REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak powinien postępować rowerzysta na przejściach dla pieszych?

Jerzy Bitner
Jak powinien postępować rowerzysta na przejściach dla pieszych?
Jak powinien postępować rowerzysta na przejściach dla pieszych?
Jerzy Bitner

REKLAMA

REKLAMA

Jak rowerzyści powinni postępować na przejściu dla pieszych? Mówimy oczywiście o sytuacji, kiedy to rowerzysta jedzie chodnikiem. W takich sytuacjach dochodzi bardzo często do potrąceń cyklistów przez samochody i są to niestety wypadki zazwyczaj zawinione przez kierujących jednośladami.

Jak powinien postępować rowerzysta na przejściach dla pieszych?

Art. 26 ust. 3 pkt. 3 Prawa o ruchu drogowym stanowi: Kierującemu pojazdem zabrania się jazdy wzdłuż po chodniku lub przejściu dla pieszych.

REKLAMA

REKLAMA

Pojazdem jest także rower, a zatem ten przepis oznacza, że nie wolno przejeżdżać po przejściu tak, jak poruszają się po nim piesi. Tym samy rowerzysta powinien zejść z roweru i przeprowadzić go po przejściu.

Zobacz też: Tablica rejestracyjna na bagażnik na rowery

Ten wymóg jest niestety nagminnie i masowo lekceważony przez rowerzystów, którzy po pierwsze nie rozumieją jego istoty, a po drugie zwyczajnie nie chce im się zsiadać z roweru. Jazda po przejściach niesie ze sobą dwa zagrożenia. Pierwsze polega na stwarzaniu niebezpieczeństwa potrącenia pieszego idącego po przejściu. Dotyczy to zwłaszcza sytuacji, gdy pozbawiony wyobraźni rowerzysta jedzie ze znaczną prędkością i lawiruje pomiędzy pieszymi. Jest to postępowanie karygodne. Ludzie idący po pasach nie mają przecież obowiązku oglądania się za siebie i sprawdzania, czy przypadkiem za ich plecami nie pędzi zwariowany rowerzysta. Mogą nieoczekiwanie skręcić, zatrzymać się i wówczas bardzo łatwo o wypadek. Warto wiedzieć, że w ubiegłym roku rowerzyści potrącili prawie 200 pieszych.

REKLAMA

Drugie zagrożenie dotyczy samych rowerzystów. Popatrzmy na rys. 1.:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak powinien postępować rowerzysta na przejściach dla pieszych?

Jerzy Bitner

Zobacz też: Jak zachowywać się na skrzyżowaniach z drogami dla rowerów

Do przejścia dla pieszych zbliża się czerwony samochód. Widoczność chodnika jest ograniczona, bo wzdłuż jezdni rosną drzewa, a poza tym na chodniku ustawiony jest kiosk. Kierowca jedzie powoli i ocenia, że może kontynuować jazdę, gdyż nikt z pieszych nie wchodzi jeszcze na przejście.

W tym samym czasie chodnikiem porusza się ze znaczną prędkością rowerzysta, który lawiruje pomiędzy pieszymi i zbliża się do przejścia.

Kiedy samochód jest już na przejściu, rowerzysta wjeżdża wprost pod jego przedni zderzak - rys. 2.

Jak powinien postępować rowerzysta na przejściach dla pieszych?

Jerzy Bitner

Dlaczego doszło do tego wypadku? Dla kierowcy samochodu pojawienie się rowerzysty było kompletnym zaskoczeniem. Wcześniej w ogóle go nie widział. Rowerzysta zaś wjechał na przejście nawet nie zmniejszając prędkości.

Trudno wymagać, by kierowca samochodu zatrzymywał się przed każdym przejściem, rozglądał się i upewniał, czy chodnikiem nie zbliża się rowerzysta. Prowadziłoby to do absurdu. Przejście dla pieszych to nie przejazd dla rowerzystów i dlatego właśnie przepisy wymagają, bo rower po przejściu przeprowadzać.

Żaden pieszy nie jest w stanie tak nagle pojawić się na przejściu i zaskoczyć kierowcę, jak rowerzysta, który porusza się z prędkością 20, 30 albo nawet 40 km/h. Notabene jazda chodnikiem z taką prędkością dowodzi również kompletnej nieodpowiedzialności rowerzysty.

Zobacz też: Czy za pływanie rowerem wodnym po alkoholu można stracić prawo jazdy?

Można jeszcze przymknąć oko na przejechanie rowerem powoli po przejściu, jeśli nie ma na nim pieszych i ruch pojazdów jest niewielki (np. na osiedlowej uliczce). Nawet jednak w takiej sytuacji rowerzysta powinien zmniejszyć wydatnie prędkość do prędkości pieszego i upewnić się, czy nie nadjeżdża żadem pojazd.

Apeluję zatem do rowerzystów: nigdy nie wjeżdżajcie na przejście ze znaczną prędkością. Tysiąc razy uda się, ale w końcu kiedyś uderzy Was jakiś samochód i odniesiecie poważne obrażenia. Wyjaśniam też, że rowerzysta wjeżdżając na przejście nie ma pierwszeństwa przejazdu (jak niektórym się błędnie wydaje). Rowerzysta jadący rowerem nie jest pieszym, jest kierującym pojazdem.

Jak powinien postępować rowerzysta na przejściach dla pieszych?
Jerzy Bitner
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

REKLAMA

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

REKLAMA

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA