REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Od Willysa do Wranglera: historia Jeepa

Subskrybuj nas na Youtube
Willys MB Choć w pierwotnych założeniach auto dla wojska miało ważyć nie więcej niż około 589 kilogramów, to jednak szybko limit ten zwiększono ze względu na to, że żaden producent nie potrafił im sprostać. Limit podniesiono do około tony, co udało się osiągnąć po usunięciu większości wyposażenia z Willysa MA. W serii MB pojawiło się jednak już całe planowane dla MA wyposażenie, przez co auto ważyło około 1160 kg. Przez całą wojnę Willys-Overland wyprodukował ponad 368 tysięcy samochodów dla wojska. fot. Chrysler
Willys MB Choć w pierwotnych założeniach auto dla wojska miało ważyć nie więcej niż około 589 kilogramów, to jednak szybko limit ten zwiększono ze względu na to, że żaden producent nie potrafił im sprostać. Limit podniesiono do około tony, co udało się osiągnąć po usunięciu większości wyposażenia z Willysa MA. W serii MB pojawiło się jednak już całe planowane dla MA wyposażenie, przez co auto ważyło około 1160 kg. Przez całą wojnę Willys-Overland wyprodukował ponad 368 tysięcy samochodów dla wojska. fot. Chrysler

REKLAMA

REKLAMA

Historia marki Jeep zaczęła się w lipcu 1940 roku, kiedy amerykańskie wojsko zaczęło się rozglądać za nowym "lekkim pojazdem zwiadowczym" w miejsce wysłużonych motocykli i zmodyfikowanych Fordów T. Do przetargu stanęło 135 producentów. Z konkursu zwycięsko wyszła tylko jedna firma: Willys-Overland. Oficjalnie nazwę "Jeep" zarejestrowano jednak w 1950 roku. Od początku swojego istnienia firma specjalizowała się w produkcji lekkich pojazdów terenowych dla wojska. Po wojnie przeszczepiono wojskowe Willysy na rynek cywilny, z ogromnym zresztą powodzeniem - chętnie kupowali je zwłaszcza żołnierze, którzy do małych aut nabrali ogromnego szacunku podczas wojny. Oto krótka historia najważniejszych modeli Jeepa.
1 Willys MA Na samym początku nowa terenówka znana była jako Willys-Quad. Była to pierwsza krótka seria 1500 egzemplarzy stworzona jeszcze podczas przetargu, kiedy to Bantam i Ford również wyprodukowały krótkie serie swoich propozycji dla wojska. Wygrał jednak Willys-Quad, a egzemplarze stworzone przez Bantama i Forda zostały wysłane do Wielkiej Brytanii i ZSRR w ramach programy Lend-lease. fot. ChryslerWillys-Overland wygrał kontrakt dla wojska i po wprowadzeniu kilku modyfikacji i usprawnień do quada stworzył Willysa MA. Samochód miał dźwignię biegów przy kierownicy, wycięcia w burtach ułatwiające wysiadanie i hamulec ręczny po lewej stronie.
2 Jeep Gladiator/Pickup serii J: 1963-87 Podobny do Wagoneera Gladiator pojawił się w 1963 roku w dwóch wersjach: J-200 (305 cm rozstawu osi) i J-300 (320 cm rozstawu osi). W aucie zastosowano przekładnię Dana 20 oraz mosty Dana 44. W 1972 roku zrezygnowano z nazwy Gladiator. fot. Chrysler
3 Jeep Grand Cherokee (ZJ/WJ): 1993-2004 Auto zaprezentowano z "dużym hukiem". W 1992 roku na targach w Detroit Jeep Grand Cherokee wjechał na halę targową rozbijając szybę. Był to też pierwszy SUV wyposażony w poduszkę powietrzną po stronie pasażera. fot. Chrysler
4 Jeep Wrangler (YJ): 1987-96 W 1983 roku małe auta terenowe były bardzo popularne, jednak klienci zaczęli wymagać od nich coraz większego stopnia komfortu, równego często temu z aut osobowych. Z tego powodu Jeep wycofał model CJ i wprowadził w 1987 roku Wranglera (YJ). Wrangler miał podobne nadwozie co CJ-7, mechanicznie jednak miał o wiele więcej wspólnego z modelem Cherokee. Pierwszy Wrangler YJ miał kwadratowe lampy - po raz pierwszy i ostatni w tym typie samochodu, z powodu protestów klientów i entuzjastów. Wyprodukowano 630 tysięcy sztuk modelu YJ. fot. Chrysler
5 Jeep Comanche (MJ): 1986-92 Samochód oparty jest o płytę Cherokee, ma też podobne wyposażenie. Pickup otrzymał sześciostopową skrzynię ładunkową w 1987 roku. Późniejsze modele dostępne były z układami napędu na cztery koła Selec-Trac i Command-Trac. fot. Chrysler
6 Jeep Cherokee (XJ): 1984-01 Cherokee XJ był mniejszą, lecz bardziej zaawansowaną wersją Cherokee SJ. W aucie tym po raz pierwszy zastosowano system napędu na cztery koła Command-trac i układ Quadra-Link w przednim zawieszeniu. W 1988 roku pojawił się model Cherokee Limited, a 4-litrowa rzędowa szóstka trafiła pod maskęJeep Wrangler (YJ) w 1989. fot. Chrysler
7 Jeep CJ-8 Scrambler: 1981-85 Scrambler był autem bardzo podobnym do CJ-7, jednak z przedłużonym rozstawem osi. Na całym świecie znany był jako CJ-7 i dostępny w wersji z twardym lub miękkim dachem. Wyprodukowano ich mniej niż 30 tysięcy, są jednak niezwykle popularne wśród kolekcjonerów. fot. Chrysler
8 Jeep CJ-7: 1976-86 W 1976 roku, po 20 latach braku zmian w serii CJ, pojawił się CJ-7. Miał nieco większy rozstaw osi w celu pomieszczenia automatycznej skrzyni biegów, po raz pierwszy klienci mogli też wybrać opcjonalny plastikowy dach i stalowe drzwi. Ogromne zaintereoswanie modelem CJ-7 skłoniło w 1983 AMC, ówczesnego właściciela, do wycofania z produkcji serii CJ-5. fot. Chrysler
9 Jeep Wagoneer/Grand Wagoneer/Cherokee (SJ): 1963-91 W 1962 roku Jeep jako pierwszy wprowadził automatyczną skrzynię biegów do aut z napędem na cztery koła. Stało się to w modelu Wagoneer (prekursor Cherokee). W 1963 roku Wagoneer stał się też pierwszym autem z napędem na cztery koła z niezależnym przednim zawieszeniem. fot. Chrysler
10 Jeep Commando: 1967-73 Jeepa Commando wyposażono w V6 Dauntless produkcji AMC i tylne mosty Dana 27 i 44. Model ten produkowano krótko, jednak jego specjalna wersja, 1971 Commando Hurst Special powstała tylko w 100 egzemplarzach, czyniąc ją najrzadszym i jednym z najbardziej porządanych przez kolekcjonerów Jeepa. fot. Chrysler
11 Jeep Wagoneer/Grand Wagoneer/Cherokee (SJ): 1963-91 W 1962 roku Jeep jako pierwszy wprowadził automatyczną skrzynię biegów do aut z napędem na cztery koła. Stało się to w modelu Wagoneer (prekursor Cherokee). W 1963 roku Wagoneer stał się też pierwszym autem z napędem na cztery koła z niezależnym przednim zawieszeniem. fot. Chrysler
12 Jeep Gladiator/Pickup serii J: 1963-87 Podobny do Wagoneera Gladiator pojawił się w 1963 roku w dwóch wersjach: J-200 (305 cm rozstawu osi) i J-300 (320 cm rozstawu osi). W aucie zastosowano przekładnię Dana 20 oraz mosty Dana 44. W 1972 roku zrezygnowano z nazwy Gladiator. fot. Chrysler
13 Jeep Jeepster: 1948-51 Jeepster był ostatnim Jeepem w "starym" stylu, gdzie do ochrony przed deszczem służyły boczne kurtyny zamiast podnoszonych szyb. Auto było pozbawione napędu na cztery koła. fot. Chrysler
14 Jeep Pickup: 1947-65 W 1947 roku Jeep wprowadził pickupa o trzymetrowym rozstawie osi. Była to pierwsza poważna próba Willysa-Overlanda we wprowadzeniu nowego produktu, innego niż seria CJ. fot. Chrysler
15 Jeep CJ-6: 1956-75 CJ-6 różnił się od CJ-5 głównie większym o 50 centymetrów rozstawem osi, dzięki czemu auto miało o wiele więcej miejsca w przedziale bagażowym. CJ-6 był też pierwszym Jeepem z silnikiem V6 pod maską, otrzymał go w 1965 roku. Od 1973 wszystkie Jeepy serii CJ wyposażano w V8-ki produkcji AMC. fot. Chrysler
16 Jeep CJ-5: 1955-83 Jeep CJ-5 pojawił się w 1955 roku i był oparty na aucie wojskowym używanym podczas wojny w Korei, czyli na M-38A1. Auto było większe niż CJ-3B, wprowadzono wiele usprawnień w zespole napędowym i kabinie pasażerskiej. Zaczęto zwracać uwagę na komfort kierowcy i pasażerów, bowiem w tych latach zainteresowanie zwykłych ludzi autami terenowymi zaczęło bardzo rosnąć. Przez 30 lat wyprodukowano ponad 600,000 Jeepów CJ-5. fot. Chrysler
17 Jeep CJ-3B: 1953-68 W 1953 roku poprawiona wersja CJ-3B pojawiła się na rynku. Miała wyższą atrapę i maskę aby pomieścić nowy czterocylindrowy silnik "Hurricane". Do 1968 roku wyprodukowano aż 155 494 egzemplarze auta. Również w 1953 roku firmę Willys-Overland kupił amerykański industrialista i twórca współczesnej metody budowy okrętów Henry J. Kaiser. Rozpoczęto prace nad zmodernizowaniem i poszerzeniem oferty Jeepa. fot. Chrysler
18 Willys Wagon: 1946-65 Przez długi czas był to ulubiony model wielu entuzjastów marki. W 1949 roku Willys Wagon otrzymał napęd na cztery koła. Rozstaw osi wynosił 265 cm. fot. Chrysler
19 Jeep CJ-2A: 1945-49 Pierwszy cywilna terenówka na bazie Willysa, Jeep CJ-2A, został wyprodukowany w 1945 roku. Chodziło o to, aby szybko zaadaptować typowo wojskowy pojazd do celów cywilnych, głownie do użytku na farmach. W aucie pojawiła się otwierana tylna brama, koło zapasowe zamontowano z boku, powiększono lampy i umieszczono wlew paliwa na zewnątrz nadwozia. CJ-2A produkowano przez 4 lata. fot. Chrysler
20 Jeep Wrangler (TJ): 1997-2006 Nowy Wrangler znów był bardzo podobny do modelu CJ-7. Był to świadomy wybór, bowiem wygląd retro cały czas bardzo podoba się entuzjastom. Z mechanicznego punktu widzenia 80 procent części w TJ zostało zaprojektowanych od zera. TJ posiada okrągłe lampy, składaną przednią szybę, miękkie lub twarde dachy i montowany fabrycznie pałąk przeciwkapotażowy. W 2003 roku pojawił się najlepiej wyposażony Jeep na świecie: Wrangler Rubicon, nazwany tak od legendarnej trasy offroadowej w górach Sierra Nevada. Wyposażono go w blokadę mostu, reduktor 4:1 i 32-calowe koła. W 2004 roku pojawiła się długa, czterodrzwiowa wersja Wranglera: Unlimited. fot. Chrysler
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA