REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rozwój infrestruktury, a rynek magazynowy w Polsce

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

REKLAMA

Rozwój infrastruktury drogowej sprawił, że okolice Strykowa stały się jednym z najważniejszych regionów na rynku powierzchni magazynowych. 

Pierwsze obiekty logistyczne w Polsce Centralnej powstały w Łodzi i w okolicy Piotrkowa Trybunalskiego, wówczas jednego z ważniejszych węzłów transportowych w kraju. Rozwój sieci drogowej spowodował jednak, że to rejon Strykowa zyskał na znaczeniu. Całkowita podaż powierzchni magazynowej w Polsce Centralnej wynosi obecnie 1 013 000 mkw., co przekłada się na 14% udziału w krajowych zasobach i czyni go czwartym największym rynkiem w Polsce. Sektor logistyczny jest dziś jednym z największych pracodawców w regionie. 

REKLAMA

REKLAMA

Popyt na powierzchnię magazynową kreują sieci handlowe, operatorzy logistyczni i firmy produkcyjne

W I poł. 2013 r. popyt netto (bez odnowień umów) w Polsce Centralnej wyniósł 76 000 mkw., co pozwala na umiarkowany optymizm co do jego wielkości na koniec roku. Odnowienia umów opiewały na 41 000 mkw., podobnie jak w poprzednich latach. Największą transakcję w I poł. 2013 r. zawarła sieć handlowa Castorama, dla której Panattoni zbuduje w Strykowie obiekt BTS o powierzchni 50 000 mkw. Inne aktywne sektory to operatorzy logistyczni (20% udział w popycie), oraz lekka produkcja (14%). Przeciętny rozmiar wynajmowanego modułu wyniósł ok. 9 500 mkw., ale po wykluczeniu transakcji Castoramy było to już tylko 3 700 mkw.

Powierzchnie niewynajęte

REKLAMA

Pod koniec I poł. 2013 r. dostępna powierzchnia magazynowa w Polsce Centralnej wynosiła 183 000 mkw. (18,1% istniejących zasobów). Warto zwrócić uwagę na wyraźne rozbieżności pomiędzy poszczególnym lokalizacjami. Przed spowolnieniem gospodarczym region Piotrkowa cechował się dużą aktywnością spekulacyjną deweloperów, skutkiem czego jest dziś bardzo wysoki wskaźnik pustostanów (42% czyli 139 000 mkw.). Z kolei rejon Strykowa to dziś jedna z najpopularniejszych lokalizacji na polskim rynku magazynowym. Do wynajęcia jest tam obecnie jedynie 7 000 mkw. (2% istniejącej powierzchni). Dostępność w Łodzi to 33 000 mkw. (11,3%). Według Jones Lang LaSalle poziom pustostanów nie ulegnie znacznej zmianie w przeciągu następnego roku. Wyjątkiem może być Piotrków, gdzie wskaźnik dostępnej powierzchni zapewne będzie spadać w związku z rosnącym zainteresowaniem najemców poszukujących lokalizacji w niższej cenie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Gdzie będzie się koncentrować aktywność deweloperów?

W I poł. 2013 r. rynek w Polsce Centralnej wzbogacił się jedynie o 15 000 mkw. w SEGRO Logistics Park Stryków (spadek o 63% względem analogicznego okresu w 2012 r.). Obecnie trwa budowa obiektu BTS Castorama w Strykowie (50 000 mkw.) oraz rozbudowa Panattoni Park Łódź East (8 000 mkw., z czego 3 600 mkw. zostało wynajęte Pall-ex). Pomimo zapotrzebowania w Strykowie, eksperci Jones Lang LaSalle nie spodziewają się rozpoczęcia w najbliższym czasie nowych projektów spekulacyjnych. 

Jak będą zmieniały się czynsze?

Najdroższe są obiekty typu „Small Business Units” w Łodzi, gdzie stawki bazowe wynoszą od 3,4 do 4,3 euro za metr kwadratowy miesięcznie. Z kolei, za powierzchnie w obiektach typu „Big Box” w Łodzi i Strykowie najemcy zapłacą od 2,6 do 3,4 euro za mkw. miesięcznie w Łodzi i Strykowie. Taniej jest w Piotrkowie (2,2 do 2,6 euro za mkw. miesięcznie), ale niektórzy tamtejsi właściciele, spodziewając się spadku dostępności w przyszłości, są dziś niechętni do podpisywania długich umów. Mała ilość wolnej powierzchni spowoduje też stopniowy wzrost stawek w Strykowie. Rynek łódzki powinien natomiast pozostać stabilny.

Paulina Dziubińska, Starszy Konsultant w Dziale Powierzchni Magazynowo – Przemysłowych, Jones Lang LaSalle, komentuje: „Polska Centralna to obecnie najbardziej pożądana przez firmy prowadzące ogólnokrajową dystrybucję lokalizacja magazynowa. Poza położeniem geograficznym, zaletą tego obszaru jest szybko rozwijająca się infrastruktura drogowa. Autostrady A1 i A2, a także droga ekspresowa S8 zapewniają wygodny dojazd do pozostałych dużych rynków magazynowych - Warszawy, Górnego Śląska i Poznania. W szczególności rejon skrzyżowania autostrad A1 i A2 w Strykowie stanowi doskonałą lokalizację dla sieci handlowych, operatorów logistycznych i firm produkcyjnych. Oddanie do użytku Wschodniej Obwodnicy Łodzi w ciągu autostrady A1 pod koniec 2014 r. dodatkowo umocni pozycję tego już i tak dobrze skomunikowanego regionu magazynowego”. 

Źródło: Materiały prasowe Jones Lang LaSalle

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Duże zmiany w naszEauto – co dalej z programem dofinasowania pojazdów elektrycznych?

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie ogłosił jeszcze wyników konsultacji społecznych, które miały miejsce w I połowie września, w zakresie zmian w programie dopłat do zakupu i finansowania pojazdów elektrycznych funkcjonującego pod nazwą "NaszEauto". Znane są już kierunki zmian i szykuje się w tym zakresie mała rewolucja - czy jednak nie będzie to przysłowiowy gwóźdź do trumny dla tych dopłat?

Czy seniorzy stracą prawa jazdy? Unia Europejska zdecydowała - nie ma odwrotu

Co pewien czas w debacie publicznej wraca temat uprawnień do kierowania pojazdami posiadanym przez seniorów. Dyskutuje się, czy ze względu na wiek starsi kierowcy nie powinni podlegać obowiązkowym, częstszym badaniom lekarskim, oraz czy lekarze swoim orzeczeniem mogliby „zabierać” prawa jazdy mniej sprawnym seniorom. Temat ten był ostatnio przedmiotem dyskusji na poziomie Unii Europejskiej i zapadły decyzje co do kierunków zmian.

Kontrole na granicach do kwietnia 2026 r. Przedłużenie aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie

Kontrole na granicach z Niemcami i Litwą zostały przedłużone do kwietnia 2026 r. Wydłużenie kontroli aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie. Przedsiębiorcy szczególnie boją się okresu ostatnich dwóch miesięcy roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

REKLAMA

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

KGP: 103 919 interwencji, 364 wypadki drogowe, 16 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 103 919 interwencji. Byli wzywani do 364 wypadków drogowych.

To oni są najniebezpieczniejsi na drogach. Polacy nie mają wątpliwości

Młodzi kierowcy, rowerzyści, a może właściciele konkretnych marek aut? Najnowsze badanie pokazuje, kogo Polacy wskazują jako największe zagrożenie na drogach. Wyniki nie pozostawiają złudzeń i mogą być zaskoczeniem dla wielu uczestników ruchu. Na cenzurowanym znaleźli się nie tylko ci, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę za kółkiem. Zaskakuje też miejsce jednej z najpopularniejszych marek samochodów w Polsce.

Akcja "Trzeźwy Poranek". Stołeczni policjanci zatrzymali ponad 40 nietrzeźwych kierowców

Policjanci z garnizonu stołecznego przeprowadzili dziś akcję "Trzeźwy Poranek". Do godziny 10:00 skontrolowali blisko 18 tysięcy kierowców. Wyniki są alarmujące – 41 osób prowadziło pojazd po alkoholu, w tym zawodowi kierowcy oraz recydywista z dożywotnim zakazem prowadzenia.

REKLAMA

Jakie samochody wybierają przedsiębiorcy?

Jakie auta najczęściej wybierają polscy przedsiębiorcy? Według raportu EFL to biznesmeni napędzają polską motoryzację, wymieniając flotę co kilka lat. Najczęściej korzystają z leasingu.

Kiedy seniorzy stracą prawo jazdy? Aktualne zasady na październik 2025 – sprawdź, czy dotyczy to Ciebie

Czy seniorzy tracą prawo jazdy z powodu wieku? A może wystarczy choroba? A co z punktami karnymi? W praktycznym poradniku wyjaśniamy, co naprawdę decyduje o utracie uprawnień i jakie przepisy obowiązują kierowców w starszym wieku. Sprawdzamy też, kiedy decyzję podejmuje lekarz, a kiedy starosta lub sąd. Dzięki temu dowiesz się, jak uniknąć problemów i zachować prawo jazdy na dłużej.

REKLAMA