Jak zmienić koło w zimie?
REKLAMA
REKLAMA
Aby koło wymienić sprawnie i szybko, należy się do tego odpowiednio przygotować. A więc po pierwsze – trzeba mieć w samochodzie rękawice robocze, najlepiej nieprzemakalne, lub z ochraniaczami wodoodpornymi (dostępnymi w sklepach alpinistycznych). Po drugie, konieczny jest duży foliowy worek, aby zdjęte brudne koło w niego zapakować przed umieszczeniem w bagażniku. Zamiast worka może być arkusz folii, np. malarskiej.
REKLAMA
Zobacz również: Jak wykopać samochód z zaspy lub błota?
REKLAMA
To jeszcze nie wszystko. Zimą zmiana koła często wymaga dotarcia do niego przez głęboki śnieg, jeżeli jest to koło od strony pobocza. Trzeba ten śnieg ubić lub odgarnąć nogami. Należy uważać, aby śnieg nie dostał się do butów. Na nogi warto założyć specjalne ochraniacze, używane przez turystów górskich. Popularnie nazywane są stoptutami. Nie muszą to być stoptuty alpinistyczne, wystarczą zwykłe, tanie, w formie zarękawków z gumkami do zamocowania na łydce i pod butem.
Zimą niezbędne są także nieprzemakalne rękawice. Mokry śnieg, a co gorsza – woda zmieszana ze środkami chemicznymi, nie wpływają dobrze na skórę rąk. Przy niskich temperaturach wilgotne rękawice w połączeniu z lodowatym metalem felg i narzędzi mogą nawet spowodować odmrożenia!
W samochodzie trzeba mieć jakąś solidną podstawkę pod podnośnik. Może to być solidna deseczka z twardego drewna, a najlepiej kawałek grubej sklejki wodoodpornej, o wymiarach mniej więcej 20 x 20 cm. Podstawa standardowego podnośnika samochodowego jest niewielka, jej nacisk na podłoże jest więc bardzo duży i może wynosić nawet do 30 kg na każdy centymetr kwadratowy. Podnośnik może więc zostać wciśnięty w miękkie podłoże i samochód może z niego spaść, co ma zwykle wiele przykrych konsekwencji.
Zobacz również: Jak uruchamiać silnik Diesla zimą?
Podczas wymiany koła należy zachować szczególną ostrożność. Najpierw należy zaciągnąć mocno hamulec ręczny i pozostawić samochód na najniższym biegu. Osoba przy nim pracująca powinna założyć kamizelkę odblaskową. Światła awaryjne samochodu muszą być włączone, ponadto warto postawić we właściwej odległości trójkąt odblaskowy. W niektórych przypadkach nakazują to przepisy. Aby nie zgubić śrub z odkręconego koła, co jest bardzo prawdopodobne na zaśnieżonej drodze, trzeba je albo schować do kieszeni natychmiast po wykręceniu, albo mieć na nie specjalny pojemnik.
REKLAMA
REKLAMA