REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak powinien postępować rowerzysta na przejściach dla pieszych?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jerzy Bitner
Jak powinien postępować rowerzysta na przejściach dla pieszych?
Jak powinien postępować rowerzysta na przejściach dla pieszych?
Jerzy Bitner

REKLAMA

REKLAMA

Jak rowerzyści powinni postępować na przejściu dla pieszych? Mówimy oczywiście o sytuacji, kiedy to rowerzysta jedzie chodnikiem. W takich sytuacjach dochodzi bardzo często do potrąceń cyklistów przez samochody i są to niestety wypadki zazwyczaj zawinione przez kierujących jednośladami.

Jak powinien postępować rowerzysta na przejściach dla pieszych?

Art. 26 ust. 3 pkt. 3 Prawa o ruchu drogowym stanowi: Kierującemu pojazdem zabrania się jazdy wzdłuż po chodniku lub przejściu dla pieszych.

REKLAMA

Pojazdem jest także rower, a zatem ten przepis oznacza, że nie wolno przejeżdżać po przejściu tak, jak poruszają się po nim piesi. Tym samy rowerzysta powinien zejść z roweru i przeprowadzić go po przejściu.

Zobacz też: Tablica rejestracyjna na bagażnik na rowery

Ten wymóg jest niestety nagminnie i masowo lekceważony przez rowerzystów, którzy po pierwsze nie rozumieją jego istoty, a po drugie zwyczajnie nie chce im się zsiadać z roweru. Jazda po przejściach niesie ze sobą dwa zagrożenia. Pierwsze polega na stwarzaniu niebezpieczeństwa potrącenia pieszego idącego po przejściu. Dotyczy to zwłaszcza sytuacji, gdy pozbawiony wyobraźni rowerzysta jedzie ze znaczną prędkością i lawiruje pomiędzy pieszymi. Jest to postępowanie karygodne. Ludzie idący po pasach nie mają przecież obowiązku oglądania się za siebie i sprawdzania, czy przypadkiem za ich plecami nie pędzi zwariowany rowerzysta. Mogą nieoczekiwanie skręcić, zatrzymać się i wówczas bardzo łatwo o wypadek. Warto wiedzieć, że w ubiegłym roku rowerzyści potrącili prawie 200 pieszych.

Drugie zagrożenie dotyczy samych rowerzystów. Popatrzmy na rys. 1.:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak powinien postępować rowerzysta na przejściach dla pieszych?

Jerzy Bitner

Zobacz też: Jak zachowywać się na skrzyżowaniach z drogami dla rowerów

Do przejścia dla pieszych zbliża się czerwony samochód. Widoczność chodnika jest ograniczona, bo wzdłuż jezdni rosną drzewa, a poza tym na chodniku ustawiony jest kiosk. Kierowca jedzie powoli i ocenia, że może kontynuować jazdę, gdyż nikt z pieszych nie wchodzi jeszcze na przejście.

W tym samym czasie chodnikiem porusza się ze znaczną prędkością rowerzysta, który lawiruje pomiędzy pieszymi i zbliża się do przejścia.

Kiedy samochód jest już na przejściu, rowerzysta wjeżdża wprost pod jego przedni zderzak - rys. 2.

Jak powinien postępować rowerzysta na przejściach dla pieszych?

Jerzy Bitner

Dlaczego doszło do tego wypadku? Dla kierowcy samochodu pojawienie się rowerzysty było kompletnym zaskoczeniem. Wcześniej w ogóle go nie widział. Rowerzysta zaś wjechał na przejście nawet nie zmniejszając prędkości.

REKLAMA

Trudno wymagać, by kierowca samochodu zatrzymywał się przed każdym przejściem, rozglądał się i upewniał, czy chodnikiem nie zbliża się rowerzysta. Prowadziłoby to do absurdu. Przejście dla pieszych to nie przejazd dla rowerzystów i dlatego właśnie przepisy wymagają, bo rower po przejściu przeprowadzać.

Żaden pieszy nie jest w stanie tak nagle pojawić się na przejściu i zaskoczyć kierowcę, jak rowerzysta, który porusza się z prędkością 20, 30 albo nawet 40 km/h. Notabene jazda chodnikiem z taką prędkością dowodzi również kompletnej nieodpowiedzialności rowerzysty.

Zobacz też: Czy za pływanie rowerem wodnym po alkoholu można stracić prawo jazdy?

Można jeszcze przymknąć oko na przejechanie rowerem powoli po przejściu, jeśli nie ma na nim pieszych i ruch pojazdów jest niewielki (np. na osiedlowej uliczce). Nawet jednak w takiej sytuacji rowerzysta powinien zmniejszyć wydatnie prędkość do prędkości pieszego i upewnić się, czy nie nadjeżdża żadem pojazd.

Apeluję zatem do rowerzystów: nigdy nie wjeżdżajcie na przejście ze znaczną prędkością. Tysiąc razy uda się, ale w końcu kiedyś uderzy Was jakiś samochód i odniesiecie poważne obrażenia. Wyjaśniam też, że rowerzysta wjeżdżając na przejście nie ma pierwszeństwa przejazdu (jak niektórym się błędnie wydaje). Rowerzysta jadący rowerem nie jest pieszym, jest kierującym pojazdem.

Jak powinien postępować rowerzysta na przejściach dla pieszych?
Jerzy Bitner
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Fałszywe prawo jazdy, cudze karty i ciężarówki w fatalnym stanie. Seria szokujących kontroli ITD na Dolnym Śląsku

Wyprzedził go radiowóz ITD. Zjechał na pobocze i… szybko wyjął cudzą kartę kierowcy. Fałszywe dokumenty, sądowe zakazy i ciężarówki z niesprawnymi hamulcami – inspektorzy z Wrocławia nie kryli zaskoczenia skalą nieprawidłowości. Sprawdzamy, co wykazały kontrole drogowe przeprowadzone w lipcu 2025 r.

Prawo jazdy 2025: kod 01 i mandat 500 zł. Ten błąd może Cię słono kosztować

Masz wpisany kod w prawie jazdy? Nawet jeśli widzisz dobrze i czujesz się pewnie za kierownicą, niewłaściwe użycie okularów lub soczewek może skutkować mandatem i to w wysokości 500 zł. Przepisy są w tej kwestii jednoznaczne. Wyjaśniamy, co oznaczają kody ograniczeń, jak je interpretować i kiedy grozi kara.

Nowy obowiązek dla dzieci na rowerach i hulajnogach – kaski już wkrótce wymagane!

Podczas posiedzenia Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego zapadła ważna decyzja dotycząca bezpieczeństwa najmłodszych użytkowników dróg. Uchwała zakłada obowiązek noszenia kasków ochronnych przez dzieci i młodzież do 16. roku życia podczas jazdy rowerem, hulajnogą elektryczną oraz urządzeniami transportu osobistego.

KGP: 112 965 interwencji, 419 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 112 965 interwencji. Byli wzywani do 419 wypadków drogowych.

REKLAMA

1500 zł mandatu i 10 punktów karnych za stłuczkę? Jak tego uniknąć? Wystarczy smartfon z aplikacją mObywatel

Kolizja na drodze to stres, mandaty, punkty karne i długie czekanie na patrol. Na szczęście już niedługo w niektórych przypadkach będzie można tego wszystkiego uniknąć. Legalnie, szybko i bez papierologii. Sprawdź, co się zmieni i jak wkrótce będziesz mógł oszczędzić nawet 1500 zł.

Taniej na stacjach! Już w przyszłym tygodniu kierowcy zatankują wyraźnie taniej – znamy nowe ceny paliw

Nadchodzą spadki cen paliw, które wielu kierowców przyjmie z ulgą. Analitycy portalu e-petrol.pl prognozują wyraźne obniżki cen benzyny 95-oktanowej oraz autogazu, które pojawią się już w nadchodzącym tygodniu. Dobra wiadomość dla wszystkich wybierających się w wakacyjne podróże – będzie taniej przy dystrybutorze.

Prawie ⅓ osób sprzedających używane samochody spotkała się z próbą oszustwa. Na co zwracać uwagę i jak się chronić przed nieuczciwymi praktykami?

Rynek sprzedaży samochodów używanych coraz częściej staje się polem działania oszustów, którzy wykorzystują zaufanie czy determinację sprzedających. Z raportu CARFAX wynika, że w Polsce aż 30 proc. sprzedawców zetknęło się z podejrzanymi zachowaniami, jak próba skopiowania dokumentów pojazdu, czy z kradzieżą samochodu. By zminimalizować prawdopodobieństwo strat, warto stosować odpowiednie środki ostrożności i zasadę ograniczonego zaufania wobec potencjalnych klientów.

Nowy egzamin na prawo jazdy 2025. Za te błędy oblejesz od razu – zobacz pełną listę

Od lipca 2025 roku jeden błąd wystarczy, by zakończyć egzamin na prawo jazdy wynikiem negatywnym – bez możliwości dokończenia jazdy. Zobacz, co się zmieniło, które błędy kończą egzamin natychmiast i jak się do niego przygotować.

REKLAMA

Od kiedy nowy tachograf 2025? Błędy lokalizacji, problemy z czasem pracy [OBSŁUGA]

Od kiedy w przewozach międzynarodowych Unii Europejskiej obowiązuje wyłącznie nowy tachograf (G2V2)? Jak go obsługiwać? Są błędy lokalizacji i problemy z czasem pracy. Na co uważać, by uniknąć kar?

5 tys. euro kary dla przewoźnika. 120 euro mandatu dla kierowcy. Kary za złe zabezpieczenie ładunku podczas transportu za granicą [Normy]

Złe zabezpieczenie ładunku podczas transportu za granicą może słono kosztować przewoźnika i kierowcę. W Niemczech przewoźnik zapłaci nawet 5 tys. euro kary, a kierowca 120 euro mandatu. Jakie są przepisy i normy w krajach UE?

REKLAMA