Bałtycki Terminal Kontenerowy zainwestuje ponad 153 mln zł
REKLAMA
REKLAMA
Dzięki programowi inwestycyjnemu realizowanemu przez cztery lata zdolność przeładunkowa terminalu ma wzrosnąć o ok. 60 proc., z obecnych 750 tys. TEU rocznie do 1,2 mln TEU (TEU to pojemność standardowego kontenera).
REKLAMA
Jak powiedział prezes BCT Gdynia, Krzysztof Szymborski "terminal przystępuje do największego w swojej historii programu inwestycyjnego, a pierwsze prace mają się rozpocząć za około rok".
Jego zdaniem dzięki inwestycjom zwiększy się też ilość ładunków przewożonych do i z portu koleją.
W 2010r. koleją przewieziono 15 proc. ładunków, w tym roku ten wskaźnik wzrósł do prawie 40 proc.
Koszty transportu kolejowego, w porównaniu z transportem drogowym, są znacznie niższe. Ponadto emisja CO2 przy wykorzystaniu kolei w przewozach kontenerów jest 15 razy mniejsza niż w transporcie drogowym.
Prezes zapewnił, że w ramach projektu terminal kolejowy będzie wyposażony m.in. w dwie suwnice nabrzeżowe (po 26 mln zł każda), dwie suwnice kolejowe ( po 13, 3 mln zł każda) oraz w suwnice placowe, nowe ciągniki i naczepy.
Poinformował, że w terminalu za około 30 mln zł zostaną zmodernizowane drogi i place. Mają być także zmodernizowane, zautomatyzowane bramy, które umożliwią m.in. odczyt tablic rejestracyjnych pojazdu i numeru kontenera.
Projekt Bałtyckiego Terminala Kontenerowego najdroższy
REKLAMA
Projekt inwestycyjny BCT jest jednym z 12 projektów zgłoszonych w konkursie Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Projekt gdyńskiego terminala jest najdroższym i ma otrzymać największe - prawie 54 mln zł - dofinansowanie. Pozostała kwota ma pochodzić z budżetu spółki i kredytów. Szymborski poinformował, że wstępna umowa o dofinansowaniu może być podpisana w październiku.
W konkursie Centrum Unijnych Projektów Transportowych znalazły się projekty inwestycyjne portów w Gdańsku, Gdyni i w Szczecinie. Terminale BCT i GCT w Gdyni, DCT w Gdańsku oraz Morska Baza Kontenerowa i Terminal Kontenerowy w Szczecinie, mają zrealizować projekty o łącznej wartości prawie 557 mln zł. Łączne dofinansowanie może wynieść prawie 208 mln zł.
BCT czyli Bałtycki Terminal Kontenerowy sp. z o.o. zarządzany jest przez międzynarodową korporację ICTSI (International Container Terminal Services, Inc z siedzibą na Filipinach); BCT jest jednym z sześciu największych terminali spośród 22 należących do tej grupy na całym świecie.
REKLAMA
REKLAMA