REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Art. 6 – kontrola drogowa

Kontrola drogowa, ruch drogowy Fot. Fotolia
Kontrola drogowa, ruch drogowy Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przepisy prawa o ruchu drogowym określają podmioty uprawnione do wydawania uczestnikom ruchu poleceń i sygnałów. Na poziomie rozporządzeń uregulowano także szczegółowe zasady kontroli drogowej.

Wydawania poleceń i sygnałów

Przepis art. 5 Prawa o ruchu drogowym nakazuje uczestnikom ruchu (zarówno pieszym, jak i poruszającym się pojazdami) stosować się do poleceń i sygnałów osób kierujących ruchem, znaków drogowych i sygnałów świetlnych.

REKLAMA

Dopełnieniem tego obowiązku jest wskazanie kręgu podmiotów, które są uprawnione do wydawania uczestnikom wiążących poleceń i sygnałów. Krąg ten został określony właśnie w treści art. 6.

Zgodnie z nim uprawnionymi podmiotami są: policjant; żołnierz Żandarmerii Wojskowej lub wojskowego organu porządkowego (zabezpieczając przemarsz lub przejazd kolumny wojskowej oraz przy akcjach ratowniczych); funkcjonariusz Straży Granicznej oraz gminnej (miejskiej); funkcjonariusze służb celnych, jak również inspektorzy transportu drogowego. Ponadto w określonych sytuacjach drogowych podmiotami uprawnionymi mogą być: pracownicy kolejowi (na przejazdach kolejowych); osoby upoważnione do tego przez zarządcę drogi (przy remontach); osoby nadzorujące przejście dzieci przez jezdnię; ratownicy górscy oraz strażnicy leśni; strażacy (w tym z jednostek ochotniczej straży pożarnej).

Zobacz: Art. 5 - polecenia i sygnały drogowe

Określone podmioty (m.in. strażnicy miejscy, strażnicy leśni, pracownicy zarządcy drogi) muszą najpierw przejść odpowiednie szkolenie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kontrola drogowa

REKLAMA

Wydawanie poleceń i sygnałów wiąże się m.in. z przeprowadzanie kontroli drogowej. Ta jest wykonywana w głównej mierze przez funkcjonariuszy Policji. Niemniej jednak uprawnienia do kontroli mają również m.in. inspektorzy Inspekcji Transportu Drogowego, strażnicy gminni (miejscy), funkcjonariusze Służby Celnej oraz Straży Granicznej. W szczególnych sytuacjach kontrola drogowa może być przeprowadzona także przez straż leśną, funkcjonariuszy Straży Parku (jednostki organizacyjne w Parkach Narodowych) oraz pracowników zarządcy drogi.

Najszersze uprawnienia kontrolne, co zrozumiałe, mają Policjanci oraz inspektorzy Inspekcji Transportu Drogowego. W przypadku funkcjonariuszy Służby Celnej oraz Straży Granicznej ich uprawnienia dotyczą przede wszystkim granicy oraz strefy nadgranicznej.

Ustawodawca, oprócz określenia podmiotów uprawnionych uregulował także szczegółowe zasady kontroli drogowej. Na podstawie upoważnienia zawartego w art. 131 ust. 1 Prawa o ruchu drogowym, zostały one określone w przepisach rozporządzenia ministra spraw wewnętrznych (aktualnie: rozporządzenie ministra spraw wewnętrznych z 18 lipca 2008 r. w sprawie kontroli ruchu drogowego).

Zasady kontroli ruchu drogowego

Wymienione powyżej rozporządzenie reguluje zakres praw i obowiązków podmiotów uprawnionych do kontroli oraz sytuacje, w których możliwa jest taka kontrola.

Zobacz: Art. 3 - uczestnicy ruchu

W odniesieniu do Policji kontrola drogowa jest możliwa zarówno w przypadku Policjantów umundurowanych jak i nieumundurowanych. W tej drugiej sytuacji jednak Policjant może kontrolować ruch drogowy jedynie w granicach obszaru zabudowanego.

Policjant nieumundurowany nie jest uprawniony do zatrzymania pojazdu poza obszarem zabudowanym.

Zatrzymanie pojazdu do kontroli drogowej powinno nastąpić w miejscu, w którym nie stwarza to niebezpieczeństwa dla ruchu. W celu dojazdu do takiego miejsca Policja może nakazać kierującemu jazdę za radiowozem.

Policjant, po zatrzymaniu pojazdu, podaje kierującemu stopień, imię i nazwisko oraz przyczynę zatrzymania. Policjant umundurowany okazuje legitymację służbową na żądanie kontrolowanego uczestnika ruchu, zaś policjant nieumundurowany czyni to bez wezwania.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
NaszEauto nie dla wszystkich. Kto nie skorzysta z programu?

Dlaczego program NaszEauto (dawniej „Mój Elektryk 2.0”) mający wspierać elektromobilność w Polsce budzi kontrowersje? Kto, po wprowadzonych w drugiej edycji zmianach, nie ma możliwości skorzystać z dofinasowania?

Jazda pod prąd na S7. 66-latka nie wiedziała, w którym miejscu popełniła błąd

Nietypowe zgłoszenie odebrali policjanci na skrzynkę "Stop agresji drogowej". Na nagraniu, które podesłał kierowca, widać auto jadące drogą ekspresową pod prąd. 66-latka nie zdawała sobie sprawy z tego, że jechała niezgodnie z przepisami.

Odcinkowy pomiar prędkości, system RedLight i fotoradar [Nowe lokalizacje]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym poinformowało o uruchomieniu nowego odcinkowego pomiaru prędkości, systemu RedLight w nowej lokalizacji oraz fotoradaru. Gdzie kierowcy nieprzestrzegający przepisów ruchu drogowego mogą liczyć się z mandatami i punktami karnymi?

Branża TSL w 2025 r. - najważniejsze trendy. Transformacja cyfrowa, regionalizacja łańcuchów dostaw, restrukturyzacja

W 2025 r. spodziewane jest ożywienie polskiej gospodarki. Według prognoz PKB wzrośnie do 3,7 proc. wobec 3,1 proc. w 2024 roku. – Aby wykorzystać prognozowane przyspieszenie firmy muszą wziąć pod uwagę trendy, które będą kształtować sektor transportu, spedycji i logistyki w 2025 roku, jednocześnie zmieniając oblicze całej branży – mówi Joanna Porath, właścicielka agencji celnej AC Porath.

REKLAMA

Szajka złodziei samochodów rozbita. Łącznie odzyskano 19 pojazdów

Policjanci z Małopolski zatrzymali dwie osoby, które zajmowały się kradzieżą samochodów w województwach małopolskim, podkarpackim i śląskim. W wyniku ich działań odzyskano 19 pojazdów warte około 2 milionów złotych, a także skradzione części samochodowe.

Paraliż na ulicach miast? Samorządowe pułapki planistyczne

Korki w polskich miastach: infrastruktura niedostosowana do potrzeb, uleganie aktywistom miejskim, likwidacja miejsc parkingowych i zwężanie ulic. Czy buspasy są dobrym rozwiązaniem? Samorządowe pułapki planistyczne.

KGP: 99 601 interwencji, 286 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 601 interwencji. Byli wzywani do 286 wypadków drogowych.

Zaniedbana zieleń - milionowe straty i zagrożenie dla życia. Czy samorządy obudzą się na czas

Regularne kontrole stanu drzewostanu, inwestycje w pielęgnację zieleni oraz zastępowanie starych, spróchniałych drzew nowymi nasadzeniami to minimum, które możemy i musimy zrobić. To nie wydatek – to inwestycja w przyszłość.

REKLAMA

Nowy program dopłat do samochodów elektrycznych. Kiedy start? Kto może otrzymać dopłatę?

Wiceminister klimatu Krzysztof Bolesta poinformował, że Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej uruchamia nowy program dopłat do zakupu i leasingu samochodów elektrycznych. Budżet to 1,6 mld zł, a otrzymać będzie można 40 tys. zł. Kto będzie mógł się ubiegać?

KGP: 99 551 interwencji, 306 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 551 interwencji. Byli wzywani do 306 wypadków drogowych.

REKLAMA