REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jones Lang LaSalle: Jakie zmiany czekają rynek logistyczny w Polsce

REKLAMA

REKLAMA

W przeciągu ostatnich trzech lat, rynek logistyczny w Polsce rozwijał się najszybciej w Europie Środkowo – Wschodniej. Mimo chwilowego kryzysu, zapotrzebowanie na powierzchnie magazynowe rośnie. Jaka jest specyfika polskiej logistyki i co najważniejsze – jak ona będzie się zmieniać?

REKLAMA

Pierwsze nowoczesne powierzchnie magazynowe w Polsce zaczęły powstawały od połowy lat 90-tych. Deweloperzy skupiali się głównie na Warszawie i jej bezpośrednim sąsiedztwie, nie byli gotowi na wyjście w głąb kraju. Na przestrzeni lat sytuacja zaczęła się rozwijać, w szybkim tempie zaczęły powstawać nowe powierzchnie magazynowe. Na dzień dzisiejszy w Polsce istnieje ponad 6 000 000 m2 powierzchni magazynowej, skoncentrowanej w następujących regionach: Warszawa, Poznań, Wrocław, Górny Śląsk, Łódź, Piotrków Trybunalski, Gdańsk. Zdecydowana większość magazynów powstała w latach 2005 - 2008, które były okresem boomu na rynku magazynów.

REKLAMA

Po okresie gwałtownego rozwoju, gospodarka zwolniła, czego efektem był kryzys – także w branży logistycznej. Gwałtownie zmniejszył się zarówno popyt, jak i podaż na powierzchnie magazynowe. Całkowita wynajęta powierzchnia spadła z 1,5 mln metrów kwadratowych w 2008 do 550 tys. w 2009. Analizy wskazują, że w roku 2010 udało się przezwyciężyć złą passę i prognozowane zamknięcie roku powinno plasować się na poziomie ok. 1 mln mkw.
Kolejną ważną cechą rynku logistycznego jest jego wysoka konsolidacja.

REKLAMA

Trzech największych deweloperów (Panattoni, ProLogis, Segro) kontroluje około 80 proc. rynku. Reszta podzielona jest pomiędzy 5-6 niszowych graczy. Współczynnik powierzchni niewynajętych w skali kraju wynosi ok. 17 proc., co oznacza, że ok. 1 mln metrów kwadratowych wciąż czeka na najemców. Nie znaczy to bynajmniej, że łatwo znaleźć jest wolną i dobrą (oraz tanią) powierzchnię magazynową. Większość pustostanów koncentruje się bowiem w kilku lokalizacjach. Najwięcej niezagospodarowanych powierzchni magazynowych można znaleźć obecnie w Błoniu k. Warszawy (ok. 200.000 mkw.), Szczecinie, Mszczonowie, Rawie Mazowieckiej, Dąbrowie Górniczej i Chorzowie. Natomiast jeśli najemca potrzebuje magazynu w innych lokalizacjach, musi podpisać umowę najmu na budynek nieistniejący, i czekać aż deweloper go zbuduje.

Jednym z problemów rynku jest natomiast brak sprawnego systemu zarządzania i informacji o tym, które powierzchnie są wolne, a które wynajęte. Zwłaszcza, że często dochodzi do częstych zmian najemców, a brakuje jednego narzędzia sprawdzającego na bieżąco jedni najemcy sie wprowadzają, inni wyprowadzają i brak jednego narzędzia pozwalającego na bieżąco śledzić dostępność. Istnieją portale z branżowe opisujące rynek, przedstawiające opisy parków, ale brak jednego miejsca, w którym można sprawdzić dostępność powierzchni w poszczególnych budynkach.

- Dostrzegliśmy, że na rynku jest zapotrzebowanie na sprawny system informacji o wolnej przestrzeni magazynowanej. Takie, które będzie na bieżąco aktualizowane, gdzie każdy manager i logistyk szukający powierzchni magazynowej będzie mógł znaleźć potrzebne mu informacje. Stąd też zrodził się pomysł na portal” – mówi Tomasz Olszewski, z firmy Jones Lang La Salle, która stworzyła portal www.magazyny.pl.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

REKLAMA

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

Jak podróżować z przyczepą kempingową? Jak się przygotować na taki wyjazd?

Pokój hotelowy z widokiem na jezioro i wraz z serią osobistych drobiazgów? Proszę bardzo! To jednak z zalet podróżowania z przyczepą kempingową. Sezon na takie wyjazdy właśnie w Polsce startuje. Warto zatem podpowiedzieć, jak kierowca może się do niego przygotować.

Wielkie zmiany dla kierowców w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim. Obejmą m.in. DTŚ

Rząd szykuje wielkie zmiany dla kierowców. Wyznaczył odcinki dróg w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim, które stracą status dróg krajowych. Nowelizacja, która wejdzie w życie 1 stycznia 2025 r., obejmuje m.in. legendarną Drogową Trasę Średnicową. Szlaki te wyjdą spod zarządu GDDKiA. Co to oznacza?

Nowy zakład bieżnikowania opon w Polsce. Handlopex wykorzysta technologię Bridgestone

Handlopex uruchamia zakład bieżnikowania opon używanych w Kleszczelach. Ten każdego roku rocznie będzie produkował ok. 12 000 opon bieżnikowanych w technologii Bandag. Technologii Bandag, która została opracowana przez Bridgestone.

REKLAMA

1,4 mld zł na autobusy z KPO. Nowy nabór dofinansuje nie tylko zakup autobusów elektrycznych

Ministerstwo infrastruktury ogłasza drugi nabór w konkursie autobusowym. Dostępna jest pula 1 403,5 mln zł. Za tą kwotę z KPO ma zostać sfinansowany zakup 372 autobusów. I nie muszą być one zeroemisyjne.

Kolejne podwyżki dla kierowców. Po cichu zmieni się stawka za psychotesty. Co z badaniami lekarskimi i przeglądami?

Do listy zmian, którą można zatytułować "seria podwyżek dla kierowców", spokojnie da się dopisać kolejną. Ministerstwo zdrowia planuje właśnie zmianę ceny badań psychologicznych. Ta wzrośnie o jedną trzecią. Ile zapłacą kierowcy? I kiedy stawka wzrośnie?

REKLAMA