Płyn do chłodnicy – gotowy czy koncentrat?
REKLAMA
REKLAMA
W większości obecnie produkowane płyny są uniwersalne, tzn. można je stosować do każdego auta. Dlaczego? Ponieważ w układzie chłodzenia płyn ma w większości aut kontakt z aluminium (np. w chłodnicy), a jednocześnie chroni elementy z innych materiałów, np. żeliwne kanały wodne bloku silnika. Inhibitory zawarte w płynie muszą być uniwersalne.
REKLAMA
Zobacz również: Co kontrolować w okresie jesienno-zimowym?
Wymieniając płyn możemy skorzystać z dwóch wariantów: gotowego płynu i koncentratu. Ten pierwszy wlewamy do chłodnicy bez rozcieńczania wodą. Możemy go również stosować do tzw. dolewek.
Zobacz również: Jak zapobiec zamarzaniu wody w przewodach paliwowych?
REKLAMA
Koncentrat należy rozcieńczyć z wodą, najlepiej w stosunku 1:1. Należy również pamiętać, że temperatura zamarzania mieszaniny maleje wraz ze wzrostem zawartości koncentratu, ale tylko do pewnego momentu. Jeżeli w chłodnicy będzie więcej niż 70 proc. koncentratu, odporność mieszaniny na mróz może okazać się za niska.
Pamiętajmy, że przed wlaniem nowego płynu należy pozbyć się starego, a układ powinien być wyczyszczony (woda z dodatkiem specjalnego środka). Na koniec należy odpowietrzyć układ zgodnie ze wskazówkami zawartymi w instrukcji pojazdu.
REKLAMA
REKLAMA