REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odprawy importowe bez zabezpieczeń na granicy. Ułatwienia w rozliczaniu VAT przy imporcie od 1 kwietnia 2011 r.

Aleksandra Kalinowska

REKLAMA

1 kwietnia 2011 r. weszła w życie nowelizacja ustawy o VAT, która zniosła obowiązek składania przez importerów kosztownego zabezpieczenia. Warunkiem jednak skorzystania z rozliczenia podatku VAT z tytułu importu w deklaracji podatkowej jest przedstawienie organowi celnemu dokumentów potwierdzających rozliczenie kwoty należnego podatku VAT z tytułu importu towarów z tejże deklaracji w terminie 4 miesięcy po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu importu towarów.

Rozliczania VAT z tytułu importu w deklaracji nie było przez polskich przedsiębiorców w pełni stosowane, gdyż wiązało się z dużymi kosztami. Wszystko przez obowiązek składania wysokiego zabezpieczenia. Od ponad dwóch lat, bo od 1 grudnia 2008 r. do ustawy o VAT zostało wprowadzone uproszczenie dla importerów polegające na możliwości rozliczeniu VAT z tytułu importu w deklaracji podatkowej, bez konieczności zapłaty podatku na konto urzędu celnego. Uproszczenie to jest przewidziane dla firm, które posiadają status tzw. „zaufanego importera” dokonujące importu towarów w ramach tzw. procedur uproszczonych. Niestety uproszczenie to w praktyce nie działało w pełni.

REKLAMA

REKLAMA

Zabezpieczenia nie do osiągnięcia

Artykuł 33a ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT nakładał bowiem na te podmioty obowiązek złożenia zabezpieczenia w formie gwarancji bankowej lub ubezpieczeniowej, którego kwota powinna odpowiadać 2-3-miesięcznym należnościom podatkowym importera. W dużych firmach mogło ono wynosić nawet kilkaset milionów złotych. Wiązało się to z dodatkowymi kosztami dla firm. Standardowa opłata za gwarancję bankową wynosi bowiem ok. 1,5–2 proc. wysokości zabezpieczenia w skali roku, co wpływało znacząco na wzrost kosztów działalności firm. Na szczęście 1 kwietnia 2011 r. weszła w życie nowelizacja ustawy o VAT, która zniosła obowiązek składania przez importerów kosztownego zabezpieczenia.

Zwolnienie tak, ale…

REKLAMA

Warunkiem jednak skorzystania z rozliczenia podatku VAT z tytułu importu w deklaracji podatkowej jest przedstawienie organowi celnemu dokumentów potwierdzających rozliczenie kwoty należnego podatku VAT z tytułu importu towarów z deklaracji podatkowej w terminie 4 miesięcy po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu importu towarów. W przypadku, gdy podatnik nie przedstawi w powyższym terminie stosownych dokumentów, traci on prawo do rozliczania należnego podatku VAT w deklaracji podatkowej i jest zobowiązany do zapłaty organowi celnemu kwoty podatku VAT wraz z odsetkami. W sytuacji, gdy organ celny pobierze kwotę podatku VAT, a podatnik rozliczył ją w deklaracji podatkowej, podatnik ma prawo do korekty deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym kwota podatku VAT została pobrana przez organ celny.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Powyższe rozwiązanie może być również stosowane w sytuacji, gdy importerzy korzystają z usług agencji celnych, które działają jako przedstawiciele pośredni dokonując zgłoszeń celnych na rzecz importerów. Uprawnienie to przysługuje wówczas importerowi na rzecz którego jest składane zgłoszenie celne. Ustawodawca w nowelizacji przepisów ustawy o VAT zniósł obowiązek składania przez agencje celne zabezpieczenia w powyższym przypadku.

Podatnicy, którzy nie będą przestrzegać 4-miesięcznego terminu na przedstawienie dokumentów potwierdzających rozliczenie podatku VAT z tytułu importu w deklaracjach podatkowych mogą utracić prawo do rozliczania VAT importowego w deklaracjach na okres 36 miesięcy. Utrata prawa do rozliczania podatku VAT z tytułu importu w deklaracjach następuje na podstawie decyzji wydanej przez naczelnika urzędu skarbowego. Z tego względu bardzo ważna kwestią dla importerów w jest wdrożenie procedur w firmach, które zapewnią skuteczne monitorowanie obowiązków raportowania oraz zapewnią wywiązywanie się z ustawowego terminu.

Możliwość rozliczania podatku VAT z tytułu importu w deklaracjach podatkowych przy jednoczesnym braku obowiązku składania kosztownego zabezpieczenia jest szansą na rozwój polskich agencji celnych. Do tej pory znacząca część polskich firm, które dokonują importu towarów spoza Unii Europejskiej ze względu na koszty związane z obowiązkiem składania zabezpieczenia decydowała się na odprawy celne w innych krajach, np. w Niemczech, czy Holandii. Miejmy nadzieję, że wprowadzona zmiana w przepisach ustawy o VAT będzie skutkowała zwiększeniem ilości odpraw celnych dokonywanych w Polsce.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

REKLAMA

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. Decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Nie warto jednak czekać, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

Jak przygotować samochód na zimę: sprawdzone porady na śnieg, mróz i sól na drogach

Zima to najtrudniejszy czas dla samochodu: niskie temperatury, śliskie drogi, wszechobecna sól i błoto pośniegowe przyspieszają zużycie podzespołów i sprzyjają awariom. Odpowiednie przygotowanie auta do jazdy zimą znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz pozwala uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, o co zadbać, zanim spadnie pierwszy śnieg.

REKLAMA

Tankujesz na zapas? Przekroczenie tego limitu to proszenie się o 2000 zł mandatu

Okresowe prognozy o wzrostach cen paliw dyktowane sytuacją na rynkach paliwowych lub kuszące promocje na stacjach skłaniają kierowców do robienia zapasów. Napełnianie kanistrów i przewożenie ich w bagażniku to powszechna praktyka, jednak wielu z nas zapomina, że benzyna i olej napędowy to towary niebezpieczne. Ich transport regulują surowe przepisy, a niewiedza w tym zakresie nie zwalnia z odpowiedzialności. Przekroczenie dozwolonych limitów lub użycie niewłaściwych pojemników może skończyć się karą finansową, która wielokrotnie przewyższy oszczędności wynikające z taniego tankowania.

Sebastian M. robił chip tuning. Właściciele firmy zwiększającej osiągi jego samochodu zeznawali przed sądem

Sebastiana M. spowodował wypadek 16 września 2023 r. na autostradzie A1. Zginęła 3-osobowa rodzina. W jego bmw 850i o ok. 20 procent zwiększono moc silnika oraz dezaktywowano organicznie maksymalnej prędkości. Auto jechało co najmniej 315 km/h.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA