REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rynek magazynowy w Polsce w 2014 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Rynek magazynowy w Polsce w 2014 r. Fot. Fotolia
Rynek magazynowy w Polsce w 2014 r. Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

trzeci kwartał 2014 r. okazał się być kolejnym okresem wzrostów na rynku powierzchni magazynowych w Polsce. Według analityków JLL popyt netto na koniec 2014 r. może sięgnąć miliona metrów kwadratowych.

Firma doradcza JLL podsumowała dane i trendy na polskim rynku magazynowym na koniec III kw. 2014 r.

REKLAMA

REKLAMA

Tomasz Mika, Dyrektor Działu Powierzchni Magazynowo - Przemysłowych w Polsce, JLL, informuje: „Polski rynek magazynowy pozostaje w bardzo dobrej formie. Nastroje najemców i deweloperów są nadal pozytywne, a III kwartał był czwartym z rzędu, kiedy odnotowano wzrost popytu rok do roku. Łącznie w III kw. wynajęto 343 000 mkw., z czego 261 000 mkw. przypadło na nowe umowy i ekspansje, a 82 000 mkw. na odnowienia istniejących kontraktów. Co istotne, popyt netto od początku roku sięgnął 787 000 mkw. Przy takim tempie najmu spełniają się nasze prognozy, według których popyt netto może wynieść nawet milion mkw. na koniec 2014. Popyt brutto, uwzględniający nowe umowy, ekspansje i odnowienia dotychczasowych kontraktów, w okresie I – III kw. sięgnął 1,225 mln mkw. i przekroczy 1,5 mln mkw. w tym roku. Głównym odbiorcą projektów magazynowych pozostają operatorzy logistyczni”.

Zobacz też: Układy hybrydowe i elektryczne w wózkach widłowych

Największym zainteresowaniem najemców w III kw. cieszył się Górny Śląsk, gdzie podpisano umowy na ok. 87 000 mkw. Na kolejnych miejscach znalazły się regiony Okolic Warszawy, Poznania i Wrocławia. Od początku 2014 r. najemcy byli najbardziej aktywni w Okolicach Warszawy (313 000 mkw.) oraz na Górnym Śląsku (255 000 mkw.), które są także największymi rynkami magazynowymi pod względem istniejącej powierzchni.

REKLAMA

W III kw. największy, 35-procentowy udział w nowym popycie mieli operatorzy logistyczni. 28% wynajęły sieci handlowe, a kolejne 17% firmy z branży motoryzacyjnej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Główne transakcje najmu w III kw. 2014 r.

Najemca

Park

Rodzaj umowy

Powierzchnia (mkw.)

GE

BTS Building Bielsko-Biała

Nowa umowa

45 000

Wilshire Holding

Europolis Park Błonie

Ekspansja

15 500

CEVA Logistics

PointPark Poznań

Nowa umowa

14 500

KMC Services

Goodman Kraków Airport Logistics Center

Nowa umowa

11 000

Źródło: JLL, magazyny.pl, III kw. 2014 r.

Zobacz też: Jak zaprojektować magazyn?

Podaż

Jan Jakub Zombirt, Starszy Analityk Rynku, JLL, informuje: „Pod koniec III kw. 2014 r. całkowite zasoby powierzchni magazynowej w Polsce sięgnęły 8,2 miliona mkw., co oznacza wzrost o 436 000 mkw. wobec II kw. Najwięcej nowej powierzchni zasiliło rynki we Wrocławiu i w Poznaniu, gdzie otwarto dwa z trzech centrów firmy Amazon. Po oddaniu do użytku tak spektakularnych projektów, jeszcze 539 000 mkw. pozostaje w budowie, a najwyższa aktywność deweloperska nadal rejestrowana jest w Poznaniu i Wrocławiu, na które przypada łącznie 55% powstających obecnie zasobów”.

Znacząco wzrósł udział projektów realizowanych na zasadach spekulacyjnych, czyli niezabezpieczonych umowami najmu. W III kw. wynosił on 24% wobec 9.6% zanotowanych w poprzednim kwartale. Do największych realizacji tego typu należą rozbudowa North-West Logistic Park w Szczecinie (42 500 mkw. – w całości spekulacyjnie), Panattoni Park Ożarów II (20 000 mkw., z czego 16 400 mkw. spekulacyjnie) oraz Panattoni Park Poznań IV (35 000 mkw., z czego 15 000 mkw. spekulacyjnie).

Zobacz też: System zarządzania kluczami w magazynie

Wskaźnik powierzchni niewynajętej

Powierzchnie niewynajęte stanowiły pod koniec III kw. 9,3% całkowitych zasobów, co oznacza spadek w porównaniu z 10,5% w II kw. Spośród głównych rynków najwięcej pustostanów przypada na Warszawę Miasto (15,6%) i Polskę Centralną (15%), a najmniej na Poznań (3,7%) i Wrocław (5,4%).

Czynsze

Stawki czynszowe w obiektach magazynowych pozostają stabilne. Niewielką zmianę odnotowano jedynie w regionie Poznania, gdzie stawki efektywne uległy zmniejszeniu z 2,25-3,15 do 2,25-3,00 euro za mkw. miesięcznie.


Źródło: Materiały prasowe JLL

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA