REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak usuwać szron i lód z szyby czołowej, aby jej nie uszkodzić?

Skrobanie szyby zimą
Skrobanie szyby zimą
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Szyby samochodowe pokryte szronem i lodem to zimą normalny widok. Wbrew pozorom prawidłowe pozbycie się ich z powierzchni nie jest proste - stosując nieodpowiednie narzędzia i metody możemy na stałe uszkodzić powierzchnię szyby. Ekspert radzi, jakich technik oraz narzędzi używać, aby szybko przygotować auto do drogi.

Główny problem przy odśnieżaniu auta zimą stanowi przednia szyba. Szyby tylne mają w większości opcję ogrzewania elektrycznego zaś szyby boczne wykonane są ze szkła hartowanego, odpornego na zarysowania skrobaczką. Przed rozpoczęciem odśnieżania warto zatem zastanowić się jaką metodę wybrać, by nie uszkodzić szyby czołowej - skrobać szybę czy ją nakrywać, odmrażać chemikaliami w sprayu czy korzystać ze specjalnych zabiegów pielęgnacyjnych w serwisach samochodowych, a może ograniczyć się do nawiewu ciepłego powietrza?  Ekspert z firmy NordGlass wskazuje wady i zalety tych rozwiązań.        

REKLAMA

Skrobaczki do szyb

Skrobanie szyb skrobaczką z tworzywa jest najpopularniejszą i najszybszą metodą oczyszczenia szyby z nagromadzonego lodu i śniegu. Niestety jest to też rozwiązanie najbardziej szkodliwe dla jej powierzchni. Drapiąc szybę skrobaczką, średnio 2 razy dziennie, spowodujemy, że, po kilku miesiącach szyba będzie miała wiele drobnych rys. „Większość właścicieli samochodów stosuje proste i najtańsze skrobaczki wykonane ze zbyt miękkich, wtórnych tworzyw sztucznych dostępnych w marketach za kilka złotych. Ich droższe odpowiedniki, wyposażone w zmiotkę lub rękawicę, mimo wyższej ceny, mają niestety takie samo miękkie ostrze, którym sukcesywnie uszkadzamy powierzchnię szyby. Jeżeli zdecydowaliśmy się na technikę skrobania szyby, to należy pamiętać, aby używać skrobaczki z twardego tworzywa. Miękkie ostrza skrobaczek już po drugim przejściu na brudnej zamarzniętej szybie rysują ją, a w miękką linię ostrza skrobaczki wbijają się ziarna piasku znajdujące się w zamarzniętym lodzie. Linia ostrza skrobaczki powinna być zatem ostra i twarda. Skrobaczka, która ma tępą krawędź natarcia jest skrobaczką zużytą i należy ją wyrzucić” – mówi Jarosław Kuciński z firmy NordGlass. Równie ważna, co zakup właściwego sprzętu, jest technika posługiwania się skrobaczką. Niezwykle istotny dla zminimalizowania ewentualnej szkody w postaci rys jest kąt, pod jakim należy trzymać skrobaczkę podczas usuwania szronu lub lodu „Przy kącie przyłożenia mniejszym niż 45° pod krawędzią skrobaczki kumuluje się lód i ziarenka piasku które po jej przejściu będą rysować szybę. Przy przyłożeniu skrobaczki pod kątem większym niż 45° śnieg z piaskiem zostaje usuwany (spychany) z powierzchni szyby bez wciskania ziarenek piasku w powierzchnię szyby i skrobaczkę” – dodaje ekspert z firmy NordGlass.

Zobacz też: Dlaczego zimą słabną akumulatory?

Odmrażacze w sprayu                                                 

Usuwanie lodu z szyby przy pomocy odmrażaczy lub płynów do spryskiwaczy to zdecydowanie bezpieczniejsze dla szyby rozwiązanie niż używanie skrobaczki. „Stosowanie odmrażaczy nie powoduje żadnych szkód na szybie. Jedynym skutkiem ubocznym tej metody mogą być niewielkie białe odbarwienia na plastikach podszybi, które można łatwo usunąć. Odradzam stosowanie odmrażaczy w sprayu przy wietrznej pogodzie, bo wtedy niewielka część fluidu osadza się na szybie. O wiele skuteczniejsze są odmrażacze z atomizerem” – doradza Jarosław Kuciński z firmy NordGlass.  Równie dobrym sposobem jest zaaplikowanie zimowego płynu do wycieraczek bezpośrednio na szybę, by po kilku minutach zebrać osad z szyby gumową wycieraczką.  Warto pamiętać o tym, że zakup kilku butelek odmrażacza do szyb w sezonie zimowym to wydatek nieporównywalnie mniejszy, niż koszt ewentualnej wymiany zniszczonej skrobaczką szyby.

Maty ochronne

Przykrywanie szyby grubym papierem, tkaniną lub specjalnie wykonaną do tego celu matą to najtańsza i najbardziej skuteczna ochrona szyby przed mrozem. Po zdjęciu osłony szyba jest czysta i nie wymaga żadnych dodatkowych zabiegów pielęgnacyjnych. Czas założenia osłony na szybę nie przekracza 1 minuty, a cena maty zazwyczaj wynosi kilkanaście złotych. „Paradoksalnie wadą tego rozwiązania dla wielu kierowców jest konieczność pamiętania o  zakładaniu osłony oraz mniej estetyczny wygląd naszego samochodu w takim „opakowaniu”. Mimo więc, że rozwiązanie to jest tanie i skuteczne, nie należy do powszechnie stosowanych”- wskazuje ekspert z firmy NordGlass.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Nawigacje samochodowe - test porównawczy

Zabieg hydrofobizacji

Doskonałym rozwiązaniem, osłabiającym trzymanie się lodu na szybach jest innowacyjny zabieg hydrofobizacji, przeprowadzany w salonach NordGlass. „Hydrofobizacja to zabieg polegający na nadawaniu materiałom właściwości utrudniających przyleganie wody. Poddane hydrofobizacji szyby zyskują powłokę, dzięki której aż o 70% zmniejsza się przyczepność cząstek brudu i śniegu, które niemal samoczynnie spływają z jej powierzchni” – dodaje ekspert z firmy NordGlass. W serwisach NordGlass proces nakładania powłoki hydrofobowej na szybę kosztuje 50 zł i trwa około pół godziny.  Nałożona powłoka hydrofobowa standardowo zachowuje swoje właściwości przez okres roku, bądź do 15 tys. przejechanych kilometrów w przypadku szyby przedniej i do 60 tys. km na szybach bocznych.

Zobacz też: Skoda Octavia III: zawieszenie

Podążając za powyższymi wskazaniami eksperta z firmy NordGlass warto rozważyć różne metody zabezpieczania szyby w zimie. To, w jaki sposób zadbamy o ich stan teraz, może bowiem  zaprocentować na przyszłość, oszczędzając nam kosztownej wymiany szyb.

Autor: Jarosław Kuciński z firmy NordGlass Sp. z o.o.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zaniedbana zieleń - milionowe straty i zagrożenie dla życia. Czy samorządy obudzą się na czas

Regularne kontrole stanu drzewostanu, inwestycje w pielęgnację zieleni oraz zastępowanie starych, spróchniałych drzew nowymi nasadzeniami to minimum, które możemy i musimy zrobić. To nie wydatek – to inwestycja w przyszłość.

Nowy program dopłat do samochodów elektrycznych. Kiedy start? Kto może otrzymać dopłatę?

Wiceminister klimatu Krzysztof Bolesta poinformował, że Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej uruchamia nowy program dopłat do zakupu i leasingu samochodów elektrycznych. Budżet to 1,6 mld zł, a otrzymać będzie można 40 tys. zł. Kto będzie mógł się ubiegać?

KGP: 99 551 interwencji, 306 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 551 interwencji. Byli wzywani do 306 wypadków drogowych.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej 2025 - do kiedy?

Do kiedy przewidywane są kontrole na granicy polsko-niemieckiej w 2025 roku? Okazuje się, że dłużej niż się spodziewano. Branża transportowa traci czas i pieniądze. Największe zatory są w lubuskim, ale zachodniopomorskie już obawia się poważnych utrudnień.

REKLAMA

Kto musi wymienić prawo jazdy w 2025 r.? Co z bezterminowymi prawami jazdy?

Część kierowców w 2025 r. będzie musiała wymienić prawa jazdy na nowe. Kto musi je wymienić jeszcze w tym roku? W jakich sytuacjach należy wymienić prawo jazdy? Co z bezterminowymi prawami jazdy, czy trzeba je wymieniać?

W pyle drogowym w centrum Warszawy wysokie stężenie rakotwórczych substancji. Nowatorskie badania PAN

Im większe natężenie ruchu, szczególnie w centrum miasta, tym wyższe stężenia wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych (WWA), które są substancjami rakotwórczymi – wynika z przeprowadzonych w Warszawie badań dr Sylwii Dytłow z Instytutu Geofizyki (IGF) Polskiej Akademii Nauk.

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości. Co jeszcze zawierają założenia projektu nowelizacji mające na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu? Marką, ceną, rocznikiem, przebiegiem? Na co zwracamy uwagę w pierwszej kolejności? Przedstawiamy wyniki badania przeprowadzonego na zlecenie Grupy Cichy-Zasada.

REKLAMA

Strefy Czystego Transportu obowiązkowe. Przed jakimi wyzwaniami stoją polskie miasta?

Jeden z kluczowych zapisów nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, podpisanej w grudniu przez Prezydenta RP mówi o tym, że samochody spalinowe będą mogły poruszać się po centrach miast tylko wtedy, gdy spełnią określone normy emisji spalin. To wymaga stworzenia Stref Czystego Transportu. Jakie wyzwania czekają polskie miasta?

Bezpieczeństwo na polskich drogach: Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Wciąż jest wiele do zrobienia. Kluczowe rekomendacje

Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Znacząca poprawa bezpieczeństwa na polskich drogach – ale wciąż jest wiele do zrobienia. Rekomendacje ukierunkowane na realną poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach.

REKLAMA