REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rozbudowa terminalu w Sławkowie za ponad 60 mln zł.

REKLAMA

REKLAMA

Kosztem blisko 60,7 mln zł zostanie rozbudowane i unowocześnione centrum logistyczne w Sławkowie (Śląskie), gdzie kończy się wiodący ze Wschodu szeroki tor kolejowy. Ponad 21,7 mln zł na inwestycję pochodzi z unijnego programu Infrastruktura i Środowisko.

W siedzibie Centrum Unijnych Projektów Transportowych w Warszawie podpisano umowę na realizację przedsięwzięcia. To już trzeci etap rozbudowy euroterminalu, który w przyszłości mógłby obsługiwać kolejowy transport towarów z Dalekiego Wschodu, dziś dostarczanych do Europy głównie drogą morską. Dzięki rozbudowie Sławków stanie się jednym z trzech największych międzynarodowych centrów logistycznych w Polsce.

REKLAMA

REKLAMA

W ramach projektu, którego realizacja potrwa do końca 2014 r., powstanie m.in. nowa płyta do składowania kontenerów o powierzchni 15 tys. m kw., suwnica do ich przeładunku, tory, drogi wewnętrzne, a także instalacje wodociągowa i elektryczna oraz kanalizacja deszczowa. Planowane inwestycje będą technicznie i funkcjonalnie powiązane z istniejącą infrastrukturą terminalu. Przygotowania do kolejnego etapu rozbudowy już się rozpoczęły. Rozstrzygnięte zostały przetargi na zaprojektowanie, dostawę i montaż suwnicy kontenerowej, budowę stacji energetycznej oraz płyty kontenerowej. Dzięki inwestycjom za trzy lata terminal będzie w stanie przeładować ponad 142 tys. standardowych kontenerów rocznie.

Jeszcze więcej kontenerów

Taki kontener to podstawowa jednostka używana w tzw. transporcie intermodalnym, gdzie łączy się przewozy kolejowe z transportem drogowym czy morskim. Na rozwój takiego transportu inwestorzy mogą pozyskać unijne środki.


"Transport intermodalny umożliwia zmniejszenie przewozów drogowych, przy jednoczesnym wykorzystaniu potencjału kolei. Dzięki funduszom z programu Infrastruktura i Środowisko wspieramy budowę ogólnodostępnych terminali kontenerowych i centrów logistycznych na liniach kolejowych i w portach morskich, a także wprowadzanie nowoczesnych technik zarządzania w terminalach i centrach" - wskazał w środę wiceminister rozwoju regionalnego Adam Zdziebło.

REKLAMA

Więcej pieniędzy na transport intermodalny

W sierpniu tego roku Ministerstwo Rozwoju Regionalnego podjęło decyzję o zwiększeniu puli funduszy na rozwój transportu intermodalnego ze 111 mln euro do 145 mln euro. Dofinansowaniem objęte będą projekty wyłonione w nowym naborze. Wnioski w drugiej turze konkursu można składać od 24 września do 17 grudnia 2012 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Do rozdysponowania jest ponad 167,7 mln zł. Środki mogą trafić do operatorów terminali kontenerowych i centrów logistycznych, zarządów portów morskich (Gdańsk, Gdynia, Szczecin, Świnoujście, Police, Darłowo, Kołobrzeg, Elbląg) oraz firm wyspecjalizowanych w transporcie intermodalnym. Można dostać do 50 proc. dofinansowania na budowę i rozbudowę infrastruktury, urządzeń systemów instalacji oraz projekty i dokumentację w tym zakresie lub do 30 proc. na zakup systemów i urządzeń, np. taboru intermodalnego.

Minimalna wartość projektu to 20 mln zł. Euroterminal w Sławkowie k. Dąbrowy Górniczej to najdalej wysunięte na zachód Europy miejsce, gdzie sięga wiodący ze Wschodu szeroki tor kolejowy. Linia o szerokim rozstawie toru (1520 mm) styka się tu z linią normalnotorową (1435 mm). W istniejącą tam infrastrukturę w ostatnich latach zainwestowano ponad 110 mln zł, m.in. ze środków UE. Teraz rozpoczyna się ostatni etap rozbudowy.


Euroterminal specjalizuje się w przeładunkach kontenerów. Zarządza nim spółka z udziałem katowickiej Centrali Zaopatrzenia Hutnictwa oraz podmiotów z grupy PKP: przewoźnika towarowego (PKP Cargo) oraz przewoźnika i operatora ok. 400-kilometrowego szerokiego toru od ukraińskiej granicy do Sławkowa (PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa). Euroterminal ma stałe połączenia kolejowe z polskimi i niemieckimi portami oraz ośrodkami na zachodzie i wschodzie Europy. Centrum logistyczne w Sławkowie rozwija się, by w przyszłości móc obsłużyć ruch towarowy w relacji Daleki Wschód - Europa Zachodnia. Transport kolejowy z Azji do Europy trwa prawie dwa razy krócej od morskiego.

Transport kolejowy z Chin

Może on opłacać się np. firmom przewożącym specjalistyczne ładunki, narażone na uszkodzenie w transporcie morskim lub takie, których przewóz statkiem jest droższy. Od kilku lat
trwają starania, by część ładunków, zamiast statkami, transportować do Europy koleją. Wówczas wzrosłaby m.in. rola centrum logistycznego w Sławkowie. 

"Mamy wielkie plany związane z rozwojem współpracy gospodarczej pomiędzy Polską a Dalekim Wschodem, przede wszystkim Chinami. Terminal w Sławkowie jest miejscem, dzięki któremu plany te mogą przybrać realny kształt" - skomentował wiceprezes Agencji Rozwoju Przemysłu Jerzy Góra. ARP jest większościowym właścicielem Centrali Zaopatrzenia Hutnictwa, która dominuje w spółce zarządzającej euroterminalem.

(PAP)

ShutterStock
Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA