REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dlaczego warto stosować OPWS 2010

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Dobczyński
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Jednym z dokumentów, na który może się powołać zarówno spedytor, jak i jego klient są Ogólne Polskie Warunki Spedycyjne (OPWS) określone przez Polską Izbę Spedycji i Logistyki.

PISiL jest organizacją, która zrzesza przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą polegającą na świadczeniu usług spedycyjnych, logistycznych i przewozowych, agencji celnych oraz innych związanych z obsługą obrotu towarowego.

REKLAMA

REKLAMA

Pobierz dokument OPWS 2010

OPWS nie stanowią źródła prawa materialnego, mają charakter fakultatywny – obowiązują tylko i wyłącznie wtedy, gdy obie strony w umowie zobowiążą się do ich przestrzegania. W artykule skupimy się na praktycznych aspektach stosowania najnowszej edycji OPWS z 2010 roku.

Kim jest spedytor?

Zgodnie z §1, punkt 1.1.1. w OPWS 2010 spedytorem jest podmiot, który zawodowo za wynagrodzeniem podejmuje się we własnym imieniu, lecz na rachunek zleceniodawcy lub w imieniu i na rachunek zleceniodawcy wysłania lub odbioru przesyłki, zorganizowania całości lub części procesu przemieszczania przesyłki lub innych usług związanych z obsługą przesyłki i jej przemieszaniem.

REKLAMA

Bazując na tej definicji można pokusić się o stwierdzenie, że spedytor organizuje przewóz, natomiast nie wyklucza to sytuacji, gdy sam przewozi towar. W dalszej części artykułu zostanie to potwierdzone.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Oferta spedycyjna plus konstrukcja ceny

Cena za usługę spedycyjną kalkulowana jest na podstawie przesłanego zapytania ofertowego. Należy pamiętać, że złożona oferta obejmuje tylko te czynności, które są w niej wymienione i zachowuje ważność w określonym terminie (§6, punkt 6.1. OPWS 2010). Oferta z uzgodnionymi stawkami i usługami odnosi się tylko do towarów określonych w zleceniu oraz zakłada typowe, niezakłócone warunki jego realizacji (§6, punkt 6.2. OPWS 2010).

Idealne warunki realizacji w praktyce zdarzają się rzadko. W związku z tym, w przypadku odstąpienia od normy któregokolwiek elementu z przyczyn zewnętrznych niezależnych od spedytora uzgodnione warunki będą odpowiednio korygowane. Wymaga to jednak niezwłocznego potwierdzenia przez zleceniodawcę w zleceniu spedycyjnym (§6, punkt 6.4. OPWS 2010).


Umowa spedycji

Jeśli zlecenie spedycyjne jest kompletne, z chwilą jego otrzymania przez spedytora uznaje się, że umowa spedycji zostaje zawarta (§7, punkt 7.2. OPWS 2010). Zgodnie z nią spedytor zobowiązuje się za wynagrodzeniem do wysłania lub odbioru przesyłki albo dokonania innych usług związanych z jej przewozem (§7, punkt 7.1. OPWS 2010 oraz Art. 794, §1, Kodeks cywilny). Po wykonaniu czynności zawartych w umowie spedycji zgodnie z §12, punkt 12.1. OPWS 2010 spedytorowi należy się wynagrodzenie na zgodnie z zawartą umową.

Składanie zleceń spedycyjnych 

To na podstawie zlecenia spedytor wykonuje wszystkie niezbędne czynności (§8, punkt 8.1. OPWS 2010). Nie wymaga ono formy pisemnej natomiast w celu uniknięcia nieporozumień i nieprawidłowości zaleca się, aby było wystawione lub potwierdzone w formie pisemnej (§8, punkt 8.2. OPWS 2010).

Forma pisemna jest zachowana, gdy: na zleceniu widnieje własnoręczny podpis zleceniodawcy, zlecenie w postaci elektronicznej zostało opatrzone podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu lub zlecenie zostało wysłane faxem, względnie za pomocą wiadomości e-mail wysyłanej przez zleceniodawcę lub z adresu poczty elektronicznej składającego zlecenie (§1, punkt 1.1.4. OPWS 2010).

Spedytor nie jest odpowiedzialny za następstwa błędów i nieporozumień powstałych w sytuacji, gdy klient przekazywał zlecenie w formie ustnej lub przez telefon (§8, punkt 8.2.1 OPWS 2010). Zlecenie spedycyjne powinno zawierać niezbędne informacje o przesyłce i jej właściwościach (§8, punkt 8.3. OPWS 2010).

Spedytor jest uprawniony do sprawdzenia poprawności danych przekazanych w zleceniu oraz czy są one wyczerpujące (§8, punkt 8.5. OPWS 2010). Przyjęte zlecenie spedytor może przekazać do wykonania osobom trzecim (§8, punkt 8.7. OPWS 2010). Jeśli przekazuje całość obowiązków podmiot, który je przejmuje staje się spedytorem zastępczym. Jeśli przekazuje tylko oznaczoną część obowiązków – mamy do czynienia ze spedytorem dalszym. Zgodnie z §20, punkt 20.2. spedytor odpowiada za przewoźników i dalszych spedytorów, którymi posługuje się przy wykonaniu zlecenia, chyba że nie ponosi winy przy ich wyborze.

Wykonanie zlecenia spedycyjnego

Spedytor jest zobowiązany wykonać czynności zgodnie ze zleceniem. Jeśli jednak będzie zmuszony podjąć działania nieobjęte z zleceniu, powinien kierować się dobrem towaru, zachowaniem staranności oraz przepisami prawa (§9, punkt 9.1. OPWS 2010). Po raz kolejny podkreślona jest waga jasno i precyzyjnie przekazanego zlecenia. Jeśli spedytor nie będzie miał w ten sposób określonych instrukcji postępowania, ma obowiązek kierować się dobrem towaru, ale dzieje się to zawsze na rachunek i ryzyko zleceniodawcy (§9, punkt 9.2. OPWS 2010).

Przy wykonaniu zlecenia dotyczącego wysyłki spedytor zobowiązany jest do dotrzymania terminów zawartych w zleceniu, chyba że z przyczyn niezależnych od spedytora było to niemożliwe, o czym powinien poinformować zleceniodawcę (§9, punkt 9.8. OPWS 2010).


Ubezpieczenie

Zgodnie z §10, punkt 10.1. OPWS 2010 Spedytor dokonuje ubezpieczenia cargo jedynie wówczas, gdy otrzyma wyraźne w tym względzie pisemne zlecenie. Podanie w zleceniu wartości towaru nie oznacza udzielenia spedytorowi zlecenia na zaaranżowanie ubezpieczenia cargo. Warto pamiętać, że zgodnie z §10, punkt 10.2. OPWS 2010, jeśli spedytor oferuje zleceniodawcy ubezpieczenie cargo lub zawiera je w jego imieniu i na jego koszt jest zobowiązany udostępnić warunki ubezpieczenia.

Odpowiedzialność spedytora oraz wyłączenia odpowiedzialności

Zgodnie z §20, punkt 20.1. OPWS 201 spedytor ponosi odpowiedzialność za szkodę, która wynikła z nienależytego wykonania czynności spedycyjnych, chyba że udowodni, że nie mógł zapobiec szkodzie pomimo dołożenia należytej staranności.

Warto również pamiętać, że spedytor nie ponosi odpowiedzialności m.in. za: przesyłki wartościowe i towary niebezpieczne (jeśli nie zostały odpowiednio zadeklarowane i zaakceptowane w umowie), szkodę wynikłą z opóźnienia w dostawie przesyłki (chyba że zobowiązał się do dostarczenia w określonym terminie) czy szkodę w postaci innej niż rzeczywista. Fakt ten jest wyrażony w §22, punkt 22.1.-22.3., OPWS 2010.

Powyżej zostało przedstawionych kilka najbardziej istotnych zapisów OPWS 2010. Na pewno należy dodatkowo zapoznać się kwestiami reklamacji, trybem przedawnień oraz prawem zastawu na towarze, do czego bardzo gorąco zachęcam czytelników, w szczególności tych, którzy w codziennej pracy korzystają z usług spedycji.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

REKLAMA

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

REKLAMA

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

REKLAMA