REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak uniknąć kłopotów z powodu wygasającej licencji

Marcin Kopka
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Nieprecyzyjne przepisy sprawiają wiele kłopotów firmom spedycyjnym. Mając licencje na międzynarodowy przewóz drogowy rzeczy, nie zwracają uwagi na okres ważności licencji na krajowy transport drogowy.

Wkrótce minie pięć lat od wejścia w życie przepisów gruntownie zmieniających obowiązki administracyjno-prawne przy świadczeniu usług spedycji drogowej.

REKLAMA

Wówczas to przepisy ustawy o transporcie drogowym wprowadziły unormowanie dotyczące obowiązku posiadania licencji przez przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą w zakresie spedycji drogowej.

Uregulowanie to powoduje częste, nieprzewidziane kłopoty firm spedycyjnych w momencie, gdy upływa okres ważności posiadanej licencji na krajowy transport drogowy, a firma ta dysponuje jednocześnie licencją na międzynarodowy przewóz drogowy rzeczy.

Konieczna licencja na transport

Regulacja ta weszła w życie z dniem 1 lipca 2006 r. i od tego momentu, przedsiębiorcy prowadzący działalność gospodarczą w zakresie pośrednictwa przy przewozie rzeczy zobowiązani zostali do posiadania licencji.

REKLAMA

Ustawa niestety nie posługuje się terminem „spedycja”, wprowadziła natomiast pojęcie „działalności gospodarczej w zakresie pośrednictwa przy przewozie rzeczy” (art. 4 ust. 3 pkt b), która to czynność jest jednym z podstawowych elementów działalności spedycyjnej w zakresie transportu drogowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Każdy przedsiębiorca, który świadczy usługi spedycji drogowej podlega więc przepisom Ustawy dotyczącym transportu drogowego w zakresie pośrednictwa przy przewozie rzeczy. Nie dotyczy to wyłącznie spedytorów zajmujących się spedycją w innych niż transport drogowy gałęziach transportu. Licencja na wykonywanie działalności w zakresie pośrednictwa w przewozie uprawnia do świadczenia usług spedycji zarówno krajowej jak i międzynarodowej.

Zasadniczo jest to taka sama licencja, jaka wymagana jest od przewoźników krajowych, jedyna różnica dotyczy wysokości zabezpieczenia finansowego, które w odniesieniu do spedytorów wynosi 50.000 Euro.

Licencja ta wydawana jest również bez wypisów, co jest oczywiste ze względu na fakt, że spedytorzy przy świadczeniu usług posługują się podwykonawcami. Licencje na gruncie art. 5 ust. 2 Ustawy wydawane są na okres od 2 do 50 lat, w zależności od wniosku złożonego przez przedsiębiorcę.

Różne licencje na różne usługi

Należy pamiętać, że zgodnie z Ustawą posiadana już licencja na międzynarodowy transport drogowy rzeczy nie pozwala na wykonywanie pośrednictwa w przewozie rzeczy (zarówno krajowego jak i międzynarodowego).

REKLAMA

Takie uregulowanie wynikające z Ustawy powoduje częste, nieprzewidziane kłopoty firm spedycyjnych w momencie, gdy upływa okres ważności posiadanej licencji na krajowy transport drogowy, a firma ta dysponuje jednocześnie licencją na międzynarodowy przewóz drogowy rzeczy.

W praktyce wiele firm w początkowym okresie swojej działalności wystąpiło o udzielenie licencji na przewóz krajowy, po czym w kolejnych latach, rozwijając spektrum działalności uzyskało licencję na międzynarodowy transport drogowy, uprawniającą jednocześnie do przewozów krajowych.

Firmy te prowadząc również działalność spedycyjną, z tytułu posiadania licencji na przewóz krajowy (oraz legitymowania się odpowiednim zabezpieczeniem finansowym) były uprawnione do prowadzenia działalności spedycyjnej. W przypadku większych organizmów gospodarczych ten model działalności praktykowany był stosunkowo często.

Przedsiębiorca prowadzący jednocześnie działalność w zakresie spedycji oraz w transporcie międzynarodowym musi posiadać dwie odrębne od siebie licencje.

Negatywne skutki bez licencji

Świadczenie usług spedycyjnych bez posiadania stosownej licencji może mieć negatywne konsekwencje w kilku sferach. Po pierwsze brak licencji może spowodować, że wobec takiego przedsiębiorcy wyciągnięte zostaną konsekwencje wynikające wprost z Ustawy, w szczególności kary finansowe.

Po drugie, brak stosownej licencji może grozić niewypełnieniem warunków posiadanego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej prowadzonej działalności spedycyjnej, które może skutkować na przykład odmową wypłaty odszkodowania. W ogólnych warunkach ubezpieczenia towarzystwa ubezpieczeniowe często zaznaczają, że ubezpieczony musi posiadać wszystkie wymagane prawem licencje i pozwolenia do prowadzenia danej działalności, pod rygorem braku odpowiedzialności ubezpieczyciela.

Sytuacja taka kreuje znaczne ryzyko po stronie spedytora, który w praktyce nie posiada realnej ochrony ubezpieczeniowej, pomimo że odprowadza regularnie składkę za posiadaną polisę.

Odpowiedzialność a licencja

Jeżeli chodzi o odpowiedzialność względem klienta w trakcie świadczenia usług spedycyjnych należy wyraźnie zaznaczyć, że brak licencji nie wpływa na treść zobowiązania cywilnoprawnego w ramach kontraktu zawartego z klientem. Kwestia istnienia i treści zobowiązania jest niezależna od problemu braku licencji, rozumianej jako uprawnienie wynikające z prawa administracyjnego (publicznego).

W tym kontekście należy np. wskazać, że podmiot, który posiada licencje krajową może skutecznie zawrzeć umowę na przewóz międzynarodowy i za jego realizację odpowiada względem klienta zgodnie z treścią umowy i przepisów regulujących przewóz międzynarodowy. Analogicznie rzecz ma się w przypadku działalności spedycyjnej, gdzie brak licencji na pośrednictwo w przewozie nie powoduje nieważności lub nieskuteczności zawartej umowy spedycji.

Sytuacja komplikuje się jednak o wiele bardziej, jeżeli zleceniodawcą spedytora nieposiadającego licencji jest inny spedytor.

Na podstawie art. 15 ust. 1 pkt 4) Ustawy, zlecenie, przez spedytora, wykonania przewozu rzeczy podmiotowi nieposiadającemu licencji stanowi podstawę do obligatoryjnego cofnięcia licencji spedytorowi.

Wydawać by się mogło, że przepis ten dotyczy jedynie zlecania usług przewoźnikom drogowym, nie zaś dalszym spedytorom, jednak bardziej szczegółowa analiza definicji zawartych w Ustawie wskazuje, że może to być rozumowanie błędne. W art. 4 pkt 6a)

Ustawa definiuje pojęcie przewóz drogowy wskazując, iż jest to transport drogowy lub niezarobkowy przewóz drogowy.

Z kolei pkt 3 b) tego samego artykułu wskazuje, że transportem drogowym jest również działalność gospodarcza w zakresie pośrednictwa przy przewozie rzeczy, czyli właśnie spedycja. Nie da się zatem wykluczyć sytuacji, że organy administracji publicznej na wyżej wskazanej podstawie prawnej będą próbowały cofnąć licencję spedytorowi, co z kolei na podstawie art. 15 ust. 5 Ustawy grozi niemożnością jej odzyskania przez kolejne trzy lata.

Należy wyraźnie zaznaczyć, że w celu uniknięcia przyszłych kłopotów z uzyskaniem odszkodowania od zakładu ubezpieczeń lub wszczęcia postępowania w sprawie cofnięcia posiadanej licencji, każdy spedytor powinien dokładnie sprawdzić, czy jego potencjalny kooperant legitymuje się ważną licencją.

Podstawa prawna regulująca pośrednictwo przy przewozie rzeczy

Przepisy art. 8 pkt 4 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 180, poz. 1497) do Ustawy o transporcie drogowym (dalej „Ustawa”).

Negatywne skutki wygaśnięcia licencji

Świadczenie usług spedycyjnych bez posiadania stosownej licencji może mieć negatywne konsekwencje:

- brak licencji może spowodować, że wobec takiego przedsiębiorcy wyciągnięte zostaną konsekwencje wynikające wprost z Ustawy, w szczególności kary finansowe

- brak stosownej licencji może grozić niewypełnieniem warunków posiadanego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej prowadzonej działalności spedycyjnej, które może skutkować na przykład odmową wypłaty odszkodowania.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Niebezpieczna wiosna na polskich drogach. Liczba wypadków z udziałem motocyklistów wzrosła o 80 proc.

W pierwszych czterech miesiącach 2024 roku na drogach w Polsce miało miejsce 5,7 tys. wypadków. Jak informuje "Rzeczpospolita", liczba wypadków z udziałem motocyklistów wzrosła o 80 proc.

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego. Jak zezłomujesz swój samochód trochę więcej

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego.

Przewoźnik nie zmieni tachografu do końca 2024 r. Kara to 10 tys. zł

W Polsce ponad 300 tys. aut będzie musiało otrzymać nowy tachograf. Kiedy jest on konieczny i ile kosztuje jego montaż? To kluczowe pytania. Zwłaszcza że kara za nieprzystosowanie pojazdu do nowych wymogów to nawet 10 tys. zł.

Kolizja z dzikiem. Czy kierowca dostanie odszkodowanie? Jedyną nadzieją AC

Kolizja ze zwierzęciem wcale nie jest rzadkim scenariuszem na polskich drogach. Jak się zachować w takim przypadku i czy kierowca może liczyć na odszkodowanie na naprawę auta? Sprawdźcie.

REKLAMA

Sprzedaż auta bez aktualnego przeglądu. Możliwa czy nie?

Brak ważnego przeglądu oznacza brak dopuszczenie do ruchu. Tylko czy to jest jednoznaczne z brakiem możliwości sprzedaży takiego auta? Przepisy nie mówią "nie", ale nie do końca mówią też "tak". Taka sytuacja oznacza kilka wyzwań.

Samochód z zagranicy w polskiej strefie czystego transportu. Jak kierowca ma zdobyć zieloną naklejkę na szybę?

Zielona naklejka w SCT w Polsce zniknęła? Nie do końca. Obowiązek jej stosowania nadal będą mieli kierujący autami zarejestrowanymi za granicą. Jak zatem ją zdobyć? I co jeszcze warto wiedzieć na jej temat?

Konfiskata samochodów nietrzeźwym: w majówkę 2024 auta straci dwa tysiące kierowców, jak uniknąć kary

Choć zapowiadane jest cofnięcie drastycznych przepisów, nadal obowiązuje nowe prawo według którego nietrzeźwemu kierowcy konfiskuje się auto. Gdyby obowiązywał już w ubiegłoroczną majówkę, samochody straciłoby prawie2 tys. kierowców. Jednak jeśli nawet przepisy zostaną złagodzone, to kary dla nietrzeźwych kierowców pozostaną nadal surowe.

Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

REKLAMA

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

REKLAMA