaje przypadków.

Gdy w umowie przewidziano naliczenie postojowego

Otóż, w przypadku, gdy umowa zawarta pomiędzy przewoźnikiem a klientem przewiduje, iż w razie postoju (przestoju) środka transportu spowodowanego przez klienta, przewoźnik nalicza opłatę według określonej stawki (zazwyczaj zryczałtowana kwota za godzinę postoju).

Wówczas uznać należy, że ww. opłata stanowi de facto element kalkulacyjny wynagrodzenia z tytułu świadczenia usługi transportowej.

Innymi słowy, kwota tzw. postojowego powinna zostać wliczona do podstawy opodatkowania ustalanej dla realizowanej usługi transportowej, a w dalszej kolejności opodatkowana podatkiem VAT według stawki właściwej dla ww. usługi (transportowej).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podobne stanowisko prezentowane jest również w orzecznictwie organów podatkowych  (por. m.in. interpretacja indywidualna Ministra Finansów z 14 września 2010 r., sygn. ILPP2/443-887/10-4/ISN).

Warto w tym miejscu nadmienić, iż kwota tzw. postojowego jest traktowana jak element podstawy opodatkowania z tytułu usługi transportu również wówczas, gdy jej naliczanie przewidziane zostało nie tyle w umowie, co regulaminie świadczenia usług, cenniku itp., których akceptacja przez klienta jest warunkiem przystąpienia do realizacji usługi przez przewoźnika.

Taka sytuacja występuje powszechnie m.in. w przypadku usług realizowanych przez taksówkarzy, w których cennikach wskazywana jest "opłata za godzinę postoju".

Co, gdy postojowego nie było w umowie?

REKLAMA

Z kolei, w przypadku, gdy w umowie, regulaminie, cenniku itp. przewoźnik nie przewidział opłaty za postój środka transportu spowodowany winą klienta, wówczas ewentualnie dochodzonej z tego tytułu (od klienta) kwocie przypisać trzeba charakter odszkodowawczy.

Szkoda po stronie przewoźnika  przejawia się chociażby w utracie potencjalnych zysków, które mógłby on osiągnąć przy wykorzystaniu ww. środka transportu, gdyby nie zaistniało opóźnienie przy realizacji danej usługi.

Oczywiście, kwestia zaistnienia tego typu szkody, jak i wysokość odszkodowania należnego przewoźnikowi są przede wszystkim determinowane okolicznościami zaistniałymi w danym przypadku, stąd też przewoźnik - z uwagi chociażby na art. 6 Kodeksu cywilnego - w razie ewentualnego sporu z klientem musi udowodnić zaistnienie szkody, jak i uzasadnić dochodzoną przez niego kwotę odszkodowania.

Na gruncie podatku VAT kwota odszkodowania, o której mowa w poprzednim akapicie, traktowana będzie neutralnie, tzn. nie będzie podlegać opodatkowaniu ww. podatkiem.

Uzasadnione jest to tym, iż w myśl art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów, oraz odpłatne świadczenie usług, natomiast odszkodowanie stanowi formę wyrównania uszczerbku o charakterze majątkowym, a nie wynagrodzenia za towar, usługę.

W rezultacie, kwota odszkodowania powinna zostać udokumentowana przez przewoźnika notą obciążeniową, a nie fakturą VAT.

Reasumując, kwestia opodatkowania podatkiem VAT tzw. postojowego, a więc kwoty pobieranej przez przewoźnika w razie postoju (przestoju) środka transportu spowodowanego przez klienta, determinowana jest bezpośrednio tym, czy naliczenie ww. opłaty przewidziane zostało w umowie, regulaminie, cenniku itp., których akceptacja stanowi warunek przystąpienia przez przewoźnika do realizacji usługi, czy też nie.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

REKLAMA

5 powodów, przez które możesz stracić prawo jazdy w 2025 roku – nie tylko punkty i alkohol

Stracić prawo jazdy możesz szybciej, niż myślisz. W 2025 roku wystarczy jeden nieprzemyślany manewr, by pożegnać się z uprawnieniami. Nawet jeśli masz za sobą lata bezkolizyjnej jazdy. Coraz surowsze przepisy sprawiają, że kierowcy tracą dokumenty nie tylko za alkohol czy nadmiar punktów, ale także za błędy, które wcześniej uchodziły płazem. Poznaj 5 sytuacji, które najczęściej kończą się odebraniem prawa jazdy – i dowiedz się, czego unikać.

Do kiedy są przedłużone kontrole na granicach z Niemcami i Litwą?

Przedłużono kontrole na granicach z Niemcami i Litwą. Przedsiębiorcy spodziewali się takiego posunięcia. Do kiedy granice będą kontrolowane? Jakie są relacje Polski z sąsiadami?

KGP: 114 678 interwencji, 483 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 678 interwencji. Byli wzywani do 483 wypadków drogowych.

Masz wadę wzroku? W 2025 możesz stracić prawo jazdy. Sprawdź, co oznacza symbol 04-O

W 2025 roku coraz więcej kierowców traci prawo jazdy z powodu problemów ze wzrokiem – nawet jeśli wcześniej nie było przeciwwskazań. Powód? Nowe zasady badań i większa ostrożność lekarzy orzeczników. Wystarczy, że nie spełnisz jednego z wymagań: ostrości widzenia, odpowiedniego pola widzenia lub zdolności do prowadzenia auta po zmroku. Szczególnie narażone są osoby z orzeczeniem o niepełnosprawności ze symbolem 04-O, a także pacjenci z zaćmą, jaskrą i zwyrodnieniem plamki żółtej (AMD). Sprawdź, kiedy lekarz może cofnąć Twoje uprawnienia i jak się przed tym zabezp

REKLAMA

Tankujesz E10? Sprawdź, czy Twoje auto sobie z nią poradzi – mechanicy ostrzegają

Zatankował i… żałował. Mechanicy ostrzegają: E10 niszczy starsze auta. W 2025 roku wielu kierowców wciąż nie zdaje sobie sprawy, że ich silnik może ulec poważnej awarii. Sprawdź, czy Twoje auto jest na liście zagrożonych – naprawa może kosztować nawet 8 tys. zł.

Zanim ruszysz w trasę. Praktyczne rady na wakacyjne podróże samochodem

Odpowiednie przygotowanie do podróży ma kluczowe znaczenie dla bezpiecznego przebiegu wakacyjnej trasy. Regularna kontrola stanu technicznego samochodu, przemyślane pakowanie, zaplanowanie trasy oraz zadbanie o wygodę kierowcy mają bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo – zarówno nasze, jak i innych osób na drodze.

REKLAMA