REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak uniknąć kłopotów z powodu wygasającej licencji

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marcin Kopka
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Nieprecyzyjne przepisy sprawiają wiele kłopotów firmom spedycyjnym. Mając licencje na międzynarodowy przewóz drogowy rzeczy, nie zwracają uwagi na okres ważności licencji na krajowy transport drogowy.

Wkrótce minie pięć lat od wejścia w życie przepisów gruntownie zmieniających obowiązki administracyjno-prawne przy świadczeniu usług spedycji drogowej.

REKLAMA

Wówczas to przepisy ustawy o transporcie drogowym wprowadziły unormowanie dotyczące obowiązku posiadania licencji przez przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą w zakresie spedycji drogowej.

Uregulowanie to powoduje częste, nieprzewidziane kłopoty firm spedycyjnych w momencie, gdy upływa okres ważności posiadanej licencji na krajowy transport drogowy, a firma ta dysponuje jednocześnie licencją na międzynarodowy przewóz drogowy rzeczy.

Konieczna licencja na transport

Regulacja ta weszła w życie z dniem 1 lipca 2006 r. i od tego momentu, przedsiębiorcy prowadzący działalność gospodarczą w zakresie pośrednictwa przy przewozie rzeczy zobowiązani zostali do posiadania licencji.

REKLAMA

Ustawa niestety nie posługuje się terminem „spedycja”, wprowadziła natomiast pojęcie „działalności gospodarczej w zakresie pośrednictwa przy przewozie rzeczy” (art. 4 ust. 3 pkt b), która to czynność jest jednym z podstawowych elementów działalności spedycyjnej w zakresie transportu drogowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Każdy przedsiębiorca, który świadczy usługi spedycji drogowej podlega więc przepisom Ustawy dotyczącym transportu drogowego w zakresie pośrednictwa przy przewozie rzeczy. Nie dotyczy to wyłącznie spedytorów zajmujących się spedycją w innych niż transport drogowy gałęziach transportu. Licencja na wykonywanie działalności w zakresie pośrednictwa w przewozie uprawnia do świadczenia usług spedycji zarówno krajowej jak i międzynarodowej.

Zasadniczo jest to taka sama licencja, jaka wymagana jest od przewoźników krajowych, jedyna różnica dotyczy wysokości zabezpieczenia finansowego, które w odniesieniu do spedytorów wynosi 50.000 Euro.

Licencja ta wydawana jest również bez wypisów, co jest oczywiste ze względu na fakt, że spedytorzy przy świadczeniu usług posługują się podwykonawcami. Licencje na gruncie art. 5 ust. 2 Ustawy wydawane są na okres od 2 do 50 lat, w zależności od wniosku złożonego przez przedsiębiorcę.

Różne licencje na różne usługi

Należy pamiętać, że zgodnie z Ustawą posiadana już licencja na międzynarodowy transport drogowy rzeczy nie pozwala na wykonywanie pośrednictwa w przewozie rzeczy (zarówno krajowego jak i międzynarodowego).

REKLAMA

Takie uregulowanie wynikające z Ustawy powoduje częste, nieprzewidziane kłopoty firm spedycyjnych w momencie, gdy upływa okres ważności posiadanej licencji na krajowy transport drogowy, a firma ta dysponuje jednocześnie licencją na międzynarodowy przewóz drogowy rzeczy.

W praktyce wiele firm w początkowym okresie swojej działalności wystąpiło o udzielenie licencji na przewóz krajowy, po czym w kolejnych latach, rozwijając spektrum działalności uzyskało licencję na międzynarodowy transport drogowy, uprawniającą jednocześnie do przewozów krajowych.

Firmy te prowadząc również działalność spedycyjną, z tytułu posiadania licencji na przewóz krajowy (oraz legitymowania się odpowiednim zabezpieczeniem finansowym) były uprawnione do prowadzenia działalności spedycyjnej. W przypadku większych organizmów gospodarczych ten model działalności praktykowany był stosunkowo często.

Przedsiębiorca prowadzący jednocześnie działalność w zakresie spedycji oraz w transporcie międzynarodowym musi posiadać dwie odrębne od siebie licencje.

Negatywne skutki bez licencji

Świadczenie usług spedycyjnych bez posiadania stosownej licencji może mieć negatywne konsekwencje w kilku sferach. Po pierwsze brak licencji może spowodować, że wobec takiego przedsiębiorcy wyciągnięte zostaną konsekwencje wynikające wprost z Ustawy, w szczególności kary finansowe.

Po drugie, brak stosownej licencji może grozić niewypełnieniem warunków posiadanego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej prowadzonej działalności spedycyjnej, które może skutkować na przykład odmową wypłaty odszkodowania. W ogólnych warunkach ubezpieczenia towarzystwa ubezpieczeniowe często zaznaczają, że ubezpieczony musi posiadać wszystkie wymagane prawem licencje i pozwolenia do prowadzenia danej działalności, pod rygorem braku odpowiedzialności ubezpieczyciela.

Sytuacja taka kreuje znaczne ryzyko po stronie spedytora, który w praktyce nie posiada realnej ochrony ubezpieczeniowej, pomimo że odprowadza regularnie składkę za posiadaną polisę.

Odpowiedzialność a licencja

Jeżeli chodzi o odpowiedzialność względem klienta w trakcie świadczenia usług spedycyjnych należy wyraźnie zaznaczyć, że brak licencji nie wpływa na treść zobowiązania cywilnoprawnego w ramach kontraktu zawartego z klientem. Kwestia istnienia i treści zobowiązania jest niezależna od problemu braku licencji, rozumianej jako uprawnienie wynikające z prawa administracyjnego (publicznego).

W tym kontekście należy np. wskazać, że podmiot, który posiada licencje krajową może skutecznie zawrzeć umowę na przewóz międzynarodowy i za jego realizację odpowiada względem klienta zgodnie z treścią umowy i przepisów regulujących przewóz międzynarodowy. Analogicznie rzecz ma się w przypadku działalności spedycyjnej, gdzie brak licencji na pośrednictwo w przewozie nie powoduje nieważności lub nieskuteczności zawartej umowy spedycji.

Sytuacja komplikuje się jednak o wiele bardziej, jeżeli zleceniodawcą spedytora nieposiadającego licencji jest inny spedytor.

Na podstawie art. 15 ust. 1 pkt 4) Ustawy, zlecenie, przez spedytora, wykonania przewozu rzeczy podmiotowi nieposiadającemu licencji stanowi podstawę do obligatoryjnego cofnięcia licencji spedytorowi.

Wydawać by się mogło, że przepis ten dotyczy jedynie zlecania usług przewoźnikom drogowym, nie zaś dalszym spedytorom, jednak bardziej szczegółowa analiza definicji zawartych w Ustawie wskazuje, że może to być rozumowanie błędne. W art. 4 pkt 6a)

Ustawa definiuje pojęcie przewóz drogowy wskazując, iż jest to transport drogowy lub niezarobkowy przewóz drogowy.

Z kolei pkt 3 b) tego samego artykułu wskazuje, że transportem drogowym jest również działalność gospodarcza w zakresie pośrednictwa przy przewozie rzeczy, czyli właśnie spedycja. Nie da się zatem wykluczyć sytuacji, że organy administracji publicznej na wyżej wskazanej podstawie prawnej będą próbowały cofnąć licencję spedytorowi, co z kolei na podstawie art. 15 ust. 5 Ustawy grozi niemożnością jej odzyskania przez kolejne trzy lata.

Należy wyraźnie zaznaczyć, że w celu uniknięcia przyszłych kłopotów z uzyskaniem odszkodowania od zakładu ubezpieczeń lub wszczęcia postępowania w sprawie cofnięcia posiadanej licencji, każdy spedytor powinien dokładnie sprawdzić, czy jego potencjalny kooperant legitymuje się ważną licencją.

Podstawa prawna regulująca pośrednictwo przy przewozie rzeczy

Przepisy art. 8 pkt 4 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 180, poz. 1497) do Ustawy o transporcie drogowym (dalej „Ustawa”).

Negatywne skutki wygaśnięcia licencji

Świadczenie usług spedycyjnych bez posiadania stosownej licencji może mieć negatywne konsekwencje:

- brak licencji może spowodować, że wobec takiego przedsiębiorcy wyciągnięte zostaną konsekwencje wynikające wprost z Ustawy, w szczególności kary finansowe

- brak stosownej licencji może grozić niewypełnieniem warunków posiadanego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej prowadzonej działalności spedycyjnej, które może skutkować na przykład odmową wypłaty odszkodowania.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA