REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak usuwać szron i lód z szyby czołowej, aby jej nie uszkodzić?

Skrobanie szyby zimą
Skrobanie szyby zimą
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Szyby samochodowe pokryte szronem i lodem to zimą normalny widok. Wbrew pozorom prawidłowe pozbycie się ich z powierzchni nie jest proste - stosując nieodpowiednie narzędzia i metody możemy na stałe uszkodzić powierzchnię szyby. Ekspert radzi, jakich technik oraz narzędzi używać, aby szybko przygotować auto do drogi.

Główny problem przy odśnieżaniu auta zimą stanowi przednia szyba. Szyby tylne mają w większości opcję ogrzewania elektrycznego zaś szyby boczne wykonane są ze szkła hartowanego, odpornego na zarysowania skrobaczką. Przed rozpoczęciem odśnieżania warto zatem zastanowić się jaką metodę wybrać, by nie uszkodzić szyby czołowej - skrobać szybę czy ją nakrywać, odmrażać chemikaliami w sprayu czy korzystać ze specjalnych zabiegów pielęgnacyjnych w serwisach samochodowych, a może ograniczyć się do nawiewu ciepłego powietrza?  Ekspert z firmy NordGlass wskazuje wady i zalety tych rozwiązań.        

REKLAMA

REKLAMA

Skrobaczki do szyb

Skrobanie szyb skrobaczką z tworzywa jest najpopularniejszą i najszybszą metodą oczyszczenia szyby z nagromadzonego lodu i śniegu. Niestety jest to też rozwiązanie najbardziej szkodliwe dla jej powierzchni. Drapiąc szybę skrobaczką, średnio 2 razy dziennie, spowodujemy, że, po kilku miesiącach szyba będzie miała wiele drobnych rys. „Większość właścicieli samochodów stosuje proste i najtańsze skrobaczki wykonane ze zbyt miękkich, wtórnych tworzyw sztucznych dostępnych w marketach za kilka złotych. Ich droższe odpowiedniki, wyposażone w zmiotkę lub rękawicę, mimo wyższej ceny, mają niestety takie samo miękkie ostrze, którym sukcesywnie uszkadzamy powierzchnię szyby. Jeżeli zdecydowaliśmy się na technikę skrobania szyby, to należy pamiętać, aby używać skrobaczki z twardego tworzywa. Miękkie ostrza skrobaczek już po drugim przejściu na brudnej zamarzniętej szybie rysują ją, a w miękką linię ostrza skrobaczki wbijają się ziarna piasku znajdujące się w zamarzniętym lodzie. Linia ostrza skrobaczki powinna być zatem ostra i twarda. Skrobaczka, która ma tępą krawędź natarcia jest skrobaczką zużytą i należy ją wyrzucić” – mówi Jarosław Kuciński z firmy NordGlass. Równie ważna, co zakup właściwego sprzętu, jest technika posługiwania się skrobaczką. Niezwykle istotny dla zminimalizowania ewentualnej szkody w postaci rys jest kąt, pod jakim należy trzymać skrobaczkę podczas usuwania szronu lub lodu „Przy kącie przyłożenia mniejszym niż 45° pod krawędzią skrobaczki kumuluje się lód i ziarenka piasku które po jej przejściu będą rysować szybę. Przy przyłożeniu skrobaczki pod kątem większym niż 45° śnieg z piaskiem zostaje usuwany (spychany) z powierzchni szyby bez wciskania ziarenek piasku w powierzchnię szyby i skrobaczkę” – dodaje ekspert z firmy NordGlass.

Zobacz też: Dlaczego zimą słabną akumulatory?

Odmrażacze w sprayu                                                 

Usuwanie lodu z szyby przy pomocy odmrażaczy lub płynów do spryskiwaczy to zdecydowanie bezpieczniejsze dla szyby rozwiązanie niż używanie skrobaczki. „Stosowanie odmrażaczy nie powoduje żadnych szkód na szybie. Jedynym skutkiem ubocznym tej metody mogą być niewielkie białe odbarwienia na plastikach podszybi, które można łatwo usunąć. Odradzam stosowanie odmrażaczy w sprayu przy wietrznej pogodzie, bo wtedy niewielka część fluidu osadza się na szybie. O wiele skuteczniejsze są odmrażacze z atomizerem” – doradza Jarosław Kuciński z firmy NordGlass.  Równie dobrym sposobem jest zaaplikowanie zimowego płynu do wycieraczek bezpośrednio na szybę, by po kilku minutach zebrać osad z szyby gumową wycieraczką.  Warto pamiętać o tym, że zakup kilku butelek odmrażacza do szyb w sezonie zimowym to wydatek nieporównywalnie mniejszy, niż koszt ewentualnej wymiany zniszczonej skrobaczką szyby.

REKLAMA

Maty ochronne

Przykrywanie szyby grubym papierem, tkaniną lub specjalnie wykonaną do tego celu matą to najtańsza i najbardziej skuteczna ochrona szyby przed mrozem. Po zdjęciu osłony szyba jest czysta i nie wymaga żadnych dodatkowych zabiegów pielęgnacyjnych. Czas założenia osłony na szybę nie przekracza 1 minuty, a cena maty zazwyczaj wynosi kilkanaście złotych. „Paradoksalnie wadą tego rozwiązania dla wielu kierowców jest konieczność pamiętania o  zakładaniu osłony oraz mniej estetyczny wygląd naszego samochodu w takim „opakowaniu”. Mimo więc, że rozwiązanie to jest tanie i skuteczne, nie należy do powszechnie stosowanych”- wskazuje ekspert z firmy NordGlass.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Nawigacje samochodowe - test porównawczy

Zabieg hydrofobizacji

Doskonałym rozwiązaniem, osłabiającym trzymanie się lodu na szybach jest innowacyjny zabieg hydrofobizacji, przeprowadzany w salonach NordGlass. „Hydrofobizacja to zabieg polegający na nadawaniu materiałom właściwości utrudniających przyleganie wody. Poddane hydrofobizacji szyby zyskują powłokę, dzięki której aż o 70% zmniejsza się przyczepność cząstek brudu i śniegu, które niemal samoczynnie spływają z jej powierzchni” – dodaje ekspert z firmy NordGlass. W serwisach NordGlass proces nakładania powłoki hydrofobowej na szybę kosztuje 50 zł i trwa około pół godziny.  Nałożona powłoka hydrofobowa standardowo zachowuje swoje właściwości przez okres roku, bądź do 15 tys. przejechanych kilometrów w przypadku szyby przedniej i do 60 tys. km na szybach bocznych.

Zobacz też: Skoda Octavia III: zawieszenie

Podążając za powyższymi wskazaniami eksperta z firmy NordGlass warto rozważyć różne metody zabezpieczania szyby w zimie. To, w jaki sposób zadbamy o ich stan teraz, może bowiem  zaprocentować na przyszłość, oszczędzając nam kosztownej wymiany szyb.

Autor: Jarosław Kuciński z firmy NordGlass Sp. z o.o.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

REKLAMA

Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA