REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Od Willysa do Wranglera: historia Jeepa

Subskrybuj nas na Youtube
Willys MB Choć w pierwotnych założeniach auto dla wojska miało ważyć nie więcej niż około 589 kilogramów, to jednak szybko limit ten zwiększono ze względu na to, że żaden producent nie potrafił im sprostać. Limit podniesiono do około tony, co udało się osiągnąć po usunięciu większości wyposażenia z Willysa MA. W serii MB pojawiło się jednak już całe planowane dla MA wyposażenie, przez co auto ważyło około 1160 kg. Przez całą wojnę Willys-Overland wyprodukował ponad 368 tysięcy samochodów dla wojska. fot. Chrysler
Willys MB Choć w pierwotnych założeniach auto dla wojska miało ważyć nie więcej niż około 589 kilogramów, to jednak szybko limit ten zwiększono ze względu na to, że żaden producent nie potrafił im sprostać. Limit podniesiono do około tony, co udało się osiągnąć po usunięciu większości wyposażenia z Willysa MA. W serii MB pojawiło się jednak już całe planowane dla MA wyposażenie, przez co auto ważyło około 1160 kg. Przez całą wojnę Willys-Overland wyprodukował ponad 368 tysięcy samochodów dla wojska. fot. Chrysler

REKLAMA

REKLAMA

Historia marki Jeep zaczęła się w lipcu 1940 roku, kiedy amerykańskie wojsko zaczęło się rozglądać za nowym "lekkim pojazdem zwiadowczym" w miejsce wysłużonych motocykli i zmodyfikowanych Fordów T. Do przetargu stanęło 135 producentów. Z konkursu zwycięsko wyszła tylko jedna firma: Willys-Overland. Oficjalnie nazwę "Jeep" zarejestrowano jednak w 1950 roku. Od początku swojego istnienia firma specjalizowała się w produkcji lekkich pojazdów terenowych dla wojska. Po wojnie przeszczepiono wojskowe Willysy na rynek cywilny, z ogromnym zresztą powodzeniem - chętnie kupowali je zwłaszcza żołnierze, którzy do małych aut nabrali ogromnego szacunku podczas wojny. Oto krótka historia najważniejszych modeli Jeepa.
1 Willys MA Na samym początku nowa terenówka znana była jako Willys-Quad. Była to pierwsza krótka seria 1500 egzemplarzy stworzona jeszcze podczas przetargu, kiedy to Bantam i Ford również wyprodukowały krótkie serie swoich propozycji dla wojska. Wygrał jednak Willys-Quad, a egzemplarze stworzone przez Bantama i Forda zostały wysłane do Wielkiej Brytanii i ZSRR w ramach programy Lend-lease. fot. ChryslerWillys-Overland wygrał kontrakt dla wojska i po wprowadzeniu kilku modyfikacji i usprawnień do quada stworzył Willysa MA. Samochód miał dźwignię biegów przy kierownicy, wycięcia w burtach ułatwiające wysiadanie i hamulec ręczny po lewej stronie.
2 Jeep Gladiator/Pickup serii J: 1963-87 Podobny do Wagoneera Gladiator pojawił się w 1963 roku w dwóch wersjach: J-200 (305 cm rozstawu osi) i J-300 (320 cm rozstawu osi). W aucie zastosowano przekładnię Dana 20 oraz mosty Dana 44. W 1972 roku zrezygnowano z nazwy Gladiator. fot. Chrysler
3 Jeep Grand Cherokee (ZJ/WJ): 1993-2004 Auto zaprezentowano z "dużym hukiem". W 1992 roku na targach w Detroit Jeep Grand Cherokee wjechał na halę targową rozbijając szybę. Był to też pierwszy SUV wyposażony w poduszkę powietrzną po stronie pasażera. fot. Chrysler
4 Jeep Wrangler (YJ): 1987-96 W 1983 roku małe auta terenowe były bardzo popularne, jednak klienci zaczęli wymagać od nich coraz większego stopnia komfortu, równego często temu z aut osobowych. Z tego powodu Jeep wycofał model CJ i wprowadził w 1987 roku Wranglera (YJ). Wrangler miał podobne nadwozie co CJ-7, mechanicznie jednak miał o wiele więcej wspólnego z modelem Cherokee. Pierwszy Wrangler YJ miał kwadratowe lampy - po raz pierwszy i ostatni w tym typie samochodu, z powodu protestów klientów i entuzjastów. Wyprodukowano 630 tysięcy sztuk modelu YJ. fot. Chrysler
5 Jeep Comanche (MJ): 1986-92 Samochód oparty jest o płytę Cherokee, ma też podobne wyposażenie. Pickup otrzymał sześciostopową skrzynię ładunkową w 1987 roku. Późniejsze modele dostępne były z układami napędu na cztery koła Selec-Trac i Command-Trac. fot. Chrysler
6 Jeep Cherokee (XJ): 1984-01 Cherokee XJ był mniejszą, lecz bardziej zaawansowaną wersją Cherokee SJ. W aucie tym po raz pierwszy zastosowano system napędu na cztery koła Command-trac i układ Quadra-Link w przednim zawieszeniu. W 1988 roku pojawił się model Cherokee Limited, a 4-litrowa rzędowa szóstka trafiła pod maskęJeep Wrangler (YJ) w 1989. fot. Chrysler
7 Jeep CJ-8 Scrambler: 1981-85 Scrambler był autem bardzo podobnym do CJ-7, jednak z przedłużonym rozstawem osi. Na całym świecie znany był jako CJ-7 i dostępny w wersji z twardym lub miękkim dachem. Wyprodukowano ich mniej niż 30 tysięcy, są jednak niezwykle popularne wśród kolekcjonerów. fot. Chrysler
8 Jeep CJ-7: 1976-86 W 1976 roku, po 20 latach braku zmian w serii CJ, pojawił się CJ-7. Miał nieco większy rozstaw osi w celu pomieszczenia automatycznej skrzyni biegów, po raz pierwszy klienci mogli też wybrać opcjonalny plastikowy dach i stalowe drzwi. Ogromne zaintereoswanie modelem CJ-7 skłoniło w 1983 AMC, ówczesnego właściciela, do wycofania z produkcji serii CJ-5. fot. Chrysler
9 Jeep Wagoneer/Grand Wagoneer/Cherokee (SJ): 1963-91 W 1962 roku Jeep jako pierwszy wprowadził automatyczną skrzynię biegów do aut z napędem na cztery koła. Stało się to w modelu Wagoneer (prekursor Cherokee). W 1963 roku Wagoneer stał się też pierwszym autem z napędem na cztery koła z niezależnym przednim zawieszeniem. fot. Chrysler
10 Jeep Commando: 1967-73 Jeepa Commando wyposażono w V6 Dauntless produkcji AMC i tylne mosty Dana 27 i 44. Model ten produkowano krótko, jednak jego specjalna wersja, 1971 Commando Hurst Special powstała tylko w 100 egzemplarzach, czyniąc ją najrzadszym i jednym z najbardziej porządanych przez kolekcjonerów Jeepa. fot. Chrysler
11 Jeep Wagoneer/Grand Wagoneer/Cherokee (SJ): 1963-91 W 1962 roku Jeep jako pierwszy wprowadził automatyczną skrzynię biegów do aut z napędem na cztery koła. Stało się to w modelu Wagoneer (prekursor Cherokee). W 1963 roku Wagoneer stał się też pierwszym autem z napędem na cztery koła z niezależnym przednim zawieszeniem. fot. Chrysler
12 Jeep Gladiator/Pickup serii J: 1963-87 Podobny do Wagoneera Gladiator pojawił się w 1963 roku w dwóch wersjach: J-200 (305 cm rozstawu osi) i J-300 (320 cm rozstawu osi). W aucie zastosowano przekładnię Dana 20 oraz mosty Dana 44. W 1972 roku zrezygnowano z nazwy Gladiator. fot. Chrysler
13 Jeep Jeepster: 1948-51 Jeepster był ostatnim Jeepem w "starym" stylu, gdzie do ochrony przed deszczem służyły boczne kurtyny zamiast podnoszonych szyb. Auto było pozbawione napędu na cztery koła. fot. Chrysler
14 Jeep Pickup: 1947-65 W 1947 roku Jeep wprowadził pickupa o trzymetrowym rozstawie osi. Była to pierwsza poważna próba Willysa-Overlanda we wprowadzeniu nowego produktu, innego niż seria CJ. fot. Chrysler
15 Jeep CJ-6: 1956-75 CJ-6 różnił się od CJ-5 głównie większym o 50 centymetrów rozstawem osi, dzięki czemu auto miało o wiele więcej miejsca w przedziale bagażowym. CJ-6 był też pierwszym Jeepem z silnikiem V6 pod maską, otrzymał go w 1965 roku. Od 1973 wszystkie Jeepy serii CJ wyposażano w V8-ki produkcji AMC. fot. Chrysler
16 Jeep CJ-5: 1955-83 Jeep CJ-5 pojawił się w 1955 roku i był oparty na aucie wojskowym używanym podczas wojny w Korei, czyli na M-38A1. Auto było większe niż CJ-3B, wprowadzono wiele usprawnień w zespole napędowym i kabinie pasażerskiej. Zaczęto zwracać uwagę na komfort kierowcy i pasażerów, bowiem w tych latach zainteresowanie zwykłych ludzi autami terenowymi zaczęło bardzo rosnąć. Przez 30 lat wyprodukowano ponad 600,000 Jeepów CJ-5. fot. Chrysler
17 Jeep CJ-3B: 1953-68 W 1953 roku poprawiona wersja CJ-3B pojawiła się na rynku. Miała wyższą atrapę i maskę aby pomieścić nowy czterocylindrowy silnik "Hurricane". Do 1968 roku wyprodukowano aż 155 494 egzemplarze auta. Również w 1953 roku firmę Willys-Overland kupił amerykański industrialista i twórca współczesnej metody budowy okrętów Henry J. Kaiser. Rozpoczęto prace nad zmodernizowaniem i poszerzeniem oferty Jeepa. fot. Chrysler
18 Willys Wagon: 1946-65 Przez długi czas był to ulubiony model wielu entuzjastów marki. W 1949 roku Willys Wagon otrzymał napęd na cztery koła. Rozstaw osi wynosił 265 cm. fot. Chrysler
19 Jeep CJ-2A: 1945-49 Pierwszy cywilna terenówka na bazie Willysa, Jeep CJ-2A, został wyprodukowany w 1945 roku. Chodziło o to, aby szybko zaadaptować typowo wojskowy pojazd do celów cywilnych, głownie do użytku na farmach. W aucie pojawiła się otwierana tylna brama, koło zapasowe zamontowano z boku, powiększono lampy i umieszczono wlew paliwa na zewnątrz nadwozia. CJ-2A produkowano przez 4 lata. fot. Chrysler
20 Jeep Wrangler (TJ): 1997-2006 Nowy Wrangler znów był bardzo podobny do modelu CJ-7. Był to świadomy wybór, bowiem wygląd retro cały czas bardzo podoba się entuzjastom. Z mechanicznego punktu widzenia 80 procent części w TJ zostało zaprojektowanych od zera. TJ posiada okrągłe lampy, składaną przednią szybę, miękkie lub twarde dachy i montowany fabrycznie pałąk przeciwkapotażowy. W 2003 roku pojawił się najlepiej wyposażony Jeep na świecie: Wrangler Rubicon, nazwany tak od legendarnej trasy offroadowej w górach Sierra Nevada. Wyposażono go w blokadę mostu, reduktor 4:1 i 32-calowe koła. W 2004 roku pojawiła się długa, czterodrzwiowa wersja Wranglera: Unlimited. fot. Chrysler
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Masz kody 01, 78 albo 107 w prawie jazdy? Zobacz, co one naprawdę oznaczają w 2025 r.

Kody wpisane na prawie jazdy to coś więcej niż przypadkowe cyfry. To informacje o ograniczeniach i obowiązkach, które każdy kierowca musi znać. Mogą oznaczać konieczność jazdy w okularach, używania automatycznej skrzyni biegów albo prowadzenia wyłącznie pojazdu specjalnie dostosowanego do twoich potrzeb. Niektóre kody dotyczą osób z niepełnosprawnością, inne zwykłych problemów zdrowotnych, jak słabszy wzrok. Sprawdź, co oznaczają w 2025 roku i dlaczego nieprzestrzeganie ich grozi poważnymi konsekwencjami.

Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

REKLAMA

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

REKLAMA

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

5 powodów, przez które możesz stracić prawo jazdy w 2025 roku – nie tylko punkty i alkohol

Stracić prawo jazdy możesz szybciej, niż myślisz. W 2025 roku wystarczy jeden nieprzemyślany manewr, by pożegnać się z uprawnieniami. Nawet jeśli masz za sobą lata bezkolizyjnej jazdy. Coraz surowsze przepisy sprawiają, że kierowcy tracą dokumenty nie tylko za alkohol czy nadmiar punktów, ale także za błędy, które wcześniej uchodziły płazem. Poznaj 5 sytuacji, które najczęściej kończą się odebraniem prawa jazdy – i dowiedz się, czego unikać.

REKLAMA