REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obligatoryjny, czy fakultatywny charakter reklamacji usług przewozowych ?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Agnieszka Kaźmierczak
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Reklamacja usług przewozowych - w potocznym rozumieniu - oznacza skierowaną do przewoźnika skargę w związku z niewykonaniem lub nienależytym wykonaniem usług przewozowych, której najczęściej towarzyszy żądanie dobrowolnego naprawienia szkody spowodowanej owym niewykonaniem lub nienależytym wykonaniem usług. Kiedy więc reklamacja usług przewozowych ma fakultatywny a kiedy obligatoryjny charakter?

Najogólniej rzecz ujmując, przez umowę przewozu, przewoźnik zobowiązuje się dostarczyć przesyłkę do wskazanego miejsca i wydać ją uprawnionemu odbiorcy.

REKLAMA

Nierzadko, głównemu zobowiązaniu do przewiezienia przesyłki towarzyszą zobowiązania dodatkowe: odnoszące się bezpośrednio do przewozu – np. zobowiązanie do przewiezienia przesyłki w oznaczonym terminie, zobowiązanie do pobrania od odbiorcy ceny za dostarczony towar lub jedynie pośrednio związane z przewozem – np. zobowiązanie do wykonania usług ładunkowych, zobowiązanie do wymiany palet. Nie zawsze zobowiązania te zostaną wykonane zgodnie z umową.

W takim przypadku, poszkodowany będzie rozważał możliwość wystąpienia wobec przewoźnika z roszczeniem o naprawienie szkody powstałej w związku z niewykonaniem lub nienależytym wykonaniem przewozu lub usług towarzyszących.

Powstaje zatem pytanie, czy w świetle prawa przewozowego, w relacji z przewoźnikiem, poszkodowany musi, czy też może skorzystać z polubownej drogi dochodzenia roszczeń, zanim zdecyduje się skierować sprawę do sądu?

REKLAMA

Co do zasady, reklamacja może mieć fakultatywny (dobrowolny) albo obligatoryjny (przymusowy) charakter. Fakultatywny charakter reklamacji oznacza, że poszkodowany może wystąpić z żądaniem dobrowolnego naprawienia szkody do zobowiązanego (np. przewoźnika) lub bezpośrednio do sądu; obligatoryjny charakter reklamacji oznacza natomiast konieczność – przewidziany przepisami prawa obowiązek - zachowania trybu reklamacyjnego, przed skierowaniem sprawy na drogę sądową.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dotycząca krajowego przewozu drogowego ustawa Prawo przewozowe (dalej: „prawo przewozowe”) stanowi, że dochodzenie roszczeń w postępowaniu sądowym, na podstawie tejże ustawy lub przepisów wykonawczych, przysługuje uprawnionemu po bezskutecznym wyczerpaniu drogi reklamacji, przewoźnikowi zaś - po bezskutecznym wezwaniu zobowiązanego do zapłaty (art. 75 ustawy z 15 listopada 1984 r. Prawo przewozowe, Dz. U. 00.50.601 j.t.).

Z powyższego wynika, że, w świetle prawa przewozowego, reklamacja ma charakter obligatoryjny. Uprawniony może skutecznie dochodzić swych roszczeń na drodze sądowej, wyłącznie po uprzednim wyczerpaniu trybu reklamacyjnego.

REKLAMA

Czy reklamacja będzie jednak miała charakter obligatoryjny w zakresie wszystkich roszczeń związanych z umową przewozu? Co z dochodzeniem roszczeń powstałych w związku z wykonywaniem, na podstawie Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR) (dalej Konwencja CMR”), usług międzynarodowego przewozu drogowego rzeczy? Otóż, przepisy Konwencji CMR nie przewidują konieczności uprzedniego wyczerpania trybu reklamacyjnego przed skierowaniem sprawy na drogę sądową.

Wniesienie reklamacji z tytułu niewykonania lub nieprawidłowego wykonania usług międzynarodowego przewozu drogowego towarów jest zatem, w świetle Konwencji CMR, fakultatywne. Uprawniony może, ale nie musi, przed wszczęciem sporu sądowego wystąpić z uprzednią reklamacją do przewoźnika, leży to w sferze jego uprawnień, a nie zobowiązań. Nieskorzystanie z reklamacyjnego trybu postępowania nie zamyka zatem drogi do dochodzenia roszczenia odszkodowawczego przez sądem (por.: wyr. SN z 5 grudnia 2003r., IV CK 264/02).

Jeśli natomiast idzie o obligatoryjny charakter reklamacji w świetle prawa przewozowego, wskazać należy, że ustawodawca bezwzględnie wymaga uprzedniego wyczerpania trybu reklamacyjnego do „roszczeń dochodzonych na podstawie ustawy lub przepisów wydanych w jej wykonaniu” (art. 75 ust. 1 ustawy z 15 listopada 1984 r. Prawo przewozowe Dz. U. 00.50.601 j.t.). Z powyższego wnosić można, że wymóg wyczerpania trybu reklamacyjnego nie ma zastosowania do roszczeń dochodzonych wobec przewoźnika, na podstawie aktów prawnych innych niż prawo przewozowe i jego przepisy wykonawcze.

Tytułem przykładu wymóg ten nie będzie miał zastosowania do roszczeń dochodzonych na podstawie kodeksu cywilnego albo innych aktów prawnych. Prawny obowiązek wyczerpania trybu reklamacyjnego – przed skierowaniem sprawy do sądu - dotyczy roszczeń z tytułu ubytku, utraty, uszkodzenia przesyłki (art. 65 i nast. ustawy z 15 listopada 1984 r. Prawo przewozowe Dz. U. 00.50.601 j.t.), przekroczenia terminu przewozu (art. 65 i nast. ustawy z 15 listopada 1984 r. Prawo przewozowe Dz. U. 00.50.601 j.t.) , ale też roszczeń związanych z utratą, niewykorzystaniem lub nienależytym wykorzystaniem dokumentów towarzyszących przewozowi (art. 71 ustawy z 15 listopada 1984 r. Prawo przewozowe (Dz. U. 00.50.601 j.t.),
niewykonaniem, nienależytym wykonaniem polecenia zmiany umowy przewozu (art. 70 ustawy z 15 listopada 1984 r. Prawo przewozowe Dz. U. 00.50.601 j.t.).

Inne roszczenia

Poza wymogiem wyczerpania drogi reklamacyjnej, pozostaną roszczenia nieuregulowane w ustawie prawo przewozowe. Przede wszystkim będą to roszczenia z tytułu szkód wywołanych przez przewoźnika czynem niedozwolonym (np. uszkodzenie bramy wjazdowej, kradzież mienia odbiorcy, uszkodzenie ciała), ale też roszczenia wynikające z umowy przewozu, jednak nie uregulowane w prawie przewozowym (np. z tytułu niepodstawienia pojazdu pod załadunek, niezrealizowania zlecenia (art. 471 i nast. ustawy z 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. 64.16.93), z tytułu kar umownych (art. 484 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. 64.16.93).

Wyłącznie fakultatywny charakter będzie miała także reklamacja roszczeń z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania usług dodatkowych świadczonych przez przewoźnika, takich jak, np.: zobowiązania do wymiany palet, zobowiązania do wykonania czynności ładunkowych. W świetle prawa przewozowego wyraźnie wyłączone z obowiązku wyczerpania trybu reklamacyjnego zostały roszczenia regresowe między przewoźnikami – również i w tym zakresie reklamacja będzie miała charakter dobrowolny (art. 78 ustawy z 15 listopada 1984 r. Prawo przewozowe (Dz. U. 00.50.601 j.t.).

Reasumując, w zakresie usług przewozowych obligatoryjny charakter mają wyłącznie reklamacje obejmujące roszczenia dochodzone na podstawie polskiej ustawy prawo przewozowe, w pozostałym zakresie skierowanie reklamacji do przewoźnika, przed wniesieniem sprawy do sądu, zależne jest wyłącznie od woli poszkodowanego. Powyższe rozważania pomijają wymóg wyjaśnienia spornych kwestii w drodze rokowań przewidziany przepisami proceduralnymi (por.: art. 479 12 ustawy z 17 listopada 1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (Dz.U.64.43.296. ze zm.).

Podstawa prawna

Konwencja CMR. Konwencja o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów i protokół podpisania sporządzone w Genewie dnia 19 maja 1956 r. (Dz. U. 62.49.238)

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Komunikat CANARD: e-Doręczenia w sprawach o wykroczenia dopiero od 1 października 2029 r.

Mimo postępującej cyfryzacji administracji publicznej, w sprawach o wykroczenia nadal nie obowiązują przepisy ustawy o doręczeniach elektronicznych. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) przypomina, że wdrożenie e-Doręczeń w tym obszarze nastąpi dopiero 1 października 2029 roku.

Już 60 proc. używanych aut w Polsce pochodzi z importu. Dlaczego Polacy wciąż tak chętnie kupują samochody używane z zagranicy?

Ponad połowa używanych samochodów na polskim rynku pochodzi z zagranicy – a liczby te wciąż rosną, zbliżając się do rekordowych poziomów sprzed kilku lat. Prym w imporcie wiodą auta z Niemiec, ale to import z USA notuje najbardziej dynamiczny wzrost. Jednocześnie przeciętny wiek i przebieg sprowadzanych pojazdów są wyraźnie wyższe niż w przypadku transakcji na autach krajowych, co może stanowić wyzwanie dla nabywców.

Przestarzałe przepisy taxi blokują rozwój nowoczesnej mobilności w Europie

Do 2030 roku nawet 190 milionów Europejczyków – niemal 40 proc. populacji – może regularnie korzystać z usług taksówkarskich zamawianych za pośrednictwem aplikacji mobilnych. W ocenie koalicji Shared Mobility Europe, dynamiczny rozwój sektora nowoczesnych przejazdów taksówkarskich jest skutecznie hamowany przez przestarzałe, rozdrobnione i często sprzeczne przepisy krajowe.

Spłata mandatu karnego na raty, a wygaszenie punktów karnych. Resort infrastruktury zajmie się tematem

Rzecznik Praw Obywatelskich wystąpił z pismem do ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka ws. kierowców, którzy podejmują się spłaty mandatu karnego na raty. Choć działają zgodnie z prawem, są traktowani mniej korzystnie niż ci, którzy opłacili grzywnę jednorazowo.

REKLAMA

KGP: 111 890 interwencji, 440 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 890 interwencji. Byli wzywani do 440 wypadków drogowych.

Karta parkingowa w 2025 roku [FAQ]

Kto może otrzymać kartę parkingową w 2025 roku? Co daje taka karta osobie z niepełnosprawnością? Oto kilka odpowiedzi na często zadawane pytania!

Zielone strzałki wracają do gry – czas skończyć z absurdami, które blokują miasta

W ostatnich latach wiele polskich miast zdecydowało się na masowe usuwanie zielonych strzałek warunkowego skrętu. Efekt? Większe korki, mniejsza przepustowość skrzyżowań i rosnąca frustracja kierowców. Tymczasem te niepozorne zielone strzałki mogłyby i powinny poprawiać płynność ruchu, usprawniać komunikację w centrach miast i ograniczać emisję spalin. Pora na zdroworozsądkową korektę.

KGP: 107 596 interwencji, 356 wypadków drogowych, 30 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 107 596 interwencji. Byli wzywani do 356 wypadków drogowych.

REKLAMA

Autogaz mimo wzrostu cen nic nie traci na popularności. Czy Polska pod względem samochodów napędzanych gazem jest wyjątkiem w Europie

Polska jest największym rynkiem autogazu w Europie, z ponad 3,5 milionami pojazdów zasilanych gazem płynnym, wyprzedzając Włochy. Jak wynika z danych rynkowych, autogaz pozostaje jednym z najtańszych i najpowszechniej dostępnych paliw w kraju, oferowanym na 7,4 tys. stacji.

Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

REKLAMA