Branża TSL w 2025 r. - najważniejsze trendy. Transformacja cyfrowa, regionalizacja łańcuchów dostaw, restrukturyzacja
REKLAMA
REKLAMA
- Te trendy będą kształtować branżę TSL w 2025: transformacja cyfrowa, regionalizacja łańcuchów dostaw, restrukturyzacja
- 1. Kompleksowa transformacja cyfrowa
- 2. Zrównoważony rozwój i dekarbonizacja
- 3. Strategiczna restrukturyzacja i zmiana podejścia do zasobów ludzkich
- 4. Bezpieczeństwo w łańcuchu dostaw
- 5. Regionalizacja łańcuchów dostaw
Te trendy będą kształtować branżę TSL w 2025: transformacja cyfrowa, regionalizacja łańcuchów dostaw, restrukturyzacja
• W 2025 roku branżę TSL czekają kolejne wyzwania, a spodziewane trendy to m.in.: cyfryzacja, bezpieczeństwo, regionalizacja łańcuchów dostaw;
• Dla wielu firm z tego sektora ożywienie gospodarcze będzie szansą na budowanie przewagi konkurencyjnej;
• W 2025 roku eksperci z branży TSL prognozują rozwój koncepcji „antykruchości”, czyli zdolności nie tylko do przetrwania, ale także rozwoju w warunkach niepewności.
Trendy, które będą kształtować branżę TSL w 2025 roku to odpowiedź na globalne wyzwania, nowe regulacje prawne oraz zmieniające się oczekiwania klientów. Konieczna jest strategiczna adaptacja do zmieniających się warunków rynkowych. Oto 5 najważniejszych trendów:
REKLAMA
1. Kompleksowa transformacja cyfrowa
Eksperci wskazują na konieczność rewolucji w zarządzaniu łańcuchem dostaw, opartej na sztucznej inteligencji i innych zaawansowanych technologiach. Już teraz można obserwować bezprecedensowe przyspieszenie procesów digitalizacji w branży TSL. Firmy systematycznie modernizują infrastrukturę IT, inwestując w trzy kluczowe technologie: sztuczną inteligencję, blockchain oraz Internet rzeczy (IoT). Szczególnego znaczenia nabierają systemy śledzenia przesyłek w czasie rzeczywistym oraz analityka prognoz, które znacząco usprawniają procesy decyzyjne.
– Wdrożenie nowego systemu Import Control System 2 będzie jednym z największych wyzwań technologicznych nadchodzącego roku. Firmy muszą być przygotowane na dostosowanie swoich systemów informatycznych i procesów operacyjnych do nowych przepisów – podkreśla Joanna Porath, właścicielka agencji celnej AC Porath.
2. Zrównoważony rozwój i dekarbonizacja
Nowe regulacje, dotyczące zrównoważonego rozwoju, które wejdą w życie w 2025 r. przyspieszą wprowadzanie polityki nisko- lub zeroemisyjnej. Rygorystyczne przepisy to z jednej strony wyzwanie dla branży, z drugiej szansa na reorganizację i unowocześnienie firmy. – Przewoźnicy, którzy najszybciej dostosują się do nowych wymogów zyskają przewagę konkurencyjną. Może wiązać się to z koniecznością modernizacji floty i optymalizacją procesów transportowych – mówi Joanna Porath. Już teraz branża aktywnie inwestuje w alternatywne paliwa, optymalizację tras oraz energooszczędne technologie. Wyzwaniem pozostają ograniczenia infrastrukturalne oraz koszty przyszłej transformacji.
3. Strategiczna restrukturyzacja i zmiana podejścia do zasobów ludzkich
Nowa zdigitalizowana rzeczywistość wymusza zmiany w firmach, a odpowiedzią na te potrzeby może być restrukturyzacja w celu bardziej efektywnego wykorzystania zasobów ludzkich. Pomimo obecnych wyzwań rynkowych firmy konsekwentnie inwestują w rozwój zespołów oraz ich know how. – To przemyślana strategia, szczególnie w kontekście prognozowanego ożywienia gospodarczego w 2025 roku. Szkolenia i wdrażanie nowych rozwiązań cyfrowych może podnieść jakość obsługi łańcucha dostaw. W sektorze przeładunkowym obserwujemy znaczący wzrost inwestycji w specjalistyczne pozwolenia, takie jak Magazyn Czasowego Składowania czy Skład Celny. Firmy coraz częściej decydują się też na outsourcing wybranych usług, np. księgowości i kadr, koncentrując zasoby na swoich kluczowych obszarach – wyjaśnia Joanna Porath.
4. Bezpieczeństwo w łańcuchu dostaw
Eksperci podkreślają, że już widoczny trend w 2025 roku to rosnące znaczenie bezpieczeństwa w łańcuchu dostaw, zarówno w kontekście cyberbezpieczeństwa, jak i zgodności z regulacjami międzynarodowymi. – Firmy muszą być świadome odpowiedzialności karnej, zwłaszcza w kontekście sankcji międzynarodowych i współpracy z krajami podwyższonego ryzyka. To nie tylko kwestia zgodności działań z obowiązującymi normami, ale fundamentalny element zarządzania ryzykiem w nowoczesnej firmie logistycznej – zaznacza Joanna Porath.
5. Regionalizacja łańcuchów dostaw
REKLAMA
Globalne zakłócenia i geopolityczna niepewność ostatnich lat przyspieszyły trend regionalizacji łańcuchów dostaw. Firmy aktywnie dążą do redukcji kosztów i ryzyka poprzez wzmacnianie sieci wewnątrzregionalnych. – Obserwujemy rosnące zainteresowanie lokalnymi rozwiązaniami magazynowymi i dystrybucyjnymi. To odpowiedź na potrzebę większej elastyczności i kontroli nad łańcuchem dostaw – komentuje właścicielka agencji celnej AC Porath.
W 2025 roku eksperci z branży TSL prognozują rozwój koncepcji „antykruchości”, czyli zdolności nie tylko do przetrwania, ale także rozwoju w warunkach niepewności. – To właśnie kompleksowa transformacja cyfrowa, wraz z naciskiem na zrównoważony rozwój, bezpieczeństwo i regionalizację łańcuchów dostaw pozwoli firmom nie tylko adaptować się do zmian, ale także budować przewagę konkurencyjną w długiej perspektywie – podsumowuje Joanna Porath, właścicielka agencji celnej AC Porath.
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
REKLAMA