REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak separować niebezpieczne miejsca w magazynie?

Subskrybuj nas na Youtube
Jak separować niebezpieczne miejsca w magazynie? Fot. Magazynuj.pl
Jak separować niebezpieczne miejsca w magazynie? Fot. Magazynuj.pl
Media

REKLAMA

REKLAMA

Każdy magazyn musi być urządzony zgodnie z wytycznymi przepisów BHP. A te zwracają uwagę na konieczność separowania niebezpiecznych miejsc.

Separatory i wygrodzenia ostrzegawcze to proste, a zarazem skuteczne konstrukcje służące do wydzielania stref magazynowych, ramp załadunkowych i innych, specyficznych obszarów czasowych występujących w magazynie. Rozwiązania te pozwalają na szybkie zamykanie ruchu i dróg komunikacyjnych w obrębie terenów potencjalnie niebezpiecznych, np. odgradzanie miejsc pracy wózków widłowych, maszyn w trakcie prac serwisowych, stanowisk montażowych, alejek magazynowych i sklepowych oraz innych. Wśród najpopularniejszych wygrodzeń ostrzegawczych znajdziemy kasety ścienne oraz systemy naziemne – słupki i pachołki.

REKLAMA

Do czego służą kasety ścienne w magazynie?

REKLAMA

Kasety ścienne to najbardziej zaawansowane propozycje w obrębie separatorów wykorzystywanych w magazynach. Mimo że ich cena jest wyższa od alternatywnych propozycji, koszt ten rekompensuje wysoka uniwersalność oraz trwałość pozwalająca na długotrwałe zastosowanie. Plusem rozwiązań kasetowych jest oszczędzający miejsce w magazynie ścienny system montażu (za pomocą śrub lub w sposób mniej inwazyjny – poprzez mocowanie na magnesy i klipsy ścienne) oraz system intuicyjnego wypinania taśm pod wpływem naporu pod kątem 45°. Zastosowane w kasetach ściennych funkcje zwiększają bezpieczeństwo ich użytkowania: – Wbudowany system spowalniania taśmy zapobiega ryzyku uderzenia, natomiast system chroniący przed nagłym i nieplanowanym zerwaniem zabezpiecza teren przez nieoczekiwanym wejściem osób niepowołanych – tłumaczy Marcin Hankiewicz ze sklepu Magazynuj.pl. 

Rozwiązaniami pośrednimi cenowo, które znajdują swoje zastosowanie w wygradzaniu specyficznych stref, są słupki metalowe mocowane na kotwach lub mobilne - plastikowe. Szczególnie te ostatnie mają szerokie zastosowanie, a używa się je przede wszystkim w miejscach składowania towarów, ruchu maszyn, przy stanowiskach montażowych, a także w sytuacjach specyficznych, np. wygradzając uszkodzone nawierzchnie czy drogi komunikacyjne. Cechami charakterystycznymi jest czterokierunkowe mocowanie taśmy, systemy spowolniania oraz przeciw niepowołanemu zerwaniu. Słupki plastikowe, ze względu na zastosowany materiał i podstawę przemysłową UPCV, sprawdzą się zarówno na terenach wewnętrznych, jak i zewnętrznych.

Dodajmy, że najtańszymi elementami wygrodzeń są pachołki. Ich niska cena wynika z samej konstrukcji umożliwiającej zastosowanie wyłącznie wewnątrz pomieszczeń magazynowych. Dociążona podstawa oraz otwory do kotwienia powodują, że pachołki stanowią tanie, ale skuteczne rozwiązanie w mniej wymagających obszarach. Ekonomicznym rozwiązaniem z punktu widzenia ceny są także taśmy samoprzylepne – w ostrzegawczych, odblaskowych barwach. Stosuje się je do oklejania np. pojazdów, półek magazynowych, podłóg, ramp wyładunkowych i innych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przepisy dotyczące wygrodzeń ostrzegawczych w magazynach

REKLAMA

Zastosowanie wygrodzeń ostrzegawczych oraz separatorów regulują przepisy zawarte w polskich aktach prawnych. Zgodnie z treścią rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, na przedsiębiorcy ciąży obowiązek wyłączenia z użytkowania miejsc niebezpiecznych „poprzez ich odpowiednie wygrodzenie lub w inny sposób” (§ 6 ust. 2). Sposób separowania specyficznych obszarów określono także w rozdziale 3.: „Miejsca w zakładzie pracy, do których pracownicy mają dostęp podczas pracy, a w których istnieje ryzyko kolizji z przeszkodami, upadku lub spadania przedmiotów, powinny być oznakowane skośnymi pasami — na przemian żółtymi i czarnymi lub czerwonymi i białymi” (§ 12 ust. 1).

Kolejne zasady określa rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, w którym znajdziemy definicję „urządzeń ochronnych” (§ 2 ust. 12). Zgodnie z jej treścią to wszelkie osłony czy urządzenia, które m.in. zapobiegają dostępowi do sfer niebezpiecznych oraz powstrzymują ruchy elementów niebezpiecznych. W rozporządzeniu znajdziemy dodatkową informację, zgodnie z którą jeżeli oznakowania w postaci widocznych barw lub znaków nie są wystarczające dla zapewnienia bezpieczeństwa i ochrony zdrowia pracownika, miejsca niebezpieczne powinny być wyłączone z użytkowania poprzez ich odpowiednie wygrodzenie lub w inny sposób (§ 6 ust. 2).

Wyżej wymienione to podstawowe zasady BHP regulujące kwestie stosowania wygrodzeń ostrzegawczych w magazynach i innych obiektach, w których wybrane strefy wymagają separacji. Stosowanych w tym celu rozwiązań jest wiele, tak samo jak rozpiętość cenowa występująca pomiędzy nimi. Jeżeli przedsiębiorca stawia na ergonomię i optymalizację przestrzeni magazynowej – warto by wybrał kasety ścienne. Gdy bariery mają być stosowane na otwartych przestrzeniach, do wygradzania np. uszkodzeń drogowych, szczególnie przydane będą słupki plastikowe. Zawsze alternatywą mogę być pachołki, z nakładkami lub bez, które stanowią jedne z najtańszych dostępnych na rynku tego typu rozwiązań.

Źródło: Magazynuj.pl

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA