REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Licencja wspólnotowa do 3,5 t. Co musisz wiedzieć?
Licencja wspólnotowa do 3,5 t. Co musisz wiedzieć?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Licencja wspólnotowa do 3,5 t, czyli dokument, który od 21 maja 2022 roku jest konieczny do międzynarodowego transportu towarów.

Czym jest licencja wspólnotowa?

To kolejny element pakietu mobilności. Licencja wspólnotowa do 3,5 t to nic innego, jak zezwolenie na międzynarodowy zarobkowy przewóz rzeczy pojazdami o DMC od 2,5 do 3,5 tony. Wydaje się ją nie dla firmy transportowej, a każdego z pojazdów. Podstawą do uzyskania licencji wspólnotowej jest zmiana Ustawy o transporcie drogowym i pakiecie mobilności. Decyzję w sprawie nadania licencji wspólnotowej do 3,5 tony wydaje Główny Inspektorat Transportu Drogowego.

REKLAMA

REKLAMA

Licencja wspólnotowa do 3,5 t. Kto nie musi jej mieć?

Są pojazdy o DMC do 3,5 tony, które zostały zwolnione spod obowiązku posiadania licencji wspólnotowej. Przypadków takich jest kilka. O dokument nie muszą starać się ci przewoźnicy, którzy:

  • realizują przewozy rzeczy, ale krajowe,
  • przewożą rzeczy w transporcie międzynarodowym, ale na swoje potrzeby,
  • przewożą, ale osoby.

Pytanie zatem brzmi. Czy potrzebna jest licencja na przewóz do 9 osób? W tym przypadku absolutnie nie. Nawet bez niej kierowca może wyjechać z Polski.

Do jakiego transportu uprawnia licencja wspólnotowa?

Licencja wspólnotowa do 3,5 tony uprawnia tak naprawdę do każdego odpłatnego przewozu rzeczy na arenie międzynarodowej. Warunki z nią związane muszą spełnić najpóźniej do 20 maja 2022 roku przewoźnicy realizujący takie usługi. Na tym jednak zmiany nie kończą się. Kolejnym krokiem stanie się nowelizacja przygotowana na rok 2026. W jej ramach obowiązkowe w pojazdach z licencją wspólnotową do 3,5 tony staną się tachografy, a kierowcy będą musieli rejestrować czas pracy oraz przestrzegać m.in. przepisów rozporządzenia 561/2006/WE.

REKLAMA

Jak uzyskać nową licencję wspólnotową?

Kierowcy i właściciele firm transportowych mogą zastanawiać się nad tym, jak uzyskać licencję wspólnotową do 3,5 tony. Odpowiedź jest prosta. Należy dokonać zgłoszenia każdego z pojazdów, które realizują odpłatne i międzynarodowe transporty oraz wystąpić o wypis z licencji wspólnotowej. Konieczne jest wypełnienie druku LM8. Gdzie wyrobić licencję na transport? Dokumenty składa się w Inspektoracie Transportu Drogowego. Dokumenty można składać od 21 lutego 2022 roku. Licencje stają się obowiązkowe natomiast od 21 maja 2022 roku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Międzynarodowa licencja wspólnotowa do 3,5 t. Warunki do spełnienia

Aby uzyskać licencję wspólnotową, firma musi spełnić szereg warunków. Podstawowe to:

  • stała i rzeczywista siedziba,
  • odpowiednia liczba miejsc parkingowych – na co najmniej 1/3 zgłoszonych pojazdów,
  • przewoźnik musi mieć dobrą reputację – właściciel firmy nie może być np. skazany za poważne przestępstwa,
  • przewoźnik musi przygotować zabezpieczenie finansowe – 1800 euro za pierwszy pojazd i 900 euro za każdy kolejny,
  • transportem musi zarządzać osoba posiadająca certyfikat kompetencji zawodowych,
  • kierowcy muszą posiadać świadectwo kierowcy.

Aby uzyskać wypis, niezbędne są dowody, poświadczające spełnienie wymogu zabezpieczenia finansowego na każdy pojazd. W przypadku, gdy przewoźnik posiada już wypisy na inne pojazdy, to kwota zabezpieczenia na pojazd o DMC 2,5 – 3,5 tony  wynosi 900 euro. Kierowcy, którzy nie są obywatelami UE, muszą dodatkowo uzyskać świadectwo kierowcy, wydawane na podstawie badań zdrowotnych oraz psychologicznych – komentuje Mateusz Włoch, ekspert Grupy Inelo

Ile kosztuje licencja wspólnotowa?

Aby uzyskać licencję wspólnotową, konieczne jest uzyskanie zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego. To kosztuje 1000 zł. Kolejnym krokiem jest płatność za samą licencję. Ta wynosi:

  • do 5 lat wynosi 4 000 zł + 440 zł za każdy wypis z licencji,
  • powyżej 5 lat (do 10 lat) wynosi 8 000 zł + 880 zł za każdy wypis z licencji.

Źródło: Materiały prasowe Inelo

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

REKLAMA

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

REKLAMA

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA