REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Najważniejsze huby logistyczne w Europie

REKLAMA

REKLAMA

Według najnowszego raportu Logistics Cities, a European Comparison przygotowanego przez Colliers International, najważniejszymi hubami logistycznymi w Europie są Antwerpia, Rotterdam oraz Dusseldorf.

Przedmiotowy raport bada zarówno rozwinięte, jak i wschodzące centra logistyczne i przemysłowe w Europie i ocenia je w oparciu o dwa główne kryteria, które ogrywają decydującą rolę podczas wyboru miejsca na działalność produkcyjną i dystrybucyjną.

REKLAMA

Najważniejsze huby logistyczne w Europie - dystrybucja to domena Europy Zachodniej

REKLAMA

Jeżeli chodzi o dystrybucję, to w pierwszej dziesiątce dominują miasta z Belgii, Holandii oraz Niemiec. Miasta te tworzą część tzw. „Blue Banana”, korytarza miast położnych strategicznie w gospodarczym sercu Europy.
Erik Barnekow, Dyrektor Działu Powierzchni Logistycznych i Przemysłowych na region EMEA w Colliers International, powiedział: “To co określane jest mianem „Blue Banana” to najgęściej zaludnione i najbogatsze obszary w regionie, co z kolei powoduje, iż są one logicznym wyborem dla firm chcących dotrzeć do jak największej liczby klientów w jak najkrótszym czasie. Czerpią one również korzyści z bliskości głównych europejskich portów morskich i lotniczych; największych rynków konsumentów, a także relatywnie dobrze wykwalifikowanej siły roboczej.”
“Dla przykładu, w promieniu 9 godzin jazdy ciężarówką od Antwerpii można uzyskać dostęp do populacji wielkości 143 milionów. Liczba ta wzrasta do 190 milionów w przypadku Frankfurtu, miasta o największym dostępie do konsumentów w naszej analizie.” 

Spośród tych miast, raport wskazuje, iż Liege w Walonii (Belgia) oraz Lille w Północnej Francji oferują szczególnie korzystny stosunek pomiędzy maksymalizacją dostępu do rynku a redukcją kosztów. Północne Włochy posiadają również wysoki potencjał wzrostu dla działań w obszarze dystrybucji, szczególnie biorąc pod uwagę spodziewaną intensyfikację w ruchu morskim poprzez porty północnego Adriatyku, a także fakt, że zarówno Mediolan, jak i Bolonia znalazły się w pierwszej dwudziestce rankingu.
Poza Europą Zachodnią, najlepsze wyniki jeżeli chodzi o dystrybucję, uzyskały Praga i Bratysława, głównie z uwagi na niższe koszty siły roboczej oraz niższe koszty nieruchomości, w przypadku których koszt powierzchni dystrybucyjnej w najlepszych lokalizacjach pozostaje 25% niższy niż średnia dla Europy Zachodniej, zaś wynagrodzenie pracowników stanowi jedynie ok. jednej trzeciej wielkości płacy w Holandii. Raport przewiduje dalszy wzrost znaczenia centrów dystrybucyjnych w Europie Środkowej i Wschodniej, w miarę jak centrum Europy stopniowo będzie się przesuwało na wschód.
„Polska ze względu na niskie koszty pracy oraz dostępność atrakcyjnych kosztowo nieruchomości cieszy się bardzo dużym zainteresowaniem wśród firm produkcyjnych z Zachodniej Europy. Najbardziej atrakcyjnymi regionami ze względu na inwestycje zarówno o charakterze produkcyjnym jak i dystrybucyjnym są Górny i Dolny Śląsk oraz regiony położone w zachodniej części Polski. Według naszej opinii zainteresowanie Polską ze strony inwestorów planujących zlokalizowanie swoich centrów regionalnych oraz fabryk na terenie naszego kraju będzie rosnąć.” – komentuje Maciej Chmielewski, Partner w Colliers International, Dyrektor Działu Powierzchni Logistycznych i Przemysłowych w Polsce.

Centra produkcyjne lokowane są na wschodzie

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przy wyborze lokalizacji na centra produkcyjne kluczową rolę odgrywają koszty inwestycji. Ten sektor został zdominowany przez miasta w Europie Środkowo-Wschodniej oraz sąsiadujących państwach na wschodzie, takich jak Ukraina.
Jeżeli chodzi o produkcję, na pierwszym miejscu w rankingu uplasował się Kijów, dalej Istambuł, Bratysława, Górny Śląsk (Katowice) oraz Sofia. Biorąc pod uwagę, iż w sektorach transportu oraz magazynowania, średnie wynagrodzenie pracowników znajduje się na poziomie 3500 euro/rok, przewaga konkurencyjna Kijowa w naszym rankingu polega w głównej mierze na kosztach pracy.
Istambuł wyróżnia się relatywnie niskimi kosztami pracy w porównaniu do większości innych miast, posiadając przy tym dobrą infrastrukturę, która podlegała będzie dalszej modernizacji w miarę, jak kończone będą obecnie realizowane oraz planowane projekty w regionie. Ogólnie, Turcja, a także Rosja, są w coraz większym stopniu włączane do globalnego łańcucha dostaw i w miarę zacieśniania się powiązań gospodarczych z Dalekim i Bliskim Wschodem, będą one zyskiwały na znaczeniu.
Raport wskazuje również na udaną transformację przemysłową Zjednoczonego Królestwa, a w szczególności regionu East Midlands, w którym baza produkcyjna uległa stopniowej zmianie z wydobycia węgla na fabryki samochodów. Podobnie Sunderland, niegdyś centrum stoczniowe w północno-wschodniej Anglii, obecnie stało się platformą produkcji samochodów, w głównej mierze dzięki inwestycji Nissana. 

Europa Południowa wciąż w tyle

Erik Barnekow, Dyrektor EMEA Industrial & Logistics w Colliers International, dodał: „Sukces fabryki Nissana w północno-wschodniej Anglii spowodował wzrost jej udziału w globalnej produkcji oraz przesunięcie w górę w łańcuchu wartości w celu produkcji pojazdów z górnego segmentu rynku.”
Barnekow podsumowuje: “Europa Południowa jest w naszej analizie jedynym regionem, który nie posiada żadnej wyraźnej przewagi konkurencyjnej ani w sektorze produkcji ani w sektorze dystrybucji. Jednakże, co podkreślono w raporcie, sytuacja ta może ulec zmianie w miarę polepszenia się konkurencyjności kosztowej tych państw, częściowo na skutek wprowadzanych obecnie reform strukturalnych.”

Źródło: Materiały prasowe Colliers International

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
CANARD: Uruchomiono dwa nowe odcinkowe pomiary prędkości

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o uruchomieniu dwóch kolejnych odcinkowych pomiarów prędkości. Jeden z nich został uruchomiony na trasie A1, a drugi na DW935. 

KGP: 100 285 interwencji, 385 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 100 285 interwencji. Byli wzywani do 385 wypadków drogowych.

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza [Projekt ustawy]

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza. Projekt ustawy trafił do uzgodnień i konsultacji.

Jak zarządzać flotą pojazdów elektrycznych

Badania rynkowe pokazują, że główne obawy, potrzeby i oczekiwania użytkowników elektromobilności, zarówno w firmach, jak i wśród indywidualnych konsumentów, dotyczą infrastruktury ładowania, zasięgu pojazdów elektrycznych oraz kosztów ich eksploatacji. To właśnie te kwestie stanowią obecnie największe wyzwania techniczne w procesie elektryfikacji flot. Dodatkowym wyzwaniem jest przekonanie pracowników do adaptacji nowych technologii.

REKLAMA

Dlaczego bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam?

Dobre opony to podstawa bezpiecznej jazdy. Warto wiedzieć, że bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam. To ważne, zwałszcza w przypadku decyzji o wypłacie ubezpieczenia. Ostatnio Rzecznik Finansowy wydał interpretację dla wszystkich ubezpieczycieli odnośnie do wysokości bieżnika na tej samej osi pojazd. Jak to jest więc z tymi bieżnikami?

KGP: 82 680 interwencji, 327 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 82 680 interwencji. Byli wzywani do 327 wypadków drogowych.

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. [Projekt ustawy]

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. Projekt nowelizacji ustawy o drogach publicznych zakłada, że nie tylko miasta powyżej 100 tys. mieszkańców będą mogły ustanawiać śródmiejskie strefy parkowania.

Badania techniczne pojazdów: opłaty za badanie techniczne, waloryzacja wysokości opłaty. Szykują się zmiany

Badania techniczne pojazdów: mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie, waloryzacja. W resorcie infrastruktury trwają prace nad przygotowaniem projektu ustawy. W projekcie znajdzie się m.in. mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie techniczne pojazdu.

REKLAMA

Ważne! Rząd szykuje kolejne zmiany w prawie drogowym: surowe kary za brawurową jazdę, konfiskata za powadzenie bez prawa jazdy

W odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych Rząd ogłosił szereg zmian w prawie, w odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych. Mają one na celu poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. Jakie zmiany rząd planuje w 2025 roku.

Czy można mieszać różne rodzaje płynów chłodniczych? O tym powinien wiedzieć każdy kierowca!

Każdy kierowca wie, że płyn do chłodnic to jeden z najważniejszych płynów eksploatacyjnych w samochodzie. Odpowiada on za prawidłową pracę układu chłodzenia, chroniąc silnik przed przegrzewaniem się i korozją. Na co należy zwrócić uwagę, wybierając płyn chłodniczy do samochodu?

REKLAMA