REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W jakich krajach kamerki samochodowe są zabronione?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Sebastian Tomaszewski
W jakich krajach kamerki samochodowe są zabronione?/ fot. Fotolia
W jakich krajach kamerki samochodowe są zabronione?/ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

​​​​​​​Kamerki samochodowe stają się coraz bardziej popularne wśród polskich kierowców, jednak nie wszędzie w Europie są legalne. W jakich krajach jest zakaz używania kamerek samochodowych?

Popularność kamerek samochodowych w naszym kraju nie maleje. Najczęstszym powodem ich używania jest możliwość nagrania przebiegu ewentualnego zdarzenia w celu szybkiego ustalenia sprawcy zdarzenia lub wypadku. Kamerki chronią też przed wyłudzeniami ze strony innych kierowców lub przechodniów chcących się wzbogacić na otrzymanych odszkodowaniach.

REKLAMA

REKLAMA

Jeszcze kilka lat temu wybór kamerek samochodowych był skromny – dziś rynek oferuje szeroki wybór od podstawowych modeli za 100 zł do zaawansowanych kosztujących ponad 1000 zł. Popularność potwierdzają także policyjne statystyki. Z roku na rok rośnie liczba wysyłanych zgłoszeń na specjalne skrzynki mailowe, dostępne na stronach Komend Wojewódzkich Policji. Policjanci analizują nagrania pod kątem złamania przepisów ruchu drogowego lub agresji na drodze.

Wyjeżdżając w tym roku na wakacje za granicę pamiętajmy, że każdy kraj inaczej podchodzi do obecności kamerek w samochodzie. W jednych są tylko obostrzenia dotyczące publikacji materiału, w innych całkowity zakaz. W jakich krajach używanie rejestratorów jazdy jest zakazane?

Luksemburg

Wielkie Księstwo Luksemburg to mały, ale malowniczy kraj między Niemcami, Francją i Belgią. Luksemburg może się pochwalić jednym z najwyższych PKB w Europie. Jadąc obejrzeć Pałac Wielkich Książąt w Luksemburgu pamiętajmy, że jest tam bezwzględny zakaz używania rejestratora jazdy. Zakaz obowiązuje nawet wtedy, gdy nagrania jest dowodem w sprawie wypadku lub kolizji. Za użycie wideorejestratora grozi grzywna, a nawet więzienie za nielegalną publikację nagrania.

REKLAMA

Szwajcaria 

Alpy Szwajcarskie to znakomity wybór nie tylko zimą, ale też latem. Podróżowanie przez ten kraj pozwala cieszyć się naturą i widokami niespotykanymi w naszym kraju. Należy uważać na restrykcyjne limity prędkości, choć dróg szybkiego ruchu jest dużo (wykupienie rocznej winiety na autostrady kosztuje równowartość ok. 140 zł). Podobnie do prawodawstwa Luksemburga, używanie kamerek samochodowych w Szwajcarii jest zabronione.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przepisy zabraniają używania jakichkolwiek urządzeń na szybie w polu widzenia kierowcy, jeżeli martwe pole przekracza 12 m przed autem. Montowanie urządzeń dozwolone jest przy dolnej i górnej krawędzi szyby. Za złamanie zakazu grozi mandat w wysokości ponad 3 tys. zł.

Węgry 

Zobaczenie stolicy Węgier to obowiązkowy kierunek dla wszystkich podróżujących na południe. Nagrywanie przejażdżki po Budapeszcie może jednak skończyć się mandatem. Na Węgrzech jest obowiązek usuwania nagrań pochodzących z kamerek samochodowych najpóźniej pięć dni od nagrania. Jeśli mamy ochotę opublikować nagrania, musimy ukryć wszelkie dane umożliwiające identyfikację nagrywanego, tj. twarz osoby nagrywanej i numer tablicy rejestracyjnej.

Belgia

W Belgii nie ma zakazu używania wideorejestratorów. Nagrania mogą być użyte do celów turystycznych lub domowych – obowiązuje zakaz publikowania nagrania bez zgody nagranych osób. Inaczej niż w Luksemburgu, nagrania może służyć za dowód w sprawie, tylko pod warunkiem poinformowania o tym fakcie uczestników zdarzenia.

Niemcy

W Niemczech można używać kamerki samochodowej wyłącznie do celów prywatnych. Udostępnianie nagrań w przestrzeni publicznej bez zgody osób widocznych na nagraniu jest karane. Niemieckie organy zajmujące się ochroną danych osobowych ostrzegają przed karą wynoszącą do 300 tys. euro.

Austria 

Austria bezwzględnie traktuje użytkowników wideorejestratorów – radzimy bardzo uważać. Od 2012 roku Austriacki Urząd Ochrony Danych zabronił używania kamer samochodowych, traktując je jako monitoring wizyjny miejsc publicznych wymagający zgody urzędu. Mandat może wynieść nawet do 80 tys. zł. Co więcej, nagrana osoba ma prawo domagać się rekompensaty w wysokości ok. 90 tys. zł.

Słowacja

Na terenie Słowacji kamer nie można używać. Nasi południowy sąsiedzi, podobnie jak Szwajcarzy, zabraniają montowania urządzeń w polu widzenia kierowcy. Warto tylko dodać, że Słowaccy policjanci są mniej restrykcyjni.

Francja 

Zakaz używania urządzeń w zasięgu wzroku kierowcy, Wyjątkiem jest nawigacja GPS. Mandat za używanie kamerki samochodowej może wynieść ok. 6 tys. zł.

Hiszpania i Portugalia 

Nagrania z kamer samochodowych mogą być użyte tylko do celów prywatnych. Nagrania nie mogą być traktowane, jako materiał dowodowy przed sądem.

Norwegia

Dla Norwegów kamerki samochodowe to przenośna telewizja. Nie można ich używać, ponieważ rozpraszają kierowcę.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prawo jazdy ważne przez 15 lat i 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe przepisy

Prawo jazdy będzie ważne przez 15 lat. Wprowadza się 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe cyfrowe prawo jazdy zastąpi fizyczny dokument. Zakaz prowadzenia pojazdów będzie egzekwowany transgranicznie. Sprawdź kiedy wejdą w życie nowe przepisy o prawie jazdy.

Rzecznik MŚP apeluje o zmianę przepisów dotyczących samochodów służbowych. Chodzi o limity kosztów i leasingi

Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców apeluje do ministra finansów o zmianę przepisów dotyczących samochodów służbowych. Obecne regulacje, zdaniem Rzecznika, ograniczają modernizację flot i zwiększają koszty działalności. Przedsiębiorcy ostrzegają, że nowe limity rozliczeń uderzą w sektor MŚP i zahamują rozwój elektromobilności.

KGP: 109 280 interwencji, 389 wypadków drogowych, 22 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 280 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

3 tys. zł kary za letnie opony zimą. Kiedy zmieniamy opony na zimę? Jakie opony zimowe wybrać [Poradnik]

Za letnie opony można otrzymać mandat w wysokości do 3 tys. zł. Kiedy zmieniamy opony? Czy można założyć opony zimowe już w połowie października? Jak wybrać porządne opony na zimę? Oto poradnik i testy opon.

REKLAMA

KGP: 109 958 interwencji, 398 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 958 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Duże zmiany w naszEauto – co dalej z programem dofinasowania pojazdów elektrycznych?

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie ogłosił jeszcze wyników konsultacji społecznych, które miały miejsce w I połowie września, w zakresie zmian w programie dopłat do zakupu i finansowania pojazdów elektrycznych funkcjonującego pod nazwą "NaszEauto". Znane są już kierunki zmian i szykuje się w tym zakresie mała rewolucja

Czy seniorzy stracą prawa jazdy? Unia Europejska zdecydowała - nie ma odwrotu

Co pewien czas w debacie publicznej wraca temat uprawnień do kierowania pojazdami posiadanym przez seniorów. Dyskutuje się, czy ze względu na wiek starsi kierowcy nie powinni podlegać obowiązkowym, częstszym badaniom lekarskim, oraz czy lekarze swoim orzeczeniem mogliby „zabierać” prawa jazdy mniej sprawnym seniorom. Temat ten był ostatnio przedmiotem dyskusji na poziomie Unii Europejskiej i zapadły decyzje co do kierunków zmian.

Kontrole na granicach do kwietnia 2026 r. Przedłużenie aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie

Kontrole na granicach z Niemcami i Litwą zostały przedłużone do kwietnia 2026 r. Wydłużenie kontroli aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie. Przedsiębiorcy szczególnie boją się okresu ostatnich dwóch miesięcy roku.

REKLAMA

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

REKLAMA