REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Od Willysa do Wranglera: historia Jeepa

Subskrybuj nas na Youtube
Willys MB Choć w pierwotnych założeniach auto dla wojska miało ważyć nie więcej niż około 589 kilogramów, to jednak szybko limit ten zwiększono ze względu na to, że żaden producent nie potrafił im sprostać. Limit podniesiono do około tony, co udało się osiągnąć po usunięciu większości wyposażenia z Willysa MA. W serii MB pojawiło się jednak już całe planowane dla MA wyposażenie, przez co auto ważyło około 1160 kg. Przez całą wojnę Willys-Overland wyprodukował ponad 368 tysięcy samochodów dla wojska. fot. Chrysler
Willys MB Choć w pierwotnych założeniach auto dla wojska miało ważyć nie więcej niż około 589 kilogramów, to jednak szybko limit ten zwiększono ze względu na to, że żaden producent nie potrafił im sprostać. Limit podniesiono do około tony, co udało się osiągnąć po usunięciu większości wyposażenia z Willysa MA. W serii MB pojawiło się jednak już całe planowane dla MA wyposażenie, przez co auto ważyło około 1160 kg. Przez całą wojnę Willys-Overland wyprodukował ponad 368 tysięcy samochodów dla wojska. fot. Chrysler

REKLAMA

REKLAMA

Historia marki Jeep zaczęła się w lipcu 1940 roku, kiedy amerykańskie wojsko zaczęło się rozglądać za nowym "lekkim pojazdem zwiadowczym" w miejsce wysłużonych motocykli i zmodyfikowanych Fordów T. Do przetargu stanęło 135 producentów. Z konkursu zwycięsko wyszła tylko jedna firma: Willys-Overland. Oficjalnie nazwę "Jeep" zarejestrowano jednak w 1950 roku. Od początku swojego istnienia firma specjalizowała się w produkcji lekkich pojazdów terenowych dla wojska. Po wojnie przeszczepiono wojskowe Willysy na rynek cywilny, z ogromnym zresztą powodzeniem - chętnie kupowali je zwłaszcza żołnierze, którzy do małych aut nabrali ogromnego szacunku podczas wojny. Oto krótka historia najważniejszych modeli Jeepa.
1 Willys MA Na samym początku nowa terenówka znana była jako Willys-Quad. Była to pierwsza krótka seria 1500 egzemplarzy stworzona jeszcze podczas przetargu, kiedy to Bantam i Ford również wyprodukowały krótkie serie swoich propozycji dla wojska. Wygrał jednak Willys-Quad, a egzemplarze stworzone przez Bantama i Forda zostały wysłane do Wielkiej Brytanii i ZSRR w ramach programy Lend-lease. fot. ChryslerWillys-Overland wygrał kontrakt dla wojska i po wprowadzeniu kilku modyfikacji i usprawnień do quada stworzył Willysa MA. Samochód miał dźwignię biegów przy kierownicy, wycięcia w burtach ułatwiające wysiadanie i hamulec ręczny po lewej stronie.
2 Jeep Gladiator/Pickup serii J: 1963-87 Podobny do Wagoneera Gladiator pojawił się w 1963 roku w dwóch wersjach: J-200 (305 cm rozstawu osi) i J-300 (320 cm rozstawu osi). W aucie zastosowano przekładnię Dana 20 oraz mosty Dana 44. W 1972 roku zrezygnowano z nazwy Gladiator. fot. Chrysler
3 Jeep Grand Cherokee (ZJ/WJ): 1993-2004 Auto zaprezentowano z "dużym hukiem". W 1992 roku na targach w Detroit Jeep Grand Cherokee wjechał na halę targową rozbijając szybę. Był to też pierwszy SUV wyposażony w poduszkę powietrzną po stronie pasażera. fot. Chrysler
4 Jeep Wrangler (YJ): 1987-96 W 1983 roku małe auta terenowe były bardzo popularne, jednak klienci zaczęli wymagać od nich coraz większego stopnia komfortu, równego często temu z aut osobowych. Z tego powodu Jeep wycofał model CJ i wprowadził w 1987 roku Wranglera (YJ). Wrangler miał podobne nadwozie co CJ-7, mechanicznie jednak miał o wiele więcej wspólnego z modelem Cherokee. Pierwszy Wrangler YJ miał kwadratowe lampy - po raz pierwszy i ostatni w tym typie samochodu, z powodu protestów klientów i entuzjastów. Wyprodukowano 630 tysięcy sztuk modelu YJ. fot. Chrysler
5 Jeep Comanche (MJ): 1986-92 Samochód oparty jest o płytę Cherokee, ma też podobne wyposażenie. Pickup otrzymał sześciostopową skrzynię ładunkową w 1987 roku. Późniejsze modele dostępne były z układami napędu na cztery koła Selec-Trac i Command-Trac. fot. Chrysler
6 Jeep Cherokee (XJ): 1984-01 Cherokee XJ był mniejszą, lecz bardziej zaawansowaną wersją Cherokee SJ. W aucie tym po raz pierwszy zastosowano system napędu na cztery koła Command-trac i układ Quadra-Link w przednim zawieszeniu. W 1988 roku pojawił się model Cherokee Limited, a 4-litrowa rzędowa szóstka trafiła pod maskęJeep Wrangler (YJ) w 1989. fot. Chrysler
7 Jeep CJ-8 Scrambler: 1981-85 Scrambler był autem bardzo podobnym do CJ-7, jednak z przedłużonym rozstawem osi. Na całym świecie znany był jako CJ-7 i dostępny w wersji z twardym lub miękkim dachem. Wyprodukowano ich mniej niż 30 tysięcy, są jednak niezwykle popularne wśród kolekcjonerów. fot. Chrysler
8 Jeep CJ-7: 1976-86 W 1976 roku, po 20 latach braku zmian w serii CJ, pojawił się CJ-7. Miał nieco większy rozstaw osi w celu pomieszczenia automatycznej skrzyni biegów, po raz pierwszy klienci mogli też wybrać opcjonalny plastikowy dach i stalowe drzwi. Ogromne zaintereoswanie modelem CJ-7 skłoniło w 1983 AMC, ówczesnego właściciela, do wycofania z produkcji serii CJ-5. fot. Chrysler
9 Jeep Wagoneer/Grand Wagoneer/Cherokee (SJ): 1963-91 W 1962 roku Jeep jako pierwszy wprowadził automatyczną skrzynię biegów do aut z napędem na cztery koła. Stało się to w modelu Wagoneer (prekursor Cherokee). W 1963 roku Wagoneer stał się też pierwszym autem z napędem na cztery koła z niezależnym przednim zawieszeniem. fot. Chrysler
10 Jeep Commando: 1967-73 Jeepa Commando wyposażono w V6 Dauntless produkcji AMC i tylne mosty Dana 27 i 44. Model ten produkowano krótko, jednak jego specjalna wersja, 1971 Commando Hurst Special powstała tylko w 100 egzemplarzach, czyniąc ją najrzadszym i jednym z najbardziej porządanych przez kolekcjonerów Jeepa. fot. Chrysler
11 Jeep Wagoneer/Grand Wagoneer/Cherokee (SJ): 1963-91 W 1962 roku Jeep jako pierwszy wprowadził automatyczną skrzynię biegów do aut z napędem na cztery koła. Stało się to w modelu Wagoneer (prekursor Cherokee). W 1963 roku Wagoneer stał się też pierwszym autem z napędem na cztery koła z niezależnym przednim zawieszeniem. fot. Chrysler
12 Jeep Gladiator/Pickup serii J: 1963-87 Podobny do Wagoneera Gladiator pojawił się w 1963 roku w dwóch wersjach: J-200 (305 cm rozstawu osi) i J-300 (320 cm rozstawu osi). W aucie zastosowano przekładnię Dana 20 oraz mosty Dana 44. W 1972 roku zrezygnowano z nazwy Gladiator. fot. Chrysler
13 Jeep Jeepster: 1948-51 Jeepster był ostatnim Jeepem w "starym" stylu, gdzie do ochrony przed deszczem służyły boczne kurtyny zamiast podnoszonych szyb. Auto było pozbawione napędu na cztery koła. fot. Chrysler
14 Jeep Pickup: 1947-65 W 1947 roku Jeep wprowadził pickupa o trzymetrowym rozstawie osi. Była to pierwsza poważna próba Willysa-Overlanda we wprowadzeniu nowego produktu, innego niż seria CJ. fot. Chrysler
15 Jeep CJ-6: 1956-75 CJ-6 różnił się od CJ-5 głównie większym o 50 centymetrów rozstawem osi, dzięki czemu auto miało o wiele więcej miejsca w przedziale bagażowym. CJ-6 był też pierwszym Jeepem z silnikiem V6 pod maską, otrzymał go w 1965 roku. Od 1973 wszystkie Jeepy serii CJ wyposażano w V8-ki produkcji AMC. fot. Chrysler
16 Jeep CJ-5: 1955-83 Jeep CJ-5 pojawił się w 1955 roku i był oparty na aucie wojskowym używanym podczas wojny w Korei, czyli na M-38A1. Auto było większe niż CJ-3B, wprowadzono wiele usprawnień w zespole napędowym i kabinie pasażerskiej. Zaczęto zwracać uwagę na komfort kierowcy i pasażerów, bowiem w tych latach zainteresowanie zwykłych ludzi autami terenowymi zaczęło bardzo rosnąć. Przez 30 lat wyprodukowano ponad 600,000 Jeepów CJ-5. fot. Chrysler
17 Jeep CJ-3B: 1953-68 W 1953 roku poprawiona wersja CJ-3B pojawiła się na rynku. Miała wyższą atrapę i maskę aby pomieścić nowy czterocylindrowy silnik "Hurricane". Do 1968 roku wyprodukowano aż 155 494 egzemplarze auta. Również w 1953 roku firmę Willys-Overland kupił amerykański industrialista i twórca współczesnej metody budowy okrętów Henry J. Kaiser. Rozpoczęto prace nad zmodernizowaniem i poszerzeniem oferty Jeepa. fot. Chrysler
18 Willys Wagon: 1946-65 Przez długi czas był to ulubiony model wielu entuzjastów marki. W 1949 roku Willys Wagon otrzymał napęd na cztery koła. Rozstaw osi wynosił 265 cm. fot. Chrysler
19 Jeep CJ-2A: 1945-49 Pierwszy cywilna terenówka na bazie Willysa, Jeep CJ-2A, został wyprodukowany w 1945 roku. Chodziło o to, aby szybko zaadaptować typowo wojskowy pojazd do celów cywilnych, głownie do użytku na farmach. W aucie pojawiła się otwierana tylna brama, koło zapasowe zamontowano z boku, powiększono lampy i umieszczono wlew paliwa na zewnątrz nadwozia. CJ-2A produkowano przez 4 lata. fot. Chrysler
20 Jeep Wrangler (TJ): 1997-2006 Nowy Wrangler znów był bardzo podobny do modelu CJ-7. Był to świadomy wybór, bowiem wygląd retro cały czas bardzo podoba się entuzjastom. Z mechanicznego punktu widzenia 80 procent części w TJ zostało zaprojektowanych od zera. TJ posiada okrągłe lampy, składaną przednią szybę, miękkie lub twarde dachy i montowany fabrycznie pałąk przeciwkapotażowy. W 2003 roku pojawił się najlepiej wyposażony Jeep na świecie: Wrangler Rubicon, nazwany tak od legendarnej trasy offroadowej w górach Sierra Nevada. Wyposażono go w blokadę mostu, reduktor 4:1 i 32-calowe koła. W 2004 roku pojawiła się długa, czterodrzwiowa wersja Wranglera: Unlimited. fot. Chrysler
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe kary dla kierowców 2025. Rząd właśnie przyjął projekt. Konfiskata auta, więzienie, dożywotni zakaz prowadzenia

Rządowa ofensywa przeciwko piratom drogowym! W dniu 3.07.2025 Rada Ministrów przyjęła projekt nowych przepisów dla kierowców, który ma skuteczniej walczyć z najgroźniejszymi przestępstwami na drogach. Koniec z brawurą, nielegalnymi wyścigami i lekceważeniem zakazów. Bandyci drogowi mogą spodziewać się surowych kar, w tym nawet przepadku pojazdu, dożywotniego zakazu prowadzenia i więzienia. Zmiany w Kodeksie karnym i Prawie o ruchu drogowym mają wejść w życie jeszcze w 2025 roku i stanowić punkt zwrotny w walce o bezpieczeństwo na polskich drogach.

Nowy węzeł drogowy na S19 i kolejne odcinki drogi w planach

GDDKiA ogłosiła przetarg na budowę dodatkowego węzła drogowego na S19 koło Białegostoku - Dobrzyniewo Północ. W planach także inne odcinki drogi. S19 w Podlaskiem ma liczyć 177 km, a budowa jest podzielona na 15 odcinków.

Stracisz prawo jazdy po 65. roku życia? Nowe badania seniorów od 1 lipca? Sprawdzamy, co naprawdę się zmienia

Czy po 65. roku życia naprawdę trzeba będzie robić badania, żeby nadal prowadzić samochód? W sieci krąży wiele niepokojących informacji, ale nie wszystkie mają potwierdzenie w przepisach. Sprawdziliśmy, jakie zmiany faktycznie wchodzą w życie, co grozi za brak badań po 75. roku życia i czy osoby starsze mogą legalnie prowadzić auto bez zaświadczenia lekarskiego.

Szok: 85-latek wjechał do galerii handlowej. Czy seniorzy powinni mieć badania, by zachować prawo jazdy? Tak wyglądają przepisy 2025

Incydent w Gdyni, gdzie 25 czerwca 85-letni kierowca wjechał samochodem do wnętrza centrum handlowego Riviera przy ul. Kazimierza Górskiego, wywołał lawinę pytań o bezpieczeństwo na drogach i zdolność osób starszych do prowadzenia pojazdów. Zdarzenie to, choć na szczęście bez poważniejszych obrażeń, zakończyło się mandatem dla mężczyzny i wnioskiem policji o skierowanie go na badania zdrowotne. To nietypowe zdarzenie ponownie stawia kluczowe pytanie: czy badania lekarskie dla kierowców seniorów powinny być obowiązkowe? Czy seniorzy mogą prowadzić auto po 80-tce bez dodatkowych wymogów? Sprawdzamy, jak wyglądają przepisy dla kierowców seniorów 2025.

REKLAMA

500 zł kary za przejazd autostradą. Ty też możesz dostać wezwanie

Choć system e-TOLL przeszedł już do historii, konsekwencje jego działania wciąż odczuwają tysiące kierowców. Od miesięcy z Izby Administracji Skarbowej w Łodzi wysyłane są pisma wzywające do zapłaty 500 zł kary za przejazd autostradą bez opłaty. Nie są to oszustwa, to realne działania urzędów skarbowych. Kogo dotyczą wezwania? Jak się odwołać? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

REKLAMA

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

REKLAMA