REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Od Willysa do Wranglera: historia Jeepa

Willys MB Choć w pierwotnych założeniach auto dla wojska miało ważyć nie więcej niż około 589 kilogramów, to jednak szybko limit ten zwiększono ze względu na to, że żaden producent nie potrafił im sprostać. Limit podniesiono do około tony, co udało się osiągnąć po usunięciu większości wyposażenia z Willysa MA. W serii MB pojawiło się jednak już całe planowane dla MA wyposażenie, przez co auto ważyło około 1160 kg. Przez całą wojnę Willys-Overland wyprodukował ponad 368 tysięcy samochodów dla wojska. fot. Chrysler
Willys MB Choć w pierwotnych założeniach auto dla wojska miało ważyć nie więcej niż około 589 kilogramów, to jednak szybko limit ten zwiększono ze względu na to, że żaden producent nie potrafił im sprostać. Limit podniesiono do około tony, co udało się osiągnąć po usunięciu większości wyposażenia z Willysa MA. W serii MB pojawiło się jednak już całe planowane dla MA wyposażenie, przez co auto ważyło około 1160 kg. Przez całą wojnę Willys-Overland wyprodukował ponad 368 tysięcy samochodów dla wojska. fot. Chrysler

REKLAMA

REKLAMA

Historia marki Jeep zaczęła się w lipcu 1940 roku, kiedy amerykańskie wojsko zaczęło się rozglądać za nowym "lekkim pojazdem zwiadowczym" w miejsce wysłużonych motocykli i zmodyfikowanych Fordów T. Do przetargu stanęło 135 producentów. Z konkursu zwycięsko wyszła tylko jedna firma: Willys-Overland. Oficjalnie nazwę "Jeep" zarejestrowano jednak w 1950 roku. Od początku swojego istnienia firma specjalizowała się w produkcji lekkich pojazdów terenowych dla wojska. Po wojnie przeszczepiono wojskowe Willysy na rynek cywilny, z ogromnym zresztą powodzeniem - chętnie kupowali je zwłaszcza żołnierze, którzy do małych aut nabrali ogromnego szacunku podczas wojny. Oto krótka historia najważniejszych modeli Jeepa.
1 Willys MA Na samym początku nowa terenówka znana była jako Willys-Quad. Była to pierwsza krótka seria 1500 egzemplarzy stworzona jeszcze podczas przetargu, kiedy to Bantam i Ford również wyprodukowały krótkie serie swoich propozycji dla wojska. Wygrał jednak Willys-Quad, a egzemplarze stworzone przez Bantama i Forda zostały wysłane do Wielkiej Brytanii i ZSRR w ramach programy Lend-lease. fot. ChryslerWillys-Overland wygrał kontrakt dla wojska i po wprowadzeniu kilku modyfikacji i usprawnień do quada stworzył Willysa MA. Samochód miał dźwignię biegów przy kierownicy, wycięcia w burtach ułatwiające wysiadanie i hamulec ręczny po lewej stronie.
2 Jeep Gladiator/Pickup serii J: 1963-87 Podobny do Wagoneera Gladiator pojawił się w 1963 roku w dwóch wersjach: J-200 (305 cm rozstawu osi) i J-300 (320 cm rozstawu osi). W aucie zastosowano przekładnię Dana 20 oraz mosty Dana 44. W 1972 roku zrezygnowano z nazwy Gladiator. fot. Chrysler
3 Jeep Grand Cherokee (ZJ/WJ): 1993-2004 Auto zaprezentowano z "dużym hukiem". W 1992 roku na targach w Detroit Jeep Grand Cherokee wjechał na halę targową rozbijając szybę. Był to też pierwszy SUV wyposażony w poduszkę powietrzną po stronie pasażera. fot. Chrysler
4 Jeep Wrangler (YJ): 1987-96 W 1983 roku małe auta terenowe były bardzo popularne, jednak klienci zaczęli wymagać od nich coraz większego stopnia komfortu, równego często temu z aut osobowych. Z tego powodu Jeep wycofał model CJ i wprowadził w 1987 roku Wranglera (YJ). Wrangler miał podobne nadwozie co CJ-7, mechanicznie jednak miał o wiele więcej wspólnego z modelem Cherokee. Pierwszy Wrangler YJ miał kwadratowe lampy - po raz pierwszy i ostatni w tym typie samochodu, z powodu protestów klientów i entuzjastów. Wyprodukowano 630 tysięcy sztuk modelu YJ. fot. Chrysler
5 Jeep Comanche (MJ): 1986-92 Samochód oparty jest o płytę Cherokee, ma też podobne wyposażenie. Pickup otrzymał sześciostopową skrzynię ładunkową w 1987 roku. Późniejsze modele dostępne były z układami napędu na cztery koła Selec-Trac i Command-Trac. fot. Chrysler
6 Jeep Cherokee (XJ): 1984-01 Cherokee XJ był mniejszą, lecz bardziej zaawansowaną wersją Cherokee SJ. W aucie tym po raz pierwszy zastosowano system napędu na cztery koła Command-trac i układ Quadra-Link w przednim zawieszeniu. W 1988 roku pojawił się model Cherokee Limited, a 4-litrowa rzędowa szóstka trafiła pod maskęJeep Wrangler (YJ) w 1989. fot. Chrysler
7 Jeep CJ-8 Scrambler: 1981-85 Scrambler był autem bardzo podobnym do CJ-7, jednak z przedłużonym rozstawem osi. Na całym świecie znany był jako CJ-7 i dostępny w wersji z twardym lub miękkim dachem. Wyprodukowano ich mniej niż 30 tysięcy, są jednak niezwykle popularne wśród kolekcjonerów. fot. Chrysler
8 Jeep CJ-7: 1976-86 W 1976 roku, po 20 latach braku zmian w serii CJ, pojawił się CJ-7. Miał nieco większy rozstaw osi w celu pomieszczenia automatycznej skrzyni biegów, po raz pierwszy klienci mogli też wybrać opcjonalny plastikowy dach i stalowe drzwi. Ogromne zaintereoswanie modelem CJ-7 skłoniło w 1983 AMC, ówczesnego właściciela, do wycofania z produkcji serii CJ-5. fot. Chrysler
9 Jeep Wagoneer/Grand Wagoneer/Cherokee (SJ): 1963-91 W 1962 roku Jeep jako pierwszy wprowadził automatyczną skrzynię biegów do aut z napędem na cztery koła. Stało się to w modelu Wagoneer (prekursor Cherokee). W 1963 roku Wagoneer stał się też pierwszym autem z napędem na cztery koła z niezależnym przednim zawieszeniem. fot. Chrysler
10 Jeep Commando: 1967-73 Jeepa Commando wyposażono w V6 Dauntless produkcji AMC i tylne mosty Dana 27 i 44. Model ten produkowano krótko, jednak jego specjalna wersja, 1971 Commando Hurst Special powstała tylko w 100 egzemplarzach, czyniąc ją najrzadszym i jednym z najbardziej porządanych przez kolekcjonerów Jeepa. fot. Chrysler
11 Jeep Wagoneer/Grand Wagoneer/Cherokee (SJ): 1963-91 W 1962 roku Jeep jako pierwszy wprowadził automatyczną skrzynię biegów do aut z napędem na cztery koła. Stało się to w modelu Wagoneer (prekursor Cherokee). W 1963 roku Wagoneer stał się też pierwszym autem z napędem na cztery koła z niezależnym przednim zawieszeniem. fot. Chrysler
12 Jeep Gladiator/Pickup serii J: 1963-87 Podobny do Wagoneera Gladiator pojawił się w 1963 roku w dwóch wersjach: J-200 (305 cm rozstawu osi) i J-300 (320 cm rozstawu osi). W aucie zastosowano przekładnię Dana 20 oraz mosty Dana 44. W 1972 roku zrezygnowano z nazwy Gladiator. fot. Chrysler
13 Jeep Jeepster: 1948-51 Jeepster był ostatnim Jeepem w "starym" stylu, gdzie do ochrony przed deszczem służyły boczne kurtyny zamiast podnoszonych szyb. Auto było pozbawione napędu na cztery koła. fot. Chrysler
14 Jeep Pickup: 1947-65 W 1947 roku Jeep wprowadził pickupa o trzymetrowym rozstawie osi. Była to pierwsza poważna próba Willysa-Overlanda we wprowadzeniu nowego produktu, innego niż seria CJ. fot. Chrysler
15 Jeep CJ-6: 1956-75 CJ-6 różnił się od CJ-5 głównie większym o 50 centymetrów rozstawem osi, dzięki czemu auto miało o wiele więcej miejsca w przedziale bagażowym. CJ-6 był też pierwszym Jeepem z silnikiem V6 pod maską, otrzymał go w 1965 roku. Od 1973 wszystkie Jeepy serii CJ wyposażano w V8-ki produkcji AMC. fot. Chrysler
16 Jeep CJ-5: 1955-83 Jeep CJ-5 pojawił się w 1955 roku i był oparty na aucie wojskowym używanym podczas wojny w Korei, czyli na M-38A1. Auto było większe niż CJ-3B, wprowadzono wiele usprawnień w zespole napędowym i kabinie pasażerskiej. Zaczęto zwracać uwagę na komfort kierowcy i pasażerów, bowiem w tych latach zainteresowanie zwykłych ludzi autami terenowymi zaczęło bardzo rosnąć. Przez 30 lat wyprodukowano ponad 600,000 Jeepów CJ-5. fot. Chrysler
17 Jeep CJ-3B: 1953-68 W 1953 roku poprawiona wersja CJ-3B pojawiła się na rynku. Miała wyższą atrapę i maskę aby pomieścić nowy czterocylindrowy silnik "Hurricane". Do 1968 roku wyprodukowano aż 155 494 egzemplarze auta. Również w 1953 roku firmę Willys-Overland kupił amerykański industrialista i twórca współczesnej metody budowy okrętów Henry J. Kaiser. Rozpoczęto prace nad zmodernizowaniem i poszerzeniem oferty Jeepa. fot. Chrysler
18 Willys Wagon: 1946-65 Przez długi czas był to ulubiony model wielu entuzjastów marki. W 1949 roku Willys Wagon otrzymał napęd na cztery koła. Rozstaw osi wynosił 265 cm. fot. Chrysler
19 Jeep CJ-2A: 1945-49 Pierwszy cywilna terenówka na bazie Willysa, Jeep CJ-2A, został wyprodukowany w 1945 roku. Chodziło o to, aby szybko zaadaptować typowo wojskowy pojazd do celów cywilnych, głownie do użytku na farmach. W aucie pojawiła się otwierana tylna brama, koło zapasowe zamontowano z boku, powiększono lampy i umieszczono wlew paliwa na zewnątrz nadwozia. CJ-2A produkowano przez 4 lata. fot. Chrysler
20 Jeep Wrangler (TJ): 1997-2006 Nowy Wrangler znów był bardzo podobny do modelu CJ-7. Był to świadomy wybór, bowiem wygląd retro cały czas bardzo podoba się entuzjastom. Z mechanicznego punktu widzenia 80 procent części w TJ zostało zaprojektowanych od zera. TJ posiada okrągłe lampy, składaną przednią szybę, miękkie lub twarde dachy i montowany fabrycznie pałąk przeciwkapotażowy. W 2003 roku pojawił się najlepiej wyposażony Jeep na świecie: Wrangler Rubicon, nazwany tak od legendarnej trasy offroadowej w górach Sierra Nevada. Wyposażono go w blokadę mostu, reduktor 4:1 i 32-calowe koła. W 2004 roku pojawiła się długa, czterodrzwiowa wersja Wranglera: Unlimited. fot. Chrysler
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pościg za kierowcą BMW. Zatrzymany posiada dożywotni zakaz kierowania wszelkimi pojazdami mechanicznymi

Tuż po północy (26.07) w Siedlcach doszło do pościgu za kierowcą BMW. Policjanci Komendy Miejskiej Policji w Siedlcach prowadzili pościg za samochodem jadącym bez tablic rejestracyjnych. Kierowca pomimo poleceń policjantów nie reagował i podjął próbę ucieczki.

Potracił rowerzystę, który zaczepił się o dach auta, pojechał dalej

Do niecodziennego zdarzenia doszło na przedmieściach Walencji. Kierowca furgonetki potrącił rowerzystę, który następnie ugrzązł na dachu samochodu. Mężczyzna nie zatrzymał się, aby pomóc poszkodowanemu, uciekł z miejsca wypadku. Chwilę później został zatrzymany przez funkcjonariuszy hiszpańskiej żandarmerii (Guardia Civil).

Więcej płatnych dróg i autostrad? Rząd pracuje nad nowymi przepisami

W wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów pojawił się projekt rozporządzenia w sprawie dróg krajowych lub ich odcinków, na których pobiera się opłatę elektroniczną, oraz wysokości stawek opłaty elektronicznej. Chodzi o rozszerzenie sieci dróg płatnych.

Zmiany dotyczące obowiązkowej konfiskaty pojazdów nietrzeźwych kierowców najwcześniej po wakacjach

We wtorek, 23 lipca rząd miał zająć się przygotowanym przez resort sprawiedliwości projektem nowelizacji Kodeksu karnego, Kodeksu postępowania karnego oraz ustawy o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich. Chodzi o zmianę przepisów dotyczących konfiskaty aut prowadzonych przez nietrzeźwych kierowców.

REKLAMA

Czy samochód powypadkowy może być odpadem?

Jakie są przesłanki aby uznać, że jakiś przedmiot lub substancja jest odpadem? Co w przypadku importu elektrośmieci np. samochodów powypadkowych?

Od 1 lipca 2024 r. nowe zasady przywozu samochodów osobowych

Od 1 lipca 2024 r. obowiązują nowe zasady przywozu samochodów osobowych do Polski zarejestrowanych na Białorusi. Sprawdź, jakie warunki muszą spełniać pojazdy, które mogą wjeżdżać do Polski.  Chodzi o rozporządzenie Rady Unii Europejskiej dotyczące poszerzenia zakresu i katalogu podmiotów środków ograniczających w związku z sytuacją na Białorusi i udziałem Białorusi w agresji Rosji wobec Ukrainy.

Dwaj bracia zginęli w wypadku motocyklowym, nie mieli kasków

Do tragicznego wypadku doszło w Jemiołowie (woj, lubuskie). Dwaj bracia jechali motocyklem i uderzyli w zaparkowany samochód. Obaj mężczyźni nie żyją. Okoliczności bada policja i prokuratura. 

Parkując uszkodziła 10 samochodów

Pech, nieostrożność, a może nietrzeźwość? 41-letnia mieszkanka Olsztyna, usiłując zaparkować samochód na osiedlowej uliczce uszkodziła… 10 samochodów. Kobieta nie chciała przebadać się alkomatem.

REKLAMA

Czy w aucie trzeba mieć przy sobie dowód rejestracyjny?

Zostałeś zatrzymany do kontroli? Sprawdź, jakie dokumenty musisz przy sobie posiadać. Dowód rejestracyjny, prawo jazdy i aktualne ubezpieczenie OC są jednymi z najważniejszych dokumentów każdego kierowcy.

Badanie: 72 proc. przy zakupie używanego samochodu kieruje się jego ceną

Przy wyborze używanego auta, każdy kupujący bierze pod uwagę inne czynniki. Niezależnie od tego jaki model jest w centrum zainteresowania kupującego, i tak najczęściej branym czynnikiem przy wyborze auta jest jego cena. Model i marka samochodu schodzą na dalszy plan.

REKLAMA