REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jones Lang LaSalle: Jakie zmiany czekają rynek logistyczny w Polsce

REKLAMA

REKLAMA

W przeciągu ostatnich trzech lat, rynek logistyczny w Polsce rozwijał się najszybciej w Europie Środkowo – Wschodniej. Mimo chwilowego kryzysu, zapotrzebowanie na powierzchnie magazynowe rośnie. Jaka jest specyfika polskiej logistyki i co najważniejsze – jak ona będzie się zmieniać?

REKLAMA

Pierwsze nowoczesne powierzchnie magazynowe w Polsce zaczęły powstawały od połowy lat 90-tych. Deweloperzy skupiali się głównie na Warszawie i jej bezpośrednim sąsiedztwie, nie byli gotowi na wyjście w głąb kraju. Na przestrzeni lat sytuacja zaczęła się rozwijać, w szybkim tempie zaczęły powstawać nowe powierzchnie magazynowe. Na dzień dzisiejszy w Polsce istnieje ponad 6 000 000 m2 powierzchni magazynowej, skoncentrowanej w następujących regionach: Warszawa, Poznań, Wrocław, Górny Śląsk, Łódź, Piotrków Trybunalski, Gdańsk. Zdecydowana większość magazynów powstała w latach 2005 - 2008, które były okresem boomu na rynku magazynów.

REKLAMA

Po okresie gwałtownego rozwoju, gospodarka zwolniła, czego efektem był kryzys – także w branży logistycznej. Gwałtownie zmniejszył się zarówno popyt, jak i podaż na powierzchnie magazynowe. Całkowita wynajęta powierzchnia spadła z 1,5 mln metrów kwadratowych w 2008 do 550 tys. w 2009. Analizy wskazują, że w roku 2010 udało się przezwyciężyć złą passę i prognozowane zamknięcie roku powinno plasować się na poziomie ok. 1 mln mkw.
Kolejną ważną cechą rynku logistycznego jest jego wysoka konsolidacja.

REKLAMA

Trzech największych deweloperów (Panattoni, ProLogis, Segro) kontroluje około 80 proc. rynku. Reszta podzielona jest pomiędzy 5-6 niszowych graczy. Współczynnik powierzchni niewynajętych w skali kraju wynosi ok. 17 proc., co oznacza, że ok. 1 mln metrów kwadratowych wciąż czeka na najemców. Nie znaczy to bynajmniej, że łatwo znaleźć jest wolną i dobrą (oraz tanią) powierzchnię magazynową. Większość pustostanów koncentruje się bowiem w kilku lokalizacjach. Najwięcej niezagospodarowanych powierzchni magazynowych można znaleźć obecnie w Błoniu k. Warszawy (ok. 200.000 mkw.), Szczecinie, Mszczonowie, Rawie Mazowieckiej, Dąbrowie Górniczej i Chorzowie. Natomiast jeśli najemca potrzebuje magazynu w innych lokalizacjach, musi podpisać umowę najmu na budynek nieistniejący, i czekać aż deweloper go zbuduje.

Jednym z problemów rynku jest natomiast brak sprawnego systemu zarządzania i informacji o tym, które powierzchnie są wolne, a które wynajęte. Zwłaszcza, że często dochodzi do częstych zmian najemców, a brakuje jednego narzędzia sprawdzającego na bieżąco jedni najemcy sie wprowadzają, inni wyprowadzają i brak jednego narzędzia pozwalającego na bieżąco śledzić dostępność. Istnieją portale z branżowe opisujące rynek, przedstawiające opisy parków, ale brak jednego miejsca, w którym można sprawdzić dostępność powierzchni w poszczególnych budynkach.

- Dostrzegliśmy, że na rynku jest zapotrzebowanie na sprawny system informacji o wolnej przestrzeni magazynowanej. Takie, które będzie na bieżąco aktualizowane, gdzie każdy manager i logistyk szukający powierzchni magazynowej będzie mógł znaleźć potrzebne mu informacje. Stąd też zrodził się pomysł na portal” – mówi Tomasz Olszewski, z firmy Jones Lang La Salle, która stworzyła portal www.magazyny.pl.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Czym kierują się Polacy podczas zakupu używanego auta?

    Przy wyborze auta z rynku wtórnego Polacy kierują się przede wszystkim ceną. Tuż za nią, z niemal identyczną liczbą wskazań, plasują się: rocznik oraz przebieg. Nabywcy chcą także znać historię serwisową i wypadkową pojazdu - wynika z badań serwisu autobaza.pl. Co jeszcze wpływa na motoryzacyjne wybory i w jaki sposób świadczy to o świadomości kupujących? Analizują eksperci autobaza.pl.

    Fałszywy mandat od straży miejskiej. Nowy sposób złodziei w Warszawie

    Wezwanie od straży miejskiej wygląda łudząco realistycznie. Prawdziwe jednak nie jest. Fakt, że dokument sporządzili oszuści, a nie strażnicy miejscy, zdradza kilka rzucających się w oczy detali. Sprawdź, na co zwrócić uwagę i jak nie dać się oszukać.

    Wracają kontrole na granicy ze Słowacją. Czy twoje auto też skontrolują?

    Na granicy między Polską a Słowacją ponownie pojawią się strażnicy graniczni. Ci nie będą obserwować ruchu, a zatrzymywać pojazdy i je kontrolować. Na jakich autach się skupią i co ma na celu przywrócenie kontroli granicznych? O tym w tym materiale.

    Dopłaty gwarantowane przez państwo wpływają na zainteresowanie Polaków elektrykami

    Dopłaty gwarantowane przez państwo wpływają na zainteresowanie Polaków elektrykami - wynika z badania zrealizowanego na potrzeby raportu „E-rewolucja w świecie motoryzacji”.

    REKLAMA

    Czy Ukrainiec może zrobić prawo jazdy w Polsce?

    Czy Ukrainiec może zrobić prawo jazdy w Polsce? Teoretycznie tak. Teoretycznie, bo przed przystąpieniem do kursu i egzaminu, musi spełnić kilka wymogów dodatkowych. O wszystkich koniecznych formalnościach opowiem w tym materiale.

    Wybory 2023: Ile będzie kosztować transport wyborców do komisji wyborczych?

    40 mln zł będzie kosztować transport wyborców do komisji wyborczych. Suma po części wynika ze skali przejazdów, a po części faktu, że ministerstwo... nie opracowało stawek, na podstawie których można byłoby taki transport realizować. Oto szczegóły programu "taksówka+".

    Obwodnica Pułtuska. Jest ZRID, zaraz startują prace

    Pułtusk jest pięknym miastem o mocnym akcencie historycznym. Nie ma się zatem co dziwić, że rząd postanowił zainwestować w nie 442 mln zł. A właściwie to nie tyle w nie, co w jego okolice. Bo powstanie obwodnica Pułtuska. Trasa otrzymała właśnie ZRID.

    Kara więzienia za brak OC? Od 1 października 2023 r. nowe przepisy

    Kierowcy w przypadku braku OC boją się szczególnie kary wlepionej przez UFG. 1 października 2023 r. pojawi się nowelizacja przepisów. W jej głos 7200 zł opłaty karnej straci na znaczeniu. Bo sankcja w skrajnym przypadku rozszerzy się do kary więzienia.

    REKLAMA

    UE wprowadza normę Euro 7. Surowsze warunki homologacji samochodów i silników

    Rada Unii Europejskiej przyjęła 25 września 2023 r. swoje stanowisko negocjacyjne w sprawie projektu rozporządzenia dotyczącego homologacji pojazdów (w tym samochodów) i silników. Chodzi o wprowadzenie normy Euro 7. Celem projektu jest obniżenie emisji substancji zanieczyszczających powietrze w transporcie drogowym.

    Czy jest możliwe odebranie samochodu za przekroczenie prędkości?

    Czy policjant może zabrać kierowcy samochód za przekroczenie prędkości? Może! Tyle że na razie policjant, ale nie w Polsce. Pójście w tym kierunku w naszym kraju jest jednak możliwe. Trzeba oczywiście na to jeszcze nieco poczekać.

    REKLAMA