REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak powinien postępować rowerzysta na przejściach dla pieszych?

Jerzy Bitner
Jak powinien postępować rowerzysta na przejściach dla pieszych?
Jak powinien postępować rowerzysta na przejściach dla pieszych?
Jerzy Bitner

REKLAMA

REKLAMA

Jak rowerzyści powinni postępować na przejściu dla pieszych? Mówimy oczywiście o sytuacji, kiedy to rowerzysta jedzie chodnikiem. W takich sytuacjach dochodzi bardzo często do potrąceń cyklistów przez samochody i są to niestety wypadki zazwyczaj zawinione przez kierujących jednośladami.

Jak powinien postępować rowerzysta na przejściach dla pieszych?

Art. 26 ust. 3 pkt. 3 Prawa o ruchu drogowym stanowi: Kierującemu pojazdem zabrania się jazdy wzdłuż po chodniku lub przejściu dla pieszych.

REKLAMA

Pojazdem jest także rower, a zatem ten przepis oznacza, że nie wolno przejeżdżać po przejściu tak, jak poruszają się po nim piesi. Tym samy rowerzysta powinien zejść z roweru i przeprowadzić go po przejściu.

Zobacz też: Tablica rejestracyjna na bagażnik na rowery

Ten wymóg jest niestety nagminnie i masowo lekceważony przez rowerzystów, którzy po pierwsze nie rozumieją jego istoty, a po drugie zwyczajnie nie chce im się zsiadać z roweru. Jazda po przejściach niesie ze sobą dwa zagrożenia. Pierwsze polega na stwarzaniu niebezpieczeństwa potrącenia pieszego idącego po przejściu. Dotyczy to zwłaszcza sytuacji, gdy pozbawiony wyobraźni rowerzysta jedzie ze znaczną prędkością i lawiruje pomiędzy pieszymi. Jest to postępowanie karygodne. Ludzie idący po pasach nie mają przecież obowiązku oglądania się za siebie i sprawdzania, czy przypadkiem za ich plecami nie pędzi zwariowany rowerzysta. Mogą nieoczekiwanie skręcić, zatrzymać się i wówczas bardzo łatwo o wypadek. Warto wiedzieć, że w ubiegłym roku rowerzyści potrącili prawie 200 pieszych.

Drugie zagrożenie dotyczy samych rowerzystów. Popatrzmy na rys. 1.:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Jak powinien postępować rowerzysta na przejściach dla pieszych?

Jak powinien postępować rowerzysta na przejściach dla pieszych?

Jerzy Bitner

Zobacz też: Jak zachowywać się na skrzyżowaniach z drogami dla rowerów

Do przejścia dla pieszych zbliża się czerwony samochód. Widoczność chodnika jest ograniczona, bo wzdłuż jezdni rosną drzewa, a poza tym na chodniku ustawiony jest kiosk. Kierowca jedzie powoli i ocenia, że może kontynuować jazdę, gdyż nikt z pieszych nie wchodzi jeszcze na przejście.

W tym samym czasie chodnikiem porusza się ze znaczną prędkością rowerzysta, który lawiruje pomiędzy pieszymi i zbliża się do przejścia.

Kiedy samochód jest już na przejściu, rowerzysta wjeżdża wprost pod jego przedni zderzak - rys. 2.

Jak powinien postępować rowerzysta na przejściach dla pieszych?

Jak powinien postępować rowerzysta na przejściach dla pieszych?

Jerzy Bitner

Dlaczego doszło do tego wypadku? Dla kierowcy samochodu pojawienie się rowerzysty było kompletnym zaskoczeniem. Wcześniej w ogóle go nie widział. Rowerzysta zaś wjechał na przejście nawet nie zmniejszając prędkości.

REKLAMA

Trudno wymagać, by kierowca samochodu zatrzymywał się przed każdym przejściem, rozglądał się i upewniał, czy chodnikiem nie zbliża się rowerzysta. Prowadziłoby to do absurdu. Przejście dla pieszych to nie przejazd dla rowerzystów i dlatego właśnie przepisy wymagają, bo rower po przejściu przeprowadzać.

Żaden pieszy nie jest w stanie tak nagle pojawić się na przejściu i zaskoczyć kierowcę, jak rowerzysta, który porusza się z prędkością 20, 30 albo nawet 40 km/h. Notabene jazda chodnikiem z taką prędkością dowodzi również kompletnej nieodpowiedzialności rowerzysty.

Zobacz też: Czy za pływanie rowerem wodnym po alkoholu można stracić prawo jazdy?

Można jeszcze przymknąć oko na przejechanie rowerem powoli po przejściu, jeśli nie ma na nim pieszych i ruch pojazdów jest niewielki (np. na osiedlowej uliczce). Nawet jednak w takiej sytuacji rowerzysta powinien zmniejszyć wydatnie prędkość do prędkości pieszego i upewnić się, czy nie nadjeżdża żadem pojazd.

Apeluję zatem do rowerzystów: nigdy nie wjeżdżajcie na przejście ze znaczną prędkością. Tysiąc razy uda się, ale w końcu kiedyś uderzy Was jakiś samochód i odniesiecie poważne obrażenia. Wyjaśniam też, że rowerzysta wjeżdżając na przejście nie ma pierwszeństwa przejazdu (jak niektórym się błędnie wydaje). Rowerzysta jadący rowerem nie jest pieszym, jest kierującym pojazdem.

Jak powinien postępować rowerzysta na przejściach dla pieszych?
Jerzy Bitner
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kontrole na granicy polsko-niemieckiej 2025 - do kiedy?

Do kiedy przewidywane są kontrole na granicy polsko-niemieckiej w 2025 roku? Okazuje się, że dłużej niż się spodziewano. Branża transportowa traci czas i pieniądze. Największe zatory są w lubuskim, ale zachodniopomorskie już obawia się poważnych utrudnień.

Kto musi wymienić prawo jazdy w 2025 r.? Co z bezterminowymi prawami jazdy?

Część kierowców w 2025 r. będzie musiała wymienić prawa jazdy na nowe. Kto musi je wymienić jeszcze w tym roku? W jakich sytuacjach należy wymienić prawo jazdy? Co z bezterminowymi prawami jazdy, czy trzeba je wymieniać?

W pyle drogowym w centrum Warszawy wysokie stężenie rakotwórczych substancji. Nowatorskie badania PAN

Im większe natężenie ruchu, szczególnie w centrum miasta, tym wyższe stężenia wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych (WWA), które są substancjami rakotwórczymi – wynika z przeprowadzonych w Warszawie badań dr Sylwii Dytłow z Instytutu Geofizyki (IGF) Polskiej Akademii Nauk.

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości. Co jeszcze zawierają założenia projektu nowelizacji mające na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach?

REKLAMA

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu? Marką, ceną, rocznikiem, przebiegiem? Na co zwracamy uwagę w pierwszej kolejności? Przedstawiamy wyniki badania przeprowadzonego na zlecenie Grupy Cichy-Zasada.

Strefy Czystego Transportu obowiązkowe. Przed jakimi wyzwaniami stoją polskie miasta?

Jeden z kluczowych zapisów nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, podpisanej w grudniu przez Prezydenta RP mówi o tym, że samochody spalinowe będą mogły poruszać się po centrach miast tylko wtedy, gdy spełnią określone normy emisji spalin. To wymaga stworzenia Stref Czystego Transportu. Jakie wyzwania czekają polskie miasta?

Bezpieczeństwo na polskich drogach: Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Wciąż jest wiele do zrobienia. Kluczowe rekomendacje

Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Znacząca poprawa bezpieczeństwa na polskich drogach – ale wciąż jest wiele do zrobienia. Rekomendacje ukierunkowane na realną poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach.

KGP: 97 506 interwencji, 260 wypadków drogowych, 13 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 97 506 interwencji. Byli wzywani do 260 wypadków drogowych.

REKLAMA

Zmiany dla młodych kierowców. Jakie są najważniejsze założenia projektu?

Do konsultacji i opiniowana został skierowany projekt zmieniający przepisy w zakresie ruchu drogowego. Celem nowelizacji jest zwiększenie poziomu bezpieczeństwa w ruchu drogowym, oraz mobilności młodych osób.

Prawo jazdy dla nastolatka coraz bliżej

Projekt resortu infrastruktury zawierający m.in. propozycję możliwości uzyskania prawa jazdy przez osoby mające 17 lat trafił do konsultacji publicznych.

REKLAMA