REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dlaczego warto stosować OPWS 2010

Tomasz Dobczyński
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Jednym z dokumentów, na który może się powołać zarówno spedytor, jak i jego klient są Ogólne Polskie Warunki Spedycyjne (OPWS) określone przez Polską Izbę Spedycji i Logistyki.

PISiL jest organizacją, która zrzesza przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą polegającą na świadczeniu usług spedycyjnych, logistycznych i przewozowych, agencji celnych oraz innych związanych z obsługą obrotu towarowego.

REKLAMA

Pobierz dokument OPWS 2010

OPWS nie stanowią źródła prawa materialnego, mają charakter fakultatywny – obowiązują tylko i wyłącznie wtedy, gdy obie strony w umowie zobowiążą się do ich przestrzegania. W artykule skupimy się na praktycznych aspektach stosowania najnowszej edycji OPWS z 2010 roku.

Kim jest spedytor?

REKLAMA

Zgodnie z §1, punkt 1.1.1. w OPWS 2010 spedytorem jest podmiot, który zawodowo za wynagrodzeniem podejmuje się we własnym imieniu, lecz na rachunek zleceniodawcy lub w imieniu i na rachunek zleceniodawcy wysłania lub odbioru przesyłki, zorganizowania całości lub części procesu przemieszczania przesyłki lub innych usług związanych z obsługą przesyłki i jej przemieszaniem.

Bazując na tej definicji można pokusić się o stwierdzenie, że spedytor organizuje przewóz, natomiast nie wyklucza to sytuacji, gdy sam przewozi towar. W dalszej części artykułu zostanie to potwierdzone.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Oferta spedycyjna plus konstrukcja ceny

Cena za usługę spedycyjną kalkulowana jest na podstawie przesłanego zapytania ofertowego. Należy pamiętać, że złożona oferta obejmuje tylko te czynności, które są w niej wymienione i zachowuje ważność w określonym terminie (§6, punkt 6.1. OPWS 2010). Oferta z uzgodnionymi stawkami i usługami odnosi się tylko do towarów określonych w zleceniu oraz zakłada typowe, niezakłócone warunki jego realizacji (§6, punkt 6.2. OPWS 2010).

Idealne warunki realizacji w praktyce zdarzają się rzadko. W związku z tym, w przypadku odstąpienia od normy któregokolwiek elementu z przyczyn zewnętrznych niezależnych od spedytora uzgodnione warunki będą odpowiednio korygowane. Wymaga to jednak niezwłocznego potwierdzenia przez zleceniodawcę w zleceniu spedycyjnym (§6, punkt 6.4. OPWS 2010).


Umowa spedycji

Jeśli zlecenie spedycyjne jest kompletne, z chwilą jego otrzymania przez spedytora uznaje się, że umowa spedycji zostaje zawarta (§7, punkt 7.2. OPWS 2010). Zgodnie z nią spedytor zobowiązuje się za wynagrodzeniem do wysłania lub odbioru przesyłki albo dokonania innych usług związanych z jej przewozem (§7, punkt 7.1. OPWS 2010 oraz Art. 794, §1, Kodeks cywilny). Po wykonaniu czynności zawartych w umowie spedycji zgodnie z §12, punkt 12.1. OPWS 2010 spedytorowi należy się wynagrodzenie na zgodnie z zawartą umową.

Składanie zleceń spedycyjnych 

REKLAMA

To na podstawie zlecenia spedytor wykonuje wszystkie niezbędne czynności (§8, punkt 8.1. OPWS 2010). Nie wymaga ono formy pisemnej natomiast w celu uniknięcia nieporozumień i nieprawidłowości zaleca się, aby było wystawione lub potwierdzone w formie pisemnej (§8, punkt 8.2. OPWS 2010).

Forma pisemna jest zachowana, gdy: na zleceniu widnieje własnoręczny podpis zleceniodawcy, zlecenie w postaci elektronicznej zostało opatrzone podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu lub zlecenie zostało wysłane faxem, względnie za pomocą wiadomości e-mail wysyłanej przez zleceniodawcę lub z adresu poczty elektronicznej składającego zlecenie (§1, punkt 1.1.4. OPWS 2010).

Spedytor nie jest odpowiedzialny za następstwa błędów i nieporozumień powstałych w sytuacji, gdy klient przekazywał zlecenie w formie ustnej lub przez telefon (§8, punkt 8.2.1 OPWS 2010). Zlecenie spedycyjne powinno zawierać niezbędne informacje o przesyłce i jej właściwościach (§8, punkt 8.3. OPWS 2010).

Spedytor jest uprawniony do sprawdzenia poprawności danych przekazanych w zleceniu oraz czy są one wyczerpujące (§8, punkt 8.5. OPWS 2010). Przyjęte zlecenie spedytor może przekazać do wykonania osobom trzecim (§8, punkt 8.7. OPWS 2010). Jeśli przekazuje całość obowiązków podmiot, który je przejmuje staje się spedytorem zastępczym. Jeśli przekazuje tylko oznaczoną część obowiązków – mamy do czynienia ze spedytorem dalszym. Zgodnie z §20, punkt 20.2. spedytor odpowiada za przewoźników i dalszych spedytorów, którymi posługuje się przy wykonaniu zlecenia, chyba że nie ponosi winy przy ich wyborze.

Wykonanie zlecenia spedycyjnego

Spedytor jest zobowiązany wykonać czynności zgodnie ze zleceniem. Jeśli jednak będzie zmuszony podjąć działania nieobjęte z zleceniu, powinien kierować się dobrem towaru, zachowaniem staranności oraz przepisami prawa (§9, punkt 9.1. OPWS 2010). Po raz kolejny podkreślona jest waga jasno i precyzyjnie przekazanego zlecenia. Jeśli spedytor nie będzie miał w ten sposób określonych instrukcji postępowania, ma obowiązek kierować się dobrem towaru, ale dzieje się to zawsze na rachunek i ryzyko zleceniodawcy (§9, punkt 9.2. OPWS 2010).

Przy wykonaniu zlecenia dotyczącego wysyłki spedytor zobowiązany jest do dotrzymania terminów zawartych w zleceniu, chyba że z przyczyn niezależnych od spedytora było to niemożliwe, o czym powinien poinformować zleceniodawcę (§9, punkt 9.8. OPWS 2010).


Ubezpieczenie

Zgodnie z §10, punkt 10.1. OPWS 2010 Spedytor dokonuje ubezpieczenia cargo jedynie wówczas, gdy otrzyma wyraźne w tym względzie pisemne zlecenie. Podanie w zleceniu wartości towaru nie oznacza udzielenia spedytorowi zlecenia na zaaranżowanie ubezpieczenia cargo. Warto pamiętać, że zgodnie z §10, punkt 10.2. OPWS 2010, jeśli spedytor oferuje zleceniodawcy ubezpieczenie cargo lub zawiera je w jego imieniu i na jego koszt jest zobowiązany udostępnić warunki ubezpieczenia.

Odpowiedzialność spedytora oraz wyłączenia odpowiedzialności

Zgodnie z §20, punkt 20.1. OPWS 201 spedytor ponosi odpowiedzialność za szkodę, która wynikła z nienależytego wykonania czynności spedycyjnych, chyba że udowodni, że nie mógł zapobiec szkodzie pomimo dołożenia należytej staranności.

Warto również pamiętać, że spedytor nie ponosi odpowiedzialności m.in. za: przesyłki wartościowe i towary niebezpieczne (jeśli nie zostały odpowiednio zadeklarowane i zaakceptowane w umowie), szkodę wynikłą z opóźnienia w dostawie przesyłki (chyba że zobowiązał się do dostarczenia w określonym terminie) czy szkodę w postaci innej niż rzeczywista. Fakt ten jest wyrażony w §22, punkt 22.1.-22.3., OPWS 2010.

Powyżej zostało przedstawionych kilka najbardziej istotnych zapisów OPWS 2010. Na pewno należy dodatkowo zapoznać się kwestiami reklamacji, trybem przedawnień oraz prawem zastawu na towarze, do czego bardzo gorąco zachęcam czytelników, w szczególności tych, którzy w codziennej pracy korzystają z usług spedycji.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czym kierujemy się przy zakupie samochodu?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu? Marką, ceną, rocznikiem, przebiegiem? Na co zwracamy uwagę w pierwszej kolejności? Przedstawiamy wyniki badania przeprowadzonego na zlecenie Grupy Cichy-Zasada.

Strefy Czystego Transportu obowiązkowe. Przed jakimi wyzwaniami stoją polskie miasta?

Jeden z kluczowych zapisów nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, podpisanej w grudniu przez Prezydenta RP mówi o tym, że samochody spalinowe będą mogły poruszać się po centrach miast tylko wtedy, gdy spełnią określone normy emisji spalin. To wymaga stworzenia Stref Czystego Transportu. Jakie wyzwania czekają polskie miasta?

Bezpieczeństwo na polskich drogach: Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Wciąż jest wiele do zrobienia. Kluczowe rekomendacje

Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Znacząca poprawa bezpieczeństwa na polskich drogach – ale wciąż jest wiele do zrobienia. Rekomendacje ukierunkowane na realną poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach.

KGP: 97 506 interwencji, 260 wypadków drogowych, 13 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 97 506 interwencji. Byli wzywani do 260 wypadków drogowych.

REKLAMA

Zmiany dla młodych kierowców. Jakie są najważniejsze założenia projektu?

Do konsultacji i opiniowana został skierowany projekt zmieniający przepisy w zakresie ruchu drogowego. Celem nowelizacji jest zwiększenie poziomu bezpieczeństwa w ruchu drogowym, oraz mobilności młodych osób.

Prawo jazdy dla nastolatka coraz bliżej

Projekt resortu infrastruktury zawierający m.in. propozycję możliwości uzyskania prawa jazdy przez osoby mające 17 lat trafił do konsultacji publicznych.

Uciekał przed kontrolą drogową, spowodował kolizję. Ale to dopiero początek kłopotów

Kierujący renaultem 46-latek nie zatrzymał się do kontroli drogowej przy jednej ze stołecznych ulic. Uciekając przed patrolem, spowodował kolizję. Okazało się, że był pod wpływem narkotyków i miał dożywotni zakaz prowadzenia pojazdów.

Zima zaskoczyła? Czyli śniegowy chaos obnażył urzędnicze zaniedbania

Intensywne opady śniegu w sobotę 11 i niedzielę 12 stycznia, które sparaliżowały wiele regionów naszego kraju, obnażyły braki w przygotowaniu do zimy. Choć meteorolodzy ostrzegali przed trudnymi warunkami, które nadchodzą, rzeczywistość okazała się jeszcze bardziej dotkliwa. Zamiast cieszyć się zimowymi krajobrazami, kierowcy zmagali się z nieodśnieżonymi drogami.

REKLAMA

Rekordowa sprzedaż samochodów w grudniu. Toyota i Renault wciąż obiektami największego pożądania

Specjalne oferty na koniec roku oraz widmo wyższych cen od nowego roku spowodowały historyczny miesiąc w polskim przemyśle motoryzacyjnym. Zarejestrowano najwięcej samochodów od początku notowań, a wszystkie marki samochodów osobowych z TOP 20 odnotowały wzrost rejestracji.

Problemy z serwisem odstraszają Polaków od zakupu samochodów elektrycznych

Obawy dotyczące kosztów serwisowania i dostępności odpowiednich usług skłaniają część Polaków do odkładania decyzji o zakupie samochodu elektrycznego. Jak wynika z Barometru Nowej Mobilności, co 11. Polak podziela te wątpliwości. Bartosz Jeziorański, założyciel i dyrektor generalny EV Repair, podkreśla, że serwis samochodów elektrycznych, mimo początkowych obaw, nie różni się znacząco od serwisu aut spalinowych, a często bywa tańszy.

REKLAMA