REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Art. 6 – kontrola drogowa

Subskrybuj nas na Youtube
Kontrola drogowa, ruch drogowy Fot. Fotolia
Kontrola drogowa, ruch drogowy Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przepisy prawa o ruchu drogowym określają podmioty uprawnione do wydawania uczestnikom ruchu poleceń i sygnałów. Na poziomie rozporządzeń uregulowano także szczegółowe zasady kontroli drogowej.

Wydawania poleceń i sygnałów

Przepis art. 5 Prawa o ruchu drogowym nakazuje uczestnikom ruchu (zarówno pieszym, jak i poruszającym się pojazdami) stosować się do poleceń i sygnałów osób kierujących ruchem, znaków drogowych i sygnałów świetlnych.

REKLAMA

Dopełnieniem tego obowiązku jest wskazanie kręgu podmiotów, które są uprawnione do wydawania uczestnikom wiążących poleceń i sygnałów. Krąg ten został określony właśnie w treści art. 6.

Zgodnie z nim uprawnionymi podmiotami są: policjant; żołnierz Żandarmerii Wojskowej lub wojskowego organu porządkowego (zabezpieczając przemarsz lub przejazd kolumny wojskowej oraz przy akcjach ratowniczych); funkcjonariusz Straży Granicznej oraz gminnej (miejskiej); funkcjonariusze służb celnych, jak również inspektorzy transportu drogowego. Ponadto w określonych sytuacjach drogowych podmiotami uprawnionymi mogą być: pracownicy kolejowi (na przejazdach kolejowych); osoby upoważnione do tego przez zarządcę drogi (przy remontach); osoby nadzorujące przejście dzieci przez jezdnię; ratownicy górscy oraz strażnicy leśni; strażacy (w tym z jednostek ochotniczej straży pożarnej).

Zobacz: Art. 5 - polecenia i sygnały drogowe

Określone podmioty (m.in. strażnicy miejscy, strażnicy leśni, pracownicy zarządcy drogi) muszą najpierw przejść odpowiednie szkolenie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kontrola drogowa

REKLAMA

Wydawanie poleceń i sygnałów wiąże się m.in. z przeprowadzanie kontroli drogowej. Ta jest wykonywana w głównej mierze przez funkcjonariuszy Policji. Niemniej jednak uprawnienia do kontroli mają również m.in. inspektorzy Inspekcji Transportu Drogowego, strażnicy gminni (miejscy), funkcjonariusze Służby Celnej oraz Straży Granicznej. W szczególnych sytuacjach kontrola drogowa może być przeprowadzona także przez straż leśną, funkcjonariuszy Straży Parku (jednostki organizacyjne w Parkach Narodowych) oraz pracowników zarządcy drogi.

Najszersze uprawnienia kontrolne, co zrozumiałe, mają Policjanci oraz inspektorzy Inspekcji Transportu Drogowego. W przypadku funkcjonariuszy Służby Celnej oraz Straży Granicznej ich uprawnienia dotyczą przede wszystkim granicy oraz strefy nadgranicznej.

Ustawodawca, oprócz określenia podmiotów uprawnionych uregulował także szczegółowe zasady kontroli drogowej. Na podstawie upoważnienia zawartego w art. 131 ust. 1 Prawa o ruchu drogowym, zostały one określone w przepisach rozporządzenia ministra spraw wewnętrznych (aktualnie: rozporządzenie ministra spraw wewnętrznych z 18 lipca 2008 r. w sprawie kontroli ruchu drogowego).

Zasady kontroli ruchu drogowego

Wymienione powyżej rozporządzenie reguluje zakres praw i obowiązków podmiotów uprawnionych do kontroli oraz sytuacje, w których możliwa jest taka kontrola.

Zobacz: Art. 3 - uczestnicy ruchu

W odniesieniu do Policji kontrola drogowa jest możliwa zarówno w przypadku Policjantów umundurowanych jak i nieumundurowanych. W tej drugiej sytuacji jednak Policjant może kontrolować ruch drogowy jedynie w granicach obszaru zabudowanego.

Policjant nieumundurowany nie jest uprawniony do zatrzymania pojazdu poza obszarem zabudowanym.

Zatrzymanie pojazdu do kontroli drogowej powinno nastąpić w miejscu, w którym nie stwarza to niebezpieczeństwa dla ruchu. W celu dojazdu do takiego miejsca Policja może nakazać kierującemu jazdę za radiowozem.

Policjant, po zatrzymaniu pojazdu, podaje kierującemu stopień, imię i nazwisko oraz przyczynę zatrzymania. Policjant umundurowany okazuje legitymację służbową na żądanie kontrolowanego uczestnika ruchu, zaś policjant nieumundurowany czyni to bez wezwania.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

REKLAMA

Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

Chińskie samochody w Polsce 2025 – które marki zdominowały rynek?

Jeszcze dwa lata temu chińskie samochody były w Polsce egzotyczną ciekawostką W 2023 sprzedano ich zaledwie 168 sztuk. Dziś mają już ponad 16 tysięcy rejestracji tylko w pierwszej połowie roku i zdobyły 5 proc. rynku. MG, Omoda i Jaecoo nie tylko depczą po piętach uznanym markom, ale w wielu salonach skutecznie je wypierają. Dzięki niskim cenom, dobremu wyposażeniu i wsparciu z programu „NaszEauto” ta ekspansja dopiero się rozpędza i wszystko wskazuje na to, że nie zwolni.

REKLAMA