REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak dobrać oświetlenie w magazynie, by ograniczyć koszty?

Subskrybuj nas na Youtube
Jak dobrać oświetlenie w magazynie, by ograniczyć koszty?
Jak dobrać oświetlenie w magazynie, by ograniczyć koszty?
Trilux Polska

REKLAMA

REKLAMA

Dobór odpowiedniego systemu oświetlenia w magazynie ma duże znaczenie ze względu na koszty eksploatacji. Nie chodzi tylko o moc żarówek. na jakie dane u producenta zwrócić uwagę, by oszacować nakłady na serwis?

Co się składa na koszty eksploatacji oświetlenia w magazynie?

Trwałość i niezawodność elementów systemu oświetleniowego ma szczególne znaczenie tam, gdzie pracuje się w systemie wielozmianowym. W przemyśle i magazynowaniu każda usterka może powodować przestoje i generować straty. W obiektach o dużej wysokości źródłem dodatkowych kosztów może być także złożoność procesu wymiany lub naprawy lamp, wynikająca z utrudnionego do nich dostępu. Dlatego już na etapie projektowania warto upewnić się, że proponowane rozwiązania oświetleniowe nie będą wymagały częstych interwencji. Jakich danych szukać u producenta, by trafnie oszacować nakłady na serwis? Jak dobrać lampy, by minimalizować koszty ich utrzymania?

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Jak opodatkować VAT usługi składowania towarów?

Zunifikowane etykiety diodowych źródeł światła

Niemieckie Stowarzyszenie Przemysłu Elektrotechnicznego i Elektronicznego (ZVEI) wydało w 2013 r. zbiór wytycznych dla producentów opraw LED, dotyczących standardów w zakresie udzielania informacji na temat dostarczanych rozwiązań. Zamysłem organizacji było ujednolicenie opisów lamp – tak by umożliwić architektom, projektantom i klientom ostatecznym skuteczne porównanie produktów we wszelkich istotnych aspektach, a producentom stworzyć pole do uczciwej konkurencji.

REKLAMA

W wytycznych wyszczególniono 7 kluczowych kategorii informacji, takich jak: moc znamionowa, strumień świetlny, skuteczność świetlna, rozsył światła, jakość kolorów, maksymalna temperatura otoczenia oraz kryteria trwałości. – Rekomendowany sposób opisu opraw oświetleniowych daje czytającemu całościowy obraz funkcjonowania danego modelu. Informuje o poborach energetycznych i szeroko pojętej jakości światła. Daje również podstawy, by obliczyć trwałość rozwiązań i spodziewane koszty serwisowania – tłumaczy Maciej Gronert, projektant oświetlenia w firmie TRILUX Polska. – Podporządkowanie się postulatom ZVEI przez wszystkich producentów oświetlenia spowoduje  publikowanie ujednoliconych informacji o oferowanych rozwiązaniach, a co za tym idzie, sprawi że dostępne na rynku oprawy będzie można poddawać rzetelnym porównaniom – także w zakresie żywotności – dodaje Gronert.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Efektywne zarządzanie energią w magazynie

Wszystkie parametry trwałości oświetlenia

Zgodnie z wytycznymi ZVEI, producenci rozwiązań LED powinni podawać dane na temat zmiany strumienia świetlnego oprawy, ze szczególnym uwzględnieniem przewidywanego spadku skuteczności oraz szacowaną liczbą diod ulegających awarii. Poszczególnym czynnikom przyporządkowano oznaczenia literowe.

Lx wyraża w procentach, jaki strumień świetlny (względem stanu początkowego) będzie emitować oprawa po tym, gdy minie podany przez producenta czas pracy. I tak, w przypadku oprawy o L80, żywotności na poziomie 85 000 roboczogodzin i strumieniu świetlnym 4 500 lm, dostajemy informację, że po upływie wskazanego czasu rozwiązanie będzie emitować strumień świetlny na poziomie co najmniej 3 600 lm.

Wartość By mówi z kolei, jaki odsetek diod będzie świecić poniżej wartości Lx po upływie wskazanego czasu. Przykładowo, w przypadku wskazanego wyżej rozwiązania, wartość B10 oznacza, że po 85 000 roboczogodzin 10% źródeł światła danej oprawy może świecić z mniejszą niż 80-procentową skutecznością. Parametr C określa natomiast, ile procent opraw ulega awarii przed upływem deklarowanej żywotności.

- Podanie przez producenta wartości L i B właściwych dla danej oprawy umożliwia architektom i projektantom uwzględnienie spadku strumienia światła już na etapie tworzenia koncepcji systemu oświetlenia. Znając wartości parametrów trwałości, jesteśmy w stanie odpowiednio skompensować spodziewane zmniejszenie natężenia światła – mówi Maciej Gronert. – By zagwarantować sobie bezproblemową eksploatację oświetlenia przemysłowego bez konieczności nadmiernego zawyżania wejściowego natężenia światła, warto stosować oprawy o żywotności 90-100 tys. roboczogodzin i parametrach L80 i B10 bądź lepszych – wyjaśnia projektant oświetlenia TRILUX Polska.

Zobacz też: Regały w magazynie – podstawowe zasady bezpiecznej eksploatacji

Współczynniki utrzymania oświetlenia

Zgodnie z normami DIN serii 12464, projektant oświetlenia jest zobowiązany do opracowania dokumentu opisującego obniżanie strumienia świetlnego w czasie – tak, by móc interweniować w momencie, gdy wystąpi ryzyko spadku natężenia światła poniżej wymagań w danym obiekcie. Punktem wyjścia do jego opracowania powinny być podane przez producenta wartości L dla różnej liczby roboczogodzin, zestawione z obserwacjami na temat liczby źródeł światła, które przestały działać.

W kontekście budynków przemysłowych, pod uwagę należy wziąć również czynniki związane z warunkami, w których funkcjonują oprawy. Przykładowo, realizacja działań serwisowych może być konieczna częściej w obiektach o znacząco podwyższonej temperaturze otoczenia. Trafnemu oszacowaniu żywotności rozwiązań oświetleniowych w takich warunkach, posłużą uzyskane od producenta tabele zmian strumienia świetlnego w czasie dla temperatur innych niż standardowo opisywane 25°C. Jeśli natomiast pomieszczenie charakteryzują takie czynniki, jak zapylenie lub duża wilgotność, warto zadbać o dobór opraw o podwyższonej klasie szczelności.

Źródło: Materiały prasowe Trilux Polska

Jak dobrać oświetlenie w magazynie, by ograniczyć koszty?
Trilux Polska
Jak dobrać oświetlenie w magazynie, by ograniczyć koszty?
Trilux Polska
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA