REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Regały w magazynie – podstawowe zasady bezpiecznej eksploatacji

Regały w magazynie – podstawowe zasady bezpiecznej eksploatacji
Regały w magazynie – podstawowe zasady bezpiecznej eksploatacji
Promag S.A.

REKLAMA

REKLAMA

Właściwe eksploatacja regałów w magazynie pozwala zachować ciągłość pracy, zapewnić bezpieczeństwo i uniknąć niepotrzebnych kosztów związanych z koniecznością przestoju na skutek ewentualnego wypadku lub awarii.

Zgodnie z polskimi przepisami obowiązek systematycznej kontroli stanu bezpieczeństwa i higieny pracy spoczywa na pracodawcy. Dotyczy to także dbałości o stan techniczny systemów regałowych, stanowiących podstawowe wyposażenie każdego magazynu.

REKLAMA

Z danych GUS wynika, że w polskich firmach, w prawie 60% sytuacji, przyczyną wypadku przy pracy jest nieprawidłowe zachowanie pracownika, a w tym także nieznajomość zagrożenia i zasad bhp. Jedną z istotnych przyczyn jest również tzw. niewłaściwy stan czynnika materialnego, obejmujący m.in. niewłaściwą eksploatację urządzeń. Na temat eksploatacji regałów warto więc wiedzieć więcej - zanim poznamy konsekwencje naszych ewentualnych zaniechań czy też braku odpowiedniego nadzoru.

Zobacz też: Efektywne zarządzanie energią w magazynie

Codzienne użytkowanie regałów

Bezpieczna eksploatacja regałów w magazynie obejmuje trzy aspekty: ich właściwe użytkowanie, przeglądy bieżące oraz przeglądy okresowe. Jak pokazuje praktyka, liczba nieprawidłowości w eksploatacji jest na ogół bardzo długa, a wśród najczęściej występujących uchybień warto wymienić przede wszystkim:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • wykonywanie przeglądów niezgodnie z zaleceniami producenta,
  • brak tabliczek znamionowych oraz naklejek informujących  o maksymalnych dopuszczalnych nośnościach,
  • uszkodzenia konstrukcji wskutek kolizji ze środkami transportu wewnętrznego czyli np. wózkami widłowymi (głównie słupów nośnych i rygli),
  • wyrwane kotwy regałów z posadzki oraz uszkodzenia odbojników i odbojnic zabezpieczających regały,
  • zastawione drogi komunikacyjne pomiędzy regałami.

REKLAMA

– Osłabienie konstrukcji regałów powoduje wiele czynników - wszelkiego rodzaju uszkodzenia powstałe na skutek przypadkowych uderzeń wózkiem widłowym, samodzielne zmiany w ich konfiguracji albo stosowanie paletowych jednostek ładunkowych o niewystarczającej wytrzymałości, jakości lub nieodpowiednich wymiarach. Częstą przyczyną uderzeń wózków widłowych w regały jest nie tyle błąd operatora, co zbyt wąskie korytarze główne i robocze, które utrudniają manewrowanie. W tym kontekście ważne jest więc zapewnienie właściwego porządku w przestrzeni transportowej oraz oświetlenia strefy składowania – podkreśla Marek Łabęda, Dyrektor ds. Technicznych, w PROMAG S.A.

Warto pamiętać, że nikt nie zdejmie z pracodawcy odpowiedzialności, gdy np. na skutek nieszczęśliwego wypadku, okaże się, że regał był użytkowany niezgodnie z przeznaczeniem lub przepisami bhp. Dlatego tak ważne jest stosowanie się do instrukcji eksploatacji regałów dostarczanej przez producenta, wraz z całym wyposażeniem.

Zobacz też: Prowadzenie magazynu w tej samej miejscowości co siedziba spółki w kontekście obowiązku informacyjnego (NIP-8)

Przeglądy bieżące raz na tydzień

Kontrole bieżące mają wykluczyć ewentualne nieprawidłowości stanu technicznego regałów magazynowych i powinny być przeprowadzone przynajmniej raz w tygodniu przez ich bezpośrednich użytkowników (tj. wyznaczone przez pracodawcę osoby odpowiedzialne za bezpieczeństwo pracy). Wykryte w trakcie przeglądu usterki należy odnotować w karcie bieżącej kontroli stanu technicznego, która stanowi załącznik do instrukcji eksploatacji i konserwacji regałów oraz niezwłocznie zgłosić je pracodawcy w celu podjęcia działań zapobiegawczych.

Przeglądy bieżące zwykle wykonuje się z poziomu posadzki i polegają przede wszystkim na wzorkowym sprawdzeniu konstrukcji regałów, a jeśli to konieczne wykonaniu prostych pomiarów kontrolnych. Przykładowo, dla regałów ramowych paletowych rzędowych (a więc najczęściej użytkowanych) kontrola powinna obejmować sprawdzenie:

  • niezgodności w zapisach na tabliczkach znamionowych ze stanem faktycznym,
  • ewentualnych uszkodzeń, pęknięć posadzki w szczególności w miejscach kotwienia ram,
  • wszelkiego rodzaju uszkodzeń elementów ram (wgniecenia, wygięcia, skręcenia, rozdarcia, pęknięcia itd.),
  • uszkodzeń belek nośnych, zaczepów a także braków nitów zabezpieczających belki ryglowe przed przypadkowym wypięciem.

Zobacz też: Odszkodowanie za wypadek przy pracy

Przegląd okresowy przynajmniej raz w roku

Kontrole okresowe są znacznie bardziej szczegółowe i powinny być przeprowadzane przynajmniej raz w roku przez kompetentne osoby delegowane przez dostawcę regałów. Poza kontrolą wzrokową, obejmują także:

  • wykonanie niezbędnych pomiarów co do wielkości odkształceń elementów regałowych pod obciążeniem i odchyleń słupów od pionu,
  • sprawdzenie sposobu użytkowania regałów, a w przypadku braku dokumentacji, wykonanie rysunków rozmieszczenia i konfiguracji regałów na podstawie inwentaryzacji stanu,
  • podanie lokalizacji elementów wymagających wymiany, naprawy i uzupełnień,
  • sprawdzenie czy nie nastąpiło przeciążenie konstrukcji regałowej.

Wykonawca przeglądu sporządza odpowiedni raport, zawierający opis elementów, które wymagają wymiany, naprawy lub też uzupełnienia, zalecenia pokontrolne oraz protokół z kontroli. Warto zadbać o to, by do raportu dołączone były także rysunki rozmieszczenia i konfiguracji regałów opisujące lokalizację elementów do ewentualnej wymiany lub naprawy oraz tych, które do dalszej eksploatacji dopuszczono warunkowo.

Warto inwestować w wyposażenie dodatkowe

REKLAMA

Największą rolę w zachowaniu bezpieczeństwa w magazynie odgrywa człowiek, co potwierdzają chociażby kontrole Państwowej Inspekcji Pracy. Bez poczucia odpowiedzialności, zachowania procedur, właściwego nadzoru i kontroli oraz dbałości o odpowiedni poziom wiedzy pracowników trudno, oczekiwać by było to w pełni bezpieczne miejsce pracy. Niemniej jednak wielu wypadków można uniknąć, montując wyposażenie dodatkowe, które np. zabezpiecza regały przed uderzeniami wózków widłowych.

- Niestety, wiele firm rezygnuje z zakupu akcesoriów dodatkowych, z uwagi na dodatkowe koszty, które trzeba ponieść. Jest to przecież wyposażenie, bez którego magazyn może funkcjonować. Z drugiej jednak strony ewentualne koszty napraw regałów i związanych z tym przestojów w pracy, mogą być wielokrotnie wyższe niż koszt zakupu akcesoriów, o czym wiele firm przekonuje się zaraz po tym, jak do takiego uszkodzenia dojdzie – podkreśla Marek Łabęda, z PROMAG S.A

Zobacz też: Co grozi za parkowanie na miejscu dla inwalidy w 2016 r?

Jakie normy prawne dotyczą eksploatacji regałów

Bezpieczne użytkowanie urządzeń magazynowych regulują:

  1. Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy opublikowane w Dzienniku Ustaw nr 03.169.1650.
  1. Norma PN-EN 15635 Stalowe statyczne systemy składowania. Zastosowanie i utrzymanie urządzeń do składowania.

Obowiązek wykonywania przeglądów regulują:

  1. Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej (Dz.U.03.169.1650 ).
  2. Norma PN-EN 15635 Stalowe statyczne systemy składowania. Zastosowanie i utrzymanie urządzeń do  składowania.
  3. Instrukcja eksploatacji i konserwacji regałów.
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

    Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

    Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

    Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

    AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

    AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

    Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

    Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

    REKLAMA

    Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

    Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

    Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

    W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

    Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

    Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

    Ten samochód jest wart 6,3 mln, ale... sztuk! On też był jednym z pionierów rynku SUV-ów

    Poprzednika zaprojektował sam Giorgetto Giugiaro. Twórcy Golfa II nie mieli zatem łatwego zadania. Historia pokazuje jednak, że wywiązali się z niego w stu procentach. Bo drugi etap ewolucji był ważnym elementem legendy kompaktowego Volkswagena.

    REKLAMA

    Nowe paliwo pojawi się w Polsce. Wielka zmiana na stacjach benzynowych od 1 maja

    Już 1 maja na polskich stacjach paliw pojawi się kolejna rewolucja. Z dystrybutorów zacznie płynąć nowe paliwo. Nowe, czyli tak właściwie to jakie? I czy ma to coś wspólnego np. z wycofywaniem się z E10? Sprawdźmy.

    Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

    To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

    REKLAMA