REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Komentarz: Jak wygląda rynek frachtu lotniczego po II kw. 2011 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Michał Grochowski
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Pierwsza połowa 2011 roku potwierdziła 5-6 proc. tendencję wzrostową w przewozach lotniczych. Mogłoby być jeszcze lepiej, ale w Polsce brakuje inwestycji, które korzystałyby z frachtu lotniczego

Pierwsze dwa kwartały 2011 roku w porównaniu do analogicznego okresu z ubiegłego roku, pozwoliły zaobserwować stałą tendencję wzrostową w przewozach lotniczych. W 2010 roku wskaźnik wzrostu był szacowany na poziomie 6%, natomiast teraz IATA (The Air Transport Association) wskazuje, że może on wynieść 5%.

REKLAMA

Można więc mówić o regularnym, umiarkowanym wzroście. Analitycy rynku przewozów lotniczych przewidują powrót do dynamiki wzrostu sprzed kryzysu dopiero w latach następnych. Jednym z czynników generujących taki stan jest brak w Polsce inwestycji wymagających wsparcia usługami frachtu lotniczego.

W jakim kierunku eksport

W ramach eksportu z Polski dominuje kierunek północno-amerykański stymulowany tradycyjnie przez przemysł ciężki, lotniczy i odradzającą się po kryzysie branżę motoryzacyjną. Nowy, zauważalny trend w wymianie handlowej obsługiwanej lotniczo wyznaczają Republika Południowej Afryki, Meksyk oraz Ameryka Południowa. Import, to tradycyjnie domena krajów z Azji z tradycyjnie silną pozycją Chin oraz Indii.

Transport morski wypiera transport lotniczy

REKLAMA

Jeśli mówimy o zmianach w strukturze transportowanych towarów i modeli logistycznych, to w ciągu ostatnich dwóch lat mamy do czynienia z wyraźną migracją towarów tradycyjnych dla transportu lotniczego do transportu morskiego. Szczególnie widoczne jest to w branży elektronicznej. Warto wiedzieć, że czołowi producenci sprzętu komputerowego oficjalnie zakomunikowali wprowadzenie zmiany w swoich modelach logistycznych – z nastawieniem w kierunku transportu morskiego.

Co wywołało te zmiany? Nie da się ukryć, że przyczyniły się do tej sytuacji szybujące do góry ceny paliwa. W strukturze cen za usługi przewozów cargo, linie lotnicze przedstawiają swoim klientom koszty, w których dodatek paliwowy, będący częścią składową kosztów, nierzadko jest wyraźnie wyższy niż stawka frachtowa. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecam artykuł: Jak zorganizować transport lotniczy materiałów niebezpiecznych

Dochodzi, zatem do sytuacji, gdzie klienci linii lotniczych płacący nienegocjowane i zmienne dodatki paliwowe są zaskakiwani wyższymi niż zakładali kosztami. Sprzyja to nibezpieczenstwu braku kontroli nad budżetami i w efekcie stawia transport lotniczy w niekorzystnym świetle, jako niestabilny.

Co prawda w drugim kwartale zmienność dodatków paliwowych ustabilizowała się, ale wciąż całkowite koszty w dłuższej perspektywie są dla klientów transportu lotniczego trudne do przewidzenia.

Transport lotniczy: Coraz więcej specjalistycznych usług

REKLAMA

Z kolei w ramach nowych technologii i kierunków rozwoju transportu lotniczego obserwujemy wyraźne zainteresowanie linii lotniczych oraz firm z branży TSL budową infrastruktury do transportu farmaceutyków. Ta nisza została w tym roku dostrzeżona przez linie lotnicze, które zaczęły wychodzić odważnie z ofertą przewozu leków oraz materiałów wymagających temperatury kontrolowanej. Oferta zakłada przewóz w specjalnych, izolowanych kontenerach lotniczych.

Zasilanie agregatów chłodniczych odbywa się akumulatorowo. To również stymuluje agentów handlingowych oraz branżę TSL do inwestycji w infrastrukturę do obrotu towarami wymagającymi specjalnych warunków przechowywania oraz transportu

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA