REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ograniczyć hałas w magazynie?

Ograniczanie hałasu w magazynie ma kluczowy wpływ na bezpieczeństwo i zdrowie pracowników. Jak wyeliminować nadmierny hałas w miejscach magazynowania? Fot. Still
Ograniczanie hałasu w magazynie ma kluczowy wpływ na bezpieczeństwo i zdrowie pracowników. Jak wyeliminować nadmierny hałas w miejscach magazynowania? Fot. Still
Bloomberg

REKLAMA

REKLAMA

Ograniczanie hałasu w magazynie ma kluczowy wpływ na bezpieczeństwo i zdrowie pracowników. Jak wyeliminować nadmierny hałas w miejscach magazynowania?

Oczywistym jest, że długotrwała ekspozycja na dźwięki o przekraczającym normy natężeniu, może uszkodzić narząd słuchu. Konsekwencje mogą być jednak wiele poważniejsze. Stałe przebywanie w hałasie powodować również skurcze drobnych naczyń tętniczych oraz zmiany w funkcjonowaniu układu nerwowego i pokarmowego. Co zaskakujące, potrafi nawet doprowadzić do problemów ze wzrokiem, ograniczyć pola widzenia, obniżyć precyzję ruchów oraz ogólną wydolność psychiczną i fizyczną.

REKLAMA

Hałas może więc nie tylko wywołać negatywne konsekwencja zdrowotne w długiej perspektywie, ale również być przyczyną natychmiastowych, wymiernych strat w zakładach przemysłowych. Przekroczenie norm natężenia dźwięku w magazynie powoduje bowiem obniżenie sprawności psychomotorycznej operatorów i zwiększa prawdopodobieństwo wystąpienia kolizji. Niezachowanie norm może skutkować również sankcjami prawnymi wobec pracodawcy.

Zobacz też: Jak dobrać oświetlenie w magazynie, by ograniczyć koszty?

Normy hałasu w magazynie dopuszczalne przez prawo

Według danych GUS, liczba osób poddanych oddziaływaniu hałasu jest trzykrotnie większa od liczby zagrożonych pyłami przemysłowymi – drugim pod względem występowania szkodliwym czynnikiem. Problem zbyt dużego natężenia dźwięków potwierdzają również dane Państwowej Inspekcji Pracy, z których wynika, że odsetek przedsiębiorstw, w których hałas przekraczał dopuszczalną normę 80 dB w ostatnich latach sięgał nawet 40%. Wykładnią w tym zakresie jest Rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 5 sierpnia 2005 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy przy pracach związanych z narażeniem na hałas lub drgania mechaniczne. Precyzuje ono, że obowiązkiem pracodawcy jest eliminowanie u źródeł ryzyka zawodowego albo ograniczenie go do minimum. W załączniku do dokumentu podaje się również maksymalne wartości dopuszczalnego natężenia szkodliwych czynników.

Więcej na temat magazynowania przeczytasz w naszym serwisie

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zgodnie z wytycznymi, w odniesieniu do dnia lub tygodnia pracy, poziom ekspozycji na hałas nie powinien przekraczać 80 dB. Szczytowa wartość natężenia dźwięku to 135 dB. Nieprzestrzeganie tych norm może skutkować pogorszeniem stanu zdrowia pracowników oraz dotkliwymi karami. Jak się ustrzec przed negatywnymi konsekwencjami?

Zobacz też: Odszkodowanie za wypadek przy pracy

Jak ograniczyć hałas w magazynie?

Najlepiej o odpowiednie warunki, bezpieczeństwo i komfort pracy dbać kompleksowo, zaczynając od podstaw, takich jak odpowiedni projektu pomieszczeń. Warto dokonać modernizacji pozwalających obniżyć poziom hałasu polegających na montażu podwieszanych sufitów czy ekranów akustycznych. Jeśli nie mamy możliwości, by dokonać zmian w infrastrukturze, generowany hałas warto brać pod uwagę w doborze floty. - W przypadku wózków widłowych najbardziej przyjaznym dla ucha operatora rodzajem napędu jest napęd elektryczny. W porównaniu do maszyn z silnikiem spalinowym, jest on cichszy o kilka - kilkanaście decybeli – mówi Paweł Włuka ze STILL Polska. – Decydując się na zakup maszyn, warto również pytać o systemy, minimalizujące emisję głośnych dźwięków, pochłaniające hałas i redukujące ilość drgań przenoszonych na ciało operatora. Coraz częściej wózki są w nie wyposażane – dodaje ekspert STILLa.

Zobacz też: Jak opodatkować VAT usługi składowania towarów?

Dodatkowe zabezpieczenie dla zdrowia osób narażonych na pracę w hałasie stanowić mogą indywidualne środki, takie jak ochronne nauszniki, stopery lub ochronniki słuchu z układami elektronicznymi. Trzeba jednak pamiętać, że mogą one ograniczać kontakt z otoczeniem i powodować wypadki (gdy na przykład członek załogi nie usłyszy nadjeżdżającego pojazdu). Dlatego strefy pracy wymagające stosowania ochronników słuchu należy oznakować i odgrodzić. Warto również stosować dodatkowy reflektor, sygnalizujący przy pomocy jaskrawego punktu kierunek poruszania się wózka.

Źródło: STILL

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Więcej płatnych dróg i autostrad? Rząd pracuje nad nowymi przepisami

W wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów pojawił się projekt rozporządzenia w sprawie dróg krajowych lub ich odcinków, na których pobiera się opłatę elektroniczną, oraz wysokości stawek opłaty elektronicznej. Chodzi o rozszerzenie sieci dróg płatnych.

Zmiany dotyczące obowiązkowej konfiskaty pojazdów nietrzeźwych kierowców najwcześniej po wakacjach

We wtorek, 23 lipca rząd miał zająć się przygotowanym przez resort sprawiedliwości projektem nowelizacji Kodeksu karnego, Kodeksu postępowania karnego oraz ustawy o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich. Chodzi o zmianę przepisów dotyczących konfiskaty aut prowadzonych przez nietrzeźwych kierowców.

Czy samochód powypadkowy może być odpadem?

Jakie są przesłanki aby uznać, że jakiś przedmiot lub substancja jest odpadem? Co w przypadku importu elektrośmieci np. samochodów powypadkowych?

Od 1 lipca 2024 r. nowe zasady przywozu samochodów osobowych

Od 1 lipca 2024 r. obowiązują nowe zasady przywozu samochodów osobowych do Polski zarejestrowanych na Białorusi. Sprawdź, jakie warunki muszą spełniać pojazdy, które mogą wjeżdżać do Polski.  Chodzi o rozporządzenie Rady Unii Europejskiej dotyczące poszerzenia zakresu i katalogu podmiotów środków ograniczających w związku z sytuacją na Białorusi i udziałem Białorusi w agresji Rosji wobec Ukrainy.

REKLAMA

Dwaj bracia zginęli w wypadku motocyklowym, nie mieli kasków

Do tragicznego wypadku doszło w Jemiołowie (woj, lubuskie). Dwaj bracia jechali motocyklem i uderzyli w zaparkowany samochód. Obaj mężczyźni nie żyją. Okoliczności bada policja i prokuratura. 

Parkując uszkodziła 10 samochodów

Pech, nieostrożność, a może nietrzeźwość? 41-letnia mieszkanka Olsztyna, usiłując zaparkować samochód na osiedlowej uliczce uszkodziła… 10 samochodów. Kobieta nie chciała przebadać się alkomatem.

Czy w aucie trzeba mieć przy sobie dowód rejestracyjny?

Zostałeś zatrzymany do kontroli? Sprawdź, jakie dokumenty musisz przy sobie posiadać. Dowód rejestracyjny, prawo jazdy i aktualne ubezpieczenie OC są jednymi z najważniejszych dokumentów każdego kierowcy.

Badanie: 72 proc. przy zakupie używanego samochodu kieruje się jego ceną

Przy wyborze używanego auta, każdy kupujący bierze pod uwagę inne czynniki. Niezależnie od tego jaki model jest w centrum zainteresowania kupującego, i tak najczęściej branym czynnikiem przy wyborze auta jest jego cena. Model i marka samochodu schodzą na dalszy plan.

REKLAMA

Dobra passa motoryzacji dobiega końca

Chociaż produkcja sprzedana pojazdów w I kwartale br. przekroczyła 60 mld zł, ogólne wyniki branży wskazują, że dobra passa przemysłu motoryzacyjnego w Polsce dobiega końca. Tak wynika z informacji firmy AutomotiveSuppliers.pl.

Po polskich drogach jeżdżą coraz starsze samochody, najbardziej leciwe są Volkswageny, a auta jakich marek mają najmniej lat

14,7 lat – tyle wynosi obecnie średni wiek samochodu zgłaszanego do ubezpieczenia. Jest to o 12 miesięcy więcej niż cztery lata wcześniej. Jednak w przypadku najczęściej spotykanych w Polsce modeli samochodów, średnia jest jeszcze wyższa i sięga prawie 18 lat.

REKLAMA