REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obligatoryjny, czy fakultatywny charakter reklamacji usług przewozowych ?

Agnieszka Kaźmierczak
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Reklamacja usług przewozowych - w potocznym rozumieniu - oznacza skierowaną do przewoźnika skargę w związku z niewykonaniem lub nienależytym wykonaniem usług przewozowych, której najczęściej towarzyszy żądanie dobrowolnego naprawienia szkody spowodowanej owym niewykonaniem lub nienależytym wykonaniem usług. Kiedy więc reklamacja usług przewozowych ma fakultatywny a kiedy obligatoryjny charakter?

Najogólniej rzecz ujmując, przez umowę przewozu, przewoźnik zobowiązuje się dostarczyć przesyłkę do wskazanego miejsca i wydać ją uprawnionemu odbiorcy.

REKLAMA

Nierzadko, głównemu zobowiązaniu do przewiezienia przesyłki towarzyszą zobowiązania dodatkowe: odnoszące się bezpośrednio do przewozu – np. zobowiązanie do przewiezienia przesyłki w oznaczonym terminie, zobowiązanie do pobrania od odbiorcy ceny za dostarczony towar lub jedynie pośrednio związane z przewozem – np. zobowiązanie do wykonania usług ładunkowych, zobowiązanie do wymiany palet. Nie zawsze zobowiązania te zostaną wykonane zgodnie z umową.

W takim przypadku, poszkodowany będzie rozważał możliwość wystąpienia wobec przewoźnika z roszczeniem o naprawienie szkody powstałej w związku z niewykonaniem lub nienależytym wykonaniem przewozu lub usług towarzyszących.

Powstaje zatem pytanie, czy w świetle prawa przewozowego, w relacji z przewoźnikiem, poszkodowany musi, czy też może skorzystać z polubownej drogi dochodzenia roszczeń, zanim zdecyduje się skierować sprawę do sądu?

REKLAMA

Co do zasady, reklamacja może mieć fakultatywny (dobrowolny) albo obligatoryjny (przymusowy) charakter. Fakultatywny charakter reklamacji oznacza, że poszkodowany może wystąpić z żądaniem dobrowolnego naprawienia szkody do zobowiązanego (np. przewoźnika) lub bezpośrednio do sądu; obligatoryjny charakter reklamacji oznacza natomiast konieczność – przewidziany przepisami prawa obowiązek - zachowania trybu reklamacyjnego, przed skierowaniem sprawy na drogę sądową.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dotycząca krajowego przewozu drogowego ustawa Prawo przewozowe (dalej: „prawo przewozowe”) stanowi, że dochodzenie roszczeń w postępowaniu sądowym, na podstawie tejże ustawy lub przepisów wykonawczych, przysługuje uprawnionemu po bezskutecznym wyczerpaniu drogi reklamacji, przewoźnikowi zaś - po bezskutecznym wezwaniu zobowiązanego do zapłaty (art. 75 ustawy z 15 listopada 1984 r. Prawo przewozowe, Dz. U. 00.50.601 j.t.).

Z powyższego wynika, że, w świetle prawa przewozowego, reklamacja ma charakter obligatoryjny. Uprawniony może skutecznie dochodzić swych roszczeń na drodze sądowej, wyłącznie po uprzednim wyczerpaniu trybu reklamacyjnego.

REKLAMA

Czy reklamacja będzie jednak miała charakter obligatoryjny w zakresie wszystkich roszczeń związanych z umową przewozu? Co z dochodzeniem roszczeń powstałych w związku z wykonywaniem, na podstawie Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR) (dalej Konwencja CMR”), usług międzynarodowego przewozu drogowego rzeczy? Otóż, przepisy Konwencji CMR nie przewidują konieczności uprzedniego wyczerpania trybu reklamacyjnego przed skierowaniem sprawy na drogę sądową.

Wniesienie reklamacji z tytułu niewykonania lub nieprawidłowego wykonania usług międzynarodowego przewozu drogowego towarów jest zatem, w świetle Konwencji CMR, fakultatywne. Uprawniony może, ale nie musi, przed wszczęciem sporu sądowego wystąpić z uprzednią reklamacją do przewoźnika, leży to w sferze jego uprawnień, a nie zobowiązań. Nieskorzystanie z reklamacyjnego trybu postępowania nie zamyka zatem drogi do dochodzenia roszczenia odszkodowawczego przez sądem (por.: wyr. SN z 5 grudnia 2003r., IV CK 264/02).

Jeśli natomiast idzie o obligatoryjny charakter reklamacji w świetle prawa przewozowego, wskazać należy, że ustawodawca bezwzględnie wymaga uprzedniego wyczerpania trybu reklamacyjnego do „roszczeń dochodzonych na podstawie ustawy lub przepisów wydanych w jej wykonaniu” (art. 75 ust. 1 ustawy z 15 listopada 1984 r. Prawo przewozowe Dz. U. 00.50.601 j.t.). Z powyższego wnosić można, że wymóg wyczerpania trybu reklamacyjnego nie ma zastosowania do roszczeń dochodzonych wobec przewoźnika, na podstawie aktów prawnych innych niż prawo przewozowe i jego przepisy wykonawcze.

Tytułem przykładu wymóg ten nie będzie miał zastosowania do roszczeń dochodzonych na podstawie kodeksu cywilnego albo innych aktów prawnych. Prawny obowiązek wyczerpania trybu reklamacyjnego – przed skierowaniem sprawy do sądu - dotyczy roszczeń z tytułu ubytku, utraty, uszkodzenia przesyłki (art. 65 i nast. ustawy z 15 listopada 1984 r. Prawo przewozowe Dz. U. 00.50.601 j.t.), przekroczenia terminu przewozu (art. 65 i nast. ustawy z 15 listopada 1984 r. Prawo przewozowe Dz. U. 00.50.601 j.t.) , ale też roszczeń związanych z utratą, niewykorzystaniem lub nienależytym wykorzystaniem dokumentów towarzyszących przewozowi (art. 71 ustawy z 15 listopada 1984 r. Prawo przewozowe (Dz. U. 00.50.601 j.t.),
niewykonaniem, nienależytym wykonaniem polecenia zmiany umowy przewozu (art. 70 ustawy z 15 listopada 1984 r. Prawo przewozowe Dz. U. 00.50.601 j.t.).

Inne roszczenia

Poza wymogiem wyczerpania drogi reklamacyjnej, pozostaną roszczenia nieuregulowane w ustawie prawo przewozowe. Przede wszystkim będą to roszczenia z tytułu szkód wywołanych przez przewoźnika czynem niedozwolonym (np. uszkodzenie bramy wjazdowej, kradzież mienia odbiorcy, uszkodzenie ciała), ale też roszczenia wynikające z umowy przewozu, jednak nie uregulowane w prawie przewozowym (np. z tytułu niepodstawienia pojazdu pod załadunek, niezrealizowania zlecenia (art. 471 i nast. ustawy z 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. 64.16.93), z tytułu kar umownych (art. 484 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. 64.16.93).

Wyłącznie fakultatywny charakter będzie miała także reklamacja roszczeń z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania usług dodatkowych świadczonych przez przewoźnika, takich jak, np.: zobowiązania do wymiany palet, zobowiązania do wykonania czynności ładunkowych. W świetle prawa przewozowego wyraźnie wyłączone z obowiązku wyczerpania trybu reklamacyjnego zostały roszczenia regresowe między przewoźnikami – również i w tym zakresie reklamacja będzie miała charakter dobrowolny (art. 78 ustawy z 15 listopada 1984 r. Prawo przewozowe (Dz. U. 00.50.601 j.t.).

Reasumując, w zakresie usług przewozowych obligatoryjny charakter mają wyłącznie reklamacje obejmujące roszczenia dochodzone na podstawie polskiej ustawy prawo przewozowe, w pozostałym zakresie skierowanie reklamacji do przewoźnika, przed wniesieniem sprawy do sądu, zależne jest wyłącznie od woli poszkodowanego. Powyższe rozważania pomijają wymóg wyjaśnienia spornych kwestii w drodze rokowań przewidziany przepisami proceduralnymi (por.: art. 479 12 ustawy z 17 listopada 1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (Dz.U.64.43.296. ze zm.).

Podstawa prawna

Konwencja CMR. Konwencja o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów i protokół podpisania sporządzone w Genewie dnia 19 maja 1956 r. (Dz. U. 62.49.238)

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zaniedbana zieleń - milionowe straty i zagrożenie dla życia. Czy samorządy obudzą się na czas

Regularne kontrole stanu drzewostanu, inwestycje w pielęgnację zieleni oraz zastępowanie starych, spróchniałych drzew nowymi nasadzeniami to minimum, które możemy i musimy zrobić. To nie wydatek – to inwestycja w przyszłość.

Nowy program dopłat do samochodów elektrycznych. Kiedy start? Kto może otrzymać dopłatę?

Wiceminister klimatu Krzysztof Bolesta poinformował, że Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej uruchamia nowy program dopłat do zakupu i leasingu samochodów elektrycznych. Budżet to 1,6 mld zł, a otrzymać będzie można 40 tys. zł. Kto będzie mógł się ubiegać?

KGP: 99 551 interwencji, 306 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 551 interwencji. Byli wzywani do 306 wypadków drogowych.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej 2025 - do kiedy?

Do kiedy przewidywane są kontrole na granicy polsko-niemieckiej w 2025 roku? Okazuje się, że dłużej niż się spodziewano. Branża transportowa traci czas i pieniądze. Największe zatory są w lubuskim, ale zachodniopomorskie już obawia się poważnych utrudnień.

REKLAMA

Kto musi wymienić prawo jazdy w 2025 r.? Co z bezterminowymi prawami jazdy?

Część kierowców w 2025 r. będzie musiała wymienić prawa jazdy na nowe. Kto musi je wymienić jeszcze w tym roku? W jakich sytuacjach należy wymienić prawo jazdy? Co z bezterminowymi prawami jazdy, czy trzeba je wymieniać?

W pyle drogowym w centrum Warszawy wysokie stężenie rakotwórczych substancji. Nowatorskie badania PAN

Im większe natężenie ruchu, szczególnie w centrum miasta, tym wyższe stężenia wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych (WWA), które są substancjami rakotwórczymi – wynika z przeprowadzonych w Warszawie badań dr Sylwii Dytłow z Instytutu Geofizyki (IGF) Polskiej Akademii Nauk.

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości. Co jeszcze zawierają założenia projektu nowelizacji mające na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu? Marką, ceną, rocznikiem, przebiegiem? Na co zwracamy uwagę w pierwszej kolejności? Przedstawiamy wyniki badania przeprowadzonego na zlecenie Grupy Cichy-Zasada.

REKLAMA

Strefy Czystego Transportu obowiązkowe. Przed jakimi wyzwaniami stoją polskie miasta?

Jeden z kluczowych zapisów nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, podpisanej w grudniu przez Prezydenta RP mówi o tym, że samochody spalinowe będą mogły poruszać się po centrach miast tylko wtedy, gdy spełnią określone normy emisji spalin. To wymaga stworzenia Stref Czystego Transportu. Jakie wyzwania czekają polskie miasta?

Bezpieczeństwo na polskich drogach: Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Wciąż jest wiele do zrobienia. Kluczowe rekomendacje

Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Znacząca poprawa bezpieczeństwa na polskich drogach – ale wciąż jest wiele do zrobienia. Rekomendacje ukierunkowane na realną poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach.

REKLAMA