REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Licencja wspólnotowa do 3,5 t. Co musisz wiedzieć?

Licencja wspólnotowa do 3,5 t. Co musisz wiedzieć?
Licencja wspólnotowa do 3,5 t. Co musisz wiedzieć?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Licencja wspólnotowa do 3,5 t, czyli dokument, który od 21 maja 2022 roku jest konieczny do międzynarodowego transportu towarów.

Czym jest licencja wspólnotowa?

To kolejny element pakietu mobilności. Licencja wspólnotowa do 3,5 t to nic innego, jak zezwolenie na międzynarodowy zarobkowy przewóz rzeczy pojazdami o DMC od 2,5 do 3,5 tony. Wydaje się ją nie dla firmy transportowej, a każdego z pojazdów. Podstawą do uzyskania licencji wspólnotowej jest zmiana Ustawy o transporcie drogowym i pakiecie mobilności. Decyzję w sprawie nadania licencji wspólnotowej do 3,5 tony wydaje Główny Inspektorat Transportu Drogowego.

REKLAMA

Licencja wspólnotowa do 3,5 t. Kto nie musi jej mieć?

Są pojazdy o DMC do 3,5 tony, które zostały zwolnione spod obowiązku posiadania licencji wspólnotowej. Przypadków takich jest kilka. O dokument nie muszą starać się ci przewoźnicy, którzy:

  • realizują przewozy rzeczy, ale krajowe,
  • przewożą rzeczy w transporcie międzynarodowym, ale na swoje potrzeby,
  • przewożą, ale osoby.

Pytanie zatem brzmi. Czy potrzebna jest licencja na przewóz do 9 osób? W tym przypadku absolutnie nie. Nawet bez niej kierowca może wyjechać z Polski.

Do jakiego transportu uprawnia licencja wspólnotowa?

Licencja wspólnotowa do 3,5 tony uprawnia tak naprawdę do każdego odpłatnego przewozu rzeczy na arenie międzynarodowej. Warunki z nią związane muszą spełnić najpóźniej do 20 maja 2022 roku przewoźnicy realizujący takie usługi. Na tym jednak zmiany nie kończą się. Kolejnym krokiem stanie się nowelizacja przygotowana na rok 2026. W jej ramach obowiązkowe w pojazdach z licencją wspólnotową do 3,5 tony staną się tachografy, a kierowcy będą musieli rejestrować czas pracy oraz przestrzegać m.in. przepisów rozporządzenia 561/2006/WE.

Jak uzyskać nową licencję wspólnotową?

Kierowcy i właściciele firm transportowych mogą zastanawiać się nad tym, jak uzyskać licencję wspólnotową do 3,5 tony. Odpowiedź jest prosta. Należy dokonać zgłoszenia każdego z pojazdów, które realizują odpłatne i międzynarodowe transporty oraz wystąpić o wypis z licencji wspólnotowej. Konieczne jest wypełnienie druku LM8. Gdzie wyrobić licencję na transport? Dokumenty składa się w Inspektoracie Transportu Drogowego. Dokumenty można składać od 21 lutego 2022 roku. Licencje stają się obowiązkowe natomiast od 21 maja 2022 roku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Międzynarodowa licencja wspólnotowa do 3,5 t. Warunki do spełnienia

Aby uzyskać licencję wspólnotową, firma musi spełnić szereg warunków. Podstawowe to:

  • stała i rzeczywista siedziba,
  • odpowiednia liczba miejsc parkingowych – na co najmniej 1/3 zgłoszonych pojazdów,
  • przewoźnik musi mieć dobrą reputację – właściciel firmy nie może być np. skazany za poważne przestępstwa,
  • przewoźnik musi przygotować zabezpieczenie finansowe – 1800 euro za pierwszy pojazd i 900 euro za każdy kolejny,
  • transportem musi zarządzać osoba posiadająca certyfikat kompetencji zawodowych,
  • kierowcy muszą posiadać świadectwo kierowcy.

Aby uzyskać wypis, niezbędne są dowody, poświadczające spełnienie wymogu zabezpieczenia finansowego na każdy pojazd. W przypadku, gdy przewoźnik posiada już wypisy na inne pojazdy, to kwota zabezpieczenia na pojazd o DMC 2,5 – 3,5 tony  wynosi 900 euro. Kierowcy, którzy nie są obywatelami UE, muszą dodatkowo uzyskać świadectwo kierowcy, wydawane na podstawie badań zdrowotnych oraz psychologicznych – komentuje Mateusz Włoch, ekspert Grupy Inelo

Ile kosztuje licencja wspólnotowa?

Aby uzyskać licencję wspólnotową, konieczne jest uzyskanie zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego. To kosztuje 1000 zł. Kolejnym krokiem jest płatność za samą licencję. Ta wynosi:

  • do 5 lat wynosi 4 000 zł + 440 zł za każdy wypis z licencji,
  • powyżej 5 lat (do 10 lat) wynosi 8 000 zł + 880 zł za każdy wypis z licencji.

Źródło: Materiały prasowe Inelo

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(1)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
  • rudy
    2022-05-20 09:35:31
    kolejne złodziejstwo
    0
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe tachografy staną się standardem w 2024 r. Za brak urządzenia nawet 12 000 kary

Inteligentne tachografy staną się standardem w ciężarówkach jeszcze w tym roku. W takie właśnie urządzenia trzeba będzie wyposażyć pojazdy. Wszystkie w ruchu międzynarodowym! Brak tachografu G2 może oznaczać nawet 12 000 zł mandatu.

Wzrost opłaty za przegląd nieunikniony. Ile będzie kosztować badanie techniczne w 2024 r.? Pojawia się kilka kwot

Zmiana wysokości opłat za przegląd techniczny jest tylko kwestią czasu. Aktualne stawki były ustalone 20 lat temu. W tym czasie inflacja sięgnęła 85 proc. Czy o tyle wzrośnie opłata w SKP? To mogą wyjaśnić rządowe konsultacje.

Rewolucyjne przepisy drogowe w 2024 r. Kierowcy będą musieli nawet... dziwnie otwierać drzwi

Unia Europejska chce, aby kierowca na egzaminie otwierał drzwi w aucie za pomocą chwytu holenderskiego. Skąd wziął się ten absurdalny pomysł? Co tak naprawdę daje dziwne otwieranie drzwi? I jakie jeszcze zmiany w przepisach szykuje UE?

Budują stacje ładowania na potęgę. Powerdot postawi w Polsce w sumie 1750 punktów ładowania dla elektryków

Kierowcy mogli nie słyszeć o firmie Powerdot, ale jej ładowarki z pewnością już widzieli. To one stoją przy sklepach Biedronka. 600 punktów przed marketami tej sieci to jednak ułamek planów firmy dla Polski.

REKLAMA

Kiedy pieszy, przechodząc przez jezdnię poza pasami, również ma pierwszeństwo?

Pasy są azylem dla pieszych przechodzących przez jezdnię? Tak, ale nie tylko one. Polskie przepisy drogowe przewidują bowiem przypadki, w których pieszy będzie miał pierwszeństwo także podczas przechodzenia przez jezdnię poza pasami. Oto i one.

Mandat za telefon na pasach w 2024 r. Kara dotyczy tylko przejść dla pieszych?

Pieszy może dostać mandat za używanie telefonu podczas przechodzenia przez przejście. W tym punkcie rodzi się jednak kilka pytań. Ile wynosi kara? Kiedy konkretnie można dostać mandat? I czy dotyczy to tylko przejść dla pieszych? Odpowiedzmy.

Ile kosztuje Opel Corsa Hybrid w 2024 r.? Oto cennik MHEV-a 100 KM i 136 KM

Piąta generacja Opla Corsy otrzymała niedawno lifting. Wraz z nim pojawiły się nowe wersje napędowe. Właśnie do sprzedaży w Polsce wszedł model o zasilaniu spalinowo-elektrycznym. A trzeba za niego zapłacić... No właśnie, ile?

Wrocław z nowym odcinkowym pomiarem prędkości. Kamery mają eliminować piratów drogowych na wjazdówce do miasta

Wjazd do Wrocławia od al. Sobieskiego będzie kolejnym punktem, w którym ustawiony zostanie odcinkowy pomiar prędkości. OPP to nowy pomysł władz miasta. Wcześniej chciały one ograniczyć na tym odcinku dopuszczalną prędkość z 70 do 50 km/h. To jednak nie spodobało się kierowcom.

REKLAMA

Wymiana opon na letnie w 2024 r. Kiedy najlepiej pojawić się w serwisie?

Wiosna nieśmiało zagląda do Polski. A to oznacza, że na usta kierowców powraca pytanie: "Kiedy zmienić opony na letnie?". Specjaliści odpowiadają i wskazują czy "już" to nie jest trochę za wcześnie.

Czy kierowców stać na tanie samochody w 2024 r.? Auta "zjadają" nawet 1,8 tys. zł miesięcznie

Samochody drożeją. To można powtarzać jak mantrę praktycznie od początku pandemii. W tym jednak materiale nie chodzi o ceny aut używanych, a raczej koszty ich późniejszego utrzymania. Czy kierowców stać na tanie samochody w 2024 r.?

REKLAMA