REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak poradzić sobie z zamarzającymi linkami i cięgłami? Poradnik

Jakubowski Ryszard
Zapobieganie zamarzaniu cięgieł jest proste. Należy je przed zimą solidnie nasmarować gęstym smarem.
Zapobieganie zamarzaniu cięgieł jest proste. Należy je przed zimą solidnie nasmarować gęstym smarem.

REKLAMA

REKLAMA

Podczas jazdy po mokrej nawierzchni komora silnika jest nieustannie ochlapywana wodą, wyrzucaną spod kół samochodu. Spora jej część odparowuje w wyniku ciepła, jakiego dostarcza pracujący silnik, a następnie może dostać się do wnętrza cięgieł i tam zamarznąć.

Na zamoczenie narażone są najbardziej te cięgła, których metalowy pancerz jest osłonięty plastikową koszulką. Jeżeli jest ona uszkodzona, co często się zdarza, a teflonowa wykładzina wnętrza pancerza poprzecierana, wówczas woda ma ławy dostęp do jego wnętrza. Jej obecność nie jest groźna w tych cięgłach, które stale lub często pracują, takich jak linka prędkościomierza itp. O wiele gorzej wygląda sprawa w przypadku tych cięgieł, które są używane sporadycznie, raz na dzień lub rzadziej.

REKLAMA

Zobacz również: Opel Omega: naprawa hamulca ręcznego

REKLAMA

Najbardziej narażone na zamoczenie, a tym samym na zamarznięcie, są linki hamulca ręcznego. Na szczęście są one dostosowane do przenoszenia bardzo dużych sił, więc w skrajnym przypadku silne szarpnięcie za dźwignię skruszy znajdujący się w nich lód. Mimo to warto korzystać z tego hamulca nawet na krótkich postojach. Natomiast zaciągnięcie go na noc w sytuacji, gdy oprócz wody w pancerzach jego linek będą zawilgocone nakładki hamulcowe, poranne ruszenie z miejsca po mroźnej nocy prawdopodobnie będzie niemożliwe. Jedyną radą jest wcześniejsze napełnienie pancerzy tych linek dużą ilością gęstego półpłynnego smaru, choćby nawet zwykłego popularnego towotu.

Nieco większym problemem jest zamarznięta linka maski. Jeżeli uda się uruchomić silnik, wówczas ciepło, panujące w jego komorze, stopi lód, znajdujący się wewnątrz jej pancerza. Gorzej jest w przypadku linki, sterującej zamkiem bagażnika. Lód w jej wnętrzu stopnieje zazwyczaj dopiero po pełnym nagrzaniu wnętrza kabiny pojazdu.

Jeszcze gorzej wygląda sprawa cięgieł sterujących podnoszeniem i opuszczaniem szyb. Samochodowa tapicerka, jaką są pokryte drzwi od wewnątrz, jest bardzo dobrym izolatorem termicznym. Zewnętrzne blachy drzwi są intensywnie chłodzone, tak więc we wnętrzu drzwi temperatura jest prawie tak niska, jak poza pojazdem. Odmrożenie tych cięgieł wiąże się najczęściej z koniecznością odchylenia jednego z rogów wykładziny drzwiowej i użycia suszarki do włosów, albo z cierpliwym przeczekaniem mrozów aż do nadejścia roztopów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Jak uchronić się od nadmiaru wilgoci w czasie zimy?

Zapobieganie zamarzaniu cięgieł jest proste. Należy je przed zimą solidnie nasmarować gęstym smarem. Zimą, dla przyspieszenia ich rozmrażania można, po odłączeniu jednego z ich końców, tego który znajduje się wyżej, wkroplić do wnętrza ich pancerzy za pomocą strzykawki lekarskiej z bardzo cienką igłą, pewnej ilości zwykłego odmrażacza do zamków lub w ostateczności – odmrażacza do szyb.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

    Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

    Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

    W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

    Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

    Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

    Ten samochód jest wart 6,3 mln, ale... sztuk! On też był jednym z pionierów rynku SUV-ów

    Poprzednika zaprojektował sam Giorgetto Giugiaro. Twórcy Golfa II nie mieli zatem łatwego zadania. Historia pokazuje jednak, że wywiązali się z niego w stu procentach. Bo drugi etap ewolucji był ważnym elementem legendy kompaktowego Volkswagena.

    REKLAMA

    Nowe paliwo pojawi się w Polsce. Wielka zmiana na stacjach benzynowych od 1 maja

    Już 1 maja na polskich stacjach paliw pojawi się kolejna rewolucja. Z dystrybutorów zacznie płynąć nowe paliwo. Nowe, czyli tak właściwie to jakie? I czy ma to coś wspólnego np. z wycofywaniem się z E10? Sprawdźmy.

    Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

    To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

    Przypomnij sobie o tym pokrętle. Na zapominalskich już czeka patrol i mandat

    Motoryzacja XXI wieku oznacza elektroniczną wygodę. Bo np. samochód automatycznie włącza światła. Tyle że automat nie zawsze działa prawidłowo. Kierowca powinien kontrolować jego zachowania. W przeciwnym razie to on dostanie mandat.

    392 zł zamiast dotychczasowych 98 zł? Kierowców może czekać bolesna podwyżka

    Po raz kolejny wraca temat podwyżek cen przeglądów technicznych w Polsce. Tym razem interweniują senatorowie. Ile mógłby kosztować przegląd w 2024 r.? 392 zł zamiast 98 zł w przypadku osobówki i 644 zł zamiast 161 zł w przypadku osobówki z LPG.

    REKLAMA

    Pogoda się poprawiła? A więc... nie myj samochodu. Przynajmniej nie w pełnym słońcu

    Słoneczna pogoda to idealny moment na mycie samochodu? Właśnie, że nie. Rozgrzany lakier "nie przepada" za polewaniem zimną wodą. A to dopiero początek długiej listy problemów. O czym jeszcze musi pamiętać kierowca?

    Transport do Wielkiej Brytanii stał się ogromnym wyzwaniem. Po brexicie pojawił się szereg nowych procedur

    Wyjście Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej sprawiło, że branża transportowa działająca na tej trasie stanęła przed nowymi wyzwaniami. A procedury celne oraz wzmożenie kontroli granicznych to dopiero początek listy.

    REKLAMA