REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Kontrola drogowa, ruch drogowy Fot. Fotolia
Kontrola drogowa, ruch drogowy Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przepisy prawa o ruchu drogowym określają podmioty uprawnione do wydawania uczestnikom ruchu poleceń i sygnałów. Na poziomie rozporządzeń uregulowano także szczegółowe zasady kontroli drogowej.

Wydawania poleceń i sygnałów

Przepis art. 5 Prawa o ruchu drogowym nakazuje uczestnikom ruchu (zarówno pieszym, jak i poruszającym się pojazdami) stosować się do poleceń i sygnałów osób kierujących ruchem, znaków drogowych i sygnałów świetlnych.

REKLAMA

REKLAMA

Dopełnieniem tego obowiązku jest wskazanie kręgu podmiotów, które są uprawnione do wydawania uczestnikom wiążących poleceń i sygnałów. Krąg ten został określony właśnie w treści art. 6.

Zgodnie z nim uprawnionymi podmiotami są: policjant; żołnierz Żandarmerii Wojskowej lub wojskowego organu porządkowego (zabezpieczając przemarsz lub przejazd kolumny wojskowej oraz przy akcjach ratowniczych); funkcjonariusz Straży Granicznej oraz gminnej (miejskiej); funkcjonariusze służb celnych, jak również inspektorzy transportu drogowego. Ponadto w określonych sytuacjach drogowych podmiotami uprawnionymi mogą być: pracownicy kolejowi (na przejazdach kolejowych); osoby upoważnione do tego przez zarządcę drogi (przy remontach); osoby nadzorujące przejście dzieci przez jezdnię; ratownicy górscy oraz strażnicy leśni; strażacy (w tym z jednostek ochotniczej straży pożarnej).

Zobacz: Art. 5 - polecenia i sygnały drogowe

REKLAMA

Określone podmioty (m.in. strażnicy miejscy, strażnicy leśni, pracownicy zarządcy drogi) muszą najpierw przejść odpowiednie szkolenie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kontrola drogowa

Wydawanie poleceń i sygnałów wiąże się m.in. z przeprowadzanie kontroli drogowej. Ta jest wykonywana w głównej mierze przez funkcjonariuszy Policji. Niemniej jednak uprawnienia do kontroli mają również m.in. inspektorzy Inspekcji Transportu Drogowego, strażnicy gminni (miejscy), funkcjonariusze Służby Celnej oraz Straży Granicznej. W szczególnych sytuacjach kontrola drogowa może być przeprowadzona także przez straż leśną, funkcjonariuszy Straży Parku (jednostki organizacyjne w Parkach Narodowych) oraz pracowników zarządcy drogi.

Najszersze uprawnienia kontrolne, co zrozumiałe, mają Policjanci oraz inspektorzy Inspekcji Transportu Drogowego. W przypadku funkcjonariuszy Służby Celnej oraz Straży Granicznej ich uprawnienia dotyczą przede wszystkim granicy oraz strefy nadgranicznej.

Ustawodawca, oprócz określenia podmiotów uprawnionych uregulował także szczegółowe zasady kontroli drogowej. Na podstawie upoważnienia zawartego w art. 131 ust. 1 Prawa o ruchu drogowym, zostały one określone w przepisach rozporządzenia ministra spraw wewnętrznych (aktualnie: rozporządzenie ministra spraw wewnętrznych z 18 lipca 2008 r. w sprawie kontroli ruchu drogowego).

Zasady kontroli ruchu drogowego

Wymienione powyżej rozporządzenie reguluje zakres praw i obowiązków podmiotów uprawnionych do kontroli oraz sytuacje, w których możliwa jest taka kontrola.

Zobacz: Art. 3 - uczestnicy ruchu

W odniesieniu do Policji kontrola drogowa jest możliwa zarówno w przypadku Policjantów umundurowanych jak i nieumundurowanych. W tej drugiej sytuacji jednak Policjant może kontrolować ruch drogowy jedynie w granicach obszaru zabudowanego.

Policjant nieumundurowany nie jest uprawniony do zatrzymania pojazdu poza obszarem zabudowanym.

Zatrzymanie pojazdu do kontroli drogowej powinno nastąpić w miejscu, w którym nie stwarza to niebezpieczeństwa dla ruchu. W celu dojazdu do takiego miejsca Policja może nakazać kierującemu jazdę za radiowozem.

Policjant, po zatrzymaniu pojazdu, podaje kierującemu stopień, imię i nazwisko oraz przyczynę zatrzymania. Policjant umundurowany okazuje legitymację służbową na żądanie kontrolowanego uczestnika ruchu, zaś policjant nieumundurowany czyni to bez wezwania.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

REKLAMA

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

REKLAMA

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

ARiMR: Wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów już od poniedziałku 1 grudnia. Trzeba się spieszyć, bo decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów można składać już od poniedziałku 1 grudnia 2025 r. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Trzeba się spieszyć, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA