REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Regały w magazynie – podstawowe zasady bezpiecznej eksploatacji

Regały w magazynie – podstawowe zasady bezpiecznej eksploatacji
Regały w magazynie – podstawowe zasady bezpiecznej eksploatacji
Promag S.A.

REKLAMA

REKLAMA

Właściwe eksploatacja regałów w magazynie pozwala zachować ciągłość pracy, zapewnić bezpieczeństwo i uniknąć niepotrzebnych kosztów związanych z koniecznością przestoju na skutek ewentualnego wypadku lub awarii.

Zgodnie z polskimi przepisami obowiązek systematycznej kontroli stanu bezpieczeństwa i higieny pracy spoczywa na pracodawcy. Dotyczy to także dbałości o stan techniczny systemów regałowych, stanowiących podstawowe wyposażenie każdego magazynu.

REKLAMA

Z danych GUS wynika, że w polskich firmach, w prawie 60% sytuacji, przyczyną wypadku przy pracy jest nieprawidłowe zachowanie pracownika, a w tym także nieznajomość zagrożenia i zasad bhp. Jedną z istotnych przyczyn jest również tzw. niewłaściwy stan czynnika materialnego, obejmujący m.in. niewłaściwą eksploatację urządzeń. Na temat eksploatacji regałów warto więc wiedzieć więcej - zanim poznamy konsekwencje naszych ewentualnych zaniechań czy też braku odpowiedniego nadzoru.

Zobacz też: Efektywne zarządzanie energią w magazynie

Codzienne użytkowanie regałów

Bezpieczna eksploatacja regałów w magazynie obejmuje trzy aspekty: ich właściwe użytkowanie, przeglądy bieżące oraz przeglądy okresowe. Jak pokazuje praktyka, liczba nieprawidłowości w eksploatacji jest na ogół bardzo długa, a wśród najczęściej występujących uchybień warto wymienić przede wszystkim:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • wykonywanie przeglądów niezgodnie z zaleceniami producenta,
  • brak tabliczek znamionowych oraz naklejek informujących  o maksymalnych dopuszczalnych nośnościach,
  • uszkodzenia konstrukcji wskutek kolizji ze środkami transportu wewnętrznego czyli np. wózkami widłowymi (głównie słupów nośnych i rygli),
  • wyrwane kotwy regałów z posadzki oraz uszkodzenia odbojników i odbojnic zabezpieczających regały,
  • zastawione drogi komunikacyjne pomiędzy regałami.

REKLAMA

– Osłabienie konstrukcji regałów powoduje wiele czynników - wszelkiego rodzaju uszkodzenia powstałe na skutek przypadkowych uderzeń wózkiem widłowym, samodzielne zmiany w ich konfiguracji albo stosowanie paletowych jednostek ładunkowych o niewystarczającej wytrzymałości, jakości lub nieodpowiednich wymiarach. Częstą przyczyną uderzeń wózków widłowych w regały jest nie tyle błąd operatora, co zbyt wąskie korytarze główne i robocze, które utrudniają manewrowanie. W tym kontekście ważne jest więc zapewnienie właściwego porządku w przestrzeni transportowej oraz oświetlenia strefy składowania – podkreśla Marek Łabęda, Dyrektor ds. Technicznych, w PROMAG S.A.

Warto pamiętać, że nikt nie zdejmie z pracodawcy odpowiedzialności, gdy np. na skutek nieszczęśliwego wypadku, okaże się, że regał był użytkowany niezgodnie z przeznaczeniem lub przepisami bhp. Dlatego tak ważne jest stosowanie się do instrukcji eksploatacji regałów dostarczanej przez producenta, wraz z całym wyposażeniem.

Zobacz też: Prowadzenie magazynu w tej samej miejscowości co siedziba spółki w kontekście obowiązku informacyjnego (NIP-8)

Przeglądy bieżące raz na tydzień

Kontrole bieżące mają wykluczyć ewentualne nieprawidłowości stanu technicznego regałów magazynowych i powinny być przeprowadzone przynajmniej raz w tygodniu przez ich bezpośrednich użytkowników (tj. wyznaczone przez pracodawcę osoby odpowiedzialne za bezpieczeństwo pracy). Wykryte w trakcie przeglądu usterki należy odnotować w karcie bieżącej kontroli stanu technicznego, która stanowi załącznik do instrukcji eksploatacji i konserwacji regałów oraz niezwłocznie zgłosić je pracodawcy w celu podjęcia działań zapobiegawczych.

Przeglądy bieżące zwykle wykonuje się z poziomu posadzki i polegają przede wszystkim na wzorkowym sprawdzeniu konstrukcji regałów, a jeśli to konieczne wykonaniu prostych pomiarów kontrolnych. Przykładowo, dla regałów ramowych paletowych rzędowych (a więc najczęściej użytkowanych) kontrola powinna obejmować sprawdzenie:

  • niezgodności w zapisach na tabliczkach znamionowych ze stanem faktycznym,
  • ewentualnych uszkodzeń, pęknięć posadzki w szczególności w miejscach kotwienia ram,
  • wszelkiego rodzaju uszkodzeń elementów ram (wgniecenia, wygięcia, skręcenia, rozdarcia, pęknięcia itd.),
  • uszkodzeń belek nośnych, zaczepów a także braków nitów zabezpieczających belki ryglowe przed przypadkowym wypięciem.

Zobacz też: Odszkodowanie za wypadek przy pracy

Przegląd okresowy przynajmniej raz w roku

Kontrole okresowe są znacznie bardziej szczegółowe i powinny być przeprowadzane przynajmniej raz w roku przez kompetentne osoby delegowane przez dostawcę regałów. Poza kontrolą wzrokową, obejmują także:

  • wykonanie niezbędnych pomiarów co do wielkości odkształceń elementów regałowych pod obciążeniem i odchyleń słupów od pionu,
  • sprawdzenie sposobu użytkowania regałów, a w przypadku braku dokumentacji, wykonanie rysunków rozmieszczenia i konfiguracji regałów na podstawie inwentaryzacji stanu,
  • podanie lokalizacji elementów wymagających wymiany, naprawy i uzupełnień,
  • sprawdzenie czy nie nastąpiło przeciążenie konstrukcji regałowej.

Wykonawca przeglądu sporządza odpowiedni raport, zawierający opis elementów, które wymagają wymiany, naprawy lub też uzupełnienia, zalecenia pokontrolne oraz protokół z kontroli. Warto zadbać o to, by do raportu dołączone były także rysunki rozmieszczenia i konfiguracji regałów opisujące lokalizację elementów do ewentualnej wymiany lub naprawy oraz tych, które do dalszej eksploatacji dopuszczono warunkowo.

Warto inwestować w wyposażenie dodatkowe

REKLAMA

Największą rolę w zachowaniu bezpieczeństwa w magazynie odgrywa człowiek, co potwierdzają chociażby kontrole Państwowej Inspekcji Pracy. Bez poczucia odpowiedzialności, zachowania procedur, właściwego nadzoru i kontroli oraz dbałości o odpowiedni poziom wiedzy pracowników trudno, oczekiwać by było to w pełni bezpieczne miejsce pracy. Niemniej jednak wielu wypadków można uniknąć, montując wyposażenie dodatkowe, które np. zabezpiecza regały przed uderzeniami wózków widłowych.

- Niestety, wiele firm rezygnuje z zakupu akcesoriów dodatkowych, z uwagi na dodatkowe koszty, które trzeba ponieść. Jest to przecież wyposażenie, bez którego magazyn może funkcjonować. Z drugiej jednak strony ewentualne koszty napraw regałów i związanych z tym przestojów w pracy, mogą być wielokrotnie wyższe niż koszt zakupu akcesoriów, o czym wiele firm przekonuje się zaraz po tym, jak do takiego uszkodzenia dojdzie – podkreśla Marek Łabęda, z PROMAG S.A

Zobacz też: Co grozi za parkowanie na miejscu dla inwalidy w 2016 r?

Jakie normy prawne dotyczą eksploatacji regałów

Bezpieczne użytkowanie urządzeń magazynowych regulują:

  1. Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy opublikowane w Dzienniku Ustaw nr 03.169.1650.
  1. Norma PN-EN 15635 Stalowe statyczne systemy składowania. Zastosowanie i utrzymanie urządzeń do składowania.

Obowiązek wykonywania przeglądów regulują:

  1. Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej (Dz.U.03.169.1650 ).
  2. Norma PN-EN 15635 Stalowe statyczne systemy składowania. Zastosowanie i utrzymanie urządzeń do  składowania.
  3. Instrukcja eksploatacji i konserwacji regałów.
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Od stycznia 2025 r. nowe obowiązki właścicieli i zarządców niektórych budynków. Wysyp stacji ładowania aut elektrycznych już się zaczął

W ewidencji Urzędu Dozoru Technicznego widnieje już ponad 10 200 punktów ładowania aut elektrycznych. Tylko w listopadzie ich liczba wzrosła o przeszło 760! Tak gwałtowne przyspieszenie w budowie infrastruktury dla elektryków ma związek z przepisami, które wchodzą w życie 1 stycznia – oceniają eksperci Powerdot. Jest też inna przyczyna.

CANARD: Uruchomiono dwa nowe odcinkowe pomiary prędkości

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o uruchomieniu dwóch kolejnych odcinkowych pomiarów prędkości. Jeden z nich został uruchomiony na trasie A1, a drugi na DW935. 

KGP: 100 285 interwencji, 385 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 100 285 interwencji. Byli wzywani do 385 wypadków drogowych.

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza [Projekt ustawy]

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza. Projekt ustawy trafił do uzgodnień i konsultacji.

REKLAMA

Jak zarządzać flotą pojazdów elektrycznych

Badania rynkowe pokazują, że główne obawy, potrzeby i oczekiwania użytkowników elektromobilności, zarówno w firmach, jak i wśród indywidualnych konsumentów, dotyczą infrastruktury ładowania, zasięgu pojazdów elektrycznych oraz kosztów ich eksploatacji. To właśnie te kwestie stanowią obecnie największe wyzwania techniczne w procesie elektryfikacji flot. Dodatkowym wyzwaniem jest przekonanie pracowników do adaptacji nowych technologii.

Dlaczego bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam?

Dobre opony to podstawa bezpiecznej jazdy. Warto wiedzieć, że bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam. To ważne, zwałszcza w przypadku decyzji o wypłacie ubezpieczenia. Ostatnio Rzecznik Finansowy wydał interpretację dla wszystkich ubezpieczycieli odnośnie do wysokości bieżnika na tej samej osi pojazd. Jak to jest więc z tymi bieżnikami?

KGP: 82 680 interwencji, 327 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 82 680 interwencji. Byli wzywani do 327 wypadków drogowych.

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. [Projekt ustawy]

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. Projekt nowelizacji ustawy o drogach publicznych zakłada, że nie tylko miasta powyżej 100 tys. mieszkańców będą mogły ustanawiać śródmiejskie strefy parkowania.

REKLAMA

Badania techniczne pojazdów: opłaty za badanie techniczne, waloryzacja wysokości opłaty. Szykują się zmiany

Badania techniczne pojazdów: mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie, waloryzacja. W resorcie infrastruktury trwają prace nad przygotowaniem projektu ustawy. W projekcie znajdzie się m.in. mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie techniczne pojazdu.

Ważne! Rząd szykuje kolejne zmiany w prawie drogowym: surowe kary za brawurową jazdę, konfiskata za powadzenie bez prawa jazdy

W odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych Rząd ogłosił szereg zmian w prawie, w odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych. Mają one na celu poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. Jakie zmiany rząd planuje w 2025 roku.

REKLAMA