REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Regały w magazynie – podstawowe zasady bezpiecznej eksploatacji

Regały w magazynie – podstawowe zasady bezpiecznej eksploatacji
Regały w magazynie – podstawowe zasady bezpiecznej eksploatacji
Promag S.A.

REKLAMA

REKLAMA

Właściwe eksploatacja regałów w magazynie pozwala zachować ciągłość pracy, zapewnić bezpieczeństwo i uniknąć niepotrzebnych kosztów związanych z koniecznością przestoju na skutek ewentualnego wypadku lub awarii.

Zgodnie z polskimi przepisami obowiązek systematycznej kontroli stanu bezpieczeństwa i higieny pracy spoczywa na pracodawcy. Dotyczy to także dbałości o stan techniczny systemów regałowych, stanowiących podstawowe wyposażenie każdego magazynu.

REKLAMA

REKLAMA

Z danych GUS wynika, że w polskich firmach, w prawie 60% sytuacji, przyczyną wypadku przy pracy jest nieprawidłowe zachowanie pracownika, a w tym także nieznajomość zagrożenia i zasad bhp. Jedną z istotnych przyczyn jest również tzw. niewłaściwy stan czynnika materialnego, obejmujący m.in. niewłaściwą eksploatację urządzeń. Na temat eksploatacji regałów warto więc wiedzieć więcej - zanim poznamy konsekwencje naszych ewentualnych zaniechań czy też braku odpowiedniego nadzoru.

Zobacz też: Efektywne zarządzanie energią w magazynie

Codzienne użytkowanie regałów

REKLAMA

Bezpieczna eksploatacja regałów w magazynie obejmuje trzy aspekty: ich właściwe użytkowanie, przeglądy bieżące oraz przeglądy okresowe. Jak pokazuje praktyka, liczba nieprawidłowości w eksploatacji jest na ogół bardzo długa, a wśród najczęściej występujących uchybień warto wymienić przede wszystkim:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • wykonywanie przeglądów niezgodnie z zaleceniami producenta,
  • brak tabliczek znamionowych oraz naklejek informujących  o maksymalnych dopuszczalnych nośnościach,
  • uszkodzenia konstrukcji wskutek kolizji ze środkami transportu wewnętrznego czyli np. wózkami widłowymi (głównie słupów nośnych i rygli),
  • wyrwane kotwy regałów z posadzki oraz uszkodzenia odbojników i odbojnic zabezpieczających regały,
  • zastawione drogi komunikacyjne pomiędzy regałami.

– Osłabienie konstrukcji regałów powoduje wiele czynników - wszelkiego rodzaju uszkodzenia powstałe na skutek przypadkowych uderzeń wózkiem widłowym, samodzielne zmiany w ich konfiguracji albo stosowanie paletowych jednostek ładunkowych o niewystarczającej wytrzymałości, jakości lub nieodpowiednich wymiarach. Częstą przyczyną uderzeń wózków widłowych w regały jest nie tyle błąd operatora, co zbyt wąskie korytarze główne i robocze, które utrudniają manewrowanie. W tym kontekście ważne jest więc zapewnienie właściwego porządku w przestrzeni transportowej oraz oświetlenia strefy składowania – podkreśla Marek Łabęda, Dyrektor ds. Technicznych, w PROMAG S.A.

Warto pamiętać, że nikt nie zdejmie z pracodawcy odpowiedzialności, gdy np. na skutek nieszczęśliwego wypadku, okaże się, że regał był użytkowany niezgodnie z przeznaczeniem lub przepisami bhp. Dlatego tak ważne jest stosowanie się do instrukcji eksploatacji regałów dostarczanej przez producenta, wraz z całym wyposażeniem.

Zobacz też: Prowadzenie magazynu w tej samej miejscowości co siedziba spółki w kontekście obowiązku informacyjnego (NIP-8)

Przeglądy bieżące raz na tydzień

Kontrole bieżące mają wykluczyć ewentualne nieprawidłowości stanu technicznego regałów magazynowych i powinny być przeprowadzone przynajmniej raz w tygodniu przez ich bezpośrednich użytkowników (tj. wyznaczone przez pracodawcę osoby odpowiedzialne za bezpieczeństwo pracy). Wykryte w trakcie przeglądu usterki należy odnotować w karcie bieżącej kontroli stanu technicznego, która stanowi załącznik do instrukcji eksploatacji i konserwacji regałów oraz niezwłocznie zgłosić je pracodawcy w celu podjęcia działań zapobiegawczych.

Przeglądy bieżące zwykle wykonuje się z poziomu posadzki i polegają przede wszystkim na wzorkowym sprawdzeniu konstrukcji regałów, a jeśli to konieczne wykonaniu prostych pomiarów kontrolnych. Przykładowo, dla regałów ramowych paletowych rzędowych (a więc najczęściej użytkowanych) kontrola powinna obejmować sprawdzenie:

  • niezgodności w zapisach na tabliczkach znamionowych ze stanem faktycznym,
  • ewentualnych uszkodzeń, pęknięć posadzki w szczególności w miejscach kotwienia ram,
  • wszelkiego rodzaju uszkodzeń elementów ram (wgniecenia, wygięcia, skręcenia, rozdarcia, pęknięcia itd.),
  • uszkodzeń belek nośnych, zaczepów a także braków nitów zabezpieczających belki ryglowe przed przypadkowym wypięciem.

Zobacz też: Odszkodowanie za wypadek przy pracy

Przegląd okresowy przynajmniej raz w roku

Kontrole okresowe są znacznie bardziej szczegółowe i powinny być przeprowadzane przynajmniej raz w roku przez kompetentne osoby delegowane przez dostawcę regałów. Poza kontrolą wzrokową, obejmują także:

  • wykonanie niezbędnych pomiarów co do wielkości odkształceń elementów regałowych pod obciążeniem i odchyleń słupów od pionu,
  • sprawdzenie sposobu użytkowania regałów, a w przypadku braku dokumentacji, wykonanie rysunków rozmieszczenia i konfiguracji regałów na podstawie inwentaryzacji stanu,
  • podanie lokalizacji elementów wymagających wymiany, naprawy i uzupełnień,
  • sprawdzenie czy nie nastąpiło przeciążenie konstrukcji regałowej.

Wykonawca przeglądu sporządza odpowiedni raport, zawierający opis elementów, które wymagają wymiany, naprawy lub też uzupełnienia, zalecenia pokontrolne oraz protokół z kontroli. Warto zadbać o to, by do raportu dołączone były także rysunki rozmieszczenia i konfiguracji regałów opisujące lokalizację elementów do ewentualnej wymiany lub naprawy oraz tych, które do dalszej eksploatacji dopuszczono warunkowo.

Warto inwestować w wyposażenie dodatkowe

Największą rolę w zachowaniu bezpieczeństwa w magazynie odgrywa człowiek, co potwierdzają chociażby kontrole Państwowej Inspekcji Pracy. Bez poczucia odpowiedzialności, zachowania procedur, właściwego nadzoru i kontroli oraz dbałości o odpowiedni poziom wiedzy pracowników trudno, oczekiwać by było to w pełni bezpieczne miejsce pracy. Niemniej jednak wielu wypadków można uniknąć, montując wyposażenie dodatkowe, które np. zabezpiecza regały przed uderzeniami wózków widłowych.

- Niestety, wiele firm rezygnuje z zakupu akcesoriów dodatkowych, z uwagi na dodatkowe koszty, które trzeba ponieść. Jest to przecież wyposażenie, bez którego magazyn może funkcjonować. Z drugiej jednak strony ewentualne koszty napraw regałów i związanych z tym przestojów w pracy, mogą być wielokrotnie wyższe niż koszt zakupu akcesoriów, o czym wiele firm przekonuje się zaraz po tym, jak do takiego uszkodzenia dojdzie – podkreśla Marek Łabęda, z PROMAG S.A

Zobacz też: Co grozi za parkowanie na miejscu dla inwalidy w 2016 r?

Jakie normy prawne dotyczą eksploatacji regałów

Bezpieczne użytkowanie urządzeń magazynowych regulują:

  1. Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy opublikowane w Dzienniku Ustaw nr 03.169.1650.
  1. Norma PN-EN 15635 Stalowe statyczne systemy składowania. Zastosowanie i utrzymanie urządzeń do składowania.

Obowiązek wykonywania przeglądów regulują:

  1. Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej (Dz.U.03.169.1650 ).
  2. Norma PN-EN 15635 Stalowe statyczne systemy składowania. Zastosowanie i utrzymanie urządzeń do  składowania.
  3. Instrukcja eksploatacji i konserwacji regałów.
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA