REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dlaczego warto stosować OPWS 2010

Tomasz Dobczyński
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Jednym z dokumentów, na który może się powołać zarówno spedytor, jak i jego klient są Ogólne Polskie Warunki Spedycyjne (OPWS) określone przez Polską Izbę Spedycji i Logistyki.

PISiL jest organizacją, która zrzesza przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą polegającą na świadczeniu usług spedycyjnych, logistycznych i przewozowych, agencji celnych oraz innych związanych z obsługą obrotu towarowego.

REKLAMA

REKLAMA

Pobierz dokument OPWS 2010

OPWS nie stanowią źródła prawa materialnego, mają charakter fakultatywny – obowiązują tylko i wyłącznie wtedy, gdy obie strony w umowie zobowiążą się do ich przestrzegania. W artykule skupimy się na praktycznych aspektach stosowania najnowszej edycji OPWS z 2010 roku.

Kim jest spedytor?

Zgodnie z §1, punkt 1.1.1. w OPWS 2010 spedytorem jest podmiot, który zawodowo za wynagrodzeniem podejmuje się we własnym imieniu, lecz na rachunek zleceniodawcy lub w imieniu i na rachunek zleceniodawcy wysłania lub odbioru przesyłki, zorganizowania całości lub części procesu przemieszczania przesyłki lub innych usług związanych z obsługą przesyłki i jej przemieszaniem.

REKLAMA

Bazując na tej definicji można pokusić się o stwierdzenie, że spedytor organizuje przewóz, natomiast nie wyklucza to sytuacji, gdy sam przewozi towar. W dalszej części artykułu zostanie to potwierdzone.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Oferta spedycyjna plus konstrukcja ceny

Cena za usługę spedycyjną kalkulowana jest na podstawie przesłanego zapytania ofertowego. Należy pamiętać, że złożona oferta obejmuje tylko te czynności, które są w niej wymienione i zachowuje ważność w określonym terminie (§6, punkt 6.1. OPWS 2010). Oferta z uzgodnionymi stawkami i usługami odnosi się tylko do towarów określonych w zleceniu oraz zakłada typowe, niezakłócone warunki jego realizacji (§6, punkt 6.2. OPWS 2010).

Idealne warunki realizacji w praktyce zdarzają się rzadko. W związku z tym, w przypadku odstąpienia od normy któregokolwiek elementu z przyczyn zewnętrznych niezależnych od spedytora uzgodnione warunki będą odpowiednio korygowane. Wymaga to jednak niezwłocznego potwierdzenia przez zleceniodawcę w zleceniu spedycyjnym (§6, punkt 6.4. OPWS 2010).


Umowa spedycji

Jeśli zlecenie spedycyjne jest kompletne, z chwilą jego otrzymania przez spedytora uznaje się, że umowa spedycji zostaje zawarta (§7, punkt 7.2. OPWS 2010). Zgodnie z nią spedytor zobowiązuje się za wynagrodzeniem do wysłania lub odbioru przesyłki albo dokonania innych usług związanych z jej przewozem (§7, punkt 7.1. OPWS 2010 oraz Art. 794, §1, Kodeks cywilny). Po wykonaniu czynności zawartych w umowie spedycji zgodnie z §12, punkt 12.1. OPWS 2010 spedytorowi należy się wynagrodzenie na zgodnie z zawartą umową.

Składanie zleceń spedycyjnych 

To na podstawie zlecenia spedytor wykonuje wszystkie niezbędne czynności (§8, punkt 8.1. OPWS 2010). Nie wymaga ono formy pisemnej natomiast w celu uniknięcia nieporozumień i nieprawidłowości zaleca się, aby było wystawione lub potwierdzone w formie pisemnej (§8, punkt 8.2. OPWS 2010).

Forma pisemna jest zachowana, gdy: na zleceniu widnieje własnoręczny podpis zleceniodawcy, zlecenie w postaci elektronicznej zostało opatrzone podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu lub zlecenie zostało wysłane faxem, względnie za pomocą wiadomości e-mail wysyłanej przez zleceniodawcę lub z adresu poczty elektronicznej składającego zlecenie (§1, punkt 1.1.4. OPWS 2010).

Spedytor nie jest odpowiedzialny za następstwa błędów i nieporozumień powstałych w sytuacji, gdy klient przekazywał zlecenie w formie ustnej lub przez telefon (§8, punkt 8.2.1 OPWS 2010). Zlecenie spedycyjne powinno zawierać niezbędne informacje o przesyłce i jej właściwościach (§8, punkt 8.3. OPWS 2010).

Spedytor jest uprawniony do sprawdzenia poprawności danych przekazanych w zleceniu oraz czy są one wyczerpujące (§8, punkt 8.5. OPWS 2010). Przyjęte zlecenie spedytor może przekazać do wykonania osobom trzecim (§8, punkt 8.7. OPWS 2010). Jeśli przekazuje całość obowiązków podmiot, który je przejmuje staje się spedytorem zastępczym. Jeśli przekazuje tylko oznaczoną część obowiązków – mamy do czynienia ze spedytorem dalszym. Zgodnie z §20, punkt 20.2. spedytor odpowiada za przewoźników i dalszych spedytorów, którymi posługuje się przy wykonaniu zlecenia, chyba że nie ponosi winy przy ich wyborze.

Wykonanie zlecenia spedycyjnego

Spedytor jest zobowiązany wykonać czynności zgodnie ze zleceniem. Jeśli jednak będzie zmuszony podjąć działania nieobjęte z zleceniu, powinien kierować się dobrem towaru, zachowaniem staranności oraz przepisami prawa (§9, punkt 9.1. OPWS 2010). Po raz kolejny podkreślona jest waga jasno i precyzyjnie przekazanego zlecenia. Jeśli spedytor nie będzie miał w ten sposób określonych instrukcji postępowania, ma obowiązek kierować się dobrem towaru, ale dzieje się to zawsze na rachunek i ryzyko zleceniodawcy (§9, punkt 9.2. OPWS 2010).

Przy wykonaniu zlecenia dotyczącego wysyłki spedytor zobowiązany jest do dotrzymania terminów zawartych w zleceniu, chyba że z przyczyn niezależnych od spedytora było to niemożliwe, o czym powinien poinformować zleceniodawcę (§9, punkt 9.8. OPWS 2010).


Ubezpieczenie

Zgodnie z §10, punkt 10.1. OPWS 2010 Spedytor dokonuje ubezpieczenia cargo jedynie wówczas, gdy otrzyma wyraźne w tym względzie pisemne zlecenie. Podanie w zleceniu wartości towaru nie oznacza udzielenia spedytorowi zlecenia na zaaranżowanie ubezpieczenia cargo. Warto pamiętać, że zgodnie z §10, punkt 10.2. OPWS 2010, jeśli spedytor oferuje zleceniodawcy ubezpieczenie cargo lub zawiera je w jego imieniu i na jego koszt jest zobowiązany udostępnić warunki ubezpieczenia.

Odpowiedzialność spedytora oraz wyłączenia odpowiedzialności

Zgodnie z §20, punkt 20.1. OPWS 201 spedytor ponosi odpowiedzialność za szkodę, która wynikła z nienależytego wykonania czynności spedycyjnych, chyba że udowodni, że nie mógł zapobiec szkodzie pomimo dołożenia należytej staranności.

Warto również pamiętać, że spedytor nie ponosi odpowiedzialności m.in. za: przesyłki wartościowe i towary niebezpieczne (jeśli nie zostały odpowiednio zadeklarowane i zaakceptowane w umowie), szkodę wynikłą z opóźnienia w dostawie przesyłki (chyba że zobowiązał się do dostarczenia w określonym terminie) czy szkodę w postaci innej niż rzeczywista. Fakt ten jest wyrażony w §22, punkt 22.1.-22.3., OPWS 2010.

Powyżej zostało przedstawionych kilka najbardziej istotnych zapisów OPWS 2010. Na pewno należy dodatkowo zapoznać się kwestiami reklamacji, trybem przedawnień oraz prawem zastawu na towarze, do czego bardzo gorąco zachęcam czytelników, w szczególności tych, którzy w codziennej pracy korzystają z usług spedycji.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

REKLAMA

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. Decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Nie warto jednak czekać, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

Jak przygotować samochód na zimę: sprawdzone porady na śnieg, mróz i sól na drogach

Zima to najtrudniejszy czas dla samochodu: niskie temperatury, śliskie drogi, wszechobecna sól i błoto pośniegowe przyspieszają zużycie podzespołów i sprzyjają awariom. Odpowiednie przygotowanie auta do jazdy zimą znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz pozwala uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, o co zadbać, zanim spadnie pierwszy śnieg.

REKLAMA

Tankujesz na zapas? Przekroczenie tego limitu to proszenie się o 2000 zł mandatu

Okresowe prognozy o wzrostach cen paliw dyktowane sytuacją na rynkach paliwowych lub kuszące promocje na stacjach skłaniają kierowców do robienia zapasów. Napełnianie kanistrów i przewożenie ich w bagażniku to powszechna praktyka, jednak wielu z nas zapomina, że benzyna i olej napędowy to towary niebezpieczne. Ich transport regulują surowe przepisy, a niewiedza w tym zakresie nie zwalnia z odpowiedzialności. Przekroczenie dozwolonych limitów lub użycie niewłaściwych pojemników może skończyć się karą finansową, która wielokrotnie przewyższy oszczędności wynikające z taniego tankowania.

Sebastian M. robił chip tuning. Właściciele firmy zwiększającej osiągi jego samochodu zeznawali przed sądem

Sebastiana M. spowodował wypadek 16 września 2023 r. na autostradzie A1. Zginęła 3-osobowa rodzina. W jego bmw 850i o ok. 20 procent zwiększono moc silnika oraz dezaktywowano organicznie maksymalnej prędkości. Auto jechało co najmniej 315 km/h.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA