REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rozbudowa terminalu w Sławkowie za ponad 60 mln zł.

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

REKLAMA

Kosztem blisko 60,7 mln zł zostanie rozbudowane i unowocześnione centrum logistyczne w Sławkowie (Śląskie), gdzie kończy się wiodący ze Wschodu szeroki tor kolejowy. Ponad 21,7 mln zł na inwestycję pochodzi z unijnego programu Infrastruktura i Środowisko.

REKLAMA

W siedzibie Centrum Unijnych Projektów Transportowych w Warszawie podpisano umowę na realizację przedsięwzięcia. To już trzeci etap rozbudowy euroterminalu, który w przyszłości mógłby obsługiwać kolejowy transport towarów z Dalekiego Wschodu, dziś dostarczanych do Europy głównie drogą morską. Dzięki rozbudowie Sławków stanie się jednym z trzech największych międzynarodowych centrów logistycznych w Polsce.

REKLAMA

W ramach projektu, którego realizacja potrwa do końca 2014 r., powstanie m.in. nowa płyta do składowania kontenerów o powierzchni 15 tys. m kw., suwnica do ich przeładunku, tory, drogi wewnętrzne, a także instalacje wodociągowa i elektryczna oraz kanalizacja deszczowa. Planowane inwestycje będą technicznie i funkcjonalnie powiązane z istniejącą infrastrukturą terminalu. Przygotowania do kolejnego etapu rozbudowy już się rozpoczęły. Rozstrzygnięte zostały przetargi na zaprojektowanie, dostawę i montaż suwnicy kontenerowej, budowę stacji energetycznej oraz płyty kontenerowej. Dzięki inwestycjom za trzy lata terminal będzie w stanie przeładować ponad 142 tys. standardowych kontenerów rocznie.

Jeszcze więcej kontenerów

Taki kontener to podstawowa jednostka używana w tzw. transporcie intermodalnym, gdzie łączy się przewozy kolejowe z transportem drogowym czy morskim. Na rozwój takiego transportu inwestorzy mogą pozyskać unijne środki.


"Transport intermodalny umożliwia zmniejszenie przewozów drogowych, przy jednoczesnym wykorzystaniu potencjału kolei. Dzięki funduszom z programu Infrastruktura i Środowisko wspieramy budowę ogólnodostępnych terminali kontenerowych i centrów logistycznych na liniach kolejowych i w portach morskich, a także wprowadzanie nowoczesnych technik zarządzania w terminalach i centrach" - wskazał w środę wiceminister rozwoju regionalnego Adam Zdziebło.

Więcej pieniędzy na transport intermodalny

REKLAMA

W sierpniu tego roku Ministerstwo Rozwoju Regionalnego podjęło decyzję o zwiększeniu puli funduszy na rozwój transportu intermodalnego ze 111 mln euro do 145 mln euro. Dofinansowaniem objęte będą projekty wyłonione w nowym naborze. Wnioski w drugiej turze konkursu można składać od 24 września do 17 grudnia 2012 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Do rozdysponowania jest ponad 167,7 mln zł. Środki mogą trafić do operatorów terminali kontenerowych i centrów logistycznych, zarządów portów morskich (Gdańsk, Gdynia, Szczecin, Świnoujście, Police, Darłowo, Kołobrzeg, Elbląg) oraz firm wyspecjalizowanych w transporcie intermodalnym. Można dostać do 50 proc. dofinansowania na budowę i rozbudowę infrastruktury, urządzeń systemów instalacji oraz projekty i dokumentację w tym zakresie lub do 30 proc. na zakup systemów i urządzeń, np. taboru intermodalnego.

Minimalna wartość projektu to 20 mln zł. Euroterminal w Sławkowie k. Dąbrowy Górniczej to najdalej wysunięte na zachód Europy miejsce, gdzie sięga wiodący ze Wschodu szeroki tor kolejowy. Linia o szerokim rozstawie toru (1520 mm) styka się tu z linią normalnotorową (1435 mm). W istniejącą tam infrastrukturę w ostatnich latach zainwestowano ponad 110 mln zł, m.in. ze środków UE. Teraz rozpoczyna się ostatni etap rozbudowy.


Euroterminal specjalizuje się w przeładunkach kontenerów. Zarządza nim spółka z udziałem katowickiej Centrali Zaopatrzenia Hutnictwa oraz podmiotów z grupy PKP: przewoźnika towarowego (PKP Cargo) oraz przewoźnika i operatora ok. 400-kilometrowego szerokiego toru od ukraińskiej granicy do Sławkowa (PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa). Euroterminal ma stałe połączenia kolejowe z polskimi i niemieckimi portami oraz ośrodkami na zachodzie i wschodzie Europy. Centrum logistyczne w Sławkowie rozwija się, by w przyszłości móc obsłużyć ruch towarowy w relacji Daleki Wschód - Europa Zachodnia. Transport kolejowy z Azji do Europy trwa prawie dwa razy krócej od morskiego.

Transport kolejowy z Chin

Może on opłacać się np. firmom przewożącym specjalistyczne ładunki, narażone na uszkodzenie w transporcie morskim lub takie, których przewóz statkiem jest droższy. Od kilku lat
trwają starania, by część ładunków, zamiast statkami, transportować do Europy koleją. Wówczas wzrosłaby m.in. rola centrum logistycznego w Sławkowie. 

"Mamy wielkie plany związane z rozwojem współpracy gospodarczej pomiędzy Polską a Dalekim Wschodem, przede wszystkim Chinami. Terminal w Sławkowie jest miejscem, dzięki któremu plany te mogą przybrać realny kształt" - skomentował wiceprezes Agencji Rozwoju Przemysłu Jerzy Góra. ARP jest większościowym właścicielem Centrali Zaopatrzenia Hutnictwa, która dominuje w spółce zarządzającej euroterminalem.

(PAP)

ShutterStock
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA