REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy można podnosić pracowników za pomocą wózka widłowego?

Andrzej Rzewuski
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

W magazynie wysokiego składowania miał miejsce wypadek. Pracownik spadł z wysokości z wózka jezdniowego podnośnikowego, tzw. widlaka. Czy pracownika można podnosić na wysokość, gdy stoi on bezpośrednio na widłach wózka lub na drewnianej palecie?

W celu rozstrzygnięcia powyższego problemu należy zajrzeć do dokumentacji techniczno-ruchowej (czyli DTR danego typu i modelu wózka jezdniowego). Jeżeli zapis w DTR dopuszcza taki sposób użytkowania wózka jezdniowego, to można pracownika podnieść na wysokość, pod warunkiem wyposażenia wózka w odpowiednie oprzyrządowanie technologiczne w postaci pomostu lub tzw. kosza.

REKLAMA

Podnoszenie osób przy użyciu wózków podnośnikowych na pomostach dostosowanych i specjalnie zamontowanych do tego celu jest dopuszczalne, jeśli dokumentacja techniczno-ruchowa dopuszcza taką możliwość.

Pracodawca powinien ustalić szczegółowe warunki obsługi i nadzoru nad pracą wózków jezdniowych podnośnikowych, tak aby zostało zapewnione bezpieczeństwo pracowników.

WAŻNE!

REKLAMA

Wózki jezdniowe podnośnikowe z mechanicznym napędem podnoszenia podlegają dozorowi technicznemu. Pracodawca musi mieć właściwą decyzję organu dozoru technicznego, wydawaną na podstawie dokumentacji technicznej i badania technicznego udokumentowanego w protokole zawartym w księdze rewizyjnej danego egzemplarza wózka jezdniowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Księga rewizyjna oprócz DTR urządzenia zawiera dokumentację techniczną oprzyrządowania technologicznego i inne dokumenty, na podstawie których wydawana jest decyzja dozoru technicznego. Oznacza to, że stosowany pomost lub kosz roboczy muszą:

● być wykonane zgodnie z projektem technicznym,

● spełniać wymagania zasadnicze,

● mieć deklarację zgodności i oznakowania „CE”.

W przypadku wystąpienia niebezpieczeństwa podnoszony pracownik musi mieć zapewnioną możliwość:

● wydostania się (ewakuowania się) z urządzenia transportowego, a także

● komunikowania się z operatorem wózka jezdniowego podnośnikowego.

WAŻNE!

Nie wolno podnosić pracowników przy użyciu wózków jezdniowych, podnośnikowych wbrew postanowieniom dokumentacji techniczno-ruchowej.

REKLAMA

W zakładzie pracy zdarzył się wypadek. Ucierpiało dwóch pracowników. Jeden spadł z wysokości, drugi stał na pomoście i przytrzymywał się ręką masztu wózka, a jego dłoń została pochwycona przez ruchome elementy mechanizmu podnoszenia wózka jezdniowego podnośnikowego. Pracownicy odnieśli ciężkie obrażenia ciała. Do transportu pionowego pracowników zastosowano oprzyrządowanie techniczne w postaci stalowego kosza wsuniętego jak paleta na widły wózka jezdniowego. Wózek jezdniowy miał możliwość unoszenia wideł na znaczną wysokości, nawet do ponad 10 m.

Przyczyną powyższego wypadku było stosowanie niewłaściwych urządzeń technicznych do transportu pionowego pracownika. Poszkodowani pracownicy byli podnoszeni na wysokość za pomocą wózka jezdniowego i jego wyposażenia nieprzeznaczonego do tego celu. W obu przypadkach zastosowano technologię prac niezgodną z przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, a ponadto niebezpieczną.

PODSTAWA PRAWNA

● Par. 10 ust. 1 rozporządzenia Ministra Gospodarki z 10 maja 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy przy użytkowaniu wózków jezdniowych z napędem silnikowym (DzU nr 70, poz. 650 ze zm.),

● Par. 1 pkt 6l rozporządzenia Rady Ministrów z 16 lipca 2002 r. w sprawie rodzajów urządzeń technicznych podlegających dozorowi technicznemu (DzU nr 120, poz. 1021 ze zm),

● Par. 6 ust. 2 i 4 rozporządzenia Ministra Gospodarki z 30 października 2002 r. w sprawie minimalnych wymagań dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy w zakresie użytkowania maszyn przez pracowników podczas pracy (DzU nr 191, poz. 1596 ze zm.).

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zaniedbana zieleń - milionowe straty i zagrożenie dla życia. Czy samorządy obudzą się na czas

Regularne kontrole stanu drzewostanu, inwestycje w pielęgnację zieleni oraz zastępowanie starych, spróchniałych drzew nowymi nasadzeniami to minimum, które możemy i musimy zrobić. To nie wydatek – to inwestycja w przyszłość.

Nowy program dopłat do samochodów elektrycznych. Kiedy start? Kto może otrzymać dopłatę?

Wiceminister klimatu Krzysztof Bolesta poinformował, że Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej uruchamia nowy program dopłat do zakupu i leasingu samochodów elektrycznych. Budżet to 1,6 mld zł, a otrzymać będzie można 40 tys. zł. Kto będzie mógł się ubiegać?

KGP: 99 551 interwencji, 306 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 551 interwencji. Byli wzywani do 306 wypadków drogowych.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej 2025 - do kiedy?

Do kiedy przewidywane są kontrole na granicy polsko-niemieckiej w 2025 roku? Okazuje się, że dłużej niż się spodziewano. Branża transportowa traci czas i pieniądze. Największe zatory są w lubuskim, ale zachodniopomorskie już obawia się poważnych utrudnień.

REKLAMA

Kto musi wymienić prawo jazdy w 2025 r.? Co z bezterminowymi prawami jazdy?

Część kierowców w 2025 r. będzie musiała wymienić prawa jazdy na nowe. Kto musi je wymienić jeszcze w tym roku? W jakich sytuacjach należy wymienić prawo jazdy? Co z bezterminowymi prawami jazdy, czy trzeba je wymieniać?

W pyle drogowym w centrum Warszawy wysokie stężenie rakotwórczych substancji. Nowatorskie badania PAN

Im większe natężenie ruchu, szczególnie w centrum miasta, tym wyższe stężenia wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych (WWA), które są substancjami rakotwórczymi – wynika z przeprowadzonych w Warszawie badań dr Sylwii Dytłow z Instytutu Geofizyki (IGF) Polskiej Akademii Nauk.

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości. Co jeszcze zawierają założenia projektu nowelizacji mające na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu? Marką, ceną, rocznikiem, przebiegiem? Na co zwracamy uwagę w pierwszej kolejności? Przedstawiamy wyniki badania przeprowadzonego na zlecenie Grupy Cichy-Zasada.

REKLAMA

Strefy Czystego Transportu obowiązkowe. Przed jakimi wyzwaniami stoją polskie miasta?

Jeden z kluczowych zapisów nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, podpisanej w grudniu przez Prezydenta RP mówi o tym, że samochody spalinowe będą mogły poruszać się po centrach miast tylko wtedy, gdy spełnią określone normy emisji spalin. To wymaga stworzenia Stref Czystego Transportu. Jakie wyzwania czekają polskie miasta?

Bezpieczeństwo na polskich drogach: Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Wciąż jest wiele do zrobienia. Kluczowe rekomendacje

Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Znacząca poprawa bezpieczeństwa na polskich drogach – ale wciąż jest wiele do zrobienia. Rekomendacje ukierunkowane na realną poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach.

REKLAMA