REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rozbudowa terminalu w Sławkowie za ponad 60 mln zł.

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

REKLAMA

Kosztem blisko 60,7 mln zł zostanie rozbudowane i unowocześnione centrum logistyczne w Sławkowie (Śląskie), gdzie kończy się wiodący ze Wschodu szeroki tor kolejowy. Ponad 21,7 mln zł na inwestycję pochodzi z unijnego programu Infrastruktura i Środowisko.

W siedzibie Centrum Unijnych Projektów Transportowych w Warszawie podpisano umowę na realizację przedsięwzięcia. To już trzeci etap rozbudowy euroterminalu, który w przyszłości mógłby obsługiwać kolejowy transport towarów z Dalekiego Wschodu, dziś dostarczanych do Europy głównie drogą morską. Dzięki rozbudowie Sławków stanie się jednym z trzech największych międzynarodowych centrów logistycznych w Polsce.

REKLAMA

REKLAMA

W ramach projektu, którego realizacja potrwa do końca 2014 r., powstanie m.in. nowa płyta do składowania kontenerów o powierzchni 15 tys. m kw., suwnica do ich przeładunku, tory, drogi wewnętrzne, a także instalacje wodociągowa i elektryczna oraz kanalizacja deszczowa. Planowane inwestycje będą technicznie i funkcjonalnie powiązane z istniejącą infrastrukturą terminalu. Przygotowania do kolejnego etapu rozbudowy już się rozpoczęły. Rozstrzygnięte zostały przetargi na zaprojektowanie, dostawę i montaż suwnicy kontenerowej, budowę stacji energetycznej oraz płyty kontenerowej. Dzięki inwestycjom za trzy lata terminal będzie w stanie przeładować ponad 142 tys. standardowych kontenerów rocznie.

Jeszcze więcej kontenerów

Taki kontener to podstawowa jednostka używana w tzw. transporcie intermodalnym, gdzie łączy się przewozy kolejowe z transportem drogowym czy morskim. Na rozwój takiego transportu inwestorzy mogą pozyskać unijne środki.


"Transport intermodalny umożliwia zmniejszenie przewozów drogowych, przy jednoczesnym wykorzystaniu potencjału kolei. Dzięki funduszom z programu Infrastruktura i Środowisko wspieramy budowę ogólnodostępnych terminali kontenerowych i centrów logistycznych na liniach kolejowych i w portach morskich, a także wprowadzanie nowoczesnych technik zarządzania w terminalach i centrach" - wskazał w środę wiceminister rozwoju regionalnego Adam Zdziebło.

REKLAMA

Więcej pieniędzy na transport intermodalny

W sierpniu tego roku Ministerstwo Rozwoju Regionalnego podjęło decyzję o zwiększeniu puli funduszy na rozwój transportu intermodalnego ze 111 mln euro do 145 mln euro. Dofinansowaniem objęte będą projekty wyłonione w nowym naborze. Wnioski w drugiej turze konkursu można składać od 24 września do 17 grudnia 2012 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Do rozdysponowania jest ponad 167,7 mln zł. Środki mogą trafić do operatorów terminali kontenerowych i centrów logistycznych, zarządów portów morskich (Gdańsk, Gdynia, Szczecin, Świnoujście, Police, Darłowo, Kołobrzeg, Elbląg) oraz firm wyspecjalizowanych w transporcie intermodalnym. Można dostać do 50 proc. dofinansowania na budowę i rozbudowę infrastruktury, urządzeń systemów instalacji oraz projekty i dokumentację w tym zakresie lub do 30 proc. na zakup systemów i urządzeń, np. taboru intermodalnego.

Minimalna wartość projektu to 20 mln zł. Euroterminal w Sławkowie k. Dąbrowy Górniczej to najdalej wysunięte na zachód Europy miejsce, gdzie sięga wiodący ze Wschodu szeroki tor kolejowy. Linia o szerokim rozstawie toru (1520 mm) styka się tu z linią normalnotorową (1435 mm). W istniejącą tam infrastrukturę w ostatnich latach zainwestowano ponad 110 mln zł, m.in. ze środków UE. Teraz rozpoczyna się ostatni etap rozbudowy.


Euroterminal specjalizuje się w przeładunkach kontenerów. Zarządza nim spółka z udziałem katowickiej Centrali Zaopatrzenia Hutnictwa oraz podmiotów z grupy PKP: przewoźnika towarowego (PKP Cargo) oraz przewoźnika i operatora ok. 400-kilometrowego szerokiego toru od ukraińskiej granicy do Sławkowa (PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa). Euroterminal ma stałe połączenia kolejowe z polskimi i niemieckimi portami oraz ośrodkami na zachodzie i wschodzie Europy. Centrum logistyczne w Sławkowie rozwija się, by w przyszłości móc obsłużyć ruch towarowy w relacji Daleki Wschód - Europa Zachodnia. Transport kolejowy z Azji do Europy trwa prawie dwa razy krócej od morskiego.

Transport kolejowy z Chin

Może on opłacać się np. firmom przewożącym specjalistyczne ładunki, narażone na uszkodzenie w transporcie morskim lub takie, których przewóz statkiem jest droższy. Od kilku lat
trwają starania, by część ładunków, zamiast statkami, transportować do Europy koleją. Wówczas wzrosłaby m.in. rola centrum logistycznego w Sławkowie. 

"Mamy wielkie plany związane z rozwojem współpracy gospodarczej pomiędzy Polską a Dalekim Wschodem, przede wszystkim Chinami. Terminal w Sławkowie jest miejscem, dzięki któremu plany te mogą przybrać realny kształt" - skomentował wiceprezes Agencji Rozwoju Przemysłu Jerzy Góra. ARP jest większościowym właścicielem Centrali Zaopatrzenia Hutnictwa, która dominuje w spółce zarządzającej euroterminalem.

(PAP)

ShutterStock
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Światowy Dzień Bez Samochodu. Eksperci: Środek transportu wpływa na klimat

22 września obchodzimy Światowy Dzień bez Samochodu. Z okazji tego dnia eksperci z Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) w Instytucie Ochrony Środowiska – Państwowym Instytucie Badawczym (IOŚ-PIB) wskazują, że rozwój transportu publicznego może odegrać kluczową rolę w osiągnięciu celów klimatycznych Polski i Unii Europejskiej.

Od 19 września 2025 r. droższe badanie techniczne auta. Stawki wzrosły z 51 do 149 zł

Od piątku obowiązują wyższe opłaty za obowiązkowe badanie techniczne pojazdów. W przypadku samochodów osobowych stawka wzrosła o 51 zł, do 149 zł.

Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

REKLAMA

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

REKLAMA

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA