REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Komentarz: Jak wygląda rynek frachtu lotniczego po II kw. 2011 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Michał Grochowski
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Pierwsza połowa 2011 roku potwierdziła 5-6 proc. tendencję wzrostową w przewozach lotniczych. Mogłoby być jeszcze lepiej, ale w Polsce brakuje inwestycji, które korzystałyby z frachtu lotniczego

Pierwsze dwa kwartały 2011 roku w porównaniu do analogicznego okresu z ubiegłego roku, pozwoliły zaobserwować stałą tendencję wzrostową w przewozach lotniczych. W 2010 roku wskaźnik wzrostu był szacowany na poziomie 6%, natomiast teraz IATA (The Air Transport Association) wskazuje, że może on wynieść 5%.

REKLAMA

Można więc mówić o regularnym, umiarkowanym wzroście. Analitycy rynku przewozów lotniczych przewidują powrót do dynamiki wzrostu sprzed kryzysu dopiero w latach następnych. Jednym z czynników generujących taki stan jest brak w Polsce inwestycji wymagających wsparcia usługami frachtu lotniczego.

W jakim kierunku eksport

W ramach eksportu z Polski dominuje kierunek północno-amerykański stymulowany tradycyjnie przez przemysł ciężki, lotniczy i odradzającą się po kryzysie branżę motoryzacyjną. Nowy, zauważalny trend w wymianie handlowej obsługiwanej lotniczo wyznaczają Republika Południowej Afryki, Meksyk oraz Ameryka Południowa. Import, to tradycyjnie domena krajów z Azji z tradycyjnie silną pozycją Chin oraz Indii.

Transport morski wypiera transport lotniczy

REKLAMA

Jeśli mówimy o zmianach w strukturze transportowanych towarów i modeli logistycznych, to w ciągu ostatnich dwóch lat mamy do czynienia z wyraźną migracją towarów tradycyjnych dla transportu lotniczego do transportu morskiego. Szczególnie widoczne jest to w branży elektronicznej. Warto wiedzieć, że czołowi producenci sprzętu komputerowego oficjalnie zakomunikowali wprowadzenie zmiany w swoich modelach logistycznych – z nastawieniem w kierunku transportu morskiego.

Co wywołało te zmiany? Nie da się ukryć, że przyczyniły się do tej sytuacji szybujące do góry ceny paliwa. W strukturze cen za usługi przewozów cargo, linie lotnicze przedstawiają swoim klientom koszty, w których dodatek paliwowy, będący częścią składową kosztów, nierzadko jest wyraźnie wyższy niż stawka frachtowa. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecam artykuł: Jak zorganizować transport lotniczy materiałów niebezpiecznych

Dochodzi, zatem do sytuacji, gdzie klienci linii lotniczych płacący nienegocjowane i zmienne dodatki paliwowe są zaskakiwani wyższymi niż zakładali kosztami. Sprzyja to nibezpieczenstwu braku kontroli nad budżetami i w efekcie stawia transport lotniczy w niekorzystnym świetle, jako niestabilny.

Co prawda w drugim kwartale zmienność dodatków paliwowych ustabilizowała się, ale wciąż całkowite koszty w dłuższej perspektywie są dla klientów transportu lotniczego trudne do przewidzenia.

Transport lotniczy: Coraz więcej specjalistycznych usług

REKLAMA

Z kolei w ramach nowych technologii i kierunków rozwoju transportu lotniczego obserwujemy wyraźne zainteresowanie linii lotniczych oraz firm z branży TSL budową infrastruktury do transportu farmaceutyków. Ta nisza została w tym roku dostrzeżona przez linie lotnicze, które zaczęły wychodzić odważnie z ofertą przewozu leków oraz materiałów wymagających temperatury kontrolowanej. Oferta zakłada przewóz w specjalnych, izolowanych kontenerach lotniczych.

Zasilanie agregatów chłodniczych odbywa się akumulatorowo. To również stymuluje agentów handlingowych oraz branżę TSL do inwestycji w infrastrukturę do obrotu towarami wymagającymi specjalnych warunków przechowywania oraz transportu

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Masz kody 01, 78 albo 107 w prawie jazdy? Zobacz, co one naprawdę oznaczają w 2025 r.

Kody wpisane na prawie jazdy to coś więcej niż przypadkowe cyfry. To informacje o ograniczeniach i obowiązkach, które każdy kierowca musi znać. Mogą oznaczać konieczność jazdy w okularach, używania automatycznej skrzyni biegów albo prowadzenia wyłącznie pojazdu specjalnie dostosowanego do twoich potrzeb. Niektóre kody dotyczą osób z niepełnosprawnością, inne zwykłych problemów zdrowotnych, jak słabszy wzrok. Sprawdź, co oznaczają w 2025 roku i dlaczego nieprzestrzeganie ich grozi poważnymi konsekwencjami.

Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

REKLAMA

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

REKLAMA

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

5 powodów, przez które możesz stracić prawo jazdy w 2025 roku – nie tylko punkty i alkohol

Stracić prawo jazdy możesz szybciej, niż myślisz. W 2025 roku wystarczy jeden nieprzemyślany manewr, by pożegnać się z uprawnieniami. Nawet jeśli masz za sobą lata bezkolizyjnej jazdy. Coraz surowsze przepisy sprawiają, że kierowcy tracą dokumenty nie tylko za alkohol czy nadmiar punktów, ale także za błędy, które wcześniej uchodziły płazem. Poznaj 5 sytuacji, które najczęściej kończą się odebraniem prawa jazdy – i dowiedz się, czego unikać.

REKLAMA