REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak zmienić koło w zimie?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Przed wymianą koła zwłaszcza w zimie powinniśmy się dobrze przygotować Fot. newspress
Przed wymianą koła zwłaszcza w zimie powinniśmy się dobrze przygotować Fot. newspress

REKLAMA

REKLAMA


Zmiana koła, zwłaszcza podczas deszczu lub zimą, nie należy do przyjemnych czynności. Często kończy się pobrudzeniem ubrania kierowcy i zanieczyszczeniem bagażnika.

Aby koło wymienić sprawnie i szybko, należy się do tego odpowiednio przygotować. A więc po pierwsze – trzeba mieć w samochodzie rękawice robocze, najlepiej nieprzemakalne, lub z ochraniaczami wodoodpornymi (dostępnymi w sklepach alpinistycznych). Po drugie, konieczny jest duży foliowy worek, aby zdjęte brudne koło w niego zapakować przed umieszczeniem w bagażniku. Zamiast worka może być arkusz folii, np. malarskiej.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz również: Jak wykopać samochód z zaspy lub błota?

To jeszcze nie wszystko. Zimą zmiana koła często wymaga dotarcia do niego przez głęboki śnieg, jeżeli jest to koło od strony pobocza. Trzeba ten śnieg ubić lub odgarnąć nogami. Należy uważać, aby śnieg nie dostał się do butów. Na nogi warto założyć specjalne ochraniacze, używane przez turystów górskich. Popularnie nazywane są stoptutami. Nie muszą to być stoptuty alpinistyczne, wystarczą zwykłe, tanie, w formie zarękawków z gumkami do zamocowania na łydce i pod butem.

Zimą niezbędne są także nieprzemakalne rękawice. Mokry śnieg, a co gorsza – woda zmieszana ze środkami chemicznymi, nie wpływają dobrze na skórę rąk. Przy niskich temperaturach wilgotne rękawice w połączeniu z lodowatym metalem felg i narzędzi mogą nawet spowodować odmrożenia!

REKLAMA

W samochodzie trzeba mieć jakąś solidną podstawkę pod podnośnik. Może to być solidna deseczka z twardego drewna, a najlepiej kawałek grubej sklejki wodoodpornej, o wymiarach mniej więcej 20 x 20 cm. Podstawa standardowego podnośnika samochodowego jest niewielka, jej nacisk na podłoże jest więc bardzo duży i może wynosić nawet do 30 kg na każdy centymetr kwadratowy. Podnośnik może więc zostać wciśnięty w miękkie podłoże i samochód może z niego spaść, co ma zwykle wiele przykrych konsekwencji. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Jak uruchamiać silnik Diesla zimą?

Podczas wymiany koła należy zachować szczególną ostrożność. Najpierw należy zaciągnąć mocno hamulec ręczny i pozostawić samochód na najniższym biegu. Osoba przy nim pracująca powinna założyć kamizelkę odblaskową. Światła awaryjne samochodu muszą być włączone, ponadto warto postawić we właściwej odległości trójkąt odblaskowy. W niektórych przypadkach nakazują to przepisy. Aby nie zgubić śrub z odkręconego koła, co jest bardzo prawdopodobne na zaśnieżonej drodze, trzeba je albo schować do kieszeni natychmiast po wykręceniu, albo mieć na nie specjalny pojemnik.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Duże zmiany w naszEauto – co dalej z programem dofinasowania pojazdów elektrycznych?

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie ogłosił jeszcze wyników konsultacji społecznych, które miały miejsce w I połowie września, w zakresie zmian w programie dopłat do zakupu i finansowania pojazdów elektrycznych funkcjonującego pod nazwą "NaszEauto". Znane są już kierunki zmian i szykuje się w tym zakresie mała rewolucja - czy jednak nie będzie to przysłowiowy gwóźdź do trumny dla tych dopłat?

Czy seniorzy stracą prawa jazdy? Unia Europejska zdecydowała - nie ma odwrotu

Co pewien czas w debacie publicznej wraca temat uprawnień do kierowania pojazdami posiadanym przez seniorów. Dyskutuje się, czy ze względu na wiek starsi kierowcy nie powinni podlegać obowiązkowym, częstszym badaniom lekarskim, oraz czy lekarze swoim orzeczeniem mogliby „zabierać” prawa jazdy mniej sprawnym seniorom. Temat ten był ostatnio przedmiotem dyskusji na poziomie Unii Europejskiej i zapadły decyzje co do kierunków zmian.

Kontrole na granicach do kwietnia 2026 r. Przedłużenie aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie

Kontrole na granicach z Niemcami i Litwą zostały przedłużone do kwietnia 2026 r. Wydłużenie kontroli aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie. Przedsiębiorcy szczególnie boją się okresu ostatnich dwóch miesięcy roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

REKLAMA

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

KGP: 103 919 interwencji, 364 wypadki drogowe, 16 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 103 919 interwencji. Byli wzywani do 364 wypadków drogowych.

To oni są najniebezpieczniejsi na drogach. Polacy nie mają wątpliwości

Młodzi kierowcy, rowerzyści, a może właściciele konkretnych marek aut? Najnowsze badanie pokazuje, kogo Polacy wskazują jako największe zagrożenie na drogach. Wyniki nie pozostawiają złudzeń i mogą być zaskoczeniem dla wielu uczestników ruchu. Na cenzurowanym znaleźli się nie tylko ci, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę za kółkiem. Zaskakuje też miejsce jednej z najpopularniejszych marek samochodów w Polsce.

Akcja "Trzeźwy Poranek". Stołeczni policjanci zatrzymali ponad 40 nietrzeźwych kierowców

Policjanci z garnizonu stołecznego przeprowadzili dziś akcję "Trzeźwy Poranek". Do godziny 10:00 skontrolowali blisko 18 tysięcy kierowców. Wyniki są alarmujące – 41 osób prowadziło pojazd po alkoholu, w tym zawodowi kierowcy oraz recydywista z dożywotnim zakazem prowadzenia.

REKLAMA

Jakie samochody wybierają przedsiębiorcy?

Jakie auta najczęściej wybierają polscy przedsiębiorcy? Według raportu EFL to biznesmeni napędzają polską motoryzację, wymieniając flotę co kilka lat. Najczęściej korzystają z leasingu.

Kiedy seniorzy stracą prawo jazdy? Aktualne zasady na październik 2025 – sprawdź, czy dotyczy to Ciebie

Czy seniorzy tracą prawo jazdy z powodu wieku? A może wystarczy choroba? A co z punktami karnymi? W praktycznym poradniku wyjaśniamy, co naprawdę decyduje o utracie uprawnień i jakie przepisy obowiązują kierowców w starszym wieku. Sprawdzamy też, kiedy decyzję podejmuje lekarz, a kiedy starosta lub sąd. Dzięki temu dowiesz się, jak uniknąć problemów i zachować prawo jazdy na dłużej.

REKLAMA