REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obligatoryjny, czy fakultatywny charakter reklamacji usług przewozowych ?

Agnieszka Kaźmierczak
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Reklamacja usług przewozowych - w potocznym rozumieniu - oznacza skierowaną do przewoźnika skargę w związku z niewykonaniem lub nienależytym wykonaniem usług przewozowych, której najczęściej towarzyszy żądanie dobrowolnego naprawienia szkody spowodowanej owym niewykonaniem lub nienależytym wykonaniem usług. Kiedy więc reklamacja usług przewozowych ma fakultatywny a kiedy obligatoryjny charakter?

Najogólniej rzecz ujmując, przez umowę przewozu, przewoźnik zobowiązuje się dostarczyć przesyłkę do wskazanego miejsca i wydać ją uprawnionemu odbiorcy.

REKLAMA

Nierzadko, głównemu zobowiązaniu do przewiezienia przesyłki towarzyszą zobowiązania dodatkowe: odnoszące się bezpośrednio do przewozu – np. zobowiązanie do przewiezienia przesyłki w oznaczonym terminie, zobowiązanie do pobrania od odbiorcy ceny za dostarczony towar lub jedynie pośrednio związane z przewozem – np. zobowiązanie do wykonania usług ładunkowych, zobowiązanie do wymiany palet. Nie zawsze zobowiązania te zostaną wykonane zgodnie z umową.

W takim przypadku, poszkodowany będzie rozważał możliwość wystąpienia wobec przewoźnika z roszczeniem o naprawienie szkody powstałej w związku z niewykonaniem lub nienależytym wykonaniem przewozu lub usług towarzyszących.

Powstaje zatem pytanie, czy w świetle prawa przewozowego, w relacji z przewoźnikiem, poszkodowany musi, czy też może skorzystać z polubownej drogi dochodzenia roszczeń, zanim zdecyduje się skierować sprawę do sądu?

REKLAMA

Co do zasady, reklamacja może mieć fakultatywny (dobrowolny) albo obligatoryjny (przymusowy) charakter. Fakultatywny charakter reklamacji oznacza, że poszkodowany może wystąpić z żądaniem dobrowolnego naprawienia szkody do zobowiązanego (np. przewoźnika) lub bezpośrednio do sądu; obligatoryjny charakter reklamacji oznacza natomiast konieczność – przewidziany przepisami prawa obowiązek - zachowania trybu reklamacyjnego, przed skierowaniem sprawy na drogę sądową.

Dotycząca krajowego przewozu drogowego ustawa Prawo przewozowe (dalej: „prawo przewozowe”) stanowi, że dochodzenie roszczeń w postępowaniu sądowym, na podstawie tejże ustawy lub przepisów wykonawczych, przysługuje uprawnionemu po bezskutecznym wyczerpaniu drogi reklamacji, przewoźnikowi zaś - po bezskutecznym wezwaniu zobowiązanego do zapłaty (art. 75 ustawy z 15 listopada 1984 r. Prawo przewozowe, Dz. U. 00.50.601 j.t.).

Z powyższego wynika, że, w świetle prawa przewozowego, reklamacja ma charakter obligatoryjny. Uprawniony może skutecznie dochodzić swych roszczeń na drodze sądowej, wyłącznie po uprzednim wyczerpaniu trybu reklamacyjnego.

REKLAMA

Czy reklamacja będzie jednak miała charakter obligatoryjny w zakresie wszystkich roszczeń związanych z umową przewozu? Co z dochodzeniem roszczeń powstałych w związku z wykonywaniem, na podstawie Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR) (dalej Konwencja CMR”), usług międzynarodowego przewozu drogowego rzeczy? Otóż, przepisy Konwencji CMR nie przewidują konieczności uprzedniego wyczerpania trybu reklamacyjnego przed skierowaniem sprawy na drogę sądową.

Wniesienie reklamacji z tytułu niewykonania lub nieprawidłowego wykonania usług międzynarodowego przewozu drogowego towarów jest zatem, w świetle Konwencji CMR, fakultatywne. Uprawniony może, ale nie musi, przed wszczęciem sporu sądowego wystąpić z uprzednią reklamacją do przewoźnika, leży to w sferze jego uprawnień, a nie zobowiązań. Nieskorzystanie z reklamacyjnego trybu postępowania nie zamyka zatem drogi do dochodzenia roszczenia odszkodowawczego przez sądem (por.: wyr. SN z 5 grudnia 2003r., IV CK 264/02).

Jeśli natomiast idzie o obligatoryjny charakter reklamacji w świetle prawa przewozowego, wskazać należy, że ustawodawca bezwzględnie wymaga uprzedniego wyczerpania trybu reklamacyjnego do „roszczeń dochodzonych na podstawie ustawy lub przepisów wydanych w jej wykonaniu” (art. 75 ust. 1 ustawy z 15 listopada 1984 r. Prawo przewozowe Dz. U. 00.50.601 j.t.). Z powyższego wnosić można, że wymóg wyczerpania trybu reklamacyjnego nie ma zastosowania do roszczeń dochodzonych wobec przewoźnika, na podstawie aktów prawnych innych niż prawo przewozowe i jego przepisy wykonawcze.

Tytułem przykładu wymóg ten nie będzie miał zastosowania do roszczeń dochodzonych na podstawie kodeksu cywilnego albo innych aktów prawnych. Prawny obowiązek wyczerpania trybu reklamacyjnego – przed skierowaniem sprawy do sądu - dotyczy roszczeń z tytułu ubytku, utraty, uszkodzenia przesyłki (art. 65 i nast. ustawy z 15 listopada 1984 r. Prawo przewozowe Dz. U. 00.50.601 j.t.), przekroczenia terminu przewozu (art. 65 i nast. ustawy z 15 listopada 1984 r. Prawo przewozowe Dz. U. 00.50.601 j.t.) , ale też roszczeń związanych z utratą, niewykorzystaniem lub nienależytym wykorzystaniem dokumentów towarzyszących przewozowi (art. 71 ustawy z 15 listopada 1984 r. Prawo przewozowe (Dz. U. 00.50.601 j.t.),
niewykonaniem, nienależytym wykonaniem polecenia zmiany umowy przewozu (art. 70 ustawy z 15 listopada 1984 r. Prawo przewozowe Dz. U. 00.50.601 j.t.).

Inne roszczenia

Poza wymogiem wyczerpania drogi reklamacyjnej, pozostaną roszczenia nieuregulowane w ustawie prawo przewozowe. Przede wszystkim będą to roszczenia z tytułu szkód wywołanych przez przewoźnika czynem niedozwolonym (np. uszkodzenie bramy wjazdowej, kradzież mienia odbiorcy, uszkodzenie ciała), ale też roszczenia wynikające z umowy przewozu, jednak nie uregulowane w prawie przewozowym (np. z tytułu niepodstawienia pojazdu pod załadunek, niezrealizowania zlecenia (art. 471 i nast. ustawy z 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. 64.16.93), z tytułu kar umownych (art. 484 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. 64.16.93).

Wyłącznie fakultatywny charakter będzie miała także reklamacja roszczeń z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania usług dodatkowych świadczonych przez przewoźnika, takich jak, np.: zobowiązania do wymiany palet, zobowiązania do wykonania czynności ładunkowych. W świetle prawa przewozowego wyraźnie wyłączone z obowiązku wyczerpania trybu reklamacyjnego zostały roszczenia regresowe między przewoźnikami – również i w tym zakresie reklamacja będzie miała charakter dobrowolny (art. 78 ustawy z 15 listopada 1984 r. Prawo przewozowe (Dz. U. 00.50.601 j.t.).

Reasumując, w zakresie usług przewozowych obligatoryjny charakter mają wyłącznie reklamacje obejmujące roszczenia dochodzone na podstawie polskiej ustawy prawo przewozowe, w pozostałym zakresie skierowanie reklamacji do przewoźnika, przed wniesieniem sprawy do sądu, zależne jest wyłącznie od woli poszkodowanego. Powyższe rozważania pomijają wymóg wyjaśnienia spornych kwestii w drodze rokowań przewidziany przepisami proceduralnymi (por.: art. 479 12 ustawy z 17 listopada 1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (Dz.U.64.43.296. ze zm.).

Podstawa prawna

Konwencja CMR. Konwencja o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów i protokół podpisania sporządzone w Genewie dnia 19 maja 1956 r. (Dz. U. 62.49.238)

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Kondycja branży motoryzacyjnej. Kto będzie budować samochody przyszłości?

    Branżę motoryzacyjną czeka szereg wyzwań. Wraca do normalności po okresie pandemii, a do tego stoi u progu transformacji. I w tym punkcie warto spojrzeć na nią, ale od strony HR-u. Jak wygląda dostępność wykwalifikowanej kadry w tym sektorze?

    Jak odpalić silnik z kabli? Kierowca musi pamiętać o kolejności

    Jak odpalić silnik z kabli? To pytanie, które jest szczególnie aktualne o tej porze roku. A odpowiedź dotyczy kolejności podłączania przewodów do obydwu akumulatorów. Ta jest najważniejsza.

    MAN TGE po liftingu. Model 2024 otrzyma jakby luksusowe wnętrze

    MAN TGE przechodzi właśnie drobny lifting. I ten w stu procentach skupi się na kabinie pasażerskiej. Unowocześni multimedia, ale i systemy bezpieczeństwa. Stąd nazwa Next Level. Co konkretnie się zmieni po modernizacji?

    Paliwo E10. Wyszukiwarka z szeregiem błędów. Pozwala nawet na tankowanie benzyną... diesla

    W sieci pojawiła się rządowa wyszukiwarka, w której można sprawdzić, czy twój pojazd jest kompatybilny z paliwem E10. A lista jest naprawdę ciekawa! Czasami silnik 1,6 FSI znosi nowy typ benzyny, a czasami nie. Program zaleca nawet stosowanie benzyny E10 w... dieslu. A to nie koniec błędów.

    REKLAMA

    Miesiącami szukano sprawcy dziurawienia opon. Odkrycie, kto za tym stoi było zaskakujące

    We włoskim miasteczku od kilku miesięcy szukano sprawcy dziurawienia opon w samochodach. Odkrycia dokonano dzięki nagraniom z kamer monitoringu. Okazało się, że był to pies. Jak to się stało, że zniszczył tyle samochodów?

    Nowy Opel Corsa Hybrid. MHEV pojedzie nawet kilometr na samym prądzie

    Opel Corsa po liftingu po raz pierwszy w historii modelu otrzymał lekką hybrydę. MHEV w niemieckim hatchbacku może mieć 100 lub 136 koni mocy. A to nie koniec dobrych informacji na temat tego auta.

    Opony całoroczne a zimowe. Które są lepsze?

    Opony na zimę to opony zimowe? Dziś to już nie jest takie oczywiste. Zwłaszcza że na rynku pojawił się szereg opon całorocznych. Czy wielosezonówka może stanowić realną alternatywę?

    Mandat za jazdę nieodśnieżonym samochodem w 2023 r. Kara może być liczona w tysiącach

    Jazda nieodśnieżonym samochodem stanowi wykroczenie. A w 2023 r. na kierowców czeka wyjątkowo surowa kara. Bo gdy policjanci zaczną podliczać kolejne składowe wykroczenia, uzbiera się kilka tysięcy złotych. Ładna sumka!

    REKLAMA

    Płatność za paliwo samochodem, czyli aplikacja Skody Pay to Fuel

    Płatność za paliwo samochodem to nowy pomysł Skody. Kierowca po zatankowaniu pojazdu może uruchomić aplikację Pay to Fuel, wsiąść do auta i po prostu odjechać. Płatność dokona się automatycznie i w pełni zdalnie. Jak działa ten system? I jakie są jego wymagania?

    Ukrainiec ukarany za brak prawa jazdy. Choć prawo jazdy miał...

    Ukrainiec został ukarany przez polski sąd za brak prawa jazdy. Dokument wydany w Ukrainie posiadał, ale ten stracił ważność. To jednak mogło nie mieć znaczenia w świetle ustawy przedłużającej jego ważność w Polsce. Tego sąd jednak nie sprawdził. RPO wystąpił z kasacją.

    REKLAMA