REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Od Willysa do Wranglera: historia Jeepa

Willys MB Choć w pierwotnych założeniach auto dla wojska miało ważyć nie więcej niż około 589 kilogramów, to jednak szybko limit ten zwiększono ze względu na to, że żaden producent nie potrafił im sprostać. Limit podniesiono do około tony, co udało się osiągnąć po usunięciu większości wyposażenia z Willysa MA. W serii MB pojawiło się jednak już całe planowane dla MA wyposażenie, przez co auto ważyło około 1160 kg. Przez całą wojnę Willys-Overland wyprodukował ponad 368 tysięcy samochodów dla wojska. fot. Chrysler
Willys MB Choć w pierwotnych założeniach auto dla wojska miało ważyć nie więcej niż około 589 kilogramów, to jednak szybko limit ten zwiększono ze względu na to, że żaden producent nie potrafił im sprostać. Limit podniesiono do około tony, co udało się osiągnąć po usunięciu większości wyposażenia z Willysa MA. W serii MB pojawiło się jednak już całe planowane dla MA wyposażenie, przez co auto ważyło około 1160 kg. Przez całą wojnę Willys-Overland wyprodukował ponad 368 tysięcy samochodów dla wojska. fot. Chrysler

REKLAMA

REKLAMA

Historia marki Jeep zaczęła się w lipcu 1940 roku, kiedy amerykańskie wojsko zaczęło się rozglądać za nowym "lekkim pojazdem zwiadowczym" w miejsce wysłużonych motocykli i zmodyfikowanych Fordów T. Do przetargu stanęło 135 producentów. Z konkursu zwycięsko wyszła tylko jedna firma: Willys-Overland. Oficjalnie nazwę "Jeep" zarejestrowano jednak w 1950 roku. Od początku swojego istnienia firma specjalizowała się w produkcji lekkich pojazdów terenowych dla wojska. Po wojnie przeszczepiono wojskowe Willysy na rynek cywilny, z ogromnym zresztą powodzeniem - chętnie kupowali je zwłaszcza żołnierze, którzy do małych aut nabrali ogromnego szacunku podczas wojny. Oto krótka historia najważniejszych modeli Jeepa.
1 Willys MA Na samym początku nowa terenówka znana była jako Willys-Quad. Była to pierwsza krótka seria 1500 egzemplarzy stworzona jeszcze podczas przetargu, kiedy to Bantam i Ford również wyprodukowały krótkie serie swoich propozycji dla wojska. Wygrał jednak Willys-Quad, a egzemplarze stworzone przez Bantama i Forda zostały wysłane do Wielkiej Brytanii i ZSRR w ramach programy Lend-lease. fot. ChryslerWillys-Overland wygrał kontrakt dla wojska i po wprowadzeniu kilku modyfikacji i usprawnień do quada stworzył Willysa MA. Samochód miał dźwignię biegów przy kierownicy, wycięcia w burtach ułatwiające wysiadanie i hamulec ręczny po lewej stronie.
2 Jeep Gladiator/Pickup serii J: 1963-87 Podobny do Wagoneera Gladiator pojawił się w 1963 roku w dwóch wersjach: J-200 (305 cm rozstawu osi) i J-300 (320 cm rozstawu osi). W aucie zastosowano przekładnię Dana 20 oraz mosty Dana 44. W 1972 roku zrezygnowano z nazwy Gladiator. fot. Chrysler
3 Jeep Grand Cherokee (ZJ/WJ): 1993-2004 Auto zaprezentowano z "dużym hukiem". W 1992 roku na targach w Detroit Jeep Grand Cherokee wjechał na halę targową rozbijając szybę. Był to też pierwszy SUV wyposażony w poduszkę powietrzną po stronie pasażera. fot. Chrysler
4 Jeep Wrangler (YJ): 1987-96 W 1983 roku małe auta terenowe były bardzo popularne, jednak klienci zaczęli wymagać od nich coraz większego stopnia komfortu, równego często temu z aut osobowych. Z tego powodu Jeep wycofał model CJ i wprowadził w 1987 roku Wranglera (YJ). Wrangler miał podobne nadwozie co CJ-7, mechanicznie jednak miał o wiele więcej wspólnego z modelem Cherokee. Pierwszy Wrangler YJ miał kwadratowe lampy - po raz pierwszy i ostatni w tym typie samochodu, z powodu protestów klientów i entuzjastów. Wyprodukowano 630 tysięcy sztuk modelu YJ. fot. Chrysler
5 Jeep Comanche (MJ): 1986-92 Samochód oparty jest o płytę Cherokee, ma też podobne wyposażenie. Pickup otrzymał sześciostopową skrzynię ładunkową w 1987 roku. Późniejsze modele dostępne były z układami napędu na cztery koła Selec-Trac i Command-Trac. fot. Chrysler
6 Jeep Cherokee (XJ): 1984-01 Cherokee XJ był mniejszą, lecz bardziej zaawansowaną wersją Cherokee SJ. W aucie tym po raz pierwszy zastosowano system napędu na cztery koła Command-trac i układ Quadra-Link w przednim zawieszeniu. W 1988 roku pojawił się model Cherokee Limited, a 4-litrowa rzędowa szóstka trafiła pod maskęJeep Wrangler (YJ) w 1989. fot. Chrysler
7 Jeep CJ-8 Scrambler: 1981-85 Scrambler był autem bardzo podobnym do CJ-7, jednak z przedłużonym rozstawem osi. Na całym świecie znany był jako CJ-7 i dostępny w wersji z twardym lub miękkim dachem. Wyprodukowano ich mniej niż 30 tysięcy, są jednak niezwykle popularne wśród kolekcjonerów. fot. Chrysler
8 Jeep CJ-7: 1976-86 W 1976 roku, po 20 latach braku zmian w serii CJ, pojawił się CJ-7. Miał nieco większy rozstaw osi w celu pomieszczenia automatycznej skrzyni biegów, po raz pierwszy klienci mogli też wybrać opcjonalny plastikowy dach i stalowe drzwi. Ogromne zaintereoswanie modelem CJ-7 skłoniło w 1983 AMC, ówczesnego właściciela, do wycofania z produkcji serii CJ-5. fot. Chrysler
9 Jeep Wagoneer/Grand Wagoneer/Cherokee (SJ): 1963-91 W 1962 roku Jeep jako pierwszy wprowadził automatyczną skrzynię biegów do aut z napędem na cztery koła. Stało się to w modelu Wagoneer (prekursor Cherokee). W 1963 roku Wagoneer stał się też pierwszym autem z napędem na cztery koła z niezależnym przednim zawieszeniem. fot. Chrysler
10 Jeep Commando: 1967-73 Jeepa Commando wyposażono w V6 Dauntless produkcji AMC i tylne mosty Dana 27 i 44. Model ten produkowano krótko, jednak jego specjalna wersja, 1971 Commando Hurst Special powstała tylko w 100 egzemplarzach, czyniąc ją najrzadszym i jednym z najbardziej porządanych przez kolekcjonerów Jeepa. fot. Chrysler
11 Jeep Wagoneer/Grand Wagoneer/Cherokee (SJ): 1963-91 W 1962 roku Jeep jako pierwszy wprowadził automatyczną skrzynię biegów do aut z napędem na cztery koła. Stało się to w modelu Wagoneer (prekursor Cherokee). W 1963 roku Wagoneer stał się też pierwszym autem z napędem na cztery koła z niezależnym przednim zawieszeniem. fot. Chrysler
12 Jeep Gladiator/Pickup serii J: 1963-87 Podobny do Wagoneera Gladiator pojawił się w 1963 roku w dwóch wersjach: J-200 (305 cm rozstawu osi) i J-300 (320 cm rozstawu osi). W aucie zastosowano przekładnię Dana 20 oraz mosty Dana 44. W 1972 roku zrezygnowano z nazwy Gladiator. fot. Chrysler
13 Jeep Jeepster: 1948-51 Jeepster był ostatnim Jeepem w "starym" stylu, gdzie do ochrony przed deszczem służyły boczne kurtyny zamiast podnoszonych szyb. Auto było pozbawione napędu na cztery koła. fot. Chrysler
14 Jeep Pickup: 1947-65 W 1947 roku Jeep wprowadził pickupa o trzymetrowym rozstawie osi. Była to pierwsza poważna próba Willysa-Overlanda we wprowadzeniu nowego produktu, innego niż seria CJ. fot. Chrysler
15 Jeep CJ-6: 1956-75 CJ-6 różnił się od CJ-5 głównie większym o 50 centymetrów rozstawem osi, dzięki czemu auto miało o wiele więcej miejsca w przedziale bagażowym. CJ-6 był też pierwszym Jeepem z silnikiem V6 pod maską, otrzymał go w 1965 roku. Od 1973 wszystkie Jeepy serii CJ wyposażano w V8-ki produkcji AMC. fot. Chrysler
16 Jeep CJ-5: 1955-83 Jeep CJ-5 pojawił się w 1955 roku i był oparty na aucie wojskowym używanym podczas wojny w Korei, czyli na M-38A1. Auto było większe niż CJ-3B, wprowadzono wiele usprawnień w zespole napędowym i kabinie pasażerskiej. Zaczęto zwracać uwagę na komfort kierowcy i pasażerów, bowiem w tych latach zainteresowanie zwykłych ludzi autami terenowymi zaczęło bardzo rosnąć. Przez 30 lat wyprodukowano ponad 600,000 Jeepów CJ-5. fot. Chrysler
17 Jeep CJ-3B: 1953-68 W 1953 roku poprawiona wersja CJ-3B pojawiła się na rynku. Miała wyższą atrapę i maskę aby pomieścić nowy czterocylindrowy silnik "Hurricane". Do 1968 roku wyprodukowano aż 155 494 egzemplarze auta. Również w 1953 roku firmę Willys-Overland kupił amerykański industrialista i twórca współczesnej metody budowy okrętów Henry J. Kaiser. Rozpoczęto prace nad zmodernizowaniem i poszerzeniem oferty Jeepa. fot. Chrysler
18 Willys Wagon: 1946-65 Przez długi czas był to ulubiony model wielu entuzjastów marki. W 1949 roku Willys Wagon otrzymał napęd na cztery koła. Rozstaw osi wynosił 265 cm. fot. Chrysler
19 Jeep CJ-2A: 1945-49 Pierwszy cywilna terenówka na bazie Willysa, Jeep CJ-2A, został wyprodukowany w 1945 roku. Chodziło o to, aby szybko zaadaptować typowo wojskowy pojazd do celów cywilnych, głownie do użytku na farmach. W aucie pojawiła się otwierana tylna brama, koło zapasowe zamontowano z boku, powiększono lampy i umieszczono wlew paliwa na zewnątrz nadwozia. CJ-2A produkowano przez 4 lata. fot. Chrysler
20 Jeep Wrangler (TJ): 1997-2006 Nowy Wrangler znów był bardzo podobny do modelu CJ-7. Był to świadomy wybór, bowiem wygląd retro cały czas bardzo podoba się entuzjastom. Z mechanicznego punktu widzenia 80 procent części w TJ zostało zaprojektowanych od zera. TJ posiada okrągłe lampy, składaną przednią szybę, miękkie lub twarde dachy i montowany fabrycznie pałąk przeciwkapotażowy. W 2003 roku pojawił się najlepiej wyposażony Jeep na świecie: Wrangler Rubicon, nazwany tak od legendarnej trasy offroadowej w górach Sierra Nevada. Wyposażono go w blokadę mostu, reduktor 4:1 i 32-calowe koła. W 2004 roku pojawiła się długa, czterodrzwiowa wersja Wranglera: Unlimited. fot. Chrysler
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

    Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

    Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

    Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

    AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

    AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

    Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

    Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

    REKLAMA

    Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

    Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

    Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

    W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

    Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

    Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

    Ten samochód jest wart 6,3 mln, ale... sztuk! On też był jednym z pionierów rynku SUV-ów

    Poprzednika zaprojektował sam Giorgetto Giugiaro. Twórcy Golfa II nie mieli zatem łatwego zadania. Historia pokazuje jednak, że wywiązali się z niego w stu procentach. Bo drugi etap ewolucji był ważnym elementem legendy kompaktowego Volkswagena.

    REKLAMA

    Nowe paliwo pojawi się w Polsce. Wielka zmiana na stacjach benzynowych od 1 maja

    Już 1 maja na polskich stacjach paliw pojawi się kolejna rewolucja. Z dystrybutorów zacznie płynąć nowe paliwo. Nowe, czyli tak właściwie to jakie? I czy ma to coś wspólnego np. z wycofywaniem się z E10? Sprawdźmy.

    Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

    To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

    REKLAMA