REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak dobrać oświetlenie w magazynie, by ograniczyć koszty?

Jak dobrać oświetlenie w magazynie, by ograniczyć koszty?
Jak dobrać oświetlenie w magazynie, by ograniczyć koszty?
Trilux Polska

REKLAMA

REKLAMA

Dobór odpowiedniego systemu oświetlenia w magazynie ma duże znaczenie ze względu na koszty eksploatacji. Nie chodzi tylko o moc żarówek. na jakie dane u producenta zwrócić uwagę, by oszacować nakłady na serwis?

Co się składa na koszty eksploatacji oświetlenia w magazynie?

Trwałość i niezawodność elementów systemu oświetleniowego ma szczególne znaczenie tam, gdzie pracuje się w systemie wielozmianowym. W przemyśle i magazynowaniu każda usterka może powodować przestoje i generować straty. W obiektach o dużej wysokości źródłem dodatkowych kosztów może być także złożoność procesu wymiany lub naprawy lamp, wynikająca z utrudnionego do nich dostępu. Dlatego już na etapie projektowania warto upewnić się, że proponowane rozwiązania oświetleniowe nie będą wymagały częstych interwencji. Jakich danych szukać u producenta, by trafnie oszacować nakłady na serwis? Jak dobrać lampy, by minimalizować koszty ich utrzymania?

REKLAMA

Zobacz też: Jak opodatkować VAT usługi składowania towarów?

Zunifikowane etykiety diodowych źródeł światła

REKLAMA

Niemieckie Stowarzyszenie Przemysłu Elektrotechnicznego i Elektronicznego (ZVEI) wydało w 2013 r. zbiór wytycznych dla producentów opraw LED, dotyczących standardów w zakresie udzielania informacji na temat dostarczanych rozwiązań. Zamysłem organizacji było ujednolicenie opisów lamp – tak by umożliwić architektom, projektantom i klientom ostatecznym skuteczne porównanie produktów we wszelkich istotnych aspektach, a producentom stworzyć pole do uczciwej konkurencji.

W wytycznych wyszczególniono 7 kluczowych kategorii informacji, takich jak: moc znamionowa, strumień świetlny, skuteczność świetlna, rozsył światła, jakość kolorów, maksymalna temperatura otoczenia oraz kryteria trwałości. – Rekomendowany sposób opisu opraw oświetleniowych daje czytającemu całościowy obraz funkcjonowania danego modelu. Informuje o poborach energetycznych i szeroko pojętej jakości światła. Daje również podstawy, by obliczyć trwałość rozwiązań i spodziewane koszty serwisowania – tłumaczy Maciej Gronert, projektant oświetlenia w firmie TRILUX Polska. – Podporządkowanie się postulatom ZVEI przez wszystkich producentów oświetlenia spowoduje  publikowanie ujednoliconych informacji o oferowanych rozwiązaniach, a co za tym idzie, sprawi że dostępne na rynku oprawy będzie można poddawać rzetelnym porównaniom – także w zakresie żywotności – dodaje Gronert.

Zobacz też: Efektywne zarządzanie energią w magazynie

Wszystkie parametry trwałości oświetlenia

Zgodnie z wytycznymi ZVEI, producenci rozwiązań LED powinni podawać dane na temat zmiany strumienia świetlnego oprawy, ze szczególnym uwzględnieniem przewidywanego spadku skuteczności oraz szacowaną liczbą diod ulegających awarii. Poszczególnym czynnikom przyporządkowano oznaczenia literowe.

REKLAMA

Lx wyraża w procentach, jaki strumień świetlny (względem stanu początkowego) będzie emitować oprawa po tym, gdy minie podany przez producenta czas pracy. I tak, w przypadku oprawy o L80, żywotności na poziomie 85 000 roboczogodzin i strumieniu świetlnym 4 500 lm, dostajemy informację, że po upływie wskazanego czasu rozwiązanie będzie emitować strumień świetlny na poziomie co najmniej 3 600 lm.

Wartość By mówi z kolei, jaki odsetek diod będzie świecić poniżej wartości Lx po upływie wskazanego czasu. Przykładowo, w przypadku wskazanego wyżej rozwiązania, wartość B10 oznacza, że po 85 000 roboczogodzin 10% źródeł światła danej oprawy może świecić z mniejszą niż 80-procentową skutecznością. Parametr C określa natomiast, ile procent opraw ulega awarii przed upływem deklarowanej żywotności.

- Podanie przez producenta wartości L i B właściwych dla danej oprawy umożliwia architektom i projektantom uwzględnienie spadku strumienia światła już na etapie tworzenia koncepcji systemu oświetlenia. Znając wartości parametrów trwałości, jesteśmy w stanie odpowiednio skompensować spodziewane zmniejszenie natężenia światła – mówi Maciej Gronert. – By zagwarantować sobie bezproblemową eksploatację oświetlenia przemysłowego bez konieczności nadmiernego zawyżania wejściowego natężenia światła, warto stosować oprawy o żywotności 90-100 tys. roboczogodzin i parametrach L80 i B10 bądź lepszych – wyjaśnia projektant oświetlenia TRILUX Polska.

Zobacz też: Regały w magazynie – podstawowe zasady bezpiecznej eksploatacji

Współczynniki utrzymania oświetlenia

Zgodnie z normami DIN serii 12464, projektant oświetlenia jest zobowiązany do opracowania dokumentu opisującego obniżanie strumienia świetlnego w czasie – tak, by móc interweniować w momencie, gdy wystąpi ryzyko spadku natężenia światła poniżej wymagań w danym obiekcie. Punktem wyjścia do jego opracowania powinny być podane przez producenta wartości L dla różnej liczby roboczogodzin, zestawione z obserwacjami na temat liczby źródeł światła, które przestały działać.

W kontekście budynków przemysłowych, pod uwagę należy wziąć również czynniki związane z warunkami, w których funkcjonują oprawy. Przykładowo, realizacja działań serwisowych może być konieczna częściej w obiektach o znacząco podwyższonej temperaturze otoczenia. Trafnemu oszacowaniu żywotności rozwiązań oświetleniowych w takich warunkach, posłużą uzyskane od producenta tabele zmian strumienia świetlnego w czasie dla temperatur innych niż standardowo opisywane 25°C. Jeśli natomiast pomieszczenie charakteryzują takie czynniki, jak zapylenie lub duża wilgotność, warto zadbać o dobór opraw o podwyższonej klasie szczelności.

Źródło: Materiały prasowe Trilux Polska

Jak dobrać oświetlenie w magazynie, by ograniczyć koszty?
Trilux Polska
Jak dobrać oświetlenie w magazynie, by ograniczyć koszty?
Trilux Polska
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Kondycja branży motoryzacyjnej. Kto będzie budować samochody przyszłości?

    Branżę motoryzacyjną czeka szereg wyzwań. Wraca do normalności po okresie pandemii, a do tego stoi u progu transformacji. I w tym punkcie warto spojrzeć na nią, ale od strony HR-u. Jak wygląda dostępność wykwalifikowanej kadry w tym sektorze?

    Jak odpalić silnik z kabli? Kierowca musi pamiętać o kolejności

    Jak odpalić silnik z kabli? To pytanie, które jest szczególnie aktualne o tej porze roku. A odpowiedź dotyczy kolejności podłączania przewodów do obydwu akumulatorów. Ta jest najważniejsza.

    MAN TGE po liftingu. Model 2024 otrzyma jakby luksusowe wnętrze

    MAN TGE przechodzi właśnie drobny lifting. I ten w stu procentach skupi się na kabinie pasażerskiej. Unowocześni multimedia, ale i systemy bezpieczeństwa. Stąd nazwa Next Level. Co konkretnie się zmieni po modernizacji?

    Paliwo E10. Wyszukiwarka z szeregiem błędów. Pozwala nawet na tankowanie benzyną... diesla

    W sieci pojawiła się rządowa wyszukiwarka, w której można sprawdzić, czy twój pojazd jest kompatybilny z paliwem E10. A lista jest naprawdę ciekawa! Czasami silnik 1,6 FSI znosi nowy typ benzyny, a czasami nie. Program zaleca nawet stosowanie benzyny E10 w... dieslu. A to nie koniec błędów.

    REKLAMA

    Miesiącami szukano sprawcy dziurawienia opon. Odkrycie, kto za tym stoi było zaskakujące

    We włoskim miasteczku od kilku miesięcy szukano sprawcy dziurawienia opon w samochodach. Odkrycia dokonano dzięki nagraniom z kamer monitoringu. Okazało się, że był to pies. Jak to się stało, że zniszczył tyle samochodów?

    Nowy Opel Corsa Hybrid. MHEV pojedzie nawet kilometr na samym prądzie

    Opel Corsa po liftingu po raz pierwszy w historii modelu otrzymał lekką hybrydę. MHEV w niemieckim hatchbacku może mieć 100 lub 136 koni mocy. A to nie koniec dobrych informacji na temat tego auta.

    Opony całoroczne a zimowe. Które są lepsze?

    Opony na zimę to opony zimowe? Dziś to już nie jest takie oczywiste. Zwłaszcza że na rynku pojawił się szereg opon całorocznych. Czy wielosezonówka może stanowić realną alternatywę?

    Mandat za jazdę nieodśnieżonym samochodem w 2023 r. Kara może być liczona w tysiącach

    Jazda nieodśnieżonym samochodem stanowi wykroczenie. A w 2023 r. na kierowców czeka wyjątkowo surowa kara. Bo gdy policjanci zaczną podliczać kolejne składowe wykroczenia, uzbiera się kilka tysięcy złotych. Ładna sumka!

    REKLAMA

    Płatność za paliwo samochodem, czyli aplikacja Skody Pay to Fuel

    Płatność za paliwo samochodem to nowy pomysł Skody. Kierowca po zatankowaniu pojazdu może uruchomić aplikację Pay to Fuel, wsiąść do auta i po prostu odjechać. Płatność dokona się automatycznie i w pełni zdalnie. Jak działa ten system? I jakie są jego wymagania?

    Ukrainiec ukarany za brak prawa jazdy. Choć prawo jazdy miał...

    Ukrainiec został ukarany przez polski sąd za brak prawa jazdy. Dokument wydany w Ukrainie posiadał, ale ten stracił ważność. To jednak mogło nie mieć znaczenia w świetle ustawy przedłużającej jego ważność w Polsce. Tego sąd jednak nie sprawdził. RPO wystąpił z kasacją.

    REKLAMA