REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć VAT od postojowego

Paweł Łabno
Bartosz Nowodworski

REKLAMA

Jak przewoźnik powinien rozliczyć VAT, gdy z winy klienta doszło do przestoju środka transportu i naliczył dodatkową opłatę - tzw. postojowe?

Każdy przedsiębiorca, wykonujący usługi transportowe bądź logistyczne, zetknął się z sytuacją, kiedy z winy klienta doszło do opóźnień powodujących postój (przestój) środka transportu. Tego rodzaju zdarzenia pomimo, iż powszechne, nadal budzą wątpliwości związane z rozliczeniem podatku VAT od opłat, którymi obciąża się wówczas klienta (tzw. postojowe).

REKLAMA

REKLAMA

Analizując zagadnienie opodatkowania podatkiem VAT kwot dochodzonych przez przewoźnika w związku z opóźnieniem w realizacji usługi zaistniałym z winy klienta rozróżnić należy dwa rodzaje przypadków.

Gdy w umowie przewidziano naliczenie postojowego

Otóż, w przypadku, gdy umowa zawarta pomiędzy przewoźnikiem a klientem przewiduje, iż w razie postoju (przestoju) środka transportu spowodowanego przez klienta, przewoźnik nalicza opłatę według określonej stawki (zazwyczaj zryczałtowana kwota za godzinę postoju).

Wówczas uznać należy, że ww. opłata stanowi de facto element kalkulacyjny wynagrodzenia z tytułu świadczenia usługi transportowej.

REKLAMA

Innymi słowy, kwota tzw. postojowego powinna zostać wliczona do podstawy opodatkowania ustalanej dla realizowanej usługi transportowej, a w dalszej kolejności opodatkowana podatkiem VAT według stawki właściwej dla ww. usługi (transportowej).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podobne stanowisko prezentowane jest również w orzecznictwie organów podatkowych  (por. m.in. interpretacja indywidualna Ministra Finansów z 14 września 2010 r., sygn. ILPP2/443-887/10-4/ISN).

Warto w tym miejscu nadmienić, iż kwota tzw. postojowego jest traktowana jak element podstawy opodatkowania z tytułu usługi transportu również wówczas, gdy jej naliczanie przewidziane zostało nie tyle w umowie, co regulaminie świadczenia usług, cenniku itp., których akceptacja przez klienta jest warunkiem przystąpienia do realizacji usługi przez przewoźnika.

Taka sytuacja występuje powszechnie m.in. w przypadku usług realizowanych przez taksówkarzy, w których cennikach wskazywana jest "opłata za godzinę postoju".

Co, gdy postojowego nie było w umowie?

Z kolei, w przypadku, gdy w umowie, regulaminie, cenniku itp. przewoźnik nie przewidział opłaty za postój środka transportu spowodowany winą klienta, wówczas ewentualnie dochodzonej z tego tytułu (od klienta) kwocie przypisać trzeba charakter odszkodowawczy.

Szkoda po stronie przewoźnika  przejawia się chociażby w utracie potencjalnych zysków, które mógłby on osiągnąć przy wykorzystaniu ww. środka transportu, gdyby nie zaistniało opóźnienie przy realizacji danej usługi.

Oczywiście, kwestia zaistnienia tego typu szkody, jak i wysokość odszkodowania należnego przewoźnikowi są przede wszystkim determinowane okolicznościami zaistniałymi w danym przypadku, stąd też przewoźnik - z uwagi chociażby na art. 6 Kodeksu cywilnego - w razie ewentualnego sporu z klientem musi udowodnić zaistnienie szkody, jak i uzasadnić dochodzoną przez niego kwotę odszkodowania.

Na gruncie podatku VAT kwota odszkodowania, o której mowa w poprzednim akapicie, traktowana będzie neutralnie, tzn. nie będzie podlegać opodatkowaniu ww. podatkiem.

Uzasadnione jest to tym, iż w myśl art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów, oraz odpłatne świadczenie usług, natomiast odszkodowanie stanowi formę wyrównania uszczerbku o charakterze majątkowym, a nie wynagrodzenia za towar, usługę.

W rezultacie, kwota odszkodowania powinna zostać udokumentowana przez przewoźnika notą obciążeniową, a nie fakturą VAT.

Reasumując, kwestia opodatkowania podatkiem VAT tzw. postojowego, a więc kwoty pobieranej przez przewoźnika w razie postoju (przestoju) środka transportu spowodowanego przez klienta, determinowana jest bezpośrednio tym, czy naliczenie ww. opłaty przewidziane zostało w umowie, regulaminie, cenniku itp., których akceptacja stanowi warunek przystąpienia przez przewoźnika do realizacji usługi, czy też nie.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Ta inicjatywa UE otwiera drogę lekkim autom miejskim w cenie do 15-20 tys. Euro. Zmiany w kategorii L6e i zasada 3E

Jesień 2025 roku zapisze się w historii europejskiej motoryzacji jako moment zwrotny. Przez lata nasze miasta stawały się coraz bardziej zatłoczone, a samochody, którymi się po nich poruszamy – coraz większe, cięższe i droższe. Dziś jednak, patrząc na ostatnie sygnały płynące z Brukseli, w tym nową inicjatywę „Small Affordable Cars” ogłoszoną przez przewodniczącą Ursulę von der Leyen oraz trwające prace w Komisji Petycji PE, możemy powiedzieć głośno: idzie nowe. Europa wreszcie dostrzegła potencjał, o którym w Electroride mówimy od dawna. Nadchodzi czas lekkich pojazdów elektrycznych.

KGP: 109 588 interwencji, 367 wypadków drogowych, 20 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 588 interwencji. Byli wzywani do 367 wypadków drogowych.

Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

REKLAMA

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

REKLAMA

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA