REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Regały w magazynie – podstawowe zasady bezpiecznej eksploatacji

Subskrybuj nas na Youtube
Regały w magazynie – podstawowe zasady bezpiecznej eksploatacji
Regały w magazynie – podstawowe zasady bezpiecznej eksploatacji
Promag S.A.

REKLAMA

REKLAMA

Właściwe eksploatacja regałów w magazynie pozwala zachować ciągłość pracy, zapewnić bezpieczeństwo i uniknąć niepotrzebnych kosztów związanych z koniecznością przestoju na skutek ewentualnego wypadku lub awarii.

Zgodnie z polskimi przepisami obowiązek systematycznej kontroli stanu bezpieczeństwa i higieny pracy spoczywa na pracodawcy. Dotyczy to także dbałości o stan techniczny systemów regałowych, stanowiących podstawowe wyposażenie każdego magazynu.

REKLAMA

REKLAMA

Z danych GUS wynika, że w polskich firmach, w prawie 60% sytuacji, przyczyną wypadku przy pracy jest nieprawidłowe zachowanie pracownika, a w tym także nieznajomość zagrożenia i zasad bhp. Jedną z istotnych przyczyn jest również tzw. niewłaściwy stan czynnika materialnego, obejmujący m.in. niewłaściwą eksploatację urządzeń. Na temat eksploatacji regałów warto więc wiedzieć więcej - zanim poznamy konsekwencje naszych ewentualnych zaniechań czy też braku odpowiedniego nadzoru.

Zobacz też: Efektywne zarządzanie energią w magazynie

Codzienne użytkowanie regałów

REKLAMA

Bezpieczna eksploatacja regałów w magazynie obejmuje trzy aspekty: ich właściwe użytkowanie, przeglądy bieżące oraz przeglądy okresowe. Jak pokazuje praktyka, liczba nieprawidłowości w eksploatacji jest na ogół bardzo długa, a wśród najczęściej występujących uchybień warto wymienić przede wszystkim:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • wykonywanie przeglądów niezgodnie z zaleceniami producenta,
  • brak tabliczek znamionowych oraz naklejek informujących  o maksymalnych dopuszczalnych nośnościach,
  • uszkodzenia konstrukcji wskutek kolizji ze środkami transportu wewnętrznego czyli np. wózkami widłowymi (głównie słupów nośnych i rygli),
  • wyrwane kotwy regałów z posadzki oraz uszkodzenia odbojników i odbojnic zabezpieczających regały,
  • zastawione drogi komunikacyjne pomiędzy regałami.

– Osłabienie konstrukcji regałów powoduje wiele czynników - wszelkiego rodzaju uszkodzenia powstałe na skutek przypadkowych uderzeń wózkiem widłowym, samodzielne zmiany w ich konfiguracji albo stosowanie paletowych jednostek ładunkowych o niewystarczającej wytrzymałości, jakości lub nieodpowiednich wymiarach. Częstą przyczyną uderzeń wózków widłowych w regały jest nie tyle błąd operatora, co zbyt wąskie korytarze główne i robocze, które utrudniają manewrowanie. W tym kontekście ważne jest więc zapewnienie właściwego porządku w przestrzeni transportowej oraz oświetlenia strefy składowania – podkreśla Marek Łabęda, Dyrektor ds. Technicznych, w PROMAG S.A.

Warto pamiętać, że nikt nie zdejmie z pracodawcy odpowiedzialności, gdy np. na skutek nieszczęśliwego wypadku, okaże się, że regał był użytkowany niezgodnie z przeznaczeniem lub przepisami bhp. Dlatego tak ważne jest stosowanie się do instrukcji eksploatacji regałów dostarczanej przez producenta, wraz z całym wyposażeniem.

Zobacz też: Prowadzenie magazynu w tej samej miejscowości co siedziba spółki w kontekście obowiązku informacyjnego (NIP-8)

Przeglądy bieżące raz na tydzień

Kontrole bieżące mają wykluczyć ewentualne nieprawidłowości stanu technicznego regałów magazynowych i powinny być przeprowadzone przynajmniej raz w tygodniu przez ich bezpośrednich użytkowników (tj. wyznaczone przez pracodawcę osoby odpowiedzialne za bezpieczeństwo pracy). Wykryte w trakcie przeglądu usterki należy odnotować w karcie bieżącej kontroli stanu technicznego, która stanowi załącznik do instrukcji eksploatacji i konserwacji regałów oraz niezwłocznie zgłosić je pracodawcy w celu podjęcia działań zapobiegawczych.

Przeglądy bieżące zwykle wykonuje się z poziomu posadzki i polegają przede wszystkim na wzorkowym sprawdzeniu konstrukcji regałów, a jeśli to konieczne wykonaniu prostych pomiarów kontrolnych. Przykładowo, dla regałów ramowych paletowych rzędowych (a więc najczęściej użytkowanych) kontrola powinna obejmować sprawdzenie:

  • niezgodności w zapisach na tabliczkach znamionowych ze stanem faktycznym,
  • ewentualnych uszkodzeń, pęknięć posadzki w szczególności w miejscach kotwienia ram,
  • wszelkiego rodzaju uszkodzeń elementów ram (wgniecenia, wygięcia, skręcenia, rozdarcia, pęknięcia itd.),
  • uszkodzeń belek nośnych, zaczepów a także braków nitów zabezpieczających belki ryglowe przed przypadkowym wypięciem.

Zobacz też: Odszkodowanie za wypadek przy pracy

Przegląd okresowy przynajmniej raz w roku

Kontrole okresowe są znacznie bardziej szczegółowe i powinny być przeprowadzane przynajmniej raz w roku przez kompetentne osoby delegowane przez dostawcę regałów. Poza kontrolą wzrokową, obejmują także:

  • wykonanie niezbędnych pomiarów co do wielkości odkształceń elementów regałowych pod obciążeniem i odchyleń słupów od pionu,
  • sprawdzenie sposobu użytkowania regałów, a w przypadku braku dokumentacji, wykonanie rysunków rozmieszczenia i konfiguracji regałów na podstawie inwentaryzacji stanu,
  • podanie lokalizacji elementów wymagających wymiany, naprawy i uzupełnień,
  • sprawdzenie czy nie nastąpiło przeciążenie konstrukcji regałowej.

Wykonawca przeglądu sporządza odpowiedni raport, zawierający opis elementów, które wymagają wymiany, naprawy lub też uzupełnienia, zalecenia pokontrolne oraz protokół z kontroli. Warto zadbać o to, by do raportu dołączone były także rysunki rozmieszczenia i konfiguracji regałów opisujące lokalizację elementów do ewentualnej wymiany lub naprawy oraz tych, które do dalszej eksploatacji dopuszczono warunkowo.

Warto inwestować w wyposażenie dodatkowe

Największą rolę w zachowaniu bezpieczeństwa w magazynie odgrywa człowiek, co potwierdzają chociażby kontrole Państwowej Inspekcji Pracy. Bez poczucia odpowiedzialności, zachowania procedur, właściwego nadzoru i kontroli oraz dbałości o odpowiedni poziom wiedzy pracowników trudno, oczekiwać by było to w pełni bezpieczne miejsce pracy. Niemniej jednak wielu wypadków można uniknąć, montując wyposażenie dodatkowe, które np. zabezpiecza regały przed uderzeniami wózków widłowych.

- Niestety, wiele firm rezygnuje z zakupu akcesoriów dodatkowych, z uwagi na dodatkowe koszty, które trzeba ponieść. Jest to przecież wyposażenie, bez którego magazyn może funkcjonować. Z drugiej jednak strony ewentualne koszty napraw regałów i związanych z tym przestojów w pracy, mogą być wielokrotnie wyższe niż koszt zakupu akcesoriów, o czym wiele firm przekonuje się zaraz po tym, jak do takiego uszkodzenia dojdzie – podkreśla Marek Łabęda, z PROMAG S.A

Zobacz też: Co grozi za parkowanie na miejscu dla inwalidy w 2016 r?

Jakie normy prawne dotyczą eksploatacji regałów

Bezpieczne użytkowanie urządzeń magazynowych regulują:

  1. Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy opublikowane w Dzienniku Ustaw nr 03.169.1650.
  1. Norma PN-EN 15635 Stalowe statyczne systemy składowania. Zastosowanie i utrzymanie urządzeń do składowania.

Obowiązek wykonywania przeglądów regulują:

  1. Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej (Dz.U.03.169.1650 ).
  2. Norma PN-EN 15635 Stalowe statyczne systemy składowania. Zastosowanie i utrzymanie urządzeń do  składowania.
  3. Instrukcja eksploatacji i konserwacji regałów.
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
3 tys. zł kary za letnie opony zimą. Kiedy zmieniamy opony na zimę? Jakie opony zimowe wybrać [Poradnik]

Za letnie opony można otrzymać mandat w wysokości do 3 tys. zł. Kiedy zmieniamy opony? Czy można założyć opony zimowe już w połowie października? Jak wybrać porządne opony na zimę? Oto poradnik i testy opon.

KGP: 109 958 interwencji, 398 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 958 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Duże zmiany w naszEauto – co dalej z programem dofinasowania pojazdów elektrycznych?

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie ogłosił jeszcze wyników konsultacji społecznych, które miały miejsce w I połowie września, w zakresie zmian w programie dopłat do zakupu i finansowania pojazdów elektrycznych funkcjonującego pod nazwą "NaszEauto". Znane są już kierunki zmian i szykuje się w tym zakresie mała rewolucja

Czy seniorzy stracą prawa jazdy? Unia Europejska zdecydowała - nie ma odwrotu

Co pewien czas w debacie publicznej wraca temat uprawnień do kierowania pojazdami posiadanym przez seniorów. Dyskutuje się, czy ze względu na wiek starsi kierowcy nie powinni podlegać obowiązkowym, częstszym badaniom lekarskim, oraz czy lekarze swoim orzeczeniem mogliby „zabierać” prawa jazdy mniej sprawnym seniorom. Temat ten był ostatnio przedmiotem dyskusji na poziomie Unii Europejskiej i zapadły decyzje co do kierunków zmian.

REKLAMA

Kontrole na granicach do kwietnia 2026 r. Przedłużenie aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie

Kontrole na granicach z Niemcami i Litwą zostały przedłużone do kwietnia 2026 r. Wydłużenie kontroli aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie. Przedsiębiorcy szczególnie boją się okresu ostatnich dwóch miesięcy roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

KGP: 103 919 interwencji, 364 wypadki drogowe, 16 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 103 919 interwencji. Byli wzywani do 364 wypadków drogowych.

REKLAMA

To oni są najniebezpieczniejsi na drogach. Polacy nie mają wątpliwości

Młodzi kierowcy, rowerzyści, a może właściciele konkretnych marek aut? Najnowsze badanie pokazuje, kogo Polacy wskazują jako największe zagrożenie na drogach. Wyniki nie pozostawiają złudzeń i mogą być zaskoczeniem dla wielu uczestników ruchu. Na cenzurowanym znaleźli się nie tylko ci, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę za kółkiem. Zaskakuje też miejsce jednej z najpopularniejszych marek samochodów w Polsce.

Akcja "Trzeźwy Poranek". Stołeczni policjanci zatrzymali ponad 40 nietrzeźwych kierowców

Policjanci z garnizonu stołecznego przeprowadzili dziś akcję "Trzeźwy Poranek". Do godziny 10:00 skontrolowali blisko 18 tysięcy kierowców. Wyniki są alarmujące – 41 osób prowadziło pojazd po alkoholu, w tym zawodowi kierowcy oraz recydywista z dożywotnim zakazem prowadzenia.

REKLAMA