REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zastaw na przesyłce jako zabezpieczenie należności przedsiębiorstw z branży TSL

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Krysztofiuk
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy z branży TSL nie są pozbawieni możliwości zabezpieczenia swoich praw, w szczególności prawa do otrzymania zapłaty za zrealizowana usługę. Prawo przyznaje spedytorowi a także przewoźnikowi możliwość ustanowienia zastawu na przesyłce, powierzonej do organizacji przewozu.

Zjawisko opóźnienia w płatnościach przez kontrahentów za wykonane usługi jest szczególnie dotkliwe dla przedsiębiorstw z branży TSL, które świadczą usługi m.in. związane z pośrednictwem w przewozie towarów i są ulokowane w łańcuchu biznesowym pomiędzy klientem zlecającym usługę organizacji przewozu towaru, a przewoźnikiem, agencją celną, itd.

REKLAMA

REKLAMA

Brak terminowej zapłaty ze strony klienta znacznie utrudnia terminowe regulowanie zobowiązań spedytorów wobec ich podwykonawców, a na pewno pogarsza płynność finansową, gdy spedytor, który nie otrzymał wynagrodzenia za swoje usługi musi regulować własne zobowiązania wobec podwykonawców, czy też ponosić koszty administracyjne (np. koszty czynszu najmu magazynu, koszty wynagrodzeń pracowników, ubezpieczeń) związane ze świadczeniem danej usługi.

Problem powiększa się, gdy dłużnik znajduje się w złej kondycji finansowej i spłata jego zobowiązań jest zagrożona. Co wówczas zrobić? Polskie prawo przyznaje spedytorowi, a także przewoźnikowi możliwość ustanowienia zastawu na przesyłce, powierzonej do organizacji przewozu (art. 802 § 1 Kodeksu Cywilnego).

Jak działa zastaw w praktyce?

REKLAMA

Klient współpracujący ze spedytorem w zakresie organizacji przewozu towarów drogą morską z Chin opóźnia się w zapłacie należnego spedytorowi wynagrodzenia za zrealizowane na jego rzecz zlecenia. Opóźnienie to tłumaczy chwilowym brakiem gotówki. Klient zleca spedytorowi organizację kolejnego przewozu towarów z Chin (ubrania) wraz z dokonaniem w jego imieniu odprawy celnej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Spedytor przyjmuje zlecenie, ale podejrzewając, iż problemy finansowe klienta mogą przełożyć się na brak zapłaty również za realizację tego zlecenia, w momencie, gdy przesyłka przeszła odprawę celną, dokonuje zastawu ustawowego na przesyłce klienta celem zabezpieczenia swoich wymagalnych należności od klienta. W tym celu spedytor sprawdza czy wartość towaru, na którym chce dokonać zabezpieczenia nie jest większa niż wysokość zobowiązań klienta wobec spedytora, gdyż ustanowić zastaw można tylko na takiej części przesyłki, której wartość jest wystarczająca dla zabezpieczenia należności.

W przypadku, gdy spedytor w celu zabezpieczenia swoich roszczeń ustanowi zastaw na przesyłce o większej wartości niż należności, które mają być zabezpieczone zastawem, musi się liczyć z tym, iż dłużnik będzie mógł dochodzić od niego odszkodowania za poniesioną z tego tytułu szkodę. W celu zabezpieczenia dokumentacji dla celów dowodowych o skorzystaniu z prawa zastawu spedytor informuje dłużnika w formie pisemnej poprzez złożenie dłużnikowi stosowanego oświadczenia.

Następnie klient chcąc odzyskać towar reguluje na rzecz spedytora należności wynikające z realizacji przez spedytora zlecenia związanego z organizacją przewozu zastawionego towaru. Klient żąda od spedytora zwolnienia towaru, pomimo tego, iż nadal nie uregulował pozostałych należności za wcześniej zrealizowane przez spedytora zlecenia.

Czy w takim przypadku spedytor ma obowiązek spełnić żądanie klienta i wydać mu towar? - Istotne jest to, iż w odróżnieniu od zastawu przysługującemu przewoźnikowi, który może zabezpieczać tylko i wyłącznie roszczenia związane z przewozem przesyłki, na której ustanowiono zastaw, spedytor jest upoważniony do ustanowienia zabezpieczenia na przesyłce dla należności jemu przypadających z jakichkolwiek zleceń spedycyjnych, jakie istniały pomiędzy nim a zleceniodawcą, ale także dla zabezpieczenia roszczeń poprzednich spedytorów czy przewoźników. Spedytorowi przysługuje zatem prawo zastawu w znacznie szerszym zakresie niż przewoźnikowi.


Jak dokonać zaspokojenia roszczeń z przedmiotu zastawu?

Klient pomimo zatrzymania towaru nadal nie reguluje swoich zobowiązań względem spedytora. Czy spedytor może sam dokonać sprzedaży towaru klienta, na którym ustanowił zastaw a środki uzyskane ze sprzedaży przeznaczyć na pokrycie zobowiązań klienta?

W praktyce często złożenie samego oświadczenia do dłużnika o ustanowieniu zastawu na przesyłce i zatrzymanie przez spedytora tej przesyłki, powoduje to, iż dłużnik chcąc uniknąć roszczeń ze strony swoich kontrahentów (np. odbiorców towaru, sieci handlowych do którym dostarcza towar) z powodu niedostarczenia towaru lub opóźnienia w dostarczeniu towaru, reguluje zaległe zobowiązanie względem spedytora. Problem pojawia się w momencie, gdy spedytor pomimo zajęcia przesyłki (ustanowienia na niej zastawu) nie uzyskał od dłużnika spłaty wierzytelności, na zabezpieczenie których ustanowiono zastaw.

W takim wypadku spedytor, aby móc zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, dokonać zaspokojenia swoich roszczeń poprzez sprzedaż przedmiotu zastawu, musi na początku wystąpić z pozwem do sądu o wydanie nakazu zapłaty lub wyroku, w którym sąd zasądzi na jego rzecz kwotę z tytułu zaległych płatności na zabezpieczenie których zajął przesyłkę, a następnie po uzyskaniu tytułu wykonawczego (którym może być nakaz zapłaty lub wyrok – obydwa zaopatrzone w klauzulę prawomocności) wszcząć postępowanie egzekucyjne (tj. wystąpić do komornika z wnioskiem o wszczęcie egzekucji z przedmiotu zastawu). Dopiero w toku egzekucji prowadzonej przez komornika można dokonać sprzedaży towaru będącego przedmiotem zastawu.

Czy to dobry sposób na zaległe należności? 

Zastaw ustawowy przysługujący spedytorowi lub przewoźnikowi na zabezpieczenie należności wydaje się być korzystnym sposobem odzyskiwania przez przedsiębiorstwa z branży TSL niezapłaconych wierzytelności. Korzystanie z tego prawa niesie za sobą jednak ograniczenia związane z naruszeniem formalno-prawnych wymogów co do ustanawiania zastawu na przesyłce, o czym należy wiedzieć rozważając możliwość zabezpieczenia swoich roszczeń poprzez wykorzystanie tego narzędzia.

Na jakiej podstawie prawnej przysługuje spedytorowi zastaw ustawowy?
Zgodnie z art. 802 § 1 Kodeksu Cywilnego:
„Dla zabezpieczenia roszczeń o przewoźne oraz roszczeń o prowizję, o zwrot wydatków i innych należności wynikłych ze zleceń spedycyjnych, jak również dla zabezpieczenia takich roszczeń przysługujących poprzednim spedytorom i przewoźnikom, przysługuje spedytorowi ustawowe prawo zastawu na przesyłce, dopóki przesyłka znajduje się u niego lub u osoby, która ją dzierży w jego imieniu, albo dopóki może nią rozporządzać za pomocą dokumentów”.

Do jakiej wysokości należności można ustanowić zastaw?
Zastaw można ustanowić tylko na takiej części przesyłki, której wartość jest wystarczająca dla zabezpieczenia należności. W przypadku, gdy spedytor w celu zabezpieczenia swoich roszczeń ustanowi zastaw na przesyłce o większej wartości niż należności, które mają być zabezpieczone zastawem, musi się liczyć z tym, iż dłużnik będzie mógł dochodzić od niego odszkodowania za poniesioną z tego tytułu szkodę.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

REKLAMA

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

REKLAMA

5 powodów, przez które możesz stracić prawo jazdy w 2025 roku – nie tylko punkty i alkohol

Stracić prawo jazdy możesz szybciej, niż myślisz. W 2025 roku wystarczy jeden nieprzemyślany manewr, by pożegnać się z uprawnieniami. Nawet jeśli masz za sobą lata bezkolizyjnej jazdy. Coraz surowsze przepisy sprawiają, że kierowcy tracą dokumenty nie tylko za alkohol czy nadmiar punktów, ale także za błędy, które wcześniej uchodziły płazem. Poznaj 5 sytuacji, które najczęściej kończą się odebraniem prawa jazdy – i dowiedz się, czego unikać.

Do kiedy są przedłużone kontrole na granicach z Niemcami i Litwą?

Przedłużono kontrole na granicach z Niemcami i Litwą. Przedsiębiorcy spodziewali się takiego posunięcia. Do kiedy granice będą kontrolowane? Jakie są relacje Polski z sąsiadami?

REKLAMA