REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Eksperci: PKP Cargo na sukces za granicą musi poczekać

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

REKLAMA

Największy polski przewoźnik kolejowy - PKP Cargo - przez 10 lat istnienia przewiózł 1,5 mld ton towarów. Eksperci oceniają, że choć pozycji spółki w Polsce nic nie zagraża, to wiele lat upłynie, zanim PKP Cargo odniesie sukces za granicą.

Jak poinformował w poniedziałek przewoźnik, PKP Cargo przewiozło półtoramiliardową tonę ładunku.

REKLAMA

"Oznacza to, że w ciągu 10 lat swojej działalności PKP Cargo transportowało w zaokrągleniu około 150 mln ton towarów rocznie" - poinformowała spółka, która istnieje od 2001 r. Ekspert rynku transportowego Adrian Furgalski zwrócił uwagę PAP, że PKP Cargo jest drugim pod względem wielkości przewoźnikiem kolejowym w Unii Europejskiej i przez 10 lat istnienia jego pozycja nie była zagrożona. 

PKP Cargo musi jeszcze długo pracować na sukces za granicą

"Przecieranie szlaków w Europie i zdobywanie mocnej pozycji na rynkach zagranicznych może jednak potrwać wiele lat" - uważa ekspert. "PKP Cargo za późno wzięło się za rozwijanie działalności za granicą" - ocenił Furgalski.

Przypomniał, że przewoźnik realizuje samodzielne przewozy w Niemczech i na Słowacji.

REKLAMA

"Na razie jeden kontrakt, który PKP Cargo ma w Niemczech, to jest nic. Ale należy pamiętać, że kiedy inny przewoźnik CTL Logistics wchodził na polski rynek, też był niepozorny, a teraz jest ważnym graczem. Jest, więc ważne, by nie prężyć muskułów, tylko systematycznie i metodycznie zdobywać kolejne zlecenia, co na tak wymagającym rynku jak niemiecki może być trudne" - dodał.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zdaniem analityka rynku transportowego Jakuba Majewskiego, w Polsce koleją przewozi się bardzo duże masy towarów. "Wynika to m.in. z tego, że polski przemysł potrzebuje dużych ilości surowców energetycznych, np. węgla, duże jest także zapotrzebowanie na inne surowce, na kruszywa. Na tym tle PKP Cargo, które ma największy udział w rynku jawi się, jako potężny gracz" - wyjaśnił. Dodał, że "na polskim rynku najważniejsza jest sama masa przewiezionych towarów, mniej istotny jest za to czas, czy jakość przewozu. "Jeśli przewoźnik wiezie kilka ton węgla, to nie musi go dostarczać na określoną godzinę - nie ważne, czy węgiel będzie przywieziony dzień wcześniej, czy dzień później - w elektrowni i tak rzuci się go na hałdę do późniejszego wykorzystania.

Wyspecjalizowana kolej w "starej Unii"

W krajach "starej Unii" rynki kolejowe są mniejsze, ale na pewno bardziej wyspecjalizowane. Tam koleją wozi się już bardziej wartościowe towary, ale o mniejszej masie - np. kontenery, samochody. Dlatego jakość i terminowość dostawy są nieporównanie bardziej istotne" - powiedział Majewski.

REKLAMA

Ocenił, że jeśli PKP Cargo chce konkurować na zagranicznych rynkach musi się sporo nauczyć. "Nie da się wprost przełożyć doświadczenia związanego z transportem surowców, czy kruszyw na bardziej skomplikowane przewozy. Poza tym, na innych rynkach przewoźnicy budują swoją przewagę konkurencyjną choćby na zaawansowanych systemach informatycznych wspierających organizację przewozów, czy na optymalizacji kosztów. Tymczasem PKP Cargo na razie stawia raczej na ilość przewozów.

Jeśli będzie walczyć o zagraniczne kontrakty, to będzie mniej ważne ile setek wagonów posiada, ale czy jest wśród nich tabor specjalistyczny i czy firma jest w stanie szybko i profesjonalnie zrealizować zamówienie" - powiedział. Zdaniem Furgalskiego, trwająca prywatyzacja PKP Cargo może pomóc spółce. Wyjaśnił, że jeśli jej udziały kupi inwestor branżowy, może on wesprzeć przewoźnika swoim doświadczeniem. Jeśli będzie to inwestor finansowy, prywatyzacja może oznaczać środki na zakup nowoczesnego taboru, którego spółka potrzebuje do realizacji zagranicznych kontraktów.

Agata Hernik (PAP)

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe kary dla kierowców 2025. Rząd właśnie przyjął projekt. Konfiskata auta, więzienie, dożywotni zakaz prowadzenia

Rządowa ofensywa przeciwko piratom drogowym! W dniu 3.07.2025 Rada Ministrów przyjęła projekt nowych przepisów dla kierowców, który ma skuteczniej walczyć z najgroźniejszymi przestępstwami na drogach. Koniec z brawurą, nielegalnymi wyścigami i lekceważeniem zakazów. Bandyci drogowi mogą spodziewać się surowych kar, w tym nawet przepadku pojazdu, dożywotniego zakazu prowadzenia i więzienia. Zmiany w Kodeksie karnym i Prawie o ruchu drogowym mają wejść w życie jeszcze w 2025 roku i stanowić punkt zwrotny w walce o bezpieczeństwo na polskich drogach.

Nowy węzeł drogowy na S19 i kolejne odcinki drogi w planach

GDDKiA ogłosiła przetarg na budowę dodatkowego węzła drogowego na S19 koło Białegostoku - Dobrzyniewo Północ. W planach także inne odcinki drogi. S19 w Podlaskiem ma liczyć 177 km, a budowa jest podzielona na 15 odcinków.

Stracisz prawo jazdy po 65. roku życia? Nowe badania seniorów od 1 lipca? Sprawdzamy, co naprawdę się zmienia

Czy po 65. roku życia naprawdę trzeba będzie robić badania, żeby nadal prowadzić samochód? W sieci krąży wiele niepokojących informacji, ale nie wszystkie mają potwierdzenie w przepisach. Sprawdziliśmy, jakie zmiany faktycznie wchodzą w życie, co grozi za brak badań po 75. roku życia i czy osoby starsze mogą legalnie prowadzić auto bez zaświadczenia lekarskiego.

Szok: 85-latek wjechał do galerii handlowej. Czy seniorzy powinni mieć badania, by zachować prawo jazdy? Tak wyglądają przepisy 2025

Incydent w Gdyni, gdzie 25 czerwca 85-letni kierowca wjechał samochodem do wnętrza centrum handlowego Riviera przy ul. Kazimierza Górskiego, wywołał lawinę pytań o bezpieczeństwo na drogach i zdolność osób starszych do prowadzenia pojazdów. Zdarzenie to, choć na szczęście bez poważniejszych obrażeń, zakończyło się mandatem dla mężczyzny i wnioskiem policji o skierowanie go na badania zdrowotne. To nietypowe zdarzenie ponownie stawia kluczowe pytanie: czy badania lekarskie dla kierowców seniorów powinny być obowiązkowe? Czy seniorzy mogą prowadzić auto po 80-tce bez dodatkowych wymogów? Sprawdzamy, jak wyglądają przepisy dla kierowców seniorów 2025.

REKLAMA

500 zł kary za przejazd autostradą. Ty też możesz dostać wezwanie

Choć system e-TOLL przeszedł już do historii, konsekwencje jego działania wciąż odczuwają tysiące kierowców. Od miesięcy z Izby Administracji Skarbowej w Łodzi wysyłane są pisma wzywające do zapłaty 500 zł kary za przejazd autostradą bez opłaty. Nie są to oszustwa, to realne działania urzędów skarbowych. Kogo dotyczą wezwania? Jak się odwołać? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

REKLAMA

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

REKLAMA